AVonturen van Frank

Started by FrankBe, May 31, 2019, 12:15:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrankBe

Slaapkamer wall of sound, gewoon omdat het kan!
Graag wil ik hier verslag brengen van mijn laatste AV project. Wall of sound is misschien iets te ambitieus gekozen maar toch zal dit systeem het het gemiddelde huiskamer AV systeem moeiteloos overtreffen.

De plannen:
We genoten hier al een tijdje een tweede AV set in de slaapkamer bestaande uit een Sharp LC70LE857E TV en voor audio oude 'budget' JBL XE-3, Klipsch R115SW en cornered audio C3 voor surround aangestuurd beginnend met een Marantz NR1403, dan een Pioneer SC-LX85 nadat deze in mijn living vervangen werd door een SC-LX901 en finaal een Denon AVR-X2500H nadat de SC-LX85 plots kapot ging. Op zich meer dan voldoende om 's avonds nog TV of film te kijken. Reden dat de bouwkriebels weer de kop opstaken, waren 3x Visaton DR45N drivers die al jaren in mijn kelder stof lagen te verzamelen. In de jaren 90 heb ik met hulp van mijn vader de Visaton Monitor 890 MKII gebouwd (gemodificeerd volgens eigen interpretatie maar niet volledig met het gewenste resultaat). De speakers hebben het een paar jaar 'overleefd' in mijn interieur maar uiteindelijk zijn ze gesneuveld door de bij AV enthousiasten alom gekende Wife Acceptance Factor. De 4x TIW400 zijn al wel een tijdje hergebruikt in een gesloten sub die ingebouwd werd achter een TV wand in onze living.
Terug naar de DR45N. Ik ben Visaton altijd een beetje blijven volgen maar kon geen voeling krijgen met hun surround ontwerpen. Ik vond ze meestal te klein of ineens veel te groot met een veel te laag rendement. Neem nu de redelijk forse 'La Belle Center' met een schamele 81dB 1W/1m rendement... Via mail begin april 2018 kreeg ik dan te horen dat ze aan een nieuwe PA speaker werkten. Kort daarop werd de PA110H gelanceerd bestaande uit DR45N + HT21 hoorn bijgestaan door een PAW25 woofer. Met 93dB rendement en een impedantie van 8 Ohm leken dit makkelijke aanstuurbare speakers. Uiteraard zijn er beperkingen zoals het -3dB frequentiebereik van ca 70Hz tot 18Khz en de 25cm woofer die tot 1600Hz moet werken levert op zich wel wat akoestische compromissen op zodat nooit echte high-end resultaten gehaald kunnen worden. Als LCR speakers op een slaapkamer vind ik deze specificaties echter ruimschoots voldoende en dan zeker als je ze op 80Hz filtert.

De oude situatie:


Het ontwerp:
De AV set staat op een kast van 134cm hoog, 270cm breed en 62cm diep. Tot het plafond blijft er nog 124cm over waardoor er nog een aantrekkelijk volume voor een speakerwand overbleef. Deze wand zou plaats moeten bieden voor alle speakers rondom de TV. Met gekleurd luidsprekerdoek aangepast aan het interieur wordt de hele wand dan super strak en uiterst interieurvriendelijk.
Ik heb lang nagedacht over mogelijke ontwerpen en deze werden ook uitvoerig met vrouwlief besproken. Zij kwam met het idee om de subwoofer(s) mee te integreren. Hier kon ik uiteraard onmogelijk nee tegen zeggen. De klipsch R115SW is en blijft een leuke sub maar het idee van 2 18"woofers in een LLT behuizing stortten het project meteen in een flinke stroomversnelling. Eén grote monsterspeaker wordt al snel onhandelbaar waardoor 2 aparte kisten van 122cm hoog, 133cm breed en 52cm diep de voorkeur kregen.

De bouw:
Na wat rekenwerk werden alle 18mm MDF panelen in de winkel in grote stukken gezaagd en mee naar huis genomen. Thuis in de kelder volgde dan het verdere verzagen van alle panelen op maat, uitfrezen van alle speaker gaten waarna verdere verwerking in de slaapkamer gebeurde. Je wil met zo'n gewicht en afmetingen echt geen trappen op! Uiterste netheid is vanzelfsprekend de voorwaarde om in een leefruimte te werken. Ik gebruik graag een combinatie van houtlijm en schroeven wat me toelaat snel een stevige constructie neer te zetten. Ik heb ook altijd een natte vaatdoek bij de hand om lijmsporen weg te vegen. Dat ziet er veel netter uit en je weet nooit waar die lijmresten in de weg gaan zitten als je verder gaat bouwen. De frontplaat is dubbel uitgevoerd omwille van stevigheid en onderdrukking van resonanties. Op de plaats van de LCR units is de wand zelfs 3 lagen dik. De LCR behuizingen heb ik iets groter gemaakt dan het originele ontwerp met een iets lagere basreflex afstemming. Met 50L kastinhoud en 50Hz tuning kom je op 80Hz nog met een aanvaardbare group delay. Blijkbaar moet je de delay met de frequentie vermenigvuldigen en alles onder 400 zou goed moeten klinken? De basreflex poorten van de LCR behuizingen zijn uit meerdere lagen MDF opgebouwd waarbij telkens met een klokboor het gat dieper werd gemaakt. Voor- en achterzijde zijn telkens afgerond om poortruis te voorkomen. Ook is overdreven bracing op alle panelen voorzien. Verder lopen de poorten voor de subwoofer dwars doorheen linker en rechter LCR behuizing en werden deze met polymeerkit luchtdicht gemonteerd. Vanzelfsprekend is het volume van deze buizen meegenomen in de berekening. Na voltooiing van alle LCR behuizingen kon ik verder met de bracing van beide 550L subwoofer volumes. Hiervoor heb ik houten balkjes van 5.5cm op 3.5cm van de bouwhandel gebruikt wat ik het makkelijkst vond. Wel was het een uitputtend precisieklusje: 3 trappen naar de kelder om een beetje van het hout af te zagen en dan terug 3 trappen omhoog om het onderdeel te passen. Ook hier werd weer een combinatie van lijm en passende schroeven gebruikt zodat een zeer rigide behuizing ontstaat. De constructie van deze bracing nam heel wat tijd in beslag. Verder werd door de rechter kast een buis van voor naar achterkant luchtdicht gemonteerd waar alle bedrading van het TV toestel doorheen moest (Stroom, HDMI, netwerk)

Het filter:
Alvorens de achterplaat tegen de box gelijmd kon worden, moesten eerst de passieve filters van de LCR speakers geplaatst worden. Hiervoor zijn premium componenten van Jantzen gekozen waarbij voor het hoog de Alumen-Z aangekocht werd. De 15µF Superior-Z condensator voor de woofer is ook een flinke knaap. De weerstanden zijn MOX. De luchtspoelen met juiste draaddikte zijn ook vrij groot. Alle componenten zijn op het PCB vastgemaakt met hotglue en de zware exemplaren hebben een extra kabelbinder tegen loskomen al is de kans klein dat dit gebeurt met speakers die nooit meer verplaatst worden. De luidsprekerkabel vertrekt rechtsreeks van het PCB naar de versterker en alle doorvoeren zijn rijkelijk afgekit tegen luchtlekken.

Op zijn plaats:
Na een laag primer met toegevoegd kleurpigment en enkele dagen wachten tot volledige droging, bleek het verplaatsen van beide behuizingen toch iets moelijker dan verwacht. Hiervoor heb ik bij de drankhandel lege bierbakken gehaald die telkens onder de constructie geplaatst werden na een stukje optillen tot de gewenste hoogte werd bereikt. Al bij al een beetje onverantwoord qua veiligheid (wiebelen) maar uiteindelijk bleef alles onder controle en is het is gelukt om alles zonder beschadigingen mooi op zijn plaats te krijgen. Omdat de hoorntweeter van de centerspeaker een plaats kreeg in het rechtse gedeelte en de woofer in het linkse, moest de luidsprekerdraad van de hoorn via een doorvoer van links naar rechts. Beide behuizingen kregen ook centraal onderaan een flinke bout als verbinding waardoor ze perfect tegen mekaar getrokken werden en de druk op het meubel er onder mooi gelijkmatig verdeeld bleef. Dan demping plaatsen, kabel strippen, juist aansluiten en eindelijk de testdrive!

De sound:

Stevig! Dynamisch! Veel detail! Goede stemmenweergave. Wel niet geheel neutraal maar toch nergens storend. Zelfs met een entry level Denon AVR-X2500H klinkt het geheel redelijk potent wat ook het achterliggende doel was. Wel krimpt het geluidsbeeld bij de laagste luisterniveaus een beetje en hier zou een hoger model AVR met betere volumeregeling ongetwijfeld verbetering brengen. Filtering gebeurt op 80Hz of 60Hz. Een definitieve keuze heb ik nog niet gemaakt. Muziek met veel bas energie knalt onvervormd de ruimte in waarbij de poorten toch nog flink wat energie leveren. Het stereobeeld vind ik ook beter dan verwacht voor een hoornsysteem, al moet je wel een voldoende grote luisterafstand respecteren. Op zich is dit geen probleem want in bed zit ik toch 5.5 meter van de wand.

De afwerking:
Eerst wou ik de Dayton UM18-22 maar na veel wikken en wegen heb ik toch de RCF LF18N405 besteld omwille van toch nog goede Xmax (meer dan bv de veelgeprezen Dayton RSS460HO) en ook grotere gevoeligheid bij hogere basfrequenties door het lichtere membraan. Dit vind ik zelfs belangrijker dan broekspijpen wapperend laag. Ook de fronts voor de luidsprekers moeten nog gemaakt worden zodat de technische look plaats maakt voor een rustgevend geheel. Hierbij zoek ik nog limoenkleurig of gifgroen luidsprekerdoek. De basreflex openingen hou ik best vrij maar ook dat moet ik nog even bekijken.

Plaatje:


Tot zover 😉

Edit: foto via ander link

Sjaak_Banaan

Dat ziet er al indrukwekkend uit Frank.  :clapping:
Misschien leuk om meer foto's in het verhaal te verwerken, nu is het een erg lange lap tekst. ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

FrankBe

Quote from: Sjaak_Banaan on May 31, 2019, 13:21:29
Dat ziet er al indrukwekkend uit Frank.  :clapping:
Misschien leuk om meer foto's in het verhaal te verwerken, nu is het een erg lange lap tekst. ;)

Wil ik zeker doen :smile: Ik heb immers genoeg foto's van de tussenstappen. Alleen moet ik nog een goede gratis service vonden om mijn foto's te hosten.

Sjaak_Banaan

https://nl.imgbb.com
die gebruik ik meestal.... werkt prima.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

fluissie

 :clapping: fantastisch dit !

Haha dat is zeker een sjouw geweest om t daar boven op te krijgen

Nice frank !

mikekiwi

Ik vind vooral de ondertitel op de tv erg goed passen bij hetgeen ik om de tv heen zie... top!  :worship:

FrankBe

#6
Quote from: mikekiwi on May 31, 2019, 15:03:32
Ik vind vooral de ondertitel op de tv erg goed passen bij hetgeen ik om de tv heen zie... top!  :worship:

Was inderdaad een leuke toevalstreffer  :P

Quote from: fluissie on May 31, 2019, 14:44:28
:clapping: fantastisch dit !

Haha dat is zeker een sjouw geweest om t daar boven op te krijgen

Nice frank !

Dankjewel!

Met de hulp van bierbakken en overgedimensioneerde Irwin lijmklemmen (250Kg capaciteit) viel het allemaal wel goed mee.

Foto toegevoegd van de plaatsing. Door de kleine speling tussen de kast en het plafond was het niet eenvoudig om alles op zijn plaats te schuiven wat tot onze grote opluchting lukte zonder de onderkast te beschadigen. Op deze foto is ook de buis voor alle kabels goed te zien. Deze loopt dwars door de behuizing (luchtdicht!) en hier moest stroom, netwerk en HDMI ineens mee voorzien worden want achteraf toevoegen zou niet meer mogelijk zijn.

FrankBe

#7
Vandaag de RCF woofers geleverd en geen moment verspild. Installeren die hap en snel m'n ouwe Yamaha MX-2 aangesloten. Met 150W per kanaal geen krachtpatser maar wel redelijk happy met de belasting van telkens 1x 8Ohm woofer per kanaal. De Denon heeft 2 subwoofer uitgangen (wel mono) dus geen gedoe met splitter kabels.

Alles wat vooraf berekend werd, klopte dus helemaal. Zo'n LLT geeft een flinke extensie terwijl de geluidskwaliteit overeind blijft. De RCF LF18N405 kunnen echt wel wat lucht verplaatsen.

Morgen nieuwe voedingen in mijn NC400 en dat zal het geluid nog flink opknappen...



Edit: foto upload werkend gekregen.

Xander32

Bruut project en dat in een slaapkamer :clapping:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

fasteddie


fluissie

Geloof ik ja  :pompom:

Flinke slaapkamer trouwens of niet ?

Timvg

Knap systeem zowel in concept als uitvoering! Heel mooi.
Ik denk persoonlijk dat er nog wat klanktechnische winst kan gehaald worden door een ander (actief?) filter op termijn te gaan gebruiken in combinatie met wat 'signal shaping'. Zoals je zelf aangeeft is 1600Hz wel een erg hoog werkgebied voor een 10" woofer.

Voor de rest .. prachtig!

FrankBe

Bedankt voor de leuke reacties  ;D

Quote from: fluissie on June  1, 2019, 08:48:55
Geloof ik ja  :pompom:

Flinke slaapkamer trouwens of niet ?

Valt wel mee. Het is een L-vorm waar net ons bed tussen past. De open ruimte waar deze wand ook staat is 4m op 7m. Aan het andere uiteinde staat mijn hoogwaardige stereo set.

Quote from: Timvg on June  1, 2019, 10:25:18
Knap systeem zowel in concept als uitvoering! Heel mooi.
Ik denk persoonlijk dat er nog wat klanktechnische winst kan gehaald worden door een ander (actief?) filter op termijn te gaan gebruiken in combinatie met wat 'signal shaping'. Zoals je zelf aangeeft is 1600Hz wel een erg hoog werkgebied voor een 10" woofer.

Voor de rest .. prachtig!

Dankjewel! Ik ben er ook zeker van dat er nog klankwinst te rapen valt, maar ergens stel je een grens. Dat is ook de reden dat ik premium filter componenten gebruikt heb. Ook zou ik dan mijn AVR moeten upgraden voor de pre-outs. De AVR-X2500H heeft die enkel voor sub en zone 2.


FrankBe

Vanochtend heb ik de voedingen van mijn Hypex NC400 vervangen en ineens van de gelegenheid gebruik gemaakt om verluchtingsgaten in de bodem te boren voor betere luchtflow.



Eerst één versterker aangesloten op beide woofers en daarna één per woofer. Heb de indruk dat dit nog strakker speelt. De Ncores hebben duidelijk veel meer grip dan de oude Yamaha MX-2. Op Spotify vind je anders wel leuk testmateriaal om het stof uit de poorten te blazen  :angel:

FrankBe

Ik heb nog even een foto aangehecht van de huidige staat van de set. Ik zou dringend werk moeten maken van luidsprekerdoek maar de naakte drivers vind ik op zich ook wel cool  ;D

Als het budget het nog eens toelaat, komt er een Crown XLS ter vervanging van de NCores. Alleen het exacte model XLS moet ik nog eens nader bekijken... Voor de trigger zou ik bijkomend ook wel een nieuwe Denon AVR-X3700H nodig hebben

Ook heb ik nog een foto aangehecht aan de beginpost: hoe het eerst was.


fluissie



FrankBe

Dankjewel  ;)

Ik gebruik de set ook voor goede opnames in stereo 's avonds (wanneer de vrouwen des huizes de hoofdset in de living claimen voor allerhande TV programma's  :( ) en dan vind ik dat de weergave vanaf 6 meter luisterafstand toch wel verrassend ruimtelijk.

Momenteel werk ik met een kantelfrequentie van 150Hz voor alle speakers. Dit neemt toch wel flink wat stress weg van de Denon die met 95W per kanaal het niet slecht doet maar het geheel blijft zo lekker onvervormd klinken op momenten dat het volume eens duivelse proporties aanneemt :devil:

Ik heb nog een foto van de opbouw toegevoegd midden in het topic.

scoc

Sorry maar hangt die tv niet te hoog. Kan toch niet aangenaam zijn om zo schuin naar boven tv te moeten kijken?
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Janozj

Heel gaaf en heel mooi gemaakt. Zal ongetwijfeld indrukwekkend klinken.

FrankBe

#20
Quote from: scoc on October  3, 2020, 10:57:19
Sorry maar hangt die tv niet te hoog. Kan toch niet aangenaam zijn om zo schuin naar boven tv te moeten kijken?

Da's geen enkel probleem omdat de kijkafstand met 5.5m groot genoeg is en liggend op het bed is de kijkhoek prima  ;)



Quote from: Janozj on October  3, 2020, 11:21:35
Heel gaaf en heel mooi gemaakt. Zal ongetwijfeld indrukwekkend klinken.

Dankjewel. Dit systeem wekt films volledig tot leven. De LLT tuning op 15Hz werkt overigens ook meer dan behoorlijk en kan het mensen die gevoelig zijn voor infrasoon geluid flink benauwd maken. Alleen spijtig dat ik 10 jaar geleden niet de benodigde extra kabels heb getrokken voor Atmos...

skyfox

Met recht een wall of sound. Gaaf! Mooi project en zo te lezen een geweldig geluid. Kan je die kabels niet alsnog trekken? Zou nog best een mooie upgrade zijn ;)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

FrankBe

#22
Quote from: skyfox on October  4, 2020, 08:38:27
Met recht een wall of sound. Gaaf! Mooi project en zo te lezen een geweldig geluid. Kan je die kabels niet alsnog trekken? Zou nog best een mooie upgrade zijn ;)

Dankjewel  ;) Ik ben heel tevreden over het frequentiebereik, de slam en de dynamiek maar de afstemming van de LCR speakers zou naar mijn aanvoelen wel net iets minder scherp mogen. De Denon Audyssey "reference" en "flat" settings lossen dit slecht op door de toevoeging van VEEL teveel midrange. Misschien moet ik eens experimenteren met een verzwakkingsnetwerk op de hoorns? Of bij de aankoop van een nieuwe AVR met 12V trigger overschakelen naar een toestel met betere ruimtecorrectie?
Edit 05/10: Normaal zou ik steeds van de grafische EQ afblijven maar de hoge tonen ca 5dB af laten rollen was voldoende om de pittigste scherpte weg te nemen.

Extra kabels trekken is spijtig genoeg quasi onmogelijk. Dan zou ik een deel van het plafond terug moeten slopen en wetende hoeveel werk ik daarin heb gestopt, heb daar heb ik echt geen zin in. De enige werkbare oplossing zou het uitfrezen van kabelgootjes in het bestaande OSB zijn en daarna een volledig nieuwe afwerkingslaag plaatsen over de hele oppervlakte en dan kom ik mogelijk in de problemen met het openen van de ramen vooraan :ohmy:

skyfox

Wat kan een grafische EQ toch fijn zijn. Als het goed werkt. En zo te lezen doet het netjes z'n ding in dit geval  :music:

Zonde van de bedrading, maar ik snap het heel goed dat je niet opnieuw je plafond wilt opentrekken. Op zich is Atmos heel gaaf, maar je kan beter goed 5.1 hebben dan matig Atmos. Maar goed, de hobby kruipt waar die niet gaan mag  :headbanging:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

FrankBe

Quote from: skyfox on October  7, 2020, 15:58:32
Wat kan een grafische EQ toch fijn zijn. Als het goed werkt. En zo te lezen doet het netjes z'n ding in dit geval  :music:

Zonde van de bedrading, maar ik snap het heel goed dat je niet opnieuw je plafond wilt opentrekken. Op zich is Atmos heel gaaf, maar je kan beter goed 5.1 hebben dan matig Atmos. Maar goed, de hobby kruipt waar die niet gaan mag  :headbanging:

Inderdaad het audiofiele denken stond deze oplossing een beetje in de weg. Zolang je niet overdrijft met EQ en de curve geen bergrit uit de Tour De France wordt, kan het zeker een meerwaarde bieden  ;)

Ik heb in mijn woonkamer al een tijdje Atmos en alhoewel de beleving niet dezelfde is op een 5.1 systeem, geven goede Atmos tracks toch nog een leuke surround bubbel.