Sander's HT huiskamer

Started by sjongele, May 4, 2018, 20:33:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjongele

Hallo allemaal,

Inmiddels lees ik ook alweer een aantal jaren mee. Een eigen topic heb ik nooit geplaatst: bij mij verandert immers nooit iets... Terugkijkend op de afgelopen jaren blijkt dat echter net niet helemaal waar te zijn en slaat ook bij mij het upgradevirus af en toe toe, dus laten we maar eens een poging wagen...

Onze woonkamer kent twee zitdelen: een high-tech en een low-tech deel. In het low-tech deel vind je boeken en een open haard, het high-tech deel zie je hieronder.



Beeld wordt verzorgd door een Sony VPL-VW260ES, projecterend op een 106" Screen Innovations Black Diamond scherm. het hoeft dus niet bijzonder duister te zijn om toch nog een behoorlijk contrast te hebben.

Is het wel donkerder, dan wordt het alleen maar mooier.



Als luidsprekers zie je in de foto:

  • 4x KEF Reference 203/2 (links, rechts en de surrounds)
  • een KEF 201/2c center
  • 2x KEF RDM-2 (links en rechts surround back)
  • een Velodyne DD12+ voor het laag

Drie MIT Terminator 2 kabels verbinden de luidsprekers voor met een Arcam AVR850, de rest moet het doen met een fraai stukje koper.

Een 7.1 opstelling met Dirac dus. En na wat firmware upgrades, de toevoeging van een UMIK-1 en het opdoen van wat inmeetervaring met Dirac Live en REW, ben ik erg tevreden met het geluid. Om de RT60 waarden onder controle te krijgen is trouwens, op advies van, en na meten door, Toine Dingemans, een akoestisch spanplafond met 8cm demping erboven in de hele kamer aangebracht: dat doet wonderen voor een groot frequentiegebied. Uitzondering is het echte laag, waarvoor de nagalmtijd nog wat lang is.

Natuurlijk moet een en ander ook aangestuurd worden. Als bronnen voor beeld met geluid gebruiken we:

  • een AppleTV 4K
  • een Xbox One X
  • een Marantz UD7007
  • een HTPC met Kodi
  • o ja, een KPN boxje voor TV

Voor alleen muziek blijkt een Pi 3B met een  HifiBerry Digi+ Pro en een BOTW P&P ECO voeding het erg goed te doen. Zoals Hans Beekhuyzen aangeeft: een goede lineaire voeding maakt een groot verschil voor de HifiBerry! Als software is het onvolprezen Roon actief.

De bediening van het geheel loopt via een interface die ik hiervoor in iRule geschreven heb (alle aansturing via IP dus), aangevuld met wat scripting op een andere PI. Interfacing met Domoticz zorgt voor integratie met de sturing van de rest van het huis. En met HomeBridge is inmiddels de link naar Apple HomeKit en bediening via Siri ook mogelijk.

Nu, dat was het wel zo'n beetje voor deze openingspost!
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

Marco66

Prachtige setup en mooie openingspost, welkom hier!

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

activ

Mooie set, welkom.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

denoontje

Nice set up...welkom


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Xander32

Fraaie spulletjes welke zo te zien zorgvuldig zijn opgesteld in een sfeervolle ruimte. Dat zal vast genieten zijn.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

sjongele

Bedankt voor de warme welkomstwoorden!

Een volgende stap zou Atmos kunnen zijn. Maarre... dat was er nog niet toen we het plafond lieten doen. Is er iemand die ervaring heeft met het naderhand inbouwen van luidsprekers in een spanplafond?

En dan maar hopen dat Netflix de bitrate voor geluid opvoert. Dat streaming het nu snel overneemt van discs is duidelijk. Maar 192 kbit/s voor DD 5.1 ipv to 8Mbit/s voor DTS-MA op een BluRay is wel heel ver achteruit!

Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

Gijs82

Erg mooie opstelling en setup  :pompom:!
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

Dolby

Inderdaad een mooie setup in een mooie ruimte.

sjongele

Zoals ik in de openingspost al schreef, verandert er bij mij nooit iets...

Sinds Mei heb ik echter wel een nieuwe Synology neergezet en daarop draait inmiddels Plex. Wanneer je de meegeleverde versie verwijdert en de 64-bits versie installeert, werkt het hardware accelererated transcoding ook werkelijk. En dat is best leuk.

Om de data naar alle devices in huis te brengen, is er vervolgens een Orbi mesh WiFi met 3 nodes gekomen: dat werkt super. We hebben nu overal voldoende snelheid om films te kijken. De AppleTV 4 in de kinderlounge kan nu ook bij de hele bibliotheek. Als speler gebruiken we Infuse: toch wel een trapje beter dan de Plex eigen spelers. En Infuse integreert inmiddels prima met de Plex bibliotheek.

Na een recent bezoekje aan Emmeloord, waar Frank de projector calibreerde met wat extra aandacht voor HDR, heb ik dan toch maar besloten een Oppo UDP-203 toe te voegen en de eerste 4K schijven aan te schaffen. Met de AppleTV 4K weet je toch nooit helemaal zeker of het allemaal klopt: sinds iOS 11.2 heeft Apple de tone mapping van wat verse problemen voorzien.

En inderdaad, het plaatje van de 203 is bijzonder strak en nu met bitstream audio en volle bandbreedte van de discs krijgen, valt het verschil met iTunes of Netflix 4K toch wel op.

Alleen... hoe ik nu Atmos voor elkaar ga krijgen, daar ben ik nog niet uit.

Zo, dat was de update wel weer  :tounge:
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

denoontje

eeh receiver met atmos, 4 speakers, wat kabels,  boren schoeven en gaan!!!

sjongele

Nou, de receiver is er, maar het plafond is een spanplafond: destijds geïnstalleerd om de akoestiek een beetje onder controle te krijgen. Navraag leert dat ik het doek mag vervangen om er iets achter/in te bouwen.

Ik ben dus bang dat het meer op een Auro3D opstelling zou gaan lijken, maar dan voor Atmos.
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

sjongele

Ik heb de HifiBerry Digi+ Pro vervangen door de nieuwe Allo Digione Signature. Dat is een HAT die bestaat uit 2 boards: een om de Pi computerwereld compleet (galvanisch) te scheiden van de audiowereld en als tweede het eigenlijke audioboard met SPDIF uitgangen. Beide boards hebben een eigen voeding, waarbij de onderste ook de PI voedt en waarbij aan de audiovoeding aanzienlijk hogere eisen worden gesteld. In mij geval is dat de sBooster BOTW P&P Eco linear power supply.

Het verschil met de Digi+ Pro is toch wel duidelijk. Vooral de rust en plaatsing (diepte) zijn aanzienlijk beter.
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

sjongele

Ik zag de Dali Alteco C-1's in het topic van Kerre en dacht, dat is een oplossing voor Atmos zonder m'n hele plafond weer te moeten verbouwen.

Bij deze dus!





Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

Sol

Heel netjes allemaal. Lekker modern en strak, maar toch smaakvol. Mooie combinatie van de apparatuur met de rest van het interieur, het is een mooi geheel.
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

blue-eyes

Netjes gedaan, mooi zo een bios in een huiskamer, het kan wel degelijk! Medewerking van de partner is dan wel handig :)



p.s. Ik zie alleen dat de kabel voor de beamer is niet weggewerkt, niet aan gedacht / niet mogelijk om in te laten frezen?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

sjongele

Quote from: Blue-Eyes on January  5, 2019, 18:40:21
Netjes gedaan, mooi zo een bios in een huiskamer, het kan wel degelijk! Medewerking van de partner is dan wel handig :)



p.s. Ik zie alleen dat de kabel voor de beamer is niet weggewerkt, niet aan gedacht / niet mogelijk om in te laten frezen?

De kabels voor de beamer lopen in een buis boven het spanplafond. Op de voorwand lopen ze inderdaad door een kabelgoot: ik heb me daar eigenlijk nooit voldoende aan gestoord om er wat anders mee te doen. Verder is het nog altijd de overweging de muur rond het scherm te voorzien van absorptie, waarmee de goot ook zou verdwijnen. Maar meer dan een regelmatig terugkerende gedachte is dat nog niet  :)

Mbt medewerking van partner: ja, op dat vlak mag ik me erg gelukkig prijzen! Wat ook helpt is dat we twee zithoeken hebben: één met bios en één met boeken en open haard en helemaal niets aan elektronica.
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

buckler

Erg mooie kamer, en atmos op die manier lijkt mij ook niet gek.
Keurig hoor.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

activ

Netjes hoor.
Heb je deze speaker plaatsing ook vergelijken met on-ceiling? Ben erg benieuwd hoe groot het verschil is tussen on-ceiling en zo boven aan de wand.

sjongele

Een paar jaar geleden heb ik een spanplafond laten aanbrengen (met absorptie) laten aanbrengen om de nagalmtijd in de kamer in de klauwen te krijgen. Dat heeft prima geholpen en het ziet er ook nog eens strak uit.

Met de opkomst van 3D soundformaten heb ik daarbij geen rekening gehouden. Wanneer ik nu nog iets in dat plafond zou willen bouwen, moet het doek eraf en een nieuwe erin. Daar had ik niet zo bijster veel zin in, dus in- of on-ceiling speakers heb ik uitgesloten. Atmos Enabled heeft ook geen zin: het plafond reflecteert niet. Daarmee bleef dus alleen on-wall over. Omdat dit de enige haalbare optie was, heb ik ook geen vergelijk met andere varianten gedaan.

Ik ga nu eerst maar eens kijken of er ook goede Atmos mixen zijn. Op (UHD) BD heb ik een aantal films waarop het Atmos logo staat: het resultaat varieert. Op Netflix zijn ook redelijk wat Atmos logo's te vinden. Van bijvoorbeeld Iron fist had ik verwacht dat de effecten ervan af zouden spatten. Maar de boven kanalen blijven heel erg stil. Zijn er series op Netflix die echt goed van Atmos gebruik maken?
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

Idske

Beste is de atmos dtsx demo discs ergens zien te "vinden".
Das het beste materiaal imo.

Verder mooie opzet als je de ideale posities niet kan halen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

Jep

Quote from: sjongele on January  5, 2019, 17:10:19
Ik zag de Dali Alteco C-1's in het topic van Kerre en dacht, dat is een oplossing voor Atmos zonder m'n hele plafond weer te moeten verbouwen.

Bij deze dus!





Een vriend van mij heeft de zelfde speakers en ook exact op de zelfde manier opgehangen. Mooie oplossing en klinkt prima. Mooi gedaan!  8)
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Communicator

Mooie setup, Sander! Ik heb sinds kort de Dali's ook, alleen voor jammer genoeg, mijn Yammie heeft niet meer aansluitingen....Maar bij mij doen ze vrolijk mee. Omdat ik ze via plafond laat bouncen heb ik ze wel flink moeten plussen om ze goed mee te laten doen. De Dolby Atmos 2016 heb ik hier, DM me maar even om te kijken hoe we die bij jou krijgen....

Kerre

#22
Hele mooie setup :headbanging:  Mooi om te zien dat je inspiratie hebt opgedaan. Graag gedaan  ;).  Ben stiekem wel jaloers op jouw beamer en projectiescherm opstelling. Dat zou ik stiekem ook wel willen of een 65 inch Oled.... Maarja de prijs van beide valt meestal vies tegen :hmmm:

En kwa akoestiek zou het bij mij ook wel beter mogen..
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

sjongele

Quote from: Communicator on January  6, 2019, 14:43:03
Mooie setup, Sander! Ik heb sinds kort de Dali's ook, alleen voor jammer genoeg, mijn Yammie heeft niet meer aansluitingen....Maar bij mij doen ze vrolijk mee. Omdat ik ze via plafond laat bouncen heb ik ze wel flink moeten plussen om ze goed mee te laten doen. De Dolby Atmos 2016 heb ik hier, DM me maar even om te kijken hoe we die bij jou krijgen....

Wat aardig aangeboden van je!

Ik weet echter dat Atmos werkt op basis van een paar Dolby demo filmpjes en enkele discs. Het begin van Mad Max Fury Road is erg overtuigend, maar met bijvoorbeeld de 4K versies van Black Panther en Infinity War heb ik niet gemerkt dat er iets gebeurde.

Netflix op de Apple TV 4K zorgt er weliswaar voor dat de Arcam Atmos aangeeft, maar ik heb nog helemaal nergens gehoord dat het ook werkt. Nu kan dat aan het source materiaal liggen, of aan de DD+ + Atmos MAT decodering in de Arcam.
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

sjongele

Quote from: Kerre on January  6, 2019, 17:47:23
Hele mooie setup :headbanging:  Mooi om te zien dat je inspiratie hebt opgedaan. Graag gedaan  ;).  Ben stiekem wel jaloers op jouw beamer en projectiescherm opstelling. Dat zou ik stiekem ook wel willen of een 65 inch Oled.... Maarja de prijs van beide valt meestal vies tegen :hmmm:

En kwa akoestiek zou het bij mij ook wel beter mogen..

Stapje voor stapje doorbouwen 8)

Volgens je profiel ben je 34. Op die leeftijd had ik ook nog geen projector, maar een 66 cm (geen inch) Loewe TV!
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz