Bass probleem

Started by audio_stabilo, October 12, 2014, 09:27:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Siddartha

Tot welke frequentie (-3db) lopen jouw speakers door in het laag? Dit is wel belangrijk voor de cross-over instelling
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

morca

Quote from: Siddartha on October 13, 2014, 19:25:02
Tot welke frequentie (-3db) lopen jouw speakers door in het laag? Dit is wel belangrijk voor de cross-over instelling
In bepaalde mate,denk dat 80 hz vaak de gehanteerde setting is om mee te beginnen.

Siddartha

#52
T is ook belangrijk  tot waar de sub maximaal door loopt natuurlijk..
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

audio_stabilo

Quote from: Siddartha on October 13, 2014, 19:25:02
Tot welke frequentie (-3db) lopen jouw speakers door in het laag? Dit is wel belangrijk voor de cross-over instelling

38 Hz. Klipsch f3

audio_stabilo

De bass op de andere bank is nog niet aanwezig. Is het dan verstandig een tweede sub te plaatsen?

audio_stabilo

Quote from: Xander32 on October 13, 2014, 19:06:21
De cross op de sub moet je helemaal openzetten en het management overlaten aan de receiver.

Dan zingt je sub toch mee met alle bassen?

Xander32

Nee, in het bassmanagement van de receiver geef je aan vanaf welk punt de sub mee mag gaan doen.

Quote from: audiogek on October 13, 2014, 22:27:12
Dan zingt je sub toch mee met alle bassen?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

morca

#57
Quote from: audiogek on October 13, 2014, 22:23:49
De bass op de andere bank is nog niet aanwezig. Is het dan verstandig een tweede sub te plaatsen?
Ik raad je aan eerst deze sub goed me te fronts te intregeren /afstellen.
Te beginnen door kantelpunt vd speakers op 80 hz te zetten,en dat van de sub ook.
Ik bedoel in het menu van je receiver,je kantelpunt op de sub mag je opendraaien in dat geval.

Welke receiver had je ook al weer?

Edit ik zie een Marantz geloof ik,die kan je naar keuze instellen.
Heb je ADSY laten draaien of meet je met de hand de afstanden in?


En nog even over bass in je hele kamer....dit is bijna niet te doen.
Je zal niet op elke plek exact hetzelfde goeie geluid krijgen.
Met 4 woofers misschien iets beter,maar dan zal er ook meer output naar je buren lekken door die manier van werken.
Ook iets om rekening mee te houden.

audio_stabilo

Quote from: morca on October 13, 2014, 22:36:50
Ik raad je aan eerst deze sub goed me te fronts te intregeren /afstellen.
Te beginnen door kantelpunt vd speakers op 80 hz te zetten,en dat van de sub ook.
Ik bedoel in het menu van je receiver,je kantelpunt op de sub mag je opendraaien in dat geval.

Welke receiver had je ook al weer?

Edit ik zie een Marantz geloof ik,die kan je naar keuze instellen.
Heb je ADSY laten draaien of meet je met de hand de afstanden in?


En nog even over bass in je hele kamer....dit is bijna niet te doen.
Je zal niet op elke plek exact hetzelfde goeie geluid krijgen.
Met 4 woofers misschien iets beter,maar dan zal er ook meer output naar je buren lekken door die manier van werken.
Ook iets om rekening mee te houden.

Ik heb de marantz sr 6001. Heb hem nu beide op 80 Hz staan. Of moet ik de crossover op de sub helemaal open doen?

En over het bass probleem.... Ik vind het zwaar irritant dat ik op de andere bank 0,0 van de sub hoor. Als ik bij wijze van een verjaardag heb en ik zit te genieten van het geluid en een mooie diepe bass en je daar op de andere bank niks van hoort. Mijn vrienden zijn ook audio freaks.... Waar is de bass? Ja kom even hier zitten op mijn plek daar hoor hem wel.... Ik vind dat dit anders kan. Ik snap dat het niet overal het zelfde kan klinken maar dit is wel extreem

morca

Op de Marantz zet je beide op 80,en op de sub open.

Tja jouw probleem heb ik hier ook,
Ik zou het eens kunnen proberen want ik heb hier 4 sub,s.
Maar er staan er 2 in de living.
Zoals het laag nu op mijn plek klinkt om dat door de hele kamer te krijgen.....moeilijk.

Plus dat ik in een huurhuis zit.
Die manier van werken,en met zoveel sub,s zal er voor zorgen dat je buren veel eerder last van je hebben.
Om je hele kamer te vullen zal je op verschillende manieren gain voor die verschillende plekken op moeten bouwen.
Resultaat dat er plus 3 db per sub meer naar je buren lekt vermoed ik.
En niet al die db,s zullen ook op jouw luisterplek hoorbaar zijn.

Je bent niet de enige met dit probleem kan ik je verzekeren.
Dus als je vrienden het raar vinden,zo werkt een sub:

Je plaatst hem op een mooie plek tov jouw luisterplek.
Zodat hij goed gain op kan bouwen tov jouw plek,in of net iets uit de hoek bv.
Die drukopbouw is dan op jouw luisterplek goed hoorbaar en op andere plekken niet.
Door die cornergain tov jouw luisterpositie,zo werken geluidsgolven.

We Can not chance the law,s of fisics


Xander32

Beste A., jouw "probleem" komt echt voort uit soort speakers vs. plaatsing vs. akoestiek. En dat betreft complexe materie welke je maar niet zo hebt opgelost naar jouw wensen.

Het eerste kan je beïnvloeden maar dat moet je maar net willen (andere ls., afgestemd  op de plaatsingsmogelijkheden en akoestiek), de negatieve invloeden van die laatste kan je zeer beperkt beïnvloeden middels de dsp/eq van de SR6001. De plaatsing is een kwestie van trial and error; uitproberen, schuiven met de ls. en sub indien je daar überhaupt de ruimte voor hebt.

... anders is het accepteren van de situatie.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

audio_stabilo

Quote from: Xander32 on October 14, 2014, 06:56:54
Beste A., jouw "probleem" komt echt voort uit soort speakers vs. plaatsing vs. akoestiek. En dat betreft complexe materie welke je maar niet zo hebt opgelost naar jouw wensen.

Het eerste kan je beïnvloeden maar dat moet je maar net willen (andere ls., afgestemd  op de plaatsingsmogelijkheden en akoestiek), de negatieve invloeden van die laatste kan je zeer beperkt beïnvloeden middels de dsp/eq van de SR6001. De plaatsing is een kwestie van trial and error; uitproberen, schuiven met de ls. en sub indien je daar überhaupt de ruimte voor hebt.

... anders is het accepteren van de situatie.

Zoals ik eerder zei heeft het al eens anders gestaan. Toen was dr bass bij de andere bank weer mooier

Siddartha

Wat dus bewijst dat de stelling klopt...
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

denoontje

Quote from: audiogek on October 13, 2014, 22:55:08
Ik heb de marantz sr 6001. Heb hem nu beide op 80 Hz staan. Of moet ik de crossover op de sub helemaal open doen?

En over het bass probleem.... Ik vind het zwaar irritant dat ik op de andere bank 0,0 van de sub hoor. Als ik bij wijze van een verjaardag heb en ik zit te genieten van het geluid en een mooie diepe bass en je daar op de andere bank niks van hoort. Mijn vrienden zijn ook audio freaks.... Waar is de bass? Ja kom even hier zitten op mijn plek daar hoor hem wel.... Ik vind dat dit anders kan. Ik snap dat het niet overal het zelfde kan klinken maar dit is wel extreem

nee hoor heb ik in mijn HT ook en laatst toen we bij HighQ bezig waren hetzelfde.......
Gewoon natuurkunde

audio_stabilo

Quote from: denoontje on October 14, 2014, 15:08:21
nee hoor heb ik in mijn HT ook en laatst toen we bij HighQ bezig waren hetzelfde.......
Gewoon natuurkunde

Het zelfde probleem bedoel je als ik heb?

morca

Quote from: denoontje on October 14, 2014, 15:08:21
nee hoor heb ik in mijn HT ook en laatst toen we bij HighQ bezig waren hetzelfde.......
Gewoon natuurkunde
Ik heb het hem al 3 keer uitgelegd.
Maar hij wil niet aan de natuurkunde,terwijl het simpelweg zo is.

audio_stabilo

Quote from: morca on October 14, 2014, 17:15:02
Ik heb het hem al 3 keer uitgelegd.
Maar hij wil niet aan de natuurkunde,terwijl het simpelweg zo is.

Het is dus niet op te lossen?

Siddartha

Eindeloos proberen en testen... Helaas heb je geen ideale ruimte, dat is niet op te lossen. Je kunt het hoogstens zo optimaal mogelijk krijgen.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

audio_stabilo

Quote from: Siddartha on October 14, 2014, 19:00:44
Eindeloos proberen en testen... Helaas heb je geen ideale ruimte, dat is niet op te lossen. Je kunt het hoogstens zo optimaal mogelijk krijgen.

Oke, ja omdat het een vierkante kamer is en klein bedoel je?

Siddartha

En vol staat inderdaad... De foto laat niet alles zien natuurlijk, maar eerste gedachte was direct tja vrij logisch
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

audio_stabilo

Quote from: Siddartha on October 14, 2014, 19:07:47
En vol staat inderdaad... De foto laat niet alles zien natuurlijk, maar eerste gedachte was direct tja vrij logisch

Vol valt op zich mee..... foto laat het wat anders zien dat klopt

audio_stabilo

Quote from: Siddartha on October 14, 2014, 19:00:44
Eindeloos proberen en testen... Helaas heb je geen ideale ruimte, dat is niet op te lossen. Je kunt het hoogstens zo optimaal mogelijk krijgen.

Zo optimaal mogelijk krijgen door bijv een extra sub?

Xander32

#72
... toevoegen van nog een component welke ook weer ruimte in beslag neemt in de al beperkte ruimte zal m.i. niet een oplossing zijn. Maar je lijkt het punt niet op te pikken, dan maar ff op een andere wijze;

Even heel kort door de bocht; jouw opstelling is crap en de speakers zijn te groot voor de ruimte (in zoverre zichtbaar op de foto). Op deze wijze zal je nooit een bevredigend resultaat boeken. Punt.


Point taken?



Nu weer in mijn normale modus; het is zoals het is. Mogelijk dat een visite van een medeforumlid die enige verstand van zaken heeft betreft het op-en afstellen van de set, nog enig soelaas kan bieden.




Quote from: audiogek on October 14, 2014, 23:27:53
Zo optimaal mogelijk krijgen door bijv een extra sub?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

audio_stabilo

Quote from: Xander32 on October 15, 2014, 06:49:32
... toevoegen van nog een component welke ook weer ruimte in beslag neemt in de al beperkte ruimte zal m.i. niet een oplossing zijn. Maar je lijkt het punt niet op te pikken, dan maar ff op een andere wijze;

Even heel kort door de bocht; jouw opstelling is crap en de speakers zijn te groot voor de ruimte (in zoverre zichtbaar op de foto). Op deze wijze zal je nooit een bevredigend resultaat boeken. Punt.


Point taken?



Nu weer in mijn normale modus; het is zoals het is. Mogelijk dat een visite van een medeforumlid die enige verstand van zaken heeft betreft het op-en afstellen van de set, nog enig soelaas kan bieden.

Ik snapte je punt wel. Dankje wel voor het antwoord. Echter 1 vraag. Zouden kleinere speakers met daarbij een goede (tweede) sub wel kunnen werken?

audio_stabilo

Of evt een goed bose set? Of scheld ik nu :tounge2: