Het BK vs. SVS topic

Gestart door Major_Ton, mei 18, 2014, 00:55:05

Vorige topic - Volgende topic

Major_Ton

Jawel, na een lange afwezigheid meld ik mij weer eens met een interessant vraagstuk.

Zonder nog concrete plannen te hebben voor de aanschaf van een subwoofer, ben ik mij momenteel wel weer een beetje aan het (her)verdiepen in de subwoofer materie. Met een gezonde achtergrond in de commerciële en zelfbouw wereld van speakers en subwoofers, is het mij al geruime tijd duidelijk dat met de komst van merken als BK Electronics en SVSound je wel een heel erg grote liefhebber moet zijn van knutselen om nog zélf een subwoofer in elkaar te schroeven. Vandaar dat ik mij in dit topic wil richten op de twee hier eerder genoemde merken.

Vergelijken tussen BK Electronics en SVSound is in zoverre interessant omdat de BK XXLS 400 en SVS SB 2000 qua formaat, prijs en concept zéér gelijkend zijn en dat geldt ook voor de BK Monolith en SVS PB 2000.

In de topic begin ik met de eerste 2; De BK XXLS 400 en SVS SB 2000. Ik heb beide subs nog niet in actie gehoord en daarom kan ik alleen maar afgaan op de specificaties. Gelukkig is de subwoofer techniek niet complete rocket science en met een beetje logisch nadenken kan men al een eind komen om toch een mening te kunnen vormen. Om lange lappen tekst te voorkomen, heb ik de meest gangbare aspecten met elkaar vergeleken in een tabel.

Beide subwoofers gebruiken dezelfde driver in een gesloten kast. BK kiest voor een grotere kast wat zonder electronische bass-boost een dieper doorlopende bass zou geven (lager F3 punt). Dit vind ik voordelig, omdat de woofer/driver hierdoor minder gecorrigeerd hoeft te worden en het theoretisch een hogere maximale output zou moeten bieden. Daarnaast mag men vermoeden dat (door de lagere natuurlijke Q-factor) de XXLS 400 iets strakker zal klinken. Ook het bijna dubbele gewicht van de XXLS 400 is een groot voordeel. Daar tegenover staat de krachtigere versterker van SVS met ingebouwde DSP om de driver beter onder controle te kunnen houden. Dit zou het nadelige effect van de kleinere inhoud wel eens kunnen opheffen als het gaat om de strakheid, maar dat geldt niet voor de maximale output. Zonder te kijken naar de prijs, zegt mijn gevoel dat de XXLS 400 wel eens de 'betere' subwoofer zou kunnen zijn van de twee. Blijkt dan ook nog eens dat de prijs € 134,- lager ligt, dan wordt ik benieuwd wie er hier voor de SVS SB 2000 zou kiezen in plaats de BK XXLS 400 en waarom?

Note: Ik spreek mijn voorkeur uit op basis van theoretische aannames en aan de hand van de opgegeven specificaties. In audioland hoeft dit weinig te betekenen en daarom kan het zijn dat ik met mijn oordeel er behoorlijk naast zit. Dus kom maar op met jullie bevindingen :)
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Midstar

Volgens mij zijn er hier wel leden die beiden gehad hebben dwz de SB12 vs BK 400.
beiden in zelfde situaties dus.

Xander32

Een prijsverschil van ruim 23% tussen beide vind ik iig. best veel om te spreken van een gelijke prijsklasse.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

alex1511

zo een vergelijk met de svs sb1000 niet beter voor de hand liggen? (uitgaande van de prijs)

yorkie13

Nee, niet te vergelijken met de SB1000, want die gebruikt een andere woofer.

Geen peerless xxls12 variant.

Nu is het maar de vraag of de SB2000 een gelijke woofer gebruikt.

Daar is maar 1 manier voor, en ze in een eerlijke test naast elkaar zetten.

Dus een sb2000 bestellen ? 8)

grote kans dat de woofer uit de sb2000 met een andere conus is.

In de SB12nsd, PC12nsd en PB12NSD zat in elk geval een verzie van de Peerless xxls12 met aluminium conus.

yorkie13

Verder gebruikt BK een zogenaamde Linkwitz Transform in de xxls400.

Grofweg getuned op 20 hz in room.

Major_Ton

Als je in de markt ben voor een dergelijke subwoofer, zou een prijsverschil van € 134,- mij niet van een eventuele keus weerhouden. Het is niet dat het ene model € 500,- kost en de andere € 1500,- oid. In dit geval vind ik wel degelijk dat we van een 'gelijkende' prijsklasse kunnen spreken.  Het vergelijk wordt versterkt door de technische overeenkomsten en uiteraard kan, zoals aangegeven, de prijs er wel voor zorgen dat de positie van de XXLS 400 versterkt wordt tov de SB 2000. Dit geldt natuurlijk alleen als de XXLS minimaal gelijkwaardig presteert aan de SB 2000. Om hier duidelijkheid over te krijgen en meningen van andere te horen, is dit topic natuurlijk ook gestart :)

Wat de gebruikte woofer betreft Ralf; Je zou nog wel eens gelijk kunnen hebben. Volgens mij gebruikt SVS de huidige 835017 en zit er in de XXLS een iets oudere variant? Maar dat kan jij vast wel beantwoorden.
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

morca

Voor die 700 euro is DIY toch nog steeds aantrekkelijk.
Voor dat geld heb je een hele mooie driver en een mooie hypex 2.400 met dsp erin
13 band,s dsp beter gezegd,van de SVS is geen dsp te noemen,dat is 1 band die je kan boosten.

Dus veel beter in te stellen /intregeren sub met een hypex met dsp.
Is ook extra waard imo.

yorkie13

SB12nsd in elk geval wel, heb deze zelf gehad. Deze gebruikt een xxls12  woofer met aluminium conus.

BK de oudere versie met de carbon/paper conus.

maar waarom niet een eerlijke test naast elkaar ?

Ik stel graag een BK xxls400 FF ter beschikking , en zou bij een dergelijke test aanwezig willen zijn.

Nu nog iemand die er een SVS SB2000 naast wil zetten ?

yorkie13

Morca, heel leuk dat je die DIY met JL aanhaalt, maar daar gaat deze topic niet over.

JL is nu eenmaal GEEN Peerless.Maar we nemen een 700 euro als budget voor DIY

waarom niet een DIY pakket met bv de Cinema & subwoofer van Speaker & co meenemen in deze test.

maakt gebruik van een Hypex DS4.0 en een variant van de xxls12 van Peerless.

fluissie

Citaat van: RA SUBS op mei 18, 2014, 10:51:04
Nee, niet te vergelijken met de SB1000, want die gebruikt een andere woofer.

Geen peerless xxls12 variant.

Nu is het maar de vraag of de SB2000 een gelijke woofer gebruikt.

Daar is maar 1 manier voor, en ze in een eerlijke test naast elkaar zetten.

Dus een sb2000 bestellen ? 8)

grote kans dat de woofer uit de sb2000 met een andere conus is.

In de SB12nsd, PC12nsd en PB12NSD zat in elk geval een verzie van de Peerless xxls12 met aluminium conus.

Driver van de svs 2000 serie is niet dezelfde driver als die in de bk xxls400.

Heb geen sb maar een pb vergelijken zou mogen hier hier bij mij
Maar dat is een alles behalve eerlijke strijd voor de bk....

Durf wel een stelling te doen: xxls400 is gelijk aan de sb2000!
Maakt imo niks uit.

Gr jeroen

Xander32

Citaat van: Major_Ton op mei 18, 2014, 11:08:59
Als je in de markt ben voor een dergelijke subwoofer, zou een prijsverschil van € 134,- mij niet van een eventuele keus weerhouden. Het is niet dat het ene model € 500,- kost en de andere € 1500,- oid. In dit geval vind ik wel degelijk dat we van een 'gelijkende' prijsklasse kunnen spreken.  Het vergelijk wordt versterkt door de technische overeenkomsten en uiteraard kan, zoals aangegeven, de prijs er wel voor zorgen dat de positie van de XXLS 400 versterkt wordt tov de SB 2000. Dit geldt natuurlijk alleen als de XXLS minimaal gelijkwaardig presteert aan de SB 2000. Om hier duidelijkheid over te krijgen en meningen van andere te horen, is dit topic natuurlijk ook gestart :)

Wat de gebruikte woofer betreft Ralf; Je zou nog wel eens gelijk kunnen hebben. Volgens mij gebruikt SVS de huidige 835017 en zit er in de XXLS een iets oudere variant? Maar dat kan jij vast wel beantwoorden.
Dan kan je ook gaan voor een vergelijk van een XXLS400 incl. AM, dan zit je met die combi op €864,- T.o.v. de €699,- voor de SVS niet vreemd, "eenzelfde prijsklasse" waarin beide nu dsp/eq.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

morca

Citaat van: RA SUBS op mei 18, 2014, 11:17:40
SB12nsd in elk geval wel, heb deze zelf gehad. Deze gebruikt een xxls12  woofer met aluminium conus.

BK de oudere versie met de carbon/paper conus.

maar waarom niet een eerlijke test naast elkaar ?

Ik stel graag een BK xxls400 FF ter beschikking , en zou bij een dergelijke test aanwezig willen zijn.

Nu nog iemand die er een SVS SB2000 naast wil zetten ?
Euh ....beter lezen ik heb het over hypex,er staat nergens JL dat lees jij zelf denk ik.  ;)
Dayton of nog wat andere merken maken ook en goeie of betere sub voor hetzelfde geld.
Zeker wel relevant advies dan imo omdat de TS het zelf ook heeft over DIY tov ........ ;)

Eerlijke test in budget hadden we het toch over?
Dan is mijn voorstel niet zo raar,want je haalt veel meer sub en watt,s in huis als een kant en klare.
Veel beter dsp op die hypex,zeer goed tov BK of SVS.

Zelfde prijsklasse alleen iets meer luchtverplaatsing en betere afstelling.

yorkie13

Gaat toch o er subwoofers met peerless xxls12 woofer
Zie tabel.

morca

Ja en,dan mag ik wel aanhalen dat er meer kan voor hetzelfde geld toch?
Advies eens verder te kijken als peerless.
ALs de TS dat niet op prijs stelt hou ik er ook over op  ;)
Maar dat ben jij niet  ;D

yorkie13

maar nu terug naar het BK en SVS topic  8)

yorkie13

Overigens bij DIY moet je wel over de juiste gereedschappen beschikken en mogelijkheden om tot een gelijke
hoge kwaliteit van afwerking te komen.

ik noem

-verstek zagen van het MDF (25 en 30 mm)
-invrezen van de woofer en plate amp.
-fineer aanbrengen , of strak afwerken in de lak.

wat de DSP betreft kan je ook kiezen voor een HT versterker met Audyssey XT32 of ARC.
alternatief zou een antimode of Behringer DSP zijn.

Major_Ton

Uiteraard is zelfbouw een valide optie en iets dat ik zelf ook regelmatig heb gedaan. Echter heeft de commerciële industrie zo'n grote stap voorwaarts gemaakt, dat zelf bouwen lang niet meer zo interessant is 10 jaar terug en daarvoor. Verder past de discussie over de zin en onzin van het zelf bouwen misschien beter in een ander topic, daar ik hier de voor- en nadelen van de twee genoemde subwoofers wil vergelijken aan de hand van de specificaties en vooral de gebruikers ervaringen. Ik ben benieuwd welke van de twee subwoofers jullie zouden kiezen en waarom. Natuurlijk is het daarbij ook altijd leuk om input te krijgen over alternatieven, maar dan moet het concept van zo'n subwoofer wel heel er dicht bij deze twee modellen liggen (lees; gesloten, redelijk compact en een 12"driver). Bijvoorbeeld een bass reflex subwoofer vind ik alweer dermate anders dan een vergelijk al eigenlijk niet meer te doen is. Ik wil het vergelijk verder nier vastpinnen op modellen met een Peerless woofer, dat kwam toevallig zo uit voor de hier gekozen twee subwoofers. Misschien nog wel het meest opvallende punt is het grote verschil in gewicht tussen de BK en de SVS!

yorkie13

Verklaarbaar door o.a. ringkerntrafo, 25 mm MDF en grotere kast van de BK

De massief stalen voeten bij de DF werken ook mee.

GPO

Die DSP op de SVS SB-2000 is een 'interne' DSP, daar kun je als gebruiker niets aan instellen. Dus dat het niet verward wordt met een PEQ of een ADSY parametrisch equalizer achtig systeem. Dat zit er dus niet op.

Ik zou zelf overigens de SVS kiezen (grotere WAF, iets kleiner, makkelijker te (ver)plaatsen, dikkere versterker, gevoelsmatig betere driver), maar ik ben nogal een SVS fan.... :)

GPO
Epson EH-QB1000B | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVC-A10H | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | RUconnected + Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV streamer

Timvg

Ik zou even doorsparen, niet noodzakelijk voor doe-het-zelf (al dat het wel een goeie optie is), maar omdat veel mensen die in deze prijsklasse starten, een jaar later toch weer gaan upgraden.

morca

Hypex maakt plate,s met dsp erin,hele goeie dsp zelf,s !!

RA ben jij de TS???  :P

Ton @ je koopt voor 699 van die SVS een leuke driver 13,5 of 15 inch, en een hypex met full dsp
Dus zeker wel meerwaarde imo.

yorkie13

299 euro voor de Hypex PC2.400

driver van JL erbij voor 279 euro  voor de JL AUDIO 13W3V3-4

zit je al op 579 euro zonder MDF, gereedschap en afwerking van de kast.

even een realistisch kostenplaatje schetsen van de voorgestelde DIY subwoofer  8)

morca

Of een Dayton 15 inch.
Ik noem geen JL ,maar een 15 W0 is 200 dacht ik .
Heb je voor ong 500 eur een 15 inch 500 watt rms
Mooie vergelijking toch,even gereedschap daarbuiten gelaten  ;)

Sjaudio

Citaat van: morca op mei 19, 2014, 18:13:45
Of een Dayton 15 inch.
Ik noem geen JL ,maar een 15 W0 is 200 dacht ik .
Heb je voor ong 500 eur een 15 inch 500 watt rms
Mooie vergelijking toch,even gereedschap daarbuiten gelaten  ;)

Dan moet je ook een kale driver en plate amp van BK of SVS nemen ter vergelijk, als je zegt gereedschap daarbuiten gelaten!

Dus nog geen eerlijk vergelijk... Je zit nu al op vergelijkbare prijs als de BK.

Wil je net zo'n hoog afwerkingsniveau, gaat dat nog behoorlijk wat kosten, tel daarbij alle uren op wat je eraan bezig bent, en niet te vergeten dat SVS en BK electronics beiden bedrijven zijn die winst willen maken, wat ook al in die prijs zit inbegrepen.

En dan hebben we nog marktwaarde, een SVS of BK behoudt zijn waarde beter!

Ben het in deze dan ook absoluut eens met Major_Ton dat zelfbouw in deze niet erg interessant meer is, tenzij het je hobby is natuurlijk om zelf te bouwen!