Het BK vs. SVS topic

Gestart door Major_Ton, mei 18, 2014, 00:55:05

Vorige topic - Volgende topic

Major_Ton

Citaat van: fluissie op mei 21, 2014, 19:38:16
idd ralf, je heb minimaal een monolith PLUS nodig ,normale monolith is geen vergelijk met de pb-2000

en topicstarter de gebruikte driver in de pb is echt geen xxls 12" driver hoor, in een grafiek vergelijken imo ook geen vergelijk

denk dat je beter er wat subs doorheen kan jassen thuis en deze proberen enige tijd om een juist beeld voor je eigen te krijgen qua sub

De driver in de PB 2000 is toch echt gewoon een Peerless 835017, hoor. En als je de prijzen, formaten en algehele concepten bekijkt, zijn de subs juist heel goed te vergelijk in een tabel (een grafiek heb ik nergens vertoond).
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

fluissie

Citaat van: Major_Ton op mei 21, 2014, 19:58:52
De driver in de PB 2000 is toch echt gewoon een Peerless 835017, hoor. En als je de prijzen, formaten en algehele concepten bekijkt, zijn de subs juist heel goed te vergelijk in een tabel (een grafiek heb ik nergens vertoond).

Pardon???, hoe kom je aan die wijsheid...
Heb de pb2000 hier staan, het is echt geen gewone peerless wat er inzit

Subs vergelijken aan de hand van het formaat, prijzen en inhoud???
Knap hoor :eh:

Ralf is importeur van bk en weet zoals ie ook al aangaf dat de svs pb2000 NIET vergelijkbaar is met de gewone monolith

Uit ERVARING weet ik dat de 2 niet  vergelijkbaar zijn in het Echt, kun je een mooie tabel hebben maar heb je niks aan

RalphH

Citaat van: fluissie op mei 21, 2014, 22:55:18
Uit ERVARING weet ik dat de 2 niet  vergelijkbaar zijn in het Echt, kun je een mooie tabel hebben maar heb je niks aan

Dat is net wat ton bedoelt geloof ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

fluissie

and the newly developed 12" long stroke custom built SVS driver. The Sledge STA-500D plate amp is a power efficient class D amplifier, delivering 500 conservative watts RMS and can deliver dynamic peaks up to 1100 watts when called upon. The new driver with a custom cast, powder-coated aluminum basket, has a number of innovative technical features to reduce noise, non-linearity and distortion. The oversized voice coil, combats high temperatures and therefore power compression and distortion. Another neat touch is the integrated tinsel leads to the voice coil , which eliminates the problem of impact noise, which can be a real problem with hard use, even in otherwise expensive and fine subwoofers.

Het is een gewone peerless hoor.....yeah wright

fluissie

Citaat van: RalphH op mei 21, 2014, 23:05:15
Dat is net wat ton bedoelt geloof ik.

Grafiek tabel appel peer mandarijn sinaasappel :sarcasm:
In het bovenste gequote deel staat grafiek, had tabel moeten zijn...

Dat lezen ze dan weer wel :sly:

Major_Ton

Fluissie, je iets kalmer opstellen kan geen kwaad. Volgens mij heb je de essentie van het 'vergelijk' totaal niet begrepen. Ik zet de subwoofers in een tabel naast elkaar omdat ze op papier vergelijkbaar zijn. Dat wil uiteraard niet zeggen dat dit in de praktijk ook zo is en daar probeer ik nu juist achter te komen. Wanneer de PB 2000 de Monolith van zijn sokken blaast, wordt het met € 50,- verschil makkelijk kiezen. Als jij dat uit ervaring weet te sterken dan is dit topic daar alleen maar mee gebaat, maar dat kan ook zonder meteen op je achterste poten te gaan staan.

Wat de driver in de PB 2000 betreft... Er is bijna geen merk die de ballen heeft om toe te geven dat ze OEM drivers gebruiken. Ik kan je een hele waslijst geven aan merken die het wel doen en allemaal roepen ze; 'custom design' dit en 'specially developed' dat. Het einge wat custom en specially designed is aan de woofer in de SB en PB 2000 is het SVS logo op het membraam. En dat is helemaal geen schande. De 835017 is een pracht van een woofer.
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

fluissie

Nog kalmer?, :eh: als je dit al heftig vind :tounge2:

Val je niet persoonlijk aan, val alleen je theorie aan
Hoef je niet gelijk van slag te zijn...

nogmaals heb de pb2000 hier staan en als jij het erop wil houden dat het een peerless met een custom membraan is prima :thumbs-up:

morca

Citaat van: Major_Ton op mei 21, 2014, 23:28:27
Fluissie, je iets kalmer opstellen kan geen kwaad. Volgens mij heb je de essentie van het 'vergelijk' totaal niet begrepen. Ik zet de subwoofers in een tabel naast elkaar omdat ze op papier vergelijkbaar zijn. Dat wil uiteraard niet zeggen dat dit in de praktijk ook zo is en daar probeer ik nu juist achter te komen. Wanneer de PB 2000 de Monolith van zijn sokken blaast, wordt het met € 50,- verschil makkelijk kiezen. Als jij dat uit ervaring weet te sterken dan is dit topic daar alleen maar mee gebaat, maar dat kan ook zonder meteen op je achterste poten te gaan staan.

Wat de driver in de PB 2000 betreft... Er is bijna geen merk die de ballen heeft om toe te geven dat ze OEM drivers gebruiken. Ik kan je een hele waslijst geven aan merken die het wel doen en allemaal roepen ze; 'custom design' dit en 'specially developed' dat. Het einge wat custom en specially designed is aan de woofer in de SB en PB 2000 is het SVS logo op het membraam. En dat is helemaal geen schande. De 835017 is een pracht van een woofer.
Hij is iets enthousiast  ;) ,maar idd ik denk ook dat je aan die SVS een betere keuze doet.

fluissie

Zal idd de passie zijn die wat heftig overkomt.

Nogmaals niks persoonlijks of kwade intenties :yin-yang:

morca

Niks mis mee,en je onderbouwd je mening ook nog.
Das beetje passie mag best,je bent niet de enige hier denk ik  ;D

Major_Ton

Citaat van: morca op mei 22, 2014, 07:06:36
Niks mis mee,en je onderbouwd je mening ook nog.
Das beetje passie mag best,je bent niet de enige hier denk ik  ;D

Ik lees dus nergens een onderbouwde mening en vind het eerder stellig te noemen. Passie hebben is helemaal goed natuurlijk, ik hoop dat we dat hier allemaal hebben. Maar als Fluissie roept dat er beslist geen gewone XXLS 12 in de (zijn) PB 2000 zit en het daarbij laat, dan kan ik daar weinig mee. Ik heb volgens mij mijn huiswerk aardig gedaan, maar uiteraard heb ik ook geen patent op de waarheid. En als hij vindt dat de PB 2000 en Monotlith niet te vergelijken zijn aan de hand van zijn ervaringen, dan lees ik ook graag waarom dat zo is. Dat is, nogmaals, de hele essentie van dit topic en de tabellen die ik plaats. De specificaties zijn feitelijk, maar de resultaten en praktijk ervaringen kunnen compleet anders zijn. Gewoonweg roepen dat iets wel of niet zo is kunnen we allemaal wel, nu nog vertellen waarom dat zo is of waarom je dat vindt. Komt u maar!  :popcorn:

RalphH

Testen dus. Ik heb een xxls400 (DF) staan, wie komt er langs met de SVS?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

Ejorne

Citaat van: Major_Ton op mei 18, 2014, 00:55:05
BK kiest voor een grotere kast wat zonder electronische bass-boost een dieper doorlopende bass zou geven (lager F3 punt). Dit vind ik voordelig, omdat de woofer/driver hierdoor minder gecorrigeerd hoeft te worden en het theoretisch een hogere maximale output zou moeten bieden. Daarnaast mag men vermoeden dat (door de lagere natuurlijke Q-factor) de XXLS 400 iets strakker zal klinken.

Ik vraag me af in hoeverre de theorie en de praktijk hier uit elkaar lopen. Natuurlijk is het afhankelijk van de gebruikte driver maar er zijn wat luistertesten geweest waarbij de kleinere behuizing steeds als strakker en gedefinieerder werd bevonden.

En als je kijkt naar het wat hogere segment, JL en Velodyne bijvoorbeeld, zie je dat ze de woofers is heel kleine kastjes proppen. Natuurlijk met een forse versterking en de nodige DSP. (Maar ook BK gebruikt in zijn XLSS400 DSP of in ieder geval correctie, misschien niet digitaal)

yorkie13

Voor een test wil ik wel een ingespeelde Monolith Plus meenemen.

Lijkt me dat er  og een sb2000 en pb2000 nodig zijn.

RalphH

Citaat van: RA SUBS op mei 22, 2014, 11:35:19

:thumbs-up: :thumbs-up:

Passion4Sound

Citaat van: Major_Ton op mei 21, 2014, 23:28:27

Wat de driver in de PB 2000 betreft... Er is bijna geen merk die de ballen heeft om toe te geven dat ze OEM drivers gebruiken. Ik kan je een hele waslijst geven aan merken die het wel doen en allemaal roepen ze; 'custom design' dit en 'specially developed' dat. Het einge wat custom en specially designed is aan de woofer in de SB en PB 2000 is het SVS logo op het membraam.
Nu weet ik waar de SVS in elkaar gezet wordt en hiervoor wordt een driver unit gebruikt waar je je niet voor hoeft te schamen. JLa als èèn van de weinige ontwerpt zijn drivers units zelf, dat is ook èèn van de redenen waarom de JLa een ander prijskaartje heeft.

fluissie

Citaat van: Major_Ton op mei 22, 2014, 10:54:48
Ik lees dus nergens een onderbouwde mening en vind het eerder stellig te noemen. Passie hebben is helemaal goed natuurlijk, ik hoop dat we dat hier allemaal hebben. Maar als Fluissie roept dat er beslist geen gewone XXLS 12 in de (zijn) PB 2000 zit en het daarbij laat, dan kan ik daar weinig mee. Ik heb volgens mij mijn huiswerk aardig gedaan, maar uiteraard heb ik ook geen patent op de waarheid. En als hij vindt dat de PB 2000 en Monotlith niet te vergelijken zijn aan de hand van zijn ervaringen, dan lees ik ook graag waarom dat zo is. Dat is, nogmaals, de hele essentie van dit topic en de tabellen die ik plaats. De specificaties zijn feitelijk, maar de resultaten en praktijk ervaringen kunnen compleet anders zijn. Gewoonweg roepen dat iets wel of niet zo is kunnen we allemaal wel, nu nog vertellen waarom dat zo is of waarom je dat vindt. Komt u maar!  :popcorn:

Nog 1x proberen maar....

Heb zelf hier gehad de bk monolith (van een kennis) de xxls400 en de svs pb2000.

Als ik nu zeg dat de monolith het aflegt in de praktijk qua diepgang, output en strakheid tegen de svs pb2000  hoe onderbouwt wil je het dan hebben :eh: is niks van gewoonweg roepen bij

Nog een voordeel als je iets thuis heb is dat je het uitelkaar kunt schroeven, zo ook de xxls 12 inch driver en de svs driver welke dus echt niet hetzelfde zijn.

Nu gaan we het is omdraaien, er is u als ts ook gevraagd hoe u aan die wijsheid komt?, nog steeds geen antwoord op gehad

Sterker het enige wat ik terug krijg zijn negatieve berichten

Citaat van: RA SUBS op mei 22, 2014, 11:35:19

Omdat ik hier GEEN ervaring mee heb lijkt mij dit zeker interessant
Daar de bk monolith plus ook een pracht sub is denk ik

Hier is een pb2000 beschikbaar echter ben ik bang dat wij wat ver uitelkaar wonen ralf.

Major_Ton

Fluissie,

Het zal vast zwaar zijn geweest om het nog 1 keer te proberen, maar met succes! ;) Nu geef je eindelijk wat concrete verschillen aan tussen de Monolith en de PB 2000 (lees je eigen tekst er maar op terug, maar dat had je nog niet eerder gedaan). Dat is nou precies wat ik wilde lezen hier. Lees mijn teksten er ook nog maar eens op terug. Ik claim nergens dat ik de specs in een tabel vergelijk omdat beide subs nagenoeg identiek zouden zijn/presteren. Omdat ik met beide subs geen praktijk ervaring heb, kan ik alleen maar de specs met elkaar vergelijken (en voor de overzichtelijkheid heb ik die in een tabel geplaatst) en is het aan de ervaringsdeskundigen zoals jij om te vertellen hoe dit in de praktijk uitpakt. Nogmaals, door alleen maar te roepen dat het geen vergelijk is heeft niemand wat aan. Ik ben dus blij, dat je nu een beetje hebt aangegeven waarom dat zo is. Soms is de reden achter het verschil belangrijker dan het verschil zelf.

Over de driver in de PB 2000; Ed Mullen heeft zelf aangeven dat ze al vanaf de PB-12NSD Peerless drivers gebruiken. Wel geeft hij er ook bij aan dat er kleine aanpassingen gemaakt zijn om de driver aan te laten sluiten op hun wensen. In de tijd van de PB-12NSD ging dat om een aluminium membraan tov een met carbon versterkt papieren membraan die Peerless gebruikte voor hun OEM drivers. Echter levert Peerless nu dezelfde aluminium versie voor de OEM markt als gebruikt in de SB en PB 2000 in de vorm van de 835017. Of SVS de massa van het membraan heeft laten aanpassen naar hun eigen wensen, weet ik uiteraard niet zeker, maar ga er maar vanuit dat ze voor 95% identiek zijn.

Als ik de Peerless 835017 simuleer en vergelijk met de Eminence Lab 12 die in de Monolith plus gebruikt wordt, dan heeft de Peerless flink wat voordelen t.o.v. de Lab 12. Het zou leuk zijn als het inderdaad een keertje tot een praktijk vergelijk zou komen!

RalphH

Citaat van: fluissie op mei 22, 2014, 12:45:21
Hier is een pb2000 beschikbaar echter ben ik bang dat wij wat ver uitelkaar wonen ralf.

Citaat van: RalphH op mei 22, 2014, 11:09:38
Testen dus. Ik heb een xxls400 (DF) staan, wie komt er langs met de SVS?

fluissie

Citaat van: RalphH op mei 22, 2014, 15:26:45

Wat wilde je testen met de xxls 400 dan?, ik heb de pb niet de sb
Zelf de xxls400 gehad pracht van een sub qua geluid maar absoluut geen match voor de pb (wat ook logisch is)

@ts no hard feelings :thumbs-up:

RalphH

Citaat van: fluissie op mei 22, 2014, 15:39:38
Wat wilde je testen met de xxls 400 dan?, ik heb de pb niet de sb
Zelf de xxls400 gehad pracht van een sub qua geluid maar absoluut geen match voor de pb (wat ook logisch is)

PB, SB, idd, net wat anders idd. Maar als er dan toch getest wordt, dan maar meteen 4 subs  ;D

fluissie

haha dat is ook weer waar  ;D

ben inderdaad wel nieuwsgierig wat de SB tegen de xxls400 doet,
denk dat ze elkaar heel weinig ontlopen alleen ken ik de SB niet dus kan er niet over oordelen.

ergens nog een sb vandaan halen :tounge:

pb tegen een monolith plus hebben we  :headbanging:

Syphon

Citaat van: Major_Ton op mei 21, 2014, 16:05:48
Er komen lekker wat verschillende reacties los, leuk om te lezen! Een zelfbouw sub wordt hier duidelijk een warm hart toe gedragen (ook door mij), maar ik vind het vergelijk nog altijd niet opgaan. Zelf bouwen is iets heel anders dan zelf kopen. Voor mensen met de tijd en kunde zou het wel een prima alternatief zijn, maar tijd of kunde hebben heeft niet iedereen, laat staan tijd en kunde. Zo ben ik zelf meer dan kundig genoeg om een subwoofer te ontwerpen en te bouwen, maar met minimaal 67 uur werk in de week, heb ik er simpelweg de tijd niet voor.

Juist met die reden ben ik dit topic ook begonnen. BK en SVS hebben ervoor zorg gedragen mooie commerciële subwoofers te kunnen leveren, waardoor mensen zoals ik minder jaloers naar de zelfbouwers hoeven te kijken. In het geval van de XXLS 400 en de SB 2000 zijn het twee subwoofers die erg op elkaar lijken, dus was het leuk om ze eens onder de loep te nemen. Beide hebben hun voor en nadelen en kiezen voor één van de twee is niet makkelijk. Het lijkt er verder wel op dat als iemand een subwoofer zoekt in deze klasse, je altijd bij één van deze twee modellen uitkomt, want een derde alternatief heb ik nog niet gevonden en hier nog niet voorbij zien komen.

De BK Monilith zie ik niet als alternatief gezien het een subwoofer is die qua ontwerp te veel verschilt van de XXLS 400 en de SB 2000. In de startpost heb ik aangeven dat de BK Monolith mooi tegenover de SVS PB 2000 te zetten is, dus bij deze;

Tijd om te kiezen! Welke van de 2 of misschien wel een andere sub? (Dan wel in dezelfde klasse)

Weet niet waar je woont maar je kan bij mij de Monolith plus horen, als je wilt. Woon in Apeldoorn

yorkie13

Ik voel een testje aankomen  :D

RalphH

Dat is wel een vereiste natuurlijk ;D