De Sakura Suite

Started by Anillusion, March 6, 2014, 10:36:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anillusion

Ik heb mij 3 jaar geleden al eens een keer voorgesteld, maar ben sindsdien niet zo actief geweest op het forum verder dus doe ik dit maar even opnieuw en wat uitgebreider. Mijn naam is Wouter van Gestel, kom uit Veldhoven en ben eigenlijk heel mijn leven wel met beeld en geluid bezig geweest. In 2004 ben ik mijn eigen video post-productie bedrijf begonnen tijdens mijn opleiding en dat doe ik nu nog steeds met heel veel plezier. Mijn specialiteiten zijn online-editing, color grading en motion graphics.

Mijn AV-set is begonnen met de afdankertjes van mijn vader, die op stereogebied ook best wel audiofiel is. Dat begon met een hele oude Philips versterker, platenspeler en standaard speakers. Uitgebreid later met een Philips cd-speler en een Akai cassettedeck. Mijn vader heeft op een gegeven moment een goede set speakers gekocht (die hij nog steeds gebruikt) en heb toen zijn afdankertjes gekregen. Dat was in ieder geval beter, maar verre van perfect geluid.

In 1997 werkte ik bij de lokale omroep en was thuis vaak bezig met bewerken van audio. Op een gegeven moment zei m'n vader dat ik er waarschijnlijk wel slim aan zou doen om eens een set fatsoenlijke speakers te kopen. Dus wij zijn toen samen verschillende HiFi zaken afgegaan en zijn uiteindelijk bij Stassen terecht gekomen, waar ik met een blinde test ben uitgekomen op een stel Sound Frequency speakers. Ik krijg niks meer teruggevonden over dit merk, maar ze klinken nog steeds prima (nu als m'n surround Left en surround Right). Mijn vader heeft tijdens deze zoektocht naar speakers een nieuwe versterker gekocht, waarna ik zijn oude Denon kon gebruiken.

Kort daarna ben ik aan het Grafisch Lyceum Eindhoven (nu Sint Lucas) begonnen, waar ik kennis heb gemaakt met werken met video en animatie. In 2003 ben ik nog verder gaan studeren en heb op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht in Hilversum Audio Visual Media gestudeerd. Vanaf dat moment werd beeld dus steeds belangrijker en heb eerst een simpele 4:3 Philips tv gekocht en redelijk snel vervangen met een 16:9 tv. Ook heb ik op een gegeven moment een Onkyo 5.1 versterker gehaald en toen is mijn surround avontuur begonnen. Maar geld om matchende speakers te kopen had ik niet en dus heb ik vooral met afdankertjes gezeten. Hoewel ik zelf nooit tevreden ben geweest met het geluid, kreeg ik van vrienden steeds maar opnieuw complimenten over hoe goed films klonken en toen ik uiteindelijk als een van de eersten in m'n vriendengroep een FullHD tv kocht ook hoe goed het beeld eruit zag.

Een paar jaar geleden heb ik m'n frontleft en frontright speakers vervangen door een set Mackie HR824mk2. Beetje vreemde keuze misschien, maar ik hou van het geluid van die speakers. Ik hoop mijn center daarom ook een keer te kunnen vervangen met een Mackie. Omdat de Mackies actieve speakers zijn kon m'n oude Onkyo er niet mee omgaan en dus heb ik toen meteen een Onkyo TX-NR808 gehaald. Mijn meest recente verandering is de tv, wat een Panasonic TX-P50VT30 is geweest. Van de hele 5.1 set mis ik nog steeds een fatsoenlijke sub en een fatsoenlijke center, maar ik kan helaas niet alles tegelijk omdat m'n post-productie studio op Strijp-S in Eindhoven ook zo z'n nodige investeringen heeft.

Ik heb daarbij ook nog een THX Home Theater 1 cursus gedaan om de basis over kalibratie en akoestiek te leren. Hierna ben ik daar op eigen tempo op doorgegaan, veel boeken gelezen, dingen uitgeprobeerd. Het echt kalibreren laat ik liever over aan de echte experts, maar vind t wel prettig om de theorie erachter te begrijpen. Met name akoestiek vond ik leuk om te leren, vanwege het gekke gegeven dat ik jarenlang met prutspeakers toch een redelijk geluid had. Per ongeluk had ik reflectie, absorbtie en diffusie een goede basis gegeven. Tuurlijk kun je er veel verder mee gaan, maar het was geen magie meer waarom het klonk zoals het klonk.

Goed, fast forwards naar nu. Ik verwacht midden april de sleutels te krijgen voor mijn nieuwbouw huurwoning in Waalre en heb daar de ruimte om mijn hobby door te laten groeien naar een dedicated home cinema. Het blijft een huurwoning, dus ik kan niet te rigoreus te werk gaan zoals ik sommigen op dit forum zie doen. En het is dedicated in de zin dat het een aparte kamer is puur met dat doel. Maar net zoals ik steeds kleine aanpassingen deed aan mijn huidige setup, hoop ik langzaam mijn kleine prive bioscoopje te laten groeien.

Ik zit nu nog erg in de planfase van heel het huis dus de HT zal nog even op zich moeten laten wachten, maar dat geeft misschien ook juist weer de ruimte om de HT wat beter te plannen. Qua apparatuur zal ik beginnen met wat ik nu heb, alleen de sub en center wil ik eens vervangen door wat fatsoenlijks. Dus, wat heb ik:

Televisie:
Panasonic TX-P50VT30 plasma tv
Ik wil heel graag een keer overgaan naar een projector, maar voor nu is de plasma nog prima. Andere prioriteiten zijn veel belangrijker. Misschien als de stap naar 4K interessant genoeg wordt.

Versterker:
Onkyo TX-NR808

HTPC:
Zelfbouw, 4770K, GTX760, Ubuntu en OSX, Plex HomeTheater

Consoles:
PS3 (gebruik ik ook voor Blu-ray), SNES

DVDspeler:
Pioneer DV454
Gebruik ik enkel nog voor DVD's uit een andere regio die ik nog niet op de HTPC heb staan

Speakers front Left/Right:
Mackie HR824MK2
Dit zijn eigenlijk PM3 monitors, maar ik blijf het geluid fantastisch vinden.

Speakers rear Left/Right:
Sound Frequency … (eigenlijk heel slecht dat ik zo weinig over m'n eigen speakers weet)

Speaker center
Pioneer CS-343
Uit m'n 'ik heb een stereoset en crap heb nu een 5.1 versterker gekocht, ik heb tweedehands speakers nodig en heb geen geld meer' fase.

Sub
Te erg voor woorden, maar een niet nader te noemen sub van een PC speaker setje met wat aanpassingen zodat ik m op m'n Onkyo kon aansluiten. Hij klinkt op vol volume dus ook voor geen meter, maar een nieuwe sub staat al enige tijd bovenaan op m'n wensenlijstje. Nou luister ik vaak op laag volume en dan valt de vervorming gelukkig wel mee, maar het is uiteraard niet goed.
Blue Sky Sub12 (THX PM3)

Ik weet dat m'n center en sub echt te slecht voor woorden zijn, maar als ik het dan ga vervangen dan vervang ik het ook voor iets goeds. Dat heb ik altijd al gedaan. Hopelijk vallen de kosten van de verhuizing een beetje mee, want dan kan er meteen een nieuwe sub komen en kan de oude bij het grof vuil.

Een laatste grappig dingetje wat wel met de ruimte te maken heeft. Een jaar voor ik met m'n bedrijf begon werd ik gevraagd om de groep 8 musical van een veldhovense school te filmen. Dat doe ik nu nog steeds en over de jaren is de kwaliteit van het beeld en geluid hier gigantisch van gestegen. Het geluid neem ik meerkanaals op, waar ik dan zelf een 5.1 surroundmix van maak en die mix ik dus thuis op m'n 5.1 set. De surroundmix is puur eigen initiatief, want als ik stereo zou leveren is het ook goed. Waarom doe ik dan al die moeite? Omdat het leuk is :). Dus de set is behalve voor ontspanning ook bedoeld om af en toe op te werken.

Goed, lange eerste post, maar vond het wel nodig om even alles goed in te leiden.
Sakura Suite
Panasonic TX-P50VT30 plasma, Onkyo TX-NR808 receiver, Mackie HR824MK2 frontspeakers, Blue Sky Sub12 Subwoofer.
Ik op IMDb

Nahpets

 :worship:

Welkom, zelden zo'n helder en mooi voorstel-topic gezien.

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

RubenV.

Welkom! Leuke post met veel informatie, en ook interessant om te lezen dat je je al hebt verdiept in akoestiek e.d. Die Hackintosh gebruik je o.a. voor het video editen? Draai je hier ook nog een ander OS op?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Anillusion

Die machine is een dualboot tussen OSX en Ubuntu linux. OSX omdat ik inderdaad af en toe (toevallig ook vandaag) thuis moet monteren en Ubuntu heb ik draaien voor de rest waaronder voor Plex Home Theater. Ik heb geloof ik nog ergens een Windows 7 draaien als virtualmachine, maar dat is alweer een paar maanden geleden dat ik die voor het laatst aan heb gehad. Misschien dat het een tripleboot wordt als GTA5 uitkomt op PC en ik die om de een of andere reden niet via Wine aan de gang krijg.
Sakura Suite
Panasonic TX-P50VT30 plasma, Onkyo TX-NR808 receiver, Mackie HR824MK2 frontspeakers, Blue Sky Sub12 Subwoofer.
Ik op IMDb

Anillusion

#4
Kleine update.
Eergisteren was er een kijkmiddag voor de woning. De ruimte die ik had bedacht voor de home cinema is echt te klein, maar heb nu de grootste slaapkamer hiervoor bedacht. Het is volgens mij nog geen ideale ruimte, maar beter dan die kleine ruimte of de zolder. Ik verplaats m'n slaapkamer naar de zolder.

De ruimte is (lxbxh) 3.00m x 3.41m x 2.60m. Daaraanvast zit nog een hoek van 1.80 x 1.55m. Dus de langste lengtemaat is 3+1.8= 4.80m. Mijn idee is om die extra hoek te gebruiken voor apparatuur rack en m'n dvd/blu-ray collectie en die hoek enigszins af te schermen van de rest van de kamer. Ik weet alleen even niet hoe ik nu room modes bereken met zo'n hoek erin. Maar als ik de afmetingen 2 keer bereken met zowel 4.80 als de 3.00m als lengte komen ze er allebei er in ieder geval volgens mij nog wel redelijk vanaf. Maar ik ben nieuw en nog lerend op dit gebied, dus als jullie hele andere dingen zien dan laat me alsjeblieft weten. Ik had in ieder geval allerlei waardes in het rood verwacht omdat de afmetingen in de buurt van een kubus liggen.

Waar ik zeer blij mee ben is dat de bouwers relatief veel aandacht aan isolatie hebben besteed. Vooral vanuit het oogpunt voor energiebesparing waarschijnlijk, maar de nieuwe buren  (toevallig familie) hebben aan hun kant in een aangrenzende ruimte staan roepen en stampen en ik hoorde aan mijn kant dus echt helemaal niks. Terwijl ik nu thuis (woning 1980) op mijn kamer de buren nog steeds kan horen praten af en toe, ondanks een extra muur met glaswol (niet zelf gebouwd). Ik wil sowieso in de nieuwe ruimte de aangrenzende muur met rockwool bekleden en ik neem aan dat corner basstraps ook nooit overbodige luxe zijn. Ok het is geen isolatie, maar ik neem aan dat die absorbtie ook wel meewerkt in het verminderen van het geluidsniveau. Nogmaals, het gaat mij meer om correcte weergave van frequenties dan om afspelen op referentieniveau (wat ik zelden doe tegenwoordig). Overigens, de andere nieuwe buren (die ik nog niet ken verder) kwamen zichzelf voorstellen met daarbij alvast de mededeling dat ik misschien wel (geluids)overlast zou hebben van hun hond. Dus ik denk dat we ook daar wel uit gaan komen.

Ik heb hier nog een plattegrondje, de situatie bij de beide buren is hetzelfde en dus niet gespiegeld. Ik heb de ramen aan de achterzijde van het huis hier nog even niet ingetekend.
Sakura Suite
Panasonic TX-P50VT30 plasma, Onkyo TX-NR808 receiver, Mackie HR824MK2 frontspeakers, Blue Sky Sub12 Subwoofer.
Ik op IMDb

Anillusion

Zow, paar maanden verder. Ik heb de sleutels van m'n huis alweer bijna 2 maanden en ben in die tussentijd vooral bezig geweest met de rest van het huis, maar het einde van het algemene klussen komt in zicht en dan gaat alle aandacht en energie naar de Sakura Suite. Dus nu zullen er ook wel meer updates gaan komen. Het enige wat er tot nu toe is gebeurd is dat de meeste muren geschilderd zijn, behalve de wand waar de fronts voor komen. En verder heb ik vandaag een nieuwe aanwinst gekocht voor m'n set: een (tweedehands) Blue Sky Sub12: 12inch subwoofer met THX PM3 certificaat, die naar verwachting erg mooi bij m'n Mackies gaat passen qua sound.
Sakura Suite
Panasonic TX-P50VT30 plasma, Onkyo TX-NR808 receiver, Mackie HR824MK2 frontspeakers, Blue Sky Sub12 Subwoofer.
Ik op IMDb

eMVe

Leuk topic, succes met de verdere aankleding/afwerking van je woning in het algemeen en de kijk/luisterruimte in het bijzonder! Volgende stap de center?

Anillusion

Qua set uitbreiding staat de center nu inderdaad bovenaan de lijst. Maar ik ga m'n aandacht en energie (en budget) eerst eens stoppen in de ruimte. Ik ga zometeen weer klussen en zal eens proberen wat foto's te maken van de ruimte.
Sakura Suite
Panasonic TX-P50VT30 plasma, Onkyo TX-NR808 receiver, Mackie HR824MK2 frontspeakers, Blue Sky Sub12 Subwoofer.
Ik op IMDb

Anillusion

Duurt even, maar nu heb ik daadwerkelijk foto's. Vandaag zijn we met rockwool aan de gang gegaan.
Sakura Suite
Panasonic TX-P50VT30 plasma, Onkyo TX-NR808 receiver, Mackie HR824MK2 frontspeakers, Blue Sky Sub12 Subwoofer.
Ik op IMDb

r_flagg

Ziet er keurig uit. 👍
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

luke2009

#10
Ziet er netjes uit :clapping:


Xander32

Welkom nog. Gaaf hoor een dedicated HT-room (in wording).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Anillusion

#13
Weer een tijdje geleden sinds m'n laatste post. Kost toch veel tijd zo'n verhuizing, nog steeds haal ik af en toe dingen uit dozen. De dag voor de verhuizing heb ik nog voor de laatste keer naar een film gekeken. Toch even een punt om bij stil te staan. Zoveel plezier dat ik van die kamer heb gehad qya geluid. Dag van de verhuizing alles afgebroken en goed verpakt en in het nieuwe huis meteen in de kamer gezet. En ondanks de drukke dag, ik was supermoe, ik moest en ik zou m'n componenten weer aansluiten voor ik ging slapen. Heel zachtjes heb ik toen nog een stukje planet earth zitten kijken. Ik had geen idee hoe goed de isolatie van het huis was en wilde niet op dag 1 al boze buren aan de deur hebben.

De volgende ochtend ben ik verder gegaan met het inregelen van de set. Toen de sub aan de beurt was was het even schrikken, veel te hard. Meteen teruggedraaid naar een normaal niveau. Daarna weer lekker een film zitten kijken op een lekker volume. Na de film maar eens bij m'n buren geinformeerd of ze me hadden gehoord. Nee, totaal niet. Alleen die uitschieter van de subwoofer tijdens het inregelen hadden ze heel zachtjes gehoord. Dus ik heb echt supermazzel met deze huurwoning qua isolatie. Ik heb de afgelopen maanden meerdere keren nog gevraagd of m'n buren me kunen horen, maar nog steeds merken ze helemaal niks van het geluid aan de andere kant van de muur van hun slaapkamer.

Sinds de verhuizing is er nog één leuke 'aanwinst' bijgekomen en dat is een rijtje van 3 bioscoopstoelen die ik in bruikleen heb. Stonden in de garage van een goede vriendin van me weg te stoffen omdat ze er nu niet echt ruimte voor hadden. Kwam ze na een demo in m'n nieuwe ruimte mee aanzetten.

Ik heb de ruimte ook al goed kunnen inzetten voor m'n werk. Ik heb al een aantal videoproducties heel prettig af kunnen werken in de ruimte, waarbij een tweetal in 5.1. Een daarvan was enkel een quality control voordat ik een Digital Cinema Package van de master ging maken, maar toch. Was erg leuk omdat de editor enkel in stereo en het audiobedrijf op een lowres proxy van de film hadden gewerkt. Dus ik was de eerste die de film in z'n volle audio en video kwaliteit kon bekijken en beluisteren. De andere was een multicam productie waar ik ook nog een 5.1 mix van heb moeten maken. Ik verleng op dat moment de USB kabels van m'n toetsenbord en muis zodat ik in m'n sweetpot kan zitten. Op m'n TV zet ik dan de interface van Logic of Final Cut Pro. Werkt heerlijk.

Er moet nog genoeg gebeuren aan de ruimte qua akoestiek, maar alles op z'n tijd. De verhuizing heeft al even genoeg geld gekost en moet eerst weer even gaan sparen voor ik weer kan verder klussen. Waar ik me echt aan irriteer is een echo die hangt in het inhammetje waar ik m'n computer en componenten heb staan. Maar daar heb ik eigenlijk alleen last van als ik achter de computer zit. Op de luisterpositie klinkt het geheel niet slecht. Tuurlijk moet ik nog alle punten van reflectie aanpakken, dus dat hoor je wel. De sub is echt...wow. Ik had laatst met een vriend van me de nieuwe Godzilla zitten kijken, waar veel gebruik is gemaakt van het LFE kanaal. Gewoon genieten. De sub doet precies wat ie moet doen: lage tonen perfect aanvullen en voor de rest niet aanwezig zijn. M'n center, tja zoals op de foto zichtbaar is heb ik m in dat open IKEA kastje staan. Verre van ideaal, maar je moet wat in zo'n kleine kamer.
Sakura Suite
Panasonic TX-P50VT30 plasma, Onkyo TX-NR808 receiver, Mackie HR824MK2 frontspeakers, Blue Sky Sub12 Subwoofer.
Ik op IMDb

Ian G

Ziet er goed uit!

Al vorderingen met de verdere afwerking van de ruimte? Ik ga binnenkort ook aan de slag met een nog kleinere ruimte (2.60b x 3.50l) dus ben benieuwd naar jouw ervaringen :)

Anillusion

Op dit moment ligt het even stil. Zowel m'n Panasonic VT30 als m'n Onkyo NR808 zijn kapot. Gelukkig heeft Onkyo een goede regeling voor dit defect (HDMI board). Mocht m'n Panasonic nou niet te repareren zijn dan zit ik sterk er aan te denken om toch echt maar eens aan projectie te beginnen.

Qua aanpak voor de rest, tja geld moest echt even aan andere dingen worden uitgegeven. Wat ik wel heb gedaan zijn de kabels van de versterker naar de Sub en Mackies vervangen. De oude situatie was dat ik wat XLR kabels had liggen die ik voor m'n bedrijf heb met daaraan wat XLR naar Cinch verloopkabels. De nieuw situatie is een directe XLR naar Cinch op maat voor iedere speaker. Ik heb qua kabels wel kabels gepakt die gebalanceerd gemaakt kunnen worden zodra ik de NR808 eens vervang voor iets met gebalanceerde outputs. Zodra dat geld er weer een beetje is voor de hobby dan ga ik eens wat absorbtie panelen bouwen. Het voordeel van lang moeten wachten is dat je de ruimte goed leert kennen, waar zitten de probleempunten. Ik had van te voren gedacht dat ik vooral met corner basstraps aan de gang zou moeten, dat daar de prioriteit zou liggen. Die gaan zeker wel nodig zijn denk ik, maar de flutter echo stoort me meer dan die bass. De 'mooie' afwerking van de achterwand komt sowieso pas op t laatst omdat ik de corner basstraps dan in 1x mee wil nemen met bekleden voor een mooi geheel.

Ian, ik ben benieuwd naar wat jij gaat doen met jouw ruimte. Ik had vorig jaar de keuze uit 3 ruimtes voor de HT waarvan 1 er van ongeveer die afmeting heeft als waar jij je HT gaat bouwen. Uiteindelijk toch maar voor de grotere gekozen (en geld uitgegeven om van de zolder de slaapkamer te maken). En daar ben ik toch wel blij mee, omdat ik nu redelijk ok met z'n drieën in de ruimte kan zitten en voor mijn gevoel de speakers net wat meer afstand hebben tot mijn zitplaatsen.
Sakura Suite
Panasonic TX-P50VT30 plasma, Onkyo TX-NR808 receiver, Mackie HR824MK2 frontspeakers, Blue Sky Sub12 Subwoofer.
Ik op IMDb