Joske HT verhuisd.

Started by Joske007, September 2, 2013, 20:00:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

W.Otter

20hz/20khz

en je waterfall diagram even op 65db - 95db
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

maar dat ziet er al aardig goed uit! nagalm valt best mee en geen flink uitschieters
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Joske007

#152
Hierbij enkele Full-range metingen  ;)

Meting Audyssey On met x-over op 80hz:


Meting Audyssey On met x-over op 80hz (Nagalm):


Meting Audyssey On met x-over op 80hz (Nagalm smooth 1/48):



Meting Audyssey On met x-over op 80hz (RT60):




Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

#153
Al geruime tijd wordt er hier in de HT-living minder kritisch naar muziek geluisterd, door de beperking in de akoestiekbehandeling.
Toch is er in het verleden het nodige in de HT tot op een esthetische en akoestisch punt zeker bereikt.

Daarom werd het de tijd, dat de grote zuilspeakers van de HT-Living een mooie en welverdiende eigen plek zouden krijgen boven op zolder in de "Relaxed Room",
waar er gelukkig meer mogelijkheden zijn om de akoestiek beter te behandelen.

Zodoende zijn de boekenplankspeakers uit de luisterkamer "Relaxed Room" verhuisd naar de HT-living, zodat deze uit dezelfde T+A speaker reeks, zeer bijpassend in de HT konden geïntegreerd worden.

Beleving in stereo:
Vanwege de kleinere speakers in deze grote ruimte, heb je uiteraard heel wat minder geluidsdruk en vraagt deze setup in stereo de bijstand van een sub.
Niet zo heel erg, hier moet de SVS SB13 Ultra voor het eerst in stereo eens uit de kast komen  ;D
Verder ben ik van deze speakers en hun prestaties, in deze ruimte zeer aangenaam verrast  :music:

Beleving in surround:
Uiterlijk gezien sluiten deze kleinere speakers, zeer mooi en perfect aan in de 5.1 surround set.
Had eigenlijk een beetje bang dat het bubble gevoel, met deze kleinere speakers minder of in het geheel zou verdwijnen.
Gelukkig is hiervan in het geheel, bij film, concerten, enz.. niets van te merken.

Nieuw opstelling met T+A TCD410 speakers




Kabels zijn helaas te kort en moeten dus nog vervangen worden.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

TopGun2010

Ik ben erg tevreden over de SB13-Ultra als aanvulling in stereo. Zeker na een dik half jaar inspelen is de intergratie bijna perfect.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Joske007

Quote from: TopGun2010 on December 17, 2013, 12:47:26
Ik ben erg tevreden over de SB13-Ultra als aanvulling in stereo.
De SVS SB13 Ultra vult de speakers in muziek zeer mooi aan,  blijft een pracht-sub  :inlove:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Vandaag van de steenkapper het nieuws gekregen dat de granieten stenen klaar waren om af te halen  ;D
Hierbij horen uiteraard enkele foto's.

Stenen net afgehaald en opgepoetst


Steen even als mal gebruiken om onderlaag te snijden:
 

Oude en nieuwe situatie:
 

Overzicht van de HT-Living:






Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Maro

Kan niet anders zeggen dan dat het er zeer netjes uitziet allemaal. Proficiat!! :pompom:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Joske007

Bedankt :)
Ook de vrouw des huizes is zeer tevreden, al stofzuigend kan ze nu met alle geweld tegen de speakers aan bumpen  :crazy:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Xander32

Quote from: Joske007 on December 29, 2013, 10:53:03
Bedankt :)
Ook de vrouw des huizes is zeer tevreden, al stofzuigend kan ze nu met alle geweld tegen de speakers aan bumpen  :crazy:
... tot het moment dat zij hierdoor haar vertrouwde en geliefkoosde stofzuiger beschadigt :devil:.


:)


Mooi hoor, ook voor mij een reden om de coming speakers op marmer te plaatsen. Daarnaast oogt het vaak ook mooi (en in het geval van mijn speakers komen de tweeters zo mooi op oorhoogte).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Joske007

Voor de steenkapper waren de afrondingen, volgens aangeleverde mal van deze stenen wel een hele klus  :blink:
Vreesde toch een beetje voor het eindresultaat en zeker gezien de prijs die ik hiervoor betaald heb, ben ik zeeer tevreden met het geleverde werk  :headbanging:  :clapping:

Nu moet ik dankzij deze stenen, om mijn speakers te beschermen niet meer zelf stofzuigen  ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Xander32

Quote from: Joske007 on December 29, 2013, 14:12:56
Voor de steenkapper waren de afrondingen, volgens aangeleverde mal van deze stenen wel een hele klus  :blink:
Vreesde toch een beetje voor het eindresultaat en zeker gezien de prijs die ik hiervoor betaald heb, ben ik zeeer tevreden met het geleverde werk  :headbanging:  :clapping:

Nu moet ik dankzij deze stenen, om mijn speakers te beschermen niet meer zelf stofzuigen  ;D
Beste investering 2013 dus :D.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Exxar

Mooie set hoor, en die granieten stenen passen er ook mooi bij!
Hoe hoog zijn jouw luidsprekerstandaarden eigenlijk?

Joske007

Quote from: Exxar on December 29, 2013, 19:22:45
Mooie set hoor, en die granieten stenen passen er ook mooi bij!
Hoe hoog zijn jouw luidsprekerstandaarden eigenlijk?
Bedankt :)
De hoogte van de stands zijn 60cm.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Nonenone

Thuisbezoek aan de Ht-living en relaxed room op 10 januari :

Op dit forum had ik een oproep gedaan aan de eigenaars van een SVS sub. Ik had graag eens zon een sub van dichtbij gezien en gehoord.
Alsook hoe deze zich zou gedragen in combinatie met andere speakers.

Al snel kreeg ik verschillende uitnodigingen, waarvoor meer dan dank. Na een paar berichten konden we onze agenda op elkaar afstemmen.
Gisteren was het dan eindelijk zo ver. Met de auto richting het Antwerpse.

De ontvangst was alvast heel hartelijk door Joske en zijn vrouw.
Na een cola'ke zijn we er meteen ingevlogen.

Svs SB13 Ultra en de HT-living :
Bij het binnenkomen in de living zie je in een hoek de SVS SB13 ultra staan. Een relatief grote zwarte sub. Je kan deze nog net met 1 persoon optillen.
Joske vertelde dat JvanHam de PB13 ultra had. Deze zijn nog een pak groter. Dus ik had meteen al een idee tot waar ik kon gaan. De SB versie is voor mij waarschijnlijk het grootste model dat ik zal kunnen plaatsen.
Met deze 1 enkele sub kan hij zijn volledige living (50m2) voorzien van de nodige lage klanken. De kleur is in black ash, meteen ook mijn smaak. Ik wou bijna voorstellen om hem mee te nemen (tegen betaling weliswaar )

Daarna kwamen we al snel in de HT-living. Hier staan 4 T&A monitor speakers op statief en daaronder die mooie granieten op maat gemaakte blokken. Volledig aangepast aan de vorm van de speakers. Visueel zag de hele ruimte er snor uit.
Sfeervol ingericht, je hebt als bezoeker meteen zin om je een paar uur neer te nestelen en wat films te bekijken. Voor de versterking zag ik een Denon top model receiver staan. De 45xx reeks als ik me niet vergis. Ik ben 15 jaar geleden ooit gestart met Denon en sindsdien steeds bij Denon/Marantz gebleven. De receiver heeft alle laatste nieuwe technieken aan boord.

Kijken en luisteren :
We zijn van start gegaan met wat muziek. Tijdens het luisteren een aantal keer gewisseld tussen 'pure direct' en stereo (de sub doet dan mee). Je merkt meteen dat de sub subtiel aanwezig is. Hij sluit naadloos aan bij de muziek. Hij is een mooie aanvulling waardoor je muziek rijker klinkt. Hij gaat niet overheersen en ik kon hem ook niet plaatsen in de ruimte. Dus meteen al diep onder de indruk van wat deze sub toevoegt aan zijn installatie.
Zonder sub klonk het ook best mooi, minder laag (wat wil je met monitor speakers...) maar verdorie zeer straks. Ik werd een beetje bleek omdat deze set de mijne thuis bijna wegspeelt. Een zeer gedetailleerd geluid, je kan alle instrumenten plaatsen. Dit was nog maar het maar het begin, ik kon toen al besluiten dat Joske al zijn toestellen tot in de perfectie heeft afgesteld.

Tijdens het luisteren kreeg ik nog wat randinformatie rond de akoestiek en het plaatsen van speakers en zijn subwoofer. Hij had verschillende hoeken in de living geprobeerd. Met verrassende resultaten tot gevolg. 2 hoeken gaven het beste effect. Slechts in 1 van die 2 hoeken was het ook haalbaar om hem te plaatsen. (bekabeling en dergelijke). In eerste instantie zou ik de sub vooraan tussen de tv en rechterspeaker gezet hebben. Ik had al snel men mening herzien.
Op bepaalde plaatsen hangen er in de HT-living ook akoestische zelfbouwpanelen. Omdat de waf factor ook belangrijk is had hij deze overspannen met een foto doek. Zo valt het bijna niet op dat er die panelen hangen. Voor de achterste panelen die groter zijn zoeken ze nog naar een oplossing.

Na de muziek hebben we een paar filmfragmenten bekeken : Real steel, de bank scene uit The Dark Knight, Dredd, Finding Nemo,... Bepaalde scenes hebben we bekeken met de dynamische optie van audeysey aan.
Door deze optie komt er 15db in het laag erbij. Het klink allemaal wat spectaculairder. Voor men oren was het iets minder aangenaam, de hoge druk die de sub genereerd zou me niet toelaten om de hele film uit te kijken.
Het geluid gaat door deze optie uit balans. Joske vertelde me dat er veel voorstanders zijn van deze optie. Over kleur en smaak kan je uren discussiëren... We vonden beiden dat het beter klonk zonder.

Al onder de indruk van de Ht-living en nieuwsgierig naar meer zijn we naar de volgende ruimte getrokken :

De Relaxed Room :
Op de zolderverdieping is er nog een zeer ruime slaapkamer, deze is omgebouwd tot de luisterruimte. De luisterruimte waar je na een stressvolle dag je even kan terugtrekken.
Een halfuurtje zonder te storen naar je favoriete muziek kan luisteren om dan als een herboren mens terug te keren. Dat was het idee achter de ruimte.
Joske is hier aardig in geslaagd. De ruimte staat niet overvol, ze straalt rust en eenvoud uit. In deze ruimte heeft hij meer mogelijkheden om de akoestiek aan te pakken, maar dat zit nog in plan fase.
De eerste relectiepunten zijn reeds aangepakt. Om te bewijzen dat dit goedkoop en simpel kan toonde hij me een absortiepaneel gemaakt van een Ikea badmat

Luisteren en genieten :
Eens plaatsgenomen in de zetel konden we de muziekinstallatie aan een test onderwerpen. Hier staan mooie vloerstaanders van T&A (vergelijkbaar met bij B&W 803s).
Een Onkyo stereoversterker zorgt dat ze voldoende 'eten' krijgen. De muziek gaat via een NAS met een Blue Sound naar de versterker. Ik heb duidelijk de trein van die spullen gemist.
De hele muziek en film collectie staat op de nas. Zijn tablet computer maakt verbinding met de Blue Sound. Ook hier klinkt alles mooi. Zonder de sub komt het laag mooi tot zijn recht.
Na een paar liedjes te beluisteren die ik beter ken vraagt Joske naar men mening en verschil met mijn set. De stemmen komen er beter door, het laag een tikkeltje minder, maar niet in alle muziekstukken.
Hij legt me uit dat hij dit bijna altijd hoort. Het zou gaan om de akoestiek. Er zit een piek op 125hz die hiervoor verantwoordelijk is.

De eerste stappen in REW :
Meteen zijn we aanbeland bij de demonstratie van REW. Ik krijg een uitleg waarbij ik van nul kan starten tot een goede meting. Na de meting zien we dus inderdaad die piek op 125hz.
Joske hoopt dit op te lossen via een DSP. Af dit de extra investering waard is? Hij vind van wel. Ik kan hem volgen omdat als je sterk ermee bezig bent om de perfectie te behalen, je zeker ook die laatste inspanning wil leveren.
Daarna nog een aantal tips hoe ik de metingen kan lezen en hoe ik bepaalde problemen kan oplossen. We zijn met een DB meter rond geweest in de ruimte. Dit gaf ook knappe metingen. Op bepaalde plaatsen zorgen de gebruikte materialen van de ruimte voor een versterking / verlaging van het geluid. De hoogte piek kon je meten 1 meter boven de luisterplaats. Joske hoort die piek, daarom overweegt hij misschien daar ook nog aanpassingen te doen om dit op te lossen.

Na een 4 tal uurtjes luisteren, meten en vooral veel bijleren was het tijd gekomen om terug huiswaarts te keren.

Ik wil Rik/Joske007 alvast bedanken voor de uitnodiging en de fijne, leerrijke namiddag. Wanneer men ruimte op punt staat, ben je meer dan welkom.

Joske007

Hey Johan,

Bedankt voor het mooie verslag en de zeer gezellige namiddag ;)

Zeer fijn om te lezen dat ik je op weg heb kunnen helpen met REW en wat enkele tips voor je mooie HT-ruimte, welke ik uiteraard later zeer graag nog wens te zien.
Inmiddels lees ik dat je keuze blijkbaar toch op de SVS SB13 Ultra is gevallen, hiervan ga je echt geen spijt hebben  :headbanging:

Verder nog zeer veel succes gewenst met je mooie HT en als het zover is kom ik zeker een langs   :coffee:  ;)   :popcorn:


Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

rower

Mag ik eens vragen waar jij je cross over op hebt staan, en tweede vraag of je je cross over hebt uitgeschakeld op je sub. Die dip die ik bij jou zie in je rew meting had ik nl ook met het verhogen van mijn cross naar boven de dip en het uitzetten van de cross over op mijn sub was ik die dip kwijt, even een tip.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

chansig

Beetje laat...maar een mooie plaatje zo. Erg sfeervol en gebalanceerd.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Joske007

Quote from: rower on January 19, 2014, 10:42:59
Mag ik eens vragen waar jij je cross over op hebt staan, en tweede vraag of je je cross over hebt uitgeschakeld op je sub. Die dip die ik bij jou zie in je rew meting had ik nl ook met het verhogen van mijn cross naar boven de dip en het uitzetten van de cross over op mijn sub was ik die dip kwijt, even een tip.
X-over staat in de receiver op 80Hz en wordt geheel door de receiver geregeld, hierdoor staat x-over op de sub uit.

Sub staat momenteel even op zolder in de luisterkamer om volgende week eens met de Antimode 2.0 te testen.
Zo even onder sub is toch maar niks :(
Quote from: chansig on January 19, 2014, 10:58:38
Beetje laat...maar een mooie plaatje zo. Erg sfeervol en gebalanceerd.

Gr Hans
Bedankt  :)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

rower

Ok dan toch jammer van die dip verder ziet die grafiek en natuurlijk bijna perfect uit. In geluid zou je het verschil ook wel niet horen of daar nu een dip zit of niet maar voor de grafiek was het wel mooi geweest.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

Martijnst1990

Echt een prachtige set blijf ik dit vinden 8) Zeker met je TV wand met de Panasonic eraan  :headbanging:

Even een vraagje, ik zie dat jij ervaring hebt met zowel de Marantz SR7008 als de Denon AVR4520. Hoe ervaar jij deze 2 als je ze vergelijkt? Ik begreep dat de Marantz steeds in protect sprong, wat natuurlijk erg raar is. Maar als hij dit niet zou doen, was je dan bij de Marantz gebleven?

Ik ben namelijk aan het nadenken om mijn oudere Marantz SR9600 weg te doen en misschien een 7008 of 4520 terug te kopen. Nou zit er natuurlijk zo'n €500,- verschil tussen die 2 en vraag mij af of jij dat waard vindt. En ervaar je nog verschil tussen de Audyssey XT32 van de Marantz en Denon, of is dit hetzelfde?

Zo.. het zijn aardig wat vragen zo.. :P
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Joske007

Wat betreft de Marantz SR7008 kan ik je helaas geen uitgebreide luisterervaring delen, maar mocht deze net zoals de Denon 4520 mijn 4ohm speakers ondersteunen, had het zeker een blijvertje geweest.

Of het je de meerprijs van 500Euro waard is, zal je zelf moeten bepalen en hangt groot deels af welke speakers er aangestuurd moeten worden.
Volgens recente info, zou Audyssey XT32 op alle toestellen hetzelfde zijn.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Martijnst1990

Quote from: Joske007 on January 29, 2014, 13:10:16
Wat betreft de Marantz SR7008 kan ik je helaas geen uitgebreide luisterervaring delen, maar mocht deze net zoals de Denon 4520 mijn 4ohm speakers ondersteunen, had het zeker een blijvertje geweest.

Of het je de meerprijs van 500Euro waard is, zal je zelf moeten bepalen en hangt groot deels af welke speakers er aangestuurd moeten worden.
Volgens recente info, zou Audyssey XT32 op alle toestellen hetzelfde zijn.
Thanks voor je reactie, mijn speakers zijn behoorlijk makkelijk aan te sturen, dus dat zal bij mij het probleem niet zijn.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Joske007

Omdat de HT in de living nu verleden tijd is en de gehele set naar zolder is verhuisd, werd het na een lange stilte hier in de huiskamer en op het terras dus tijd om hier terug een vrolijke muzieknoot te brengen.

Hierdoor viel er van de week een Denon X4000 in de bus  ;D
Graag wil ik Marcel voor de zeer vlotte levering nog van harte bedanken  ;)



De receiver zal in de woonkamer nu enkel maar als 2-kanaals receiver gebruikt worden voor de woonkamer en waarbij Zone-2 voor het buitenterras dienst moet doen.

Denk dat door het bestaan van de HT op zolder "Relaxed Room" hier in de huiskamer voor een lange tijd geen al te grote upgrades meer zullen gebeuren.
Vrouwke "WAF" is net als mezelf best tevreden met deze geheel nieuwe en eenvoudige opstelling, de zaken worden nu toch wel anders bekeken.
Waardoor er hier geen gemis is aan een sub als ondersteuning voor de boekenplankspeakers of om verder de akoestiek nog aan te pakken, zoals bv een spanplafond, enz...
Wat dus dan ook het einde van de HT in de woonkamer betekent.

Huidige opstelling.

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link