Joske HT verhuisd.

Started by Joske007, September 2, 2013, 20:00:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TopGun2010

@ maro, was ook mijn gedachte. Ik snap ook niet dat mensen hun full range speakers op small zetten. Om de speakers te ontlasten? Helemaal niet nodig! Bij de xt32 club hebben ze daar echt wel goed naar gekeken.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Staaled

Quote from: TopGun2010 on October 19, 2013, 07:41:02
@ maro, was ook mijn gedachte. Ik snap ook niet dat mensen hun full range speakers op small zetten. Om de speakers te ontlasten? Helemaal niet nodig! Bij de xt32 club hebben ze daar echt wel goed naar gekeken.
Buiten de uitzonderlijken, lees zeer groten, zijn er amper full range speakers.
Dat betekent 20-20 @ reference level.

En dan is er nog de plaatsing die vaak niet optimaal is voor het laag waar één of meerdere sub(s) wat meer mogelijkheden geeft.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: TopGun2010 on October 19, 2013, 07:41:02
@ maro, was ook mijn gedachte. Ik snap ook niet dat mensen hun full range speakers op small zetten. Om de speakers te ontlasten? Helemaal niet nodig! Bij de xt32 club hebben ze daar echt wel goed naar gekeken.
Je speakers spreken soms ook roommode,s aan door plaatsing,dan is smal beter
Wel met een sub dan die je taktisch plaatst.

Die jongens weten misschien wel waar ze mee bezig zijn.
Maar er valt vaak nog wel bij te stellen als je hier veel ervaring mee hebt.

Plus dat ze op small meestal alles boven 80 hz strakker weeggeven,door de verdeling sub/front.s.

vanzomereng



In de regel, worden deze platte bruggetjes in de BI-Wire aansluitterminals als "klankkillers" bestempeld.

Ik zou zelf de strip verwijderen en de uit-einden v/d LS-kabel, zodanig ver afstrippen, zodat ze door beide
aansluitingen voor H en L gestoken kunnen worden, je heb dan de banaanstekkers niet meer nodig 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Joske007

Quote from: TopGun2010 on October 19, 2013, 07:41:02
@ maro, was ook mijn gedachte. Ik snap ook niet dat mensen hun full range speakers op small zetten. Om de speakers te ontlasten? Helemaal niet nodig! Bij de xt32 club hebben ze daar echt wel goed naar gekeken.
Quote from: TopGun2010 on October 19, 2013, 07:41:02
@ maro, was ook mijn gedachte. Ik snap ook niet dat mensen hun full range speakers op small zetten. Om de speakers te ontlasten? Helemaal niet nodig! Bij de xt32 club hebben ze daar echt wel goed naar gekeken.
Zoals ik al eerder schreef!
Het is niet Audyssey dat de beslissing neemt of de speakers nu op small of Full-band worden gezet!
Audyssey doet enkel gewoon wat metingen en rapporteert deze aan de receiver.

De receiver fabrikant heeft/bepaalt de volledige controle over hoe de luidsprekers en x-over moeten worden ingesteld. 


Van zodra de speakers onder de 80hz op bepaalde tonen reageren bestempelen vele receivers de speakers als full-band. Test het zelf maar eens uit met andere speakers!
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Quote from: VANZOMERENG on October 19, 2013, 10:43:10


In de regel, worden deze platte bruggetjes in de BI-Wire aansluitterminals als "klankkillers" bestempeld.

Ik zou zelf de strip verwijderen en de uit-einden v/d LS-kabel, zodanig ver afstrippen, zodat ze door beide
aansluitingen voor H en L gestoken kunnen worden, je heb dan de banaanstekkers niet meer nodig
Heb ik nooit eerder aan gedacht om de bruggetjes te vervangen, misschien het testen eens waard of ze gewoon bi-wired aansluiten  :notify:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

erik s.

Quote from: VANZOMERENG on October 19, 2013, 10:43:10


In de regel, worden deze platte bruggetjes in de BI-Wire aansluitterminals als "klankkillers" bestempeld.

Ik zou zelf de strip verwijderen en de uit-einden v/d LS-kabel, zodanig ver afstrippen, zodat ze door beide
aansluitingen voor H en L gestoken kunnen worden, je heb dan de banaanstekkers niet meer nodig
dan krijg je wel flink oxidatie op het bloot liggende deel.
op zich is er niets mis met bare-wire.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

vanzomereng

Quote from: erik s. on October 19, 2013, 11:20:53
dan krijg je wel flink oxidatie op het bloot liggende deel.
op zich is er niets mis met bare-wire.

De essentie is, om de bruggen er tussen uit te doen (dus wel/niet bare-wire en/of bi-wire is niet aan de orde),
en als dan mijn methode tot oxydatie leidt, kan men als alternatief, zelf bruggetjes van LS-kabel maken
met bananenpluggen of iets dergelijks.

Als er op je receiver nog kanalen over zijn en je fronts hebben ook deze bruggetjes, kan je ook eventueel
experimenteren met BI-amping (in hoeverre je dan nog e.e.a op je receiver moet instellen, weet ik niet)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Joske007

De Marantz SR7008 biedt de mogelijkheid om de speakers Bi-amp aan te sluiten, mits ik dit specifiek selecteer. Dan krijg ik 5.1 + fronts Bi-Amp + Zone2.
Vraag me af of dit wel enige meerwaarde zal geven.

Ik kan op net dezelfde en onderstaande manier zoals bij de frontspeakers uiteraard ook bruggetjes maken  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

quattronl

De dealer van mijn Totems adviseerde mij de af fabriek geplaatste bruggetjes niet te gebruiken.
Ik heb er nooit mee geëxperimenteerd dus weet de verschillen niet, heb ze vanaf het begin gebiwired.

Dus: lekker proberen.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

denoontje

Quote from: Joske007 on October 19, 2013, 18:00:12
De Marantz SR7008 biedt de mogelijkheid om de speakers Bi-amp aan te sluiten, mits ik dit specifiek selecteer. Dan krijg ik 5.1 + fronts Bi-Amp + Zone2.
Vraag me af of dit wel enige meerwaarde zal geven.

Ik kan op net dezelfde en onderstaande manier zoals bij de frontspeakers uiteraard ook bruggetjes maken  ;)


Maakte in mijn oude set smet een denon wel uit.
Let wel je moet dan wel een biamp kabel er aanhangen dus geen bruggen gebruiken.

Joske007

#61
Die bruggen die je ziet, zitten enkel en alleen op de center en de rearspeakers, dus niet aanwezig op de fronts.

Ik heb hier meer dan genoeg kabel liggen om het eens te proberen en te luisteren wat het geeft, door deze op de fronts aan te sluiten.
Ben zelf wel benieuwd of hier de Bi-amp iets aan het geluidsbeeld zal toevoegen of niet.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

#62
Net wat kabelwerk verzet.

Heb de bruggen eens van de frontspeakers verwijderd om de speakers Bi-Amp aan te kunnen sluiten om eens te luisteren of het wel enig verschil oplevert of niet.
Omdat het auditief geheugen zeer kort is, werkte het snel wisselen tussen beide aansluitingen in het nadeel om een goed oordeel te vellen. Zeker gezien het werk met de kabels en bruggen moest verzet worden en bijkomend dat ik steeds in de setup v/d  receiver moest duiken om bi-amp in/uit te schakelen.
Toch had ik met de cd "Black Magic" van José James de indruk dat het laag en middengebied wat beter onder controle was en vooral bij een wat hoger volume. Misschien dat de extra eindtrappen voor het laag en mid/hoog hier toch enigszins voordeel heeft opgeleverd.
Of het nu te wijten is aan het placebo-effect of niet, zie ik hier toch enig voordeel al was het maar om de frontspeakers van een extra eind-trap te voorzien, waardoor de receiver nu wat meer ademruimte krijgt.



Zal eens op zoek moeten gaan naar een mooie Bi-wire kabel  ;D






Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

FeaR1986

#63
Quote from: Joske007 on October 20, 2013, 17:43:22
....waardoor de receiver nu wat meer ademruimte krijgt.

Integendeel, de receiver stuurt nu zeven kanalen aan en geen vijf.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

erik s.

Quote from: FeaR1986 on October 21, 2013, 07:22:56
Integendeel, de receiver stuurt nu zeven kanalen aan en geen vijf.
maar hoeft per kanaal minder vermogen te leveren.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Joske007

Quote from: FeaR1986 on October 21, 2013, 07:22:56
Integendeel, de receiver stuurt nu zeven kanalen aan en geen vijf.
Quote from: erik s. on October 21, 2013, 08:43:12
maar hoeft per kanaal minder vermogen te leveren.
Probeer het hier even te begrijpen.
De receiver stuurt nu 7 kanalen aan i.p.v. 5 en hoeft hierbij per kanaal dus minder vermogen te leveren. Toch komt dit alles uit 1 en dezelfde voeding?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

erik s.

Quote from: Joske007 on October 21, 2013, 09:01:50
Probeer het hier even te begrijpen.
De receiver stuurt nu 7 kanalen aan i.p.v. 5 en hoeft hierbij per kanaal dus minder vermogen te leveren. Toch komt dit alles uit 1 en dezelfde voeding?
klopt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

FeaR1986

#67
Quote from: erik s. on October 21, 2013, 08:43:12
maar hoeft per kanaal minder vermogen te leveren.

Naar mijn weten gaat de receiver in "Bi-amp" niet de hoge en lage tonen scheiden en apart aansturen. Oftewel zowel de Front-uitgang als de Surround (of welke terminals je voor Bi-Amp gebruikt) krijgen hetzelfde vermogen geleverd. Dat is ook altijd het punt van dat Bi-Ampen op deze manier (waar ook weer twee kampen in zijn betreffende of Bi-Amp op deze manier nut heeft of niet).
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

erik s.

Quote from: FeaR1986 on October 21, 2013, 09:39:42
Naar mijn weten gaat de receiver in "Bi-amp" niet de hoge en lage tonen scheiden en apart aansturen. Oftewel zowel de Front-uitgang als de Surround (of welke terminals je voor Bi-Amp gebruikt) krijgen hetzelfde vermogen geleverd. Dat is ook altijd het punt van dat Bi-Ampen op deze manier (waar ook weer twee kampen in zijn betreffende of Bi-Amp op deze manier nut heeft of niet).
het versterker kanaal voor bv het laag, "ziet" het filter voor het hoog niet en omgekeerd.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Joske007

Het gaat me hier vooral of het zinvol is om de speakers bi-amp aan te sluiten als het vermogen toch uit een en dezelfde voeding komt?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

erik s.

Quote from: Joske007 on October 21, 2013, 10:58:40
Het gaat me hier vooral of het zinvol is om de speakers bi-amp aan te sluiten als het vermogen toch uit een en dezelfde voeding komt?
als je toch al genoeg kabel hebt is het zeker de moeite waard om uit te proberen. het resultaat wisselt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Joske007

Je hebt er waarschijnlijk overheen gelezen maar mijn bevindingen heb ik reeds gemeld.
Daarom vroeg ik me af of het verschil met een losse eindversterker groter wordt dan mijn ervaring nu was?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

erik s.

Quote from: Joske007 on October 21, 2013, 13:49:55
Je hebt er waarschijnlijk overheen gelezen maar mijn bevindingen heb ik reeds gemeld.
Daarom vroeg ik me af of het verschil met een losse eindversterker groter wordt dan mijn ervaring nu was?
had ik gelezen. een losse eindversterker zal meer doen verwacht ik.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Joske007

In de winkel gaan ze me met zekerheid zeggen dat het voordeel geeft en de kassa ook  ;D
Jammer dat het allemaal zo vaag blijft of het nut heeft of niet  :dry:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Gisteren is een forumgenoot langs geweest met zijn "Lyngdorf SDA 2175" om deze eens aan de T+A TCD310 te hangen (waarvoor mijn dank).
Deze mooie eindversterker zette in het totaalplaatje een hele verbetering neer, neen het zat niet tussen de oren, maar het was overigens zo duidelijk aanwezig dat een blinde test uitgesloten en overbodig was.
Niet alleen het laag was veel beter onder controle, maar ook iets waar ik totaal geen winst verwachte te behalen, was bij het hoog en middengebied.
Dit was duidelijk uitgesproken toch wel minder fel en hierdoor mooier in balans met de Marantz SR7008 hier als voorversterker.
De keuze zou logischer wijze naar de Lyngdorf SDA 2175 gaan en vooral omdat deze onder belasting absoluut niet warm wordt, waardoor hij mooi in het av-meubel zou kunnen geplaatst worden .

Omdat ik Parasound's ook graag in overweging wil nemen vroeg ik me af of de onderstaande modellen onder belasting niet te heet worden om ook in een open av-meubel te kunnen plaatsen?

Ik veronderstel dat ik bij Parasound's in dezelfde orde moet gaan kijken als de Lyngdorf SDA 2175?

Parasound 225 of Parasound A23 of de Parasound A21?

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link