Behringer UCA202 USB-geluidskaart - Klankmatig transparant?

Gestart door Martijn M, juni 27, 2013, 00:06:36

Vorige topic - Volgende topic

Welk bestand is gelijk aan het origineel, is dat bestand X of is dat bestand Y?

Bestand X is gelijk aan het origineel
Bestand Y is gelijk aan het origineel
Ik hoor geen verschil

Martijn M

Naar aanleiding van een discussie in het eerste topic over de transparantie van de Behringer Ultra-Curve open ik dit topic om te onderzoeken of de Behringer geluidskaart die gebruikt wordt om te onderzoeken of de Behringer Ultra-Curve transparant is zélf eigenlijk wel transparant is.

Hier kun je de bestanden voor de test downloaden: http://we.tl/J6OxRkUNB4

In de map bevinden zich drie bestanden: Origineel, X en Y. "Origineel" is een originele WAV van "Bob Lark & DePaul University Jazz Ensemble I -  Shiny Stockings by XLO Reference Recordings". Bestanden X en Y bevatten hetzelfde muziekstuk. Eén van beide is exact gelijk aan het origineel (ik heb enkel de naam veranderd), het andere is door de Behringer geluidskaart geweest:

Dat wil zeggen dat de track middels Audacity is afgespeeld vanaf de computer, dat de track in de geluidskaart wordt omgezet in een analoog signaal dat op de analoge uitgang gezet wordt, vanaf waar de uitgang loopt een interlink rechtstreeks naar de ingang op de geluidskaart. Vervolgens wordt het signaal weer omgezet in een digitaal signaal, dat middels Audacity is opgenomen en geconverteerd naar een WAV-bestand.

De vraag is: welk bestand is gelijk aan het origineel, is dat bestand X of is dat bestand Y?

In dit topic kunnen we discussiëren over de test en de eventuele verschillen die we horen. Meld daarbij a.u.b. niet wat je hebt ingevuld in de poll, zodat je anderen niet te gericht beïnvloedt. EDIT3: dat is al mislukt, dus indien je (nog) niet wilt weten wat viceadmiraal61 ervaart, niet verder lezen!

NB, het uploaden duurt best lang, dus de bestanden voor de test omtrent de Ultra-Curve zal ik morgen uploaden.

-----
EDIT: Er lijkt alsnog iets niet goed te gaan, dus ik sluit de poll even. Mijn excuses

EDIT:2
En inmiddels werkt alles volgens mij naar behoren. Poll weer open. Voor die ene persoon die de poll al ingevuld had, mijn excuses. In de eerdere bestanden was nog sprake van een relatief groot verschil in geluidsniveau en bovendien clipte de opname hier en daar een beetje. Dat is nu verholpen.
Dutch & Dutch

VlisChris

Ben zo vrij geweest om het even dik te maken in je OP ;)
Dan valt het extra op en weten we zeker dat niemand er overheen kijkt ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Martijn M

Er was alsnog iets mis, maar inmiddels werkt alles weer! Er is nu geen sprake meer van clipping en de niveaus zijn tot op ongeveer 0,1 dB gelijk, wat voldoende zou moeten zijn om niveauverschillen als confounder uit te sluiten.

Ik ga er zelf ook even goed voor zitten.
Dutch & Dutch

Martijn M

Bij dezen nog en link naar winABX, ideaal om te gebruiken bij het vergelijk: http://www.2shared.com/file/eHe1UXuB/WinABX.html

Voor de foobar-gebruikers onder jullie: http://www.foobar2000.org/components/view/foo_abx
Dutch & Dutch

Pjotr27

Zo even gedownload, zal morgenavond het eens op mijn set beluisteren...
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Martijn M

Ik hoor verschil. Aanvankelijk lette ik op de klank en toen lukte het me niet. Ik hoor dan ook niet zozeer een verschil in klank, maar in ruis. De loop door de geluidskaart zorgt voor een hoorbare slechtere signaal/ruis verhouding.
Dutch & Dutch

viceadmiraal61

Ja ik denk de laatste klinkt op mijn philips setje het beste...maar wat een slechte opname,in welke badkamer is dit opgenomen?
De ref recordings klassiek zijn de beste.maar in jazz slaat de prof Johnson de plank mis.

AbZ

Citaat van: viceadmiraal61 op juni 27, 2013, 12:00:04
Ja ik denk de laatste klinkt op mijn philips setje het beste...maar wat een slechte opname,in welke badkamer is dit opgenomen?
De ref recordings klassiek zijn de beste.maar in jazz slaat de prof Johnson de plank mis.
;D  Gisteravond laat al even geluisterd; werd ik ook niet blij van  :-\
Ik dacht trouwens ook wat verschil in de textuur vd piano te horen. 
(Niet lang geluisterd, wegens extern lawaai.)

@keyser, er staan nu alweer nieuwe files op?

Martijn M

Vanmorgen heb ik nieuwe bestanden geüpload, zie eerdere berichten.

EDIT: Trema op de u ;)
Dutch & Dutch

AbZ

Citaat van: keyser op juni 27, 2013, 12:57:55
Vanmorgen heb ik nieuwe bestanden geupload, zie eerdere berichten.
Aha dat verklaart wel wat.  Nee ik dacht, wat een herrie, dus nog niets ingevuld.

SpeedyAndré

Ik denk meer aan een regenton waar ze in spelen  :hehe:
Hopelijk zit Keyser hier niet voor z'n lol naar te luisteren, ik zou het niet kunnen  :sly:
Als het in de jazzy richting en instrumentaal wordt gezocht dan heb ik een aantal Chesky opnames die véél beter klinken en met name ook prima ruimtelijk.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

AbZ

Citaat van: SpeedyAndré op juni 27, 2013, 13:09:42Als het in de jazzy richting en instrumentaal wordt gezocht dan heb ik een aantal Chesky opnames die véél beter klinken en met name ook prima ruimtelijk.
Kijk dat zou zo maar eens kunnen klinken.  Bij voorkeur opname met maar 2 mics en geen gemix.
DVDA van John Faddis schiet me zomaar te binnen.

SpeedyAndré

Als je af en toe met angst naar je conussen wilt kijken dan is McCoy Tyner Quartet met Recorda Me heel geschikt :)
Bruce Dunlap met Spokes gaat ook goed wat dat betreft, dat nummer is korter en kent wat meer rustmomenten.
Uploaden is geen probleem met m'n 100Mb lijntje ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

Martijn M

Citaat van: viceadmiraal61 op juni 27, 2013, 12:00:04

Tsja, de opname is wellicht niet perfect, maar het is zeker geen slechte opname. Als ik ooit nog eens een dergelijke test ga opzetten weet ik jou of SpeedyAndré te vinden (met het risico dat ook op deze opname iemand wat aan te merken heeft), maar om eerlijk te zijn zit ik op dit moment niet te springen om voor de derde keer opnames te maken en te bewerken ;) . We moeten het er maar mee doen. Voor mij was het overigens - zoals al eerder genoemd - heel eenvoudig om verschil te horen. Ik heb winABX gebruikt.

Overigens is één van beide gelijk aan de referentie. Als B in jouw oren beter klinkt dan de referentie, impliceert dat dat A gelijk moet zijn aan de referentie. Dat zou betekenen dat B door de geluidskaart is geweest en dat de geluidskaart in jouw oren de klank juist verbetert.
Dutch & Dutch

AbZ

Citaat van: keyser op juni 27, 2013, 13:59:27om eerlijk te zijn zit ik op dit moment niet te springen om voor de derde keer opnames te maken en te bewerken ;)
Ook begrijpelijk.

Wat heb je nu eigenlijk met Raphie uitgespookt?

Raphie

Citaat van: AbZ op juni 27, 2013, 14:11:47
Ook begrijpelijk.

Wat heb je nu eigenlijk met Raphie uitgespookt?
Met mij niks, Keyser heeft voor een 3e keer opnames gemaakt omdat hij over z'n 2e poging niet 100% tevreden was
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Raphie op juni 27, 2013, 14:17:08
Met mij niks, Keyser heeft voor een 3e keer opnames gemaakt omdat hij over z'n 2e poging niet 100% tevreden was
Ok ik dacht dat jullie samen naar de (andere?) files gingen kijken vanwege de Deq.

Raphie

Citaat van: AbZ op juni 27, 2013, 14:19:39
Ok ik dacht dat jullie samen naar de (andere?) files gingen kijken vanwege de Deq.
Ja, maar Keyser heeft thuis een 3de run gedaan

JBL PRX Power!

Pjotr27

CiteerTsja, de opname is wellicht niet perfect, maar het is zeker geen slechte opname. Als ik ooit nog eens een dergelijke test ga opzetten weet ik jou of SpeedyAndré te vinden

Fritz ( viceadmiraal61) is altijd kritisch over opname`s die hij zelf niet heeft gemaakt... ;)
Maar ik heb even via mijn desktopspeakers geluisterd en gestemd....
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Martijn M

Ik hoop dat er nog meer mensen meedoen!

Vanmorgen heb ik alle opnames opnieuw gedaan. Het originele bestand en de soundcard-loop kreeg ik zoals gezegd binnen ongeveer 0,1 dB van elkaar. Het bestand dat door de Ultra-Curve is gegaan, krijg ik maar tot op 0,3 dB. Dat niveauverschil an sich zou eigenlijk net niet hoorbaar moeten zijn, maar Raphie gaat kijken of hij ze nog iets dichter bij elkaar kan krijgen.

Overigens heb ik al even geprobeerd het bestand dat door de UC is gegaan te onderscheiden van het bestand dat uitsluitend door de geluidskaart is gegaan en het blijkt ook met het 0,3 dB niveauverschil ontzettend lastig. Als de Behringer al hoorbare ruis toevoegt, dan ligt die in niveau waarschijnlijk onder de ruisvloer van de geluidskaart. Niet onaardig.
Dutch & Dutch

op eigen verzoek verwijderd.

Alweer een stukje zeer zaaddodende muzak... het weerhoud mij er wel een beetje van om langer te testen...

Wat betreft klank hoor ik geen verschil. Wel lijkt één fragment meer te ruisen en daarom heb ik die gekozen als fragment dat door de Behringer is gegaan.

Wat meer ruis verklaard helaas niet waarom mensen de Behringer als 'levenloos' beschouwen.

AbZ

Citaat van: Baardmannetje op juni 28, 2013, 11:27:48Wat meer ruis verklaard helaas niet waarom mensen de Behringer als 'levenloos' beschouwen.
Klopt.  Experimentje betreft de Behringer geluidskaart, niet de equalizer.

morca

Citaat van: AbZ op juni 29, 2013, 11:58:36
Dat is ergens jammer,want het ging om de DEQ in het begin.
Ik was wel benieuwd in het begin vd test,maar die heeft een wending genomen.
Nou zouden eigenlijk meer mensen met een andere kaart dit moeten doen.
Verschil in DAC,s in beeld brengen  :)

AbZ

Citaat van: morca op juni 29, 2013, 12:11:31
Dat is ergens jammer,want het ging om de DEQ in het begin.
Ik was wel benieuwd in het begin vd test,maar die heeft een wending genomen.
Nou zouden eigenlijk meer mensen met een andere kaart dit moeten doen.
Verschil in DAC,s in beeld brengen  :)
Het gaat nog steeds om de DEQ maar de testloop mag ook getest worden.
Dit was trouwens iets waar wij zelf over begonnen zijn (niet keyser).

Op Gearslutz kan je nog veel meer over dit soort testloops vinden.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: AbZ op juni 29, 2013, 11:58:36

Mooi is dat...