Behringer Ultra-Curve 2496 - Klankmatig transparant?

Gestart door Martijn M, juni 19, 2013, 17:26:16

Vorige topic - Volgende topic

Welk bestand is door de Behringer gegaan?

Bestand A
3 (42.9%)
Bestand B
4 (57.1%)

Totaal aantal stemmen: 7

Martijn M

Naar aanleiding van een discussie in een ander topic heb ik besloten een eenvoudig testje voor te bereiden. In dat topic werd door sommigen gezegd dat een Behringer Ultra-Curve de klank ernstig verslechtert, terwijl anderen van mening waren dat het allemaal wel meeviel. Mijn eigen ervaring is dat een eventuele klankverslechtering niet hoorbaar is. Mijn standpunt komt voort uit A-B tests, waarbij ik middels een druk op de afstandsbediening de Behringer in en uit de tape-loop kon halen. Bij direct omschakelen kon ik geen verschil waarnemen en toen vond ik het al gauw goed - zeker afgezet tegen de grote klankverbetering die het apparaat met zich mee brengt als bijvoorbeeld staande golven worden gecorrigeerd. De test kan echter beter dan ik gedaan heb en ik ben eigenlijk wel benieuwd of een betere/duurdere DSP zin zou hebben.

Middels een ABX-test kun je zeer kleine verschillen waarnemen. Daarom heb ik twee audiobestanden voorbereid. Het ene is een originele WAV welke ik via een lus-verbinding door mijn USB-geluidskaart heb laten lopen. Het andere is een originale WAV via de uitgang van mijn USB-geluidskaart naar de ingang op de Behringer met alle controls op nul en van daar weer terug naar de USB-geluidskaart. Op basis van deze bestanden kun je eenvoudig en herhaalbare tests doen. Ik ga er vanavond eens even goed voor zitten. Wie doet er mee?

Hieronder vind je de links voor WinABX, een heel handig programmaatje om DBT's mee te doen en voor de twee audiobestanden. Als je de bestanden middels speciale software zou analyseren, zou je verschillen aantreffen. Dat bestrijd ik niet. De vraag is of deze verschillen hoorbaar zijn of niet. Voor diegenen die de identiteit van de bestanden (direct vs. via Behringer) nog niet willen weten, heb ik ze de anonieme tags A en B gegeven. Diegene die het al wel vast wil weten voor ze beginnen aan de test, kan me een PM sturen en dan zeg het. Gelieve dan niet mee te doen met de poll ;) .

Download WinABX

Bestand A
Bestand B

Track gebruikt voor de test: Eileen Farrell & Loonis McGlohon Combo, Stormy Weather by XLO Reference Recording
Dutch & Dutch

AbZ

op eigen verzoek verwijderd.

Gedaan...

En ik hoor verschil... Ik stuur je even een PM om de uitslag.

EDIT: Wel zaaddodende muziek trouwens...

;D

Martijn M

Citaat van: morca op juni 19, 2013, 17:35:18
Zeer intressant.....maar me virusscanner gaat af,je hebt exe ipv wav gepost ? ?

Nee, zijn WAVs. Ik weet niet wat er mis gaat. Ik kan ze zelf zonder problemen downloaden.

Citaat van: AbZ op juni 19, 2013, 17:35:49
Je hebt alleen AD en weer DA gedaan?

AD en DA bij het ene bestand (de lus via de geluidskaart) en bij het andere gaat hij door de Behringer. In de Behringer staan alle regelaars neutraal, maar in het I/O-menu heb ik aangegeven dat het signaal wel door de grafische equalizer en de parametrische equalizer heen gaat.
Dutch & Dutch

Martijn M

Citaat van: Eelco Tijnagel op juni 19, 2013, 17:39:04

EDIT: Wel zaaddodende muziek trouwens...

;D

Dat is erg belangrijk bij het doen van dit soort testjes! Door er honderd keer achter elkaar naar te luisteren maak je een nummer kapot. Dat wil je niet met goeie muziek ;) .
Dutch & Dutch

morca

ik ga nog eens kijken .....vreemd.

Mijn fout,er staan meer linken,die andere is ok.  thanks !!

Citaat van: keyser op juni 19, 2013, 17:43:18
...Door er honderd keer achter elkaar naar te luisteren maak je een nummer kapot. Dat wil je niet met goeie muziek ;) .

Zit wat in maar met deze muziek kan ik er ook niet honderd keer naar luisteren.

:P

AbZ

Citaat van: keyser op juni 19, 2013, 17:42:11AD en DA bij het ene bestand (de lus via de geluidskaart) en bij het andere gaat hij door de Behringer. In de Behringer staan alle regelaars neutraal, maar in het I/O-menu heb ik aangegeven dat het signaal wel door de grafische equalizer en de parametrische equalizer heen gaat.
Uhm ja ik bedoelde dus AD+DA door de Behri.
Ik begrijp dat je geluidskaart ook het nog eens (+/-dunnetjes?) overdoet.

Als ik dat download krijg ik een exe-bestand met de naam iLividSetup-r563-n-bf
Klopt dat?  Weet nog niet of ik dat wel wil openmaken.

Martijn M

Citaat van: AbZ op juni 19, 2013, 17:46:26

Ik heb geen .exe geüpload! Ik heb het downloaden nog eens getest en bij mij gaat het gewoon probleemloos. Bij Eelco is het schijnbaar ook zonder problemen gelukt.
Dutch & Dutch

Dat is vreemd...

Ik heb gewoon twee WAV file's gedownload, één heet A_norm de andere B_norm.

AbZ

Citaat van: keyser op juni 19, 2013, 17:51:15
Ik heb geen .exe geüpload! Ik heb het downloaden nog eens getest en bij mij gaat het gewoon probleemloos. Bij Eelco is het schijnbaar ook zonder problemen gelukt.
Ik feliciteer u beiden.  Had de download al weer verwijderd.

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op juni 19, 2013, 17:46:26
Idem, en badoom installeert nogal wat troep mee (ook al deselecteer je het). Is downloaden via dropbox misschien een optie keyser?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martijn M

Jammer dat het niet goed werkt via 2shared. Werkt dit?

wetransfer

Beschikbaar tot 3 juli.
Dutch & Dutch

Bas Akkerman

Citaat van: keyser op juni 19, 2013, 19:18:05
Jammer dat het niet goed werkt via 2shared. Werkt dit?

wetransfer

Beschikbaar tot 3 juli.
Bij mij wel, dank! Ga nu testen...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kwabbernoot

Ik hoor nog geen verschil. Ik zal het wat later  op de avond nog eens proberen als het buiten wat stiller is en de computer niet meer zo staat te blazen.  En inderdaad: wat een ruk muziek. Dat wijf Die mevrouw kan echt niet zingen. Zo gaat de lol van het audiofiel zijn er wel heel snel vanaf.

Groeten...

Passion4Sound

Tact RCS 2.2 XP AAA roomcorrectie systeem klinkt waanzinnig.

garmtz

Duidelijk een verschil...

Martijn M

Citaat van: garmtz op juni 19, 2013, 21:24:21
Duidelijk een verschil... Weet ook vrij zeker wat het 'origineel' is.

EDIT door keyser: Garmts vote weggehaald.

Hoi Garmt,

Heb je winABX of een ander DBT-programma gebruikt?
Dutch & Dutch

mimic

Wat betekend dbt?

( ik draai ook met een dcx, dus ben geïnteresseerd)
KEF LS50W - Velodyne DD12

Citaat van: garmtz op juni 19, 2013, 21:24:21
....

Wij hoorden hetzelfde.

;D

Hoe heb jij de test gedaan, ik via koptelefoon. Als ik morgen tijd heb zal ik het nog eens via mijn setje proberen. Dat speelt toch met minder resolutie...

Trouwens misschien is het idee om de keuze die we maken voor onszelf te houden, zo wordt er in ieder geval niemand beïnvloed...

Kwabbernoot

Martijn M

Citaat van: mimic op juni 19, 2013, 21:31:30
Wat betekend dbt?

( ik draai ook met een dcx, dus ben geïnteresseerd)

Hoi mimic,

DBT staat voor DubbelBlinde Test. De DCX is een ander apparaat dan de Ultra-Curve. Het is mijn ervaring dat de DCX hoorbaar ruist. De UC heeft dit veel minder. Desalniettemin zal dit ook voor jou een interessante test zijn.
Dutch & Dutch

morca

Ik ben er net even voor gaan zitten ,.................................................................
beneden op me ''goedkope set'' al duidelijk hoorbaar.

Ter aanvulling,ik heb beide in 1 mapje gedaan,en dan de eerste 10 a 15 sec vergeleken.
Leuke test !