Koof gebruiken als bass trap?

Started by RalphH, December 8, 2012, 13:00:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Martijn M

#25
Quote from: Bas Akkerman on December 19, 2012, 19:07:36
Eric Desart ook hoor, net als keyser. Een hoop kennis hier op het forum, de vraag (in mijn topic) wordt nog even: wie "kies" ik?

Bedankt voor het compliment, maar ik wil er toch even een kanttekening bij plaatsen. Ik weet redelijk goed welke akoestische eigenschappen van belang zijn m.b.t. een luisterruimte of HT, maar op het vlak van constructie/engineering kan ik maar tot op zekere hoogte meepraten met iemand als Eric Desart. Mensen die op dit board wat willen leren, raad ik aan heel goed op te letten als Eric aan het woord is!
Dutch & Dutch

RalphH

Quote from: keyser on December 20, 2012, 12:36:08
Mensen die op dit board wat willen leren, raad ik aan heel goed op te letten als Eric aan het woord is!

+1
Ongekend veel kennis en voor zover ik in kan schatten test hij nagenoeg alles zelf uit.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

@Eric
Met "zachte wol" bedoelde je daar iets als dit http://shop.merford.nl/zakelijk_nederlands/producten/akoestische-materialen/akotherm-basic.html mee, of meer iets in de buurt van het (witte) spul wat ook gebruikt wordt voor demping in speaker bekistingen?
Of zijn er ook dunne glas/steenwol dekens? Ik kom eigenlijk enkel maar de dikkere dekens en platen tegen (>2cm)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Eric Desart

#28
Quote from: RalphH on December 21, 2012, 16:28:21
@Eric
Met "zachte wol" bedoelde je daar iets als dit http://shop.merford.nl/zakelijk_nederlands/producten/akoestische-materialen/akotherm-basic.html mee, of meer iets in de buurt van het (witte) spul wat ook gebruikt wordt voor demping in speaker bekistingen?
Of zijn er ook dunne glas/steenwol dekens? Ik kom eigenlijk enkel maar de dikkere dekens en platen tegen (>2cm)

Gewone zachte steen- of glaswol op opgerolde dekens.  Trek dat papier eraf (dampscherm) en je stompt die wol er gewoon in langs de zijkanten met een houten lat of iets dergelijks via die spleet.
Pers dat samen tot je ruwweg geschat een densiteit van 30 à 40 kg/m³ overhoudt. Met glaswol mag die densiteit wat lager (20 à 30 kg/m³). Je schat dit gewoon heel ruw, dit is geen nauwkeurig werk.
Vind jij een ander type van wol zoals die akotherm of dat witte spul dat jij beschrijft (en ik niet ken) is dat ook goed.
Men verkoopt ook steenwol in zakken als losse wol die gebruikt wordt om in te spuiten in wanden (in de spouw).

Als ik jouw foto's juist begrijp is die onderkant waar die lampen inzit een relatieve zware gesloten plaat.  Dit blokkeert de werking als bastrap in belangrijke mate.
Ga jij die spleet aan de zijkant afwerken met stof?

Ik vraag mij af of ik jouw doelstellingen juist begrijp.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

RalphH

Ik denk wel dat je mijn doelstelling begrijpt, denk enkel dat het mij aan kennis ontbreekt om een juiste inschatting te maken of het gaat werken ;D.
Maar voor de volledigheid zal ik proberen wat uitgebreider uit te leggen wat en waarom ik het precies wil.

Mijn ruimte heeft nogal wat last van nagalm in het laag en sublaag onder 30Hz. Dit wordt (naar mijn inschatting) grotendeels veroorzaakt door opstapeling van laag in de hoeken van plafond/muur en de hoeken waar de muren bij elkaar komen. In de laatste kan ik helaas vanwege praktische en WAF redenen geen bass-trapping toepassen. De achterwand is ook geen optie aangezien dat een doorgang naar buiten is (tuindeuren).
Enige mogelijkheid zou dus in de hoeken plafond/muur zijn. En dan enkel de hoek waar de constructie zit waar de spotjes in gemonteerd zitten. Met een dB meter en een roze ruis heb ik kunnen constateren dat er in deze hoeken een flinke versterking in het laag is tov elders in de ruimte.

Mijn hoop is dat wanneer ik de holle ruimte in de constructie opvul met een dempend materiaal, het laag hierdoor wat getemperd wordt.

Ik twijfel enkel zelf ook of het geheel niet te star/solide is om als bass trap te fungeren. De onderkant is afgewerkt met een gipsplaat van (gokje) 10mm , in hoeverre deze genoeg als "veer" dient, weet ik niet. Het zou dus kunnen zijn dat mijn opzet totaal niet gaat werken.
Hoop dat bovenstaande iets meer duidelijkheid geeft.


Voor iedereen die dit leest en er over denkt om een keer een dedicated ruimte te gaan/laten bouwen. DENK AAN DE AKOESTIEK. Ik heb dit zwaar onderschat en heb daar nu enigszins spijt van. Niet dat de ruimte slecht klinkt, het blijft tov een standaard ingerichte woonkamer met een paar speakers een geweldige ruimte die een overdonderende ervaring biedt, maar het kan gewoon beter :smile:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Eric Desart

#30
Geef de maten van die ruimte eens en de maten van die constructie.
Als jij daar een 9 mm gipskartonplaat zo afgesteund hebt wordt die isolatie van die stijf ingeklemde of geschroefde plaat wel hoog.  Een paneeldemper absorbeert minder naargelang hij meer isoleert.

Beneden die 30 Hz geraak jij haast niet bij.
Heel veel gaan die hoektraps niet maken.

Is die 30 en 60 hz twee lengtemodes?
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

RalphH

#31


Beetje crappy tekeningetje, maar het geeft een idee ;D.
Maten zijn in cm.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

#32
Kamer is 590 (lengte) x 440 (breedte) x 240 (hoogte).
De constructie is gemaakt in het voorste gedeelte van de ruimte over heel de breedte, lengte is 260cm.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Eric Desart

Voorlopig om overzicht te krijgen:
Jouw metingen




De roommodes:  Beide figuren zijn gelijk alleen de absorptie en Schroederfrequency in titel verschilt.
De eerste is een tamelijk revebererende kamer, de tweede wat doder (is beter)




Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

RalphH

Ik neem zaterdag even de tijd om het te doorgronden, zit nu op mijn telefoon te kijken. Laptop is buiten bereik vanwege slapende vriendin op mijn schoot :). Had ook niet gezien dat je de eerdere post met een vraag had aangevuld, neem ik dan ook mee.

Dank je voor het meedenken!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Eric Desart

Quote from: RalphH on December 21, 2012, 19:38:55
Kamer is 590 (lengte) x 440 (breedte) x 240 (hoogte).
De constructie is gemaakt in het voorste gedeelte van de ruimte over heel de breedte, lengte is 260cm.
Wat is die 260 cm?
Je zegt dat de constructie over heel de breedte is die 440 cm is.
En op de foto's zie ik die constructie in een hoek van het plafond.
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

RalphH

#36


De constructie loopt over de volledige breedte en links en rechts 260 cm richting luisterplek. Het is niet een constructie die heel de kamer rond gaat bedoel ik te zeggen.

Heb net nog even een aantal nieuwe metingen gemaakt die ik zo zal plaatsen. Bleek iets van EQ aan te staan wat die piek  bij 30 veroorzaakte. Alles staat nu vlak en geeft minder nagalm, maar toch nog wat aandachtspunten. Ik post ze zometeen, eerst even de inwendige mens verzorgen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

je hebt het er maar druk mee ;-)

RalphH

Quote from: denoontje on December 22, 2012, 15:57:39
je hebt het er maar druk mee ;-)

Gheghe ;). Valt mee. Als ik nou volgende keer meteen goede grafiekje doe, scheelt dat weer.

Volgende week ff ergens filmpje doen?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

moet vast wel ergens lukken moet wel in de agenda neuzen want staat wel vol