Overstap HT naar stereo werkelijkheid (nieuwe versterker en sub)

Gestart door woutjeeh, juni 23, 2011, 18:15:39

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

woutjeeh

Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even kort voorstellen.

Ik ben 18 jaar. Zit in 6VWO (ga waarschijnlijk volgend jaar bedrijfskunde studeren in Groningen) en ben sinds ongeveer 1 jaar bezig met audio. Hiervoor was ik al geïnteresseerd in goed geluid / mooie speakers, maar door een beperking van financiële middelen moest ik het doen met een Logitech setje.

Ik ben toen begonnen met 2 x Focal Chorus 826V en een Marantz SR5004. Na een tijdje heb ik er een center bijgekocht en een subwoofer. Dat was een SVS PC13. Daarna ben ik van sub overgestapt naar een Epik Empire.

Update:

Ik had het idee dat er meer te halen viel uit m'n speakers. Ik heb 2 weken geleden m'n centerspeaker verkocht en m'n SR5004 om volledig over te stappen op stereo. Ik kijk amper films en luister daarentegen veel muziek dus dat leek me een goede keuze. Ik heb m'n Epik Empire verkocht, en 1,5 week geleden een Sunfire HRS-12 gekocht. Dit ook met het oog op een studentenkamer, waar een HRS-12 beter in past. Ben er super blij mee, deze sub klinkt echt super. Ik heb er ook een Antimode bij.

Na lang te hebben getwijfeld over welke versterker heb ik vorige week de knoop doorgehakt en ben ik voor een Advance Acoustic set gegaan. Het betreft de MAA 406 (eindversterker) en de MPP506DA als voorversterker. Deze heeft ook een ingebouwde DAC. Dat sprak me ook erg aan, i.v.m. het feit dat ik een SB Touch met Spotify als bron gebruik.

Ik ben erg tevreden over m'n nieuwe sub en versterking. Het klinkt super en dit is voor de komende tijd ook de laatste upgrade.

M'n huidige set bestaat nu uit:

Voorversterker: Advance Acoustic MPP 506DA (ingebouwde DAC)
Eindversterker: Advance Acoustic MAA 406
Luidsprekers: Focal Chorus 826V
Subwoofer: Sunfire HRS-12
Bron: Squeezebox Touch
Kabels: W&M LS-01 en Kimber XLR.

Verder gebruik ik een Ipad 2 met iPeng om de squeezebox te besturen. Heb Spotify op de SB staan.

Groetjes,

Wout


Foto's:







Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

frank2

Leuke set, denk je niet dat met een sub er nog bij het niet een beetje vol wordt, ook qua geluid, te "basserig" ?
nb: als je een EQ wilt, voor ongeveer 200 a 250 euro kun je een zeer goede EQ van Behringer kopen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

woutjeeh

Dankje. Ik weet niet of het zo lijkt hoor, maar de bass valt nu juist reuze mee. Ik heb het idee dat m'n kamer de geluidsgolven heel erg snel doorlaat, ik weet niet hoe ik het kan uitleggen, maar ik heb hele dunne wanden, en ik heb het idee dat de bass daarom niet zo hard gaat, en soms een beetje lijkt alsof de bass bv. voor maar 50% aankomt om het maar zo te zeggen. De boxen staan nu wel iets meer vrij trouwens dan op de foto. Ik heb m'n bureau wat richting het bed geschoven en de boxen wat naar achteren. Op de foto lijkt het alsof er amper ruimte is achter de boxen maar er is nog wel wat ruimte achter de boxen.

Is zo'n Behringer EQ beter als een Antimode? Ik weet er inderdaad losse zijn, maar ik lees veel positieve dingen over een Velodyne sub, vooral dat het een muziekale sub is, en aangezien ik 95% muziek luister lijkt me deze subwoofer wel wat. Het kan ook best zijn dat het helemaal niks is, omdat het dus een gesloten sub is en ik altijd het ''gedreun'' of een stevige bass gewent ben van een open sub, maar daar kom ik snel genoeg achter wanneer ik over 2 weken even langs een paar winkels ga de Velodyne en een SVS subwoofer ga beluisteren, en misschien nog een BK.
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

frank2

Velodyne zijn zeer muzikale subs, wel is een Behringer uitgebreider in te stellen als een antimode (geloof ik) maar een antimode is puur voor Subs een behringer voor het gehele spectrum maar kan ook voor een sub gebruikt worden.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

woutjeeh

Ok maar zou zo'n Behringern EQ veel beter werken dan Audessey wat in de receiver? De Velodyne krijgt wel m'n voorkeur omdat ik dan geen extra kastje / kabels nodig ben.
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

woutjeeh

W&M LS-01 Kabels besteld. 2 x 3,5m. en 1 x 2.5m. Met dank aan Roderick van HIfi123 en Erik van Jouw Hifi voor de bananenpluggen. :) Heb er ook alvast een Subdude HD bij besteld, nu nog wachten op de sub.
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

woutjeeh

Zojuist de SVS subwoofer verkocht en er is alweer een nieuwe voor in de plaats gekomen. Het is een Epik Empire geworden. Toen ik de SVS nog had is Flavio een middag bij me langs gekomen en hebben we de SVS PC13 Ultra en de Epik Empire even naast elkaar gezet. Beide met een Anti-Mode. We hebben verscheidene muzieksoorten beluisterd, drumsolo's, noem het maar op en telkens overschakelt van sub om zo een goede vergelijking te krijgen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de PC13 Ultra kwa plaatsing wat minder stond dan de Epik Empire. Ik was zelf ook wel benieuwd naar de vergelijking van een open sub tegenover een gesloten sub en of de Epik nog een beetje te vergelijken viel met een subwoofer die toch wel een paar honderd euro meer koste. Daarnaast had ik op het AVS veel lovende woorden over de Epik gelezen op het AVS forum.

Ik vond dat de Epik Empire met muziek minder bonkerig / overheersend overkwam dan de SVS PC13. De SVS PC13 klonk ook zeker niet verkeerd met muziek, en als ik de Epik niet had beluisterd was ik er ook meer dan tevreden over, maargoed Flavio bood aan om ze eens te vergelijken en dat ik zijn Epik dus na de vergelijking kon overnemen wanneer ik dat zou willen. Ik had met de Epik Empire meer het gevoel dat het laag uit de speakers kwam ipv een extra sub dan bij SVS. Ik weet niet echt hoe ik het moet verwoorden, maar ik had het idee dat het laag wat de SVS produceerde ietwat anders klonk dan je bij muziek zou verwachten / zou willen horen. Dat viel me vooral op nadat ik de Epik had beluisterd.

De Epik is best een grote jongen, maar vergeleken de PC13 Ultra oogt hij een stuk kleiner. Ik denk dat dat vooral komt door de hoogte verschillen. Ik heb met de Epik Empire en de SVS beide films bekeken, en ik vind dat de SVS daar wel als winnaar uit de kast komt. Smaken verschillen maar wat de eenmalige 13,5'' woofer met films kon neerzetten... De Epik Empire klinkt met films ook goed hoor, met de 2 x 15'' woofers voel je de klappen in de film behoorlijk, maar niet zoals ik ze beleefde als bij de SVS. Ik denk zelf dat dit komt voordat de SVS een open sub is, maargoed ik heb helaas nog niet zoveel ervaring op het gebied van audio.

Al met al ben ik heel erg tevreden met de Epik, en als je kijkt naar de nieuwprijs is het denk ik een subwoofer met een goede prijs / kwaliteit verhouding. Wanneer je meer muziek luisterd dan films kijkt maar toch nog geregelt een film kijkt dan zou ik de Empire aan kunnen raden. Kijk je bv. film muziek 90:10 dan zou voor mij de keuze makkelijk zijn; de SVS.

Kan de topic trouwens worden verplaatst naar de HT showcase?
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

Qlivian

beste woutje

Mooie set heb je . Ik woon ook in Enschede en ook Focal wat toevallig. Ik heb dan wel de Focal 816V maar ik wil ook naar een stap groter toe de 826V als front en de 816V als rear gaan gebruiken dan.

Ik zie dat je W&M LS-01 Kabels hebt , zijn dat nog goede kabels voor het geld? die kosten wel aardig maar ze zijn mij ook al opgevallen.Hoe klinkt dat samen met focal?  misschien kun je idd de opstelling wat veranderen zodat je je speakers mooi open hebt op je luister positie. Ik heb een BK 400 staan en die speelt best diep en met muziek zowel films klinkt die erg goed.

ik hou je in de gaten en veel plezier met je set.
Anthem MRX500 - Denon DBP1611UD - Usher CP6311 BE-Usher X-718- Usher x-616 -LG 65 C8 - BK XXLS 400FF Black gloss- Auralex subdude- canare 4S8 bekabeling - Logitech one -plus, X-box 360 - Ziggo Next - Harman kardon citation one -

Xander32

Citaat van: Qlivian op augustus 30, 2011, 19:41:32
beste woutje

Mooie set heb je . Ik woon ook in Enschede en ook Focal wat toevallig. Ik heb dan wel de Focal 816V maar ik wil ook naar een stap groter toe de 826V als front en de 816V als rear gaan gebruiken dan.

Ik zie dat je W&M LS-01 Kabels hebt , zijn dat nog goede kabels voor het geld? die kosten wel aardig maar ze zijn mij ook al opgevallen.Hoe klinkt dat samen met focal?  misschien kun je idd de opstelling wat veranderen zodat je je speakers mooi open hebt op je luister positie. Ik heb een BK 400 staan en die speelt best diep en met muziek zowel films klinkt die erg goed.

ik hou je in de gaten en veel plezier met je set.
Enschede  ::), dan zijn jullie beiden waarschijnlijk bij Jurgen geweest voor de Focals  8). (?)


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Qlivian

Anthem MRX500 - Denon DBP1611UD - Usher CP6311 BE-Usher X-718- Usher x-616 -LG 65 C8 - BK XXLS 400FF Black gloss- Auralex subdude- canare 4S8 bekabeling - Logitech one -plus, X-box 360 - Ziggo Next - Harman kardon citation one -

woutjeeh

Citaat van: Qlivian op augustus 30, 2011, 19:41:32
beste woutje

Mooie set heb je . Ik woon ook in Enschede en ook Focal wat toevallig. Ik heb dan wel de Focal 816V maar ik wil ook naar een stap groter toe de 826V als front en de 816V als rear gaan gebruiken dan.

Ik zie dat je W&M LS-01 Kabels hebt , zijn dat nog goede kabels voor het geld? die kosten wel aardig maar ze zijn mij ook al opgevallen.Hoe klinkt dat samen met focal?  misschien kun je idd de opstelling wat veranderen zodat je je speakers mooi open hebt op je luister positie. Ik heb een BK 400 staan en die speelt best diep en met muziek zowel films klinkt die erg goed.

ik hou je in de gaten en veel plezier met je set.

Bedankt :). Misschien beetje late reactie, heb namelijk al 2 weken ofzo niet meer in m'n topic gekeken. :P

Ik vind dat de W&M kabels meer invloed hebben gehad dan ik bij voorbaat zou verwachten.  Het laag klinkt echt een stuk gecontroleerde. Hiervoor had ik normale speakerkabel van ongeveer 2 euro per meter met goedkope bananen erop. Ik ben erg tevreden over de kabels en kan ze zeker aanraden. Moet er wel bijzeggen dat ze echt dik zijn, althans, echt een stuk dikker dan ik had verwacht.

Mocht je nieuwschierig zijn naar de 826V + W&M LS-01 dan ben je welkom om te komen luisteren. Moet wel zeggen dat ze op m'n kamer simpelweg lang niet zo klinken dan bv. in de woonkamer. Heb ze nu wel anders geplaatst dan voorheen maar het klinkt eigenlijk nog niet lang niet zo goed wanneer ik ze in de woonkamer had. Het laag komt niet echt goed over, maargoed daar heb ik nu de Epik Empire voor gelukkig.

Citaat van: Xander32 op augustus 30, 2011, 21:22:51
Enschede  ::), dan zijn jullie beiden waarschijnlijk bij Jurgen geweest voor de Focals  8). (?)


Sander.

Haha ja dat klopt. :thumbs-up: Aardige man en goede zaak in mijn ogen.

Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

woutjeeh

Na erg lang te hebben getwijfeld heb ik toch de knoop doorgehakt. Ik ga stoppen met HT en met volledig richten op stereo gebied. Heb zojuist m'n center en receiver te koop gezet.

Hier komt een stereo versterker voor in de plaats. Ik neem er ook een DAC bij. Hoop dat het een goede keuze. Ik luister 95% muziek en 5% muziek dus denk dat dit beter is.

Hoop dat ik binnenkort een post kan plaatsen over een dikke stereo versterker. :)
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

AbZ


Jumping Jack

 :withstupid:   ;D

Goeie keuze. En ook in stereo klinkt een filmpje nog stukken beter dan gewoon via de speakertjes van de tv hoor...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

woutjeeh

Citaat van: AbZ op maart 30, 2012, 22:00:59
Hier ook 100%  :music:

Haha ok dan. Heb je dus ook een stereo opstelling of?

Citaat van: Jumping Jack op maart 30, 2012, 22:17:35
:withstupid:   ;D

Goeie keuze. En ook in stereo klinkt een filmpje nog stukken beter dan gewoon via de speakertjes van de tv hoor...

Dankje. Ik denk inderdaad ook dat een goede stereo set met sub ook nog met films het nodige geluid geeft. ;D
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

Qlivian

Ik vind dat films juist ook erg bepalend is mede de surrounds.Maar als je zo nu en dan een filmpje kijk tussendoor wil dat prima in een goede 2.1.Je zou eens bij WenW audio kunnen kijken voor een leuke stereo versterker ze hebben er ook 2ehands staan die je kan proberen.
Anthem MRX500 - Denon DBP1611UD - Usher CP6311 BE-Usher X-718- Usher x-616 -LG 65 C8 - BK XXLS 400FF Black gloss- Auralex subdude- canare 4S8 bekabeling - Logitech one -plus, X-box 360 - Ziggo Next - Harman kardon citation one -

woutjeeh

Citaat van: Qlivian op april  3, 2012, 17:40:25
Ik vind dat films juist ook erg bepalend is mede de surrounds.Maar als je zo nu en dan een filmpje kijk tussendoor wil dat prima in een goede 2.1.Je zou eens bij WenW audio kunnen kijken voor een leuke stereo versterker ze hebben er ook 2ehands staan die je kan proberen.

Dankje voor de tip. Was toevalig net voorzien van een nieuwe AA set. Ik kijk echt amper films. Moet wel toegeven dat ik surround in films altijd wel gaaf vind, maar muziek is gewoon 95% en film 5%. Snap ook eigenlijk niet waarom ik niet meteen voor stereo ben gegaan.

Overigens een update. Nieuwe subwoofer en voor- en eindversterker. Overigens was laatst m'n anti-mode er mee opgehouden. Zo uit het niets. Het viel buiten de garantie periode en de dealer waar deze was gekocht kon niks meer voor me betekenen. Heb toen contact opgenomen met Ron van www.anti-mode.info (tevens forumsponsor) of hij iets voor me kon betekenen. Hij wou wel vrijblijvend voor me kijken of hij iets kon betekenen. Binnen 1,5 week had ik weer een goed werkend Anti-Mode in de bus voor slechts €19,-. Er moest een nieuwe schakelaar in. Wil Ron bij deze nog even bedanken voor de moeite en de goede service!
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

Dennis75

Yo Woutjeeh, echt een schitterende set. Prachtig ook dat klassieke uiterlijk van de AA componenten.
Ook de Focals, prachtige speakers!

Veel plezier ermee.
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302


Qlivian

whoow vette set hoor, dat wil wel knallen nu he.Ben je nu niet ook verhuist dan??(of heb ik het verkeerd).Mooi heb je alles neer gezet.Zo'n sunfire had ik vroeger ook wel willen hebben,maar ben toch voor de goedkopere BK400 gegaan, voor de gok.Focal klinkt erg goed, maar ik ben zelf nu overgestapt naar usher.
Anthem MRX500 - Denon DBP1611UD - Usher CP6311 BE-Usher X-718- Usher x-616 -LG 65 C8 - BK XXLS 400FF Black gloss- Auralex subdude- canare 4S8 bekabeling - Logitech one -plus, X-box 360 - Ziggo Next - Harman kardon citation one -

Mario D


Xander32

Citaat van: woutjeeh op april 10, 2012, 14:53:05
Dankje voor de tip. Was toevalig net voorzien van een nieuwe AA set. Ik kijk echt amper films. Moet wel toegeven dat ik surround in films altijd wel gaaf vind, maar muziek is gewoon 95% en film 5%. Snap ook eigenlijk niet waarom ik niet meteen voor stereo ben gegaan.

Overigens een update. Nieuwe subwoofer en voor- en eindversterker. Overigens was laatst m'n anti-mode er mee opgehouden. Zo uit het niets. Het viel buiten de garantie periode en de dealer waar deze was gekocht kon niks meer voor me betekenen. Heb toen contact opgenomen met Ron van www.anti-mode.info (tevens forumsponsor) of hij iets voor me kon betekent. Hij wou wel vrijblijvend voor me kijken of hij iets kon beteken. Binnen 1,5 week had ik weer een goed werkend Anti-Mode in de bus voor slechts €19,-. Er moest een nieuwe schakelaar in. Wil Ron bij deze nog even bedankten voor de moeite en de goede service!

:worship:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

woutjeeh

Citaat van: Dennis75 op april 10, 2012, 18:17:56
Yo Woutjeeh, echt een schitterende set. Prachtig ook dat klassieke uiterlijk van de AA componenten.
Ook de Focals, prachtige speakers!

Veel plezier ermee.

Dankje! Vind het zelf ook een mooi plaatje.

Citaat van: morca op april 10, 2012, 18:40:27
Mooie set ,en mooi subje heb je staan,klein monster als ik zo hoor  :thumbs-up:

Dankje. Zeker. Voor zo'n relatief kleine sub zit er echt nog veel pit in! :devil: Daarnaast klinkt het uiteraard ook gewoon goed.

Citaat van: Qlivian op april 10, 2012, 19:05:57
whoow vette set hoor, dat wil wel knallen nu he.Ben je nu niet ook verhuist dan??(of heb ik het verkeerd).Mooi heb je alles neer gezet.Zo'n sunfire had ik vroeger ook wel willen hebben,maar ben toch voor de goedkopere BK400 gegaan, voor de gok.Focal klinkt erg goed, maar ik ben zelf nu overgestapt naar usher.

Dankje. Ben er ook blij mee. Hier staan de speakers inderdaad anders opgesteld! Op deze foto's staat de set in de woonkamer. Daar hebben ze een weekje gespeelt. Helaas moesten ze weer naar m'n slaapkamer waar de akoestiek een stuk minder is. Desondanks is het verschil tussen de receiver die ik had (SR5004) en de stereo versterker enorm. De speakers worden nu echt aan het werk gezet. De speakers produceren nu een stuk meer laag dan voorheen. Echt een heel groot verschil (positief gezien!). Hopelijk kan ik nog een leuke studentenkamer regelen waar de speakers nog in redelijker zin kunnen worden opgesteld. De BK400 is ook een mooie sub. Ik had toen der tijd een redelijk budget voor m'n sub. Anders was ik ook voor zoiets gegaan. Wat was eigenlijk de reden van overstap van je Focal's naar de Usher's?

Citaat van: kalimero op april 10, 2012, 19:13:04
Mooie set zo hoor, lijkt me echt genieten.  :thumbs-up:

Bedankt :). Ik kan er ook elke dag  weer van genieten! Dat kon ik ook met m'n SR5004 maar nu nog meer.

Citaat van: Xander32 op april 10, 2012, 19:16:15
:worship:

Toen ik je quote zag schrok ik van het feit dat er schandalige spelfouten inzaten. Heb ze meteen even verbeterd. :P
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

woutjeeh

Citaat van: Jumping Jack op april 10, 2012, 19:38:31
Impressionante set zo! Heel mooi  :worship:

Dankjewel! Ik zag toevallig in je topic dat je een aparte voeding had voor de Squeezebox had. Was het verschil duidelijk hoorbaar?
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01