Welke muziek gebruik jij om speakers te vergelijken?

Started by ad6922, March 6, 2011, 01:00:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ad6922

In de goede hifi winkel heb je meerdere speakers in een ruimte om eens lekker naar de verschillen te luisteren en
zo je keuze te bepalen. Maar ik ben wel zeer benieuwd welke muziek we met z'n allen gebruiken om te vergelijken
welke speakers je het meeste aanstaan. Daarom een nieuw topic waar ik jullie hoop te begroeten en
waar we met elkaar kunnen vergelijken wat zoal als referentie wordt gebruikt.

Laat in dit topic welk nummer je daarvoor gebruikt, of welke muziek stijl of welk album....
en laat weten waarom je nu precies deze muziek gebruikt
En waar let je dan op: Komt die gitaarsolo nu wel scherp naar voren of luister je juist naar die zachte achtergrondgeluiden of
gaat het in hoeverre het geluid los komt te staan van de boxen.

Ik zal meteen aftrappen. Mijn huidige Elac Speakers heb ik gekocht op Norah Jones -What Am I To You. Muziek die normaal niet
gauw in mijn speler ligt aangezien het in mij geval vnl. progrock is wat wordt gespeeld. Maar ik was op zoek naar speakers die
goed is in het weergeven van de details in de muziek. Dit rustige nummer van Norah geeft de goede speaker de kans om alle instrumenten
goed ten ozichte van elkaar weg te zetten.

PKfotografie

naar mijn idee is het het belangrijkst om muziek te nemen die je goed kent.
want dan hoor je ook de verschillen. welke muziek je dan pakt is minder belangrijk.

leuk om Norah Jones mee te nemen maar als je bv. alleen naar rammstein luistert wanneer je thuis bent heb je toch een verkeerd referentie cd-tje mee genomen.

verder moet het ook een eerlijke vergelijking zijn.
heb vandaag dubbel gelegen in een hifi zaakje (was op zoek naar banana's ) maar daar was een man met een niet al te groot budget.... speakers aan het luisteren in zijn prijsklasse..

alleen hingen die aan een erg nice classee setje. (die gaan thuis dus echt niet zo klinken als dat ze in de winkel deden. )

mijn mening is dan ook. luister naar muziek die je kent, op een set die lijkt op wat je hebt, en probeer je niet te laten overrompelen door hoe het klinkt maar kijk naar de variabelen die je thuis niet hebt of juist wel hebt.
als laatste vraag je af of iets wat mooi lijkt ook fijn is voor permanent. makkelijkste voorbeeld is : ga eens kijken naar hoe helder alle kleuren van tv's zijn in de meeste winkels.
erg indrukwekkend maar niet iets wat je thuis wil hebben. het gras is echt groen. de lucht mooi blauw (love de natuur filmpjes ) maar huid tinten zijn niet geloofwaardig.
winkels zijn er voor de verkoop en daar moet je rekening mee houden,
denk aan je eigen smaak en vergelijk het daar mee.

just my 2 cents van iemand die speakers koopt zonder ze ook maar gehoord te hebben merkten geil en eenheid zit in mijn bloed denk ik ( heb graag veel van de zelfde in plaats van erg veel verschillende merken aan apparatuur voor de beste kwaliteit )

Koen K

Helemaal mee eens. Ik heb een paar albums die ik goed ken en daarom vaak gebruik (of is het andersom?  ;) )

Jon Hopkins - Insides
Massive Attack - Collected
Björk - Post

In de CD van Hopkins zitten veel ruimtelijke effectjes, maar ook verschrikkelijk harde lage klappen die de qua laagweergave wat minder bedeelde speakers snel door de mand laten vallen. Bij Björk (de track "Hyperballad") komt er een opeenvolging van aanhoudende lage tonen voor die bijgeluiden, klankverschillen in het laag, staande golven en dergelijke kunnen blootleggen.

Jacques Loussier Trio - The Very Best of Play Bach
Dave Brubeck - Time Out

Dynamische en schone opnames. Bij het trio zelfs alleen een piano, een contrabas en percussie. Je kunt aan de piano en de contrabas goed horen of de impulsweergave in orde is. Als dat niet het geval is krijg je zo'n week klinkend muziekje - zoiets als in de lobby van Van der Valk. Als het goed voor elkaar is klinkt het daarentegen behoorlijk droog. Sommige mensen gebruiken percussie-CD's voor dit doeleinde, maar daar houd ik niet van.

J.E. Gardiner, English Baroque Soloists, Monteverdi Choir - J.S. Bach: St. Matthew Passion

Een ietwat complexere opname, die als het goed is een mooi groot en open ruimtelijk beeld neerzet.

Als het bovenstaande allemaal goed klinkt zit het helemaal snor met een setje  8)

vanzomereng

Hoofdzakelijk een doorsnee nemen van muziek die je vaak draait.
Daarnaast kan je 1 audiofiele CD nemen om te horen, wat een speaker allemaal in zijn mars heeft
en ook een wat slechter klinkende CD,s om te kijken hoe vergevingsgezind ie is.

Hierbij de kanttekening dat:
- de rest van hifiketen ook een rol meespeelt
- de ruimte elders (akoestiek) een zeer grote rol meespeelt   

Verder heeft men bij luisterdemo,s nogal de neiging veelal harder te spelen dan normaal gebruikelijk.
Probeer ook zoveel mogelijk te luisteren op een niveau, zoals je dat normaliter thuis ook doet.

Verder vindt ik (persdoonlijk) dat de CD/nummer Missa Criola van Sosa Mercedes, vrij snel en duidelijk
facetten/kwaliteiten van een speaker blootlegt 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

eric_nl

Bij mijn luistersessie van onlangs heb ik van alles en nog wat meegenomen (wel van te voren nagedacht wat 'moeilijke' muziek kan zijn om weer te geven). Ik ben er toen wel achter gekomen dat het per nummer op een CD anders kan zijn hoe groot de verschillen tussen speakers zijn. En op een bepaald moment gebruik je maar een paar nummers om te vergelijken.

Zo had ik bijvoorbeeld een CD mee van Jamie Cullum, waar veel gebruik wordt gemaakt van een kwastje over een drum. Bij de ene speaker was deze totaal niet te horen, bij de andere klonk het alleen als ruis en alleen bij de speaker die ik uiteindelijk gekozen heb klonk het ook echt als een 'vegend' kwastje.

Wat eerder in dit topic genoemd wordt is ook heel belangrijk, de rest van de installatie bepaald mede het resultaat. Het heeft mij ook een aanschaf van een cd-speler gekost (ik had alleen een blu-ray speler) om thuis ook dat kwastje te horen ;D
Onkyo TX-SR606  |  Monitor Audio Radius 90HD/180HD  |  JBL SCS230  |  LG BD300  |  Samsung LE40A786  |  Onkyo DX-7555  |  Mede8er MED500X 2TB

mscofield

Ik zet vaak muziek op van bijvoorbeeld Eva Cassidy en Diana Krall (vocaal), Faithless (laag) en daarnaast nog wat verzamel van jazz en van klassiek voor de instrumenten.

Xander32

Ik gebruik heel diverse genres muziek welke ik goed ken, o.a.:
* 2 Meter Sessies - Best of
* German Brass - Bach 2000

Waarom deze: de 2 Meter Sessies zijn allen kleine, breekbare opnames waar de heel diverse stemmen heel natuurlijk opstaan en de German Brass betreft een koper ensemble: koperinstrumenten willen op veel installaties al snel onnatuurlijk gaan klinken.

Daarnaast ook cd`s van Sting, Dire Straits, Blood Sweat and Tears en Katie Melua.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

phmeijer

Quote from: mscofield on March  6, 2011, 17:21:57
Ik zet vaak muziek op van bijvoorbeeld Eva Cassidy en Diana Krall

Deze samen met Katie Melua.
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

siepie

Mijn favoriet: Paul Simon, Boy in the Bubble, Diamonds on the soles of her shoes.

sowieso zou ik gaan voor "muzikale" (zang/instrumenten) muziek, je kun natuurlijk ook best (doe ik ook hoor) Kanye West oid mee nemen en dan weet je ook meteen of de Speakers Bass weer kunnen geven zoals deze bedoeld was/is maar het echte verschil in kwaliteit hoor je toch inderdaad vooral bij instrumenten, zangstem in my humble opinion.

Rage

Drake - Fireworks
Eminem - Cleanin' out my Closet
Eminem - Love the way you Lie
Eminem - Not Afraid
Eminem - Sing for the Moment
Eminem - Stan (ft. Dido)
Kanye West - Heartless
Kanye West - Love Lockdown
Lil Wayne - 3 Peat
Lil Wayne - Tie My Hands (ft. Robin Thicke)

Ik luister bijna alleen maar hiphop dus dat gebruik ik dan ook, ik heb zelf een CD samengesteld van nummers die ik het meest luister. Sommige nummers zoals Love Lockdown kijk ik naar hoe de speaker zich staande houdt tijdens het refrein aangezien deze op de wat mindere speakers toch gauw te druk kan worden. Verder luister ik vooral naar hoe strak de bass is tijdens nummers zoals 3 Peat. Maar het belangrijkste voor mij is welke speakers de breedste lach op mijn gezicht tovert eigenlijk.

Koen K

Kanye en Lil Wayne... Zit je dan niet vooral naar compressie te luisteren? Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat iets over de kwaliteiten van een speaker zegt...

ssimons

Ik gebruik wel eens het album "embrya" van Maxwell. Zit vol van de (sub) lage frequenties!




Ur25V

Hoi Ad,

Naar mijn mening is het het best om de muziek die je draait goed te kennen. Echter, het is ook goed om stress tests uit te voeren om eventuele verschillen goed te horen. Met stress test bedoel ik bijzondere opnamen die het systeem op een bijzondere manier belasten.
De oplossing is om je goed voor te bereiden en die stress tests ook regelmatig te beluisteren zodat je die ook goed kent.

Zowieso is het altijd aan te raden om te vragen of je de apparatuur/kabels/luidsprekers thuis mag uitproberen omdat alles bij de rest van de keten moet passen en bij de ruimte-akoestiek. Bijkomend voordeel is dat je dan kunt luisteren of het inderdaad bij wat langer spelen dan in de winkel niet gaat vervelen.

Ikzelf heb onder andere de volgende stress tests:
specifiek voor dynamisch gedrag: Audio - Digital Masters I - Johan Streauss (Sohn) - Explosionspolka Op. 43
mix van enige aspecten:  Audio's Audiophile - Vol 1 - Die Tanzerin
mix van enige aspecten (inclusief resolutie ): Reference recordings - XLO - Weinberger: Polka and Fugue
Lage tonen (strak): Yello - Stereoplay 2010.01 - The Expert
lage tonen (bereik, maar binnen grenzen): Janet Jackson - Together again (cdingle) - track 1: Together again (radio edit)
lage tonen: Maria Carey - The emancipation of Mimi - It's like that
moeilijke muziek: ABBA - diverse nummers (ik noem dit de ABBA test; omdat bij de mastering van ABBA muziek een speciale truc werd uitgehaald, klinkt ABBA op veel installaties te schel)
dames stemmen: Celine Dion - My love (ultimate essential collection) - disc 1 - Tell him (duet with Barbara Streisand)
dames stemmen: Chess- disk two - I know him so well
holografisch geluid: Pink Floyd - Pulse (blinking cover) disk 2 - 9 Brain damage doorlopend in 10 Eclipse
specifiek voor de ruimtelijke effecten (erg goed bij een meerkanaals opstelling): This is K2 HD sound! - Zapateado

Veel succes!

Ziffix

In eerste instantie is de muziek waar je zelf hoofdzakelijk naar luistert van doorslaggevend belang.
Luister je pop, stap dan niet met klassiek de winkel binnen...

Ik luister naar heel wat genres en neem meestal ook een bont allegaartje onder de arm als ik op luistermissie trek.
Nu is er nog een wezenlijk verschil: je kan naar muziek luisteren om er van te genieten.
-Laat ons hopen dat we dat allemaal doen-

Als ik ga luisteren, gebruik ik de muziek als een 'tool'. Ik ken mijn collectie vrij goed en weet welke cd's / tracks bepaalde uitdagingen met zich meebrengen voor een systeem.
Zo kan je tracks hebben die toelaten om de beeldopbouw te checken, de laagweergave, de transiënten, ...

Ik betrap mezelf erop dat ik meestal teruggrijp naar eenzelfde beperkte collectie om te testen.

JCL

Wat ik laatst mee heb genomen (nummers staan er onder):

Katie Melua - The Katie Melua Collection

The closest thing to crazy
Wonderfull world
Piece by Piece

Michael Jackson - The Essentials

Thriller
Billy Jean

U2 - No Line on the Horizon

No line on the horizon
Fez being born

Coldplay - Viva la Vida, Death and all of his friends

Viva la Vida

Scouting for Girls - Scouting for Girls

Airplane
I wanne be like James Bond

Adele - 21

I set fire to the rain
Someone like you

Vind het allemaal gave nummers, maar ze hebben ook allemaal bepaalde dingen waar ik dan specifiek op let. Bij "Wonderfull world" bijvoorbeeld het laag, bij Adele de prachtige stem.

bafke

Avishai Cohen..lekkere stem en goede contrabas samen met percussie/piano..

Ik pak ook vooral muziek mee die ik lekker goed ken..dat lijkt me het belangrijkste..Jose James is ook een goedje (persoonlijk);)

Adriaan
Epson TW5910 - Kingpin CS210 - Samsung PS50A500 - Pioneer SC-LX72 - Front: B&W 683 - Rear: B&W 602.5 - Sub: BK XXLS400 - Medi8ter 600 - PS3 - Squeezebox Touch - Synology 519PRO