JCL: Film en muziek op zolder - Denon is gemaakt

Started by JCL, February 6, 2009, 12:09:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JCL

Het is zover. Na al jaren geïnteresseerd te zijn in AV apparatuur heb ik nu mijn eerste, fatsoenlijke audio setup gekocht. De LCD-TV had ik 2 jaar geleden al gekocht. Nadat ik een tijd de B&W 600 serie heb gehad (685, 686, HTM-62) ben ik later overgestapt na de CM serie.  Mijn set bestaat nu uit:

LCD-TV: Sony 40W5500
Blu-Ray speler: Denon DBP-1611UD
Streamer: Dune Smart D1
Console: PS3 320 GB
Decoder: Humax 5050c

Receiver: Denon 4308A (zilver)
Speakers voor: B&W CM-7 (Wenge)
Center speaker: B&W CM-C (Wenge)
Speakers achter: B&W CM-1 (Wenge)
Luidspreker kabel: Van Den Hul Clearwater

Afgelopen dinsdag is het hele spul geleverd. Heb er nu denk ik zo'n 10 uurtjes naar kunnen luisteren. Eerst indruk: WoW! Er zit ongelofelijk veel detail in het geluid. Voorbeeldje: ik heb de extended van Lord of the Rings al een aantal kerel gezien. Maar nu, bij The Fellowship hoor je het vuur knetteren vlak voordat Gandalf in de kloof valt. Dat had ik nog niet eerder gehoord. Ook bij muziek hoor je veel meer geluidjes die er eerst niet leken te zijn. Wat me ook opvalt is de rust die in het geluid zit. Hiervoor had ik een simpel Creative Megaworks setje, als je dat hard zette was je doodmoe na een half uur. Hier kun je probleemloos lang naar luisteren op hoge volumes.

Toch heb ik nog een aantal vragen. Ik heb de Audyssey setup gedraaid op 8 meetpunten (max van de versterker). Dit heb ik gedaan in het kruisvormige motiefje wat ik op AVS forum had gevonden (link kom je wel een paar keer tegen hier op het forum). Wat moet ik nog meer instellen? Ik heb géén subwoofer. Ik wou eerst alle speakers op large instellen, maar volgens mij kan dit wel schade opleveren aan de speakers? Ik heb vanochtend geprobeerd om de speakers op small te zetten, maar als er geen sub is aangesloten moeten de frontspeakers op lage. Kan dit kwaad? Ik kan dan (volgens mij) geen cross-over instellen voor de fronts. Alle frequenties worden dan weergegeven door de frontspeakers?

Daarnaast kreeg ik de tip dat ik de bruggetjes van de speakers kan verwijderen en vervangen door een stuk speaker draad. Dit kan ik natuurlijk altijd een keer proberen, maar hoe doe je dit precies? Kan je dan gewoon een klein stukje kabel pakken, aan twee kanten strippen en zo de twee terminals met elkaar verbinden? De gewone kabel die na de versterker loopt draai je dan dezelfde terminal als het korte snoer zeg maar? Of heb je hier perse een plug voor nodig? Meestal zie je bij mensen dat de hoofdkabel met een plug verbonden wordt aan de speaker en er een los draadje van de ene naar de andere terminal loopt. Overige tips zijn natuurlijk van harte welkom! Tot slot nog een paar foto's.

Bedankt!

Foto's s:









MLCinema

Mooie set! Speakers op large kan overigens geen kwaad. Wel is het zo dat je met de toevoeging van een sub een ander geluidsbeeld krijgt omdat je speakers als het ware ontlast worden. Tenminste, zo heb ik dat ervaren.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

-madison-

Mooie set!!

QuoteDaarnaast kreeg ik de tip dat ik de bruggetjes van de speakers kan verwijderen en vervangen door een stuk speaker draad. Dit kan ik natuurlijk altijd een keer proberen, maar hoe doe je dit precies? Kan je dan gewoon een klein stukje kabel pakken, aan twee kanten strippen en zo de twee terminals met elkaar verbinden?

Klopt als een bus!
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

JCL

Quote from: -madison- on February  6, 2009, 16:30:24
Mooie set!!

Klopt als een bus!

Ben hier vanmiddag eens mee aan het klooien gegaan. Is nog best lastig. Elke keer als je hem in het onderste ringetje hebt zitten en je de 2e vast wil maken gaat de onderste weer los :S Als ik wat meer tijd heb nog maar eens een poging wagen.

Heb ze nu precies een week in huis en ben er nog steeds als een kind zo blij mee! Inmiddels een aantal Blu-Ray's gekeken. Iron Man, X-men the last stand, Batman Begins en Harry Potter and the Philosopher's Stone. Je merkt duidelijk dat er verschil zit tussen de schijfjes. Batman en X-men hebben nog het meeste indruk gemaakt. Vooral de DTS-HD track van X-men is ongelovelijk helder.

Wat me ook heeft verrast is hoeveel beter ze gaan klinken als ze worden ingespeeld. Je merkt echt dat het geluid nu meer los komt, had niet verwacht dat het zoveel zou schelen. Ook het indraaien van de speakers maakt een groot verschil, hoe de man van de winkel ze had neergezet (recht vooruit) gaat het geluid meer langs je heen.

Daarnaast ben ik wel benieuwd of het veel verschil zal maken om te gaan bi-ampen. Heeft iemand daar ervaring mee bij deze combi? Ik moet er meer kabel voor hebben dus is het wel makkelijk om van te voren te weten of het echt verschil gaat maken, beetje zonde om de kabels voor niets te kopen (hoewel, zo duur zijn ze ook weer niet).

Morgen komt een goede vriend van mij, die heeft ook wel hobby in dit soort dingen. Zal wel The Dark Knight Blue-Ray worden. Wat ik daar tot op heden van heb gezien beloofd veel goeds voor morgenavond :D

JCL

Hoi,

Heb de set nu een krappe 2 maanden in bezit. Bevalt nog altijd prima! Een ding wat ik wel mis is echt diép laag. Niet heel erg vreemd gezien de keuze van de speakers. Zo af en toe zoek ik dus de markt af op voor een mooie subwoofer. Mijn broer heeft een set DM602 speakers i.c.m. een Strata II. Dit heeft in dezelfde kamer gespeeld als waar ik nu in speel. Het probleem met deze kamer is dat ongelovelijk veel hout is gebruikt in het huis. Alleen de muren zijn van steen (bakstenen) en de rest is allemaal hout (oud huis). De kamer is ook vrij groot +/- 6 bij 4.5. Dit heeft als gevolg dat je een behoorlijke sub nodig hebt om de ruimte te vullen, alles trilt mee. Het probleem met behoorlijke subs is dat ze vaak ook behoorlijk duur zijn. Daarom dat ik kijk naar 2e hands modellen.

Op marktplaats vond ik deze: http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/luidsprekers/230389020-te-koop-rel-storm-iii-brittex-zwart.html

Een storm 3 uit 2004. Dit is in alle opzichten een "behoorlijke sub". Kan het zijn dat deze subwoofer te zwaar is in verhouding tot de speakers? Zal dit nog wel matchen met elkaar? Of heb je hier niet zo snel last van? Iemand tips, advies?

al vast bedankt!

donaldk

Quote from: -madison- on February  6, 2009, 16:30:24
Mooie set!!

Klopt als een bus!

:eh:Dus niet :notify:. Sluit als een bus, klopt als een zwerende vinger :-X.

JCL

Al weer een tijdje geleden sinds mijn vorige post.

Heb inmiddels een 2e hands sub gevonden. Het is geen Storm 3 maar een Strata 3 geworden. Stond tekoop voor een nette prijs en de verkoper was zo vriendelijk om hem te komen brengen :)

Ben nog even bezig met het instellen. Heb de roll-over nu op 69 hdz staan. Mijn kleinste speakers (686) gaan volgens de specs tot 65 hdz. Had de roll-over eerst wat hoger staan, maar het klinkt beter nu die wat is terug gedraaid. Mijn ervaringen tot op heden zijn iig positief. Uiteraard is er veel meer laag, maar wat me positief verbaasd is hoeveel beter het geluid is op lage volumes. Zowel bij films als bij muziek merk je dat er meer laag is. Hier was ik ook wel naar opzoek, naast dieper en meer was ik niet zozeer opzoek naar harder (onder het motto, ik heb ook nog buren!).

Iemand nog tips voor het instellen/afstellen van de sub? Ik heb mijn audysey gereset en daarna op 8 punten (maximale) laten meten. Daarna ben ik met de roll-over frequentie gaan spelen op de sub zelf. Heb in de versterker niets aangepast. Zijn er nog dingen die ik daar zou kunnen tweaken?

danielo

Quote from: JCL on May  3, 2009, 15:13:00
Al weer een tijdje geleden sinds mijn vorige post.

Heb inmiddels een 2e hands sub gevonden. Het is geen Storm 3 maar een Strata 3 geworden. Stond tekoop voor een nette prijs en de verkoper was zo vriendelijk om hem te komen brengen :)

Ben nog even bezig met het instellen. Heb de roll-over nu op 69 hdz staan. Mijn kleinste speakers (686) gaan volgens de specs tot 65 hdz. Had de roll-over eerst wat hoger staan, maar het klinkt beter nu die wat is terug gedraaid. Mijn ervaringen tot op heden zijn iig positief. Uiteraard is er veel meer laag, maar wat me positief verbaasd is hoeveel beter het geluid is op lage volumes. Zowel bij films als bij muziek merk je dat er meer laag is. Hier was ik ook wel naar opzoek, naast dieper en meer was ik niet zozeer opzoek naar harder (onder het motto, ik heb ook nog buren!).

Iemand nog tips voor het instellen/afstellen van de sub? Ik heb mijn audysey gereset en daarna op 8 punten (maximale) laten meten. Daarna ben ik met de roll-over frequentie gaan spelen op de sub zelf. Heb in de versterker niets aangepast. Zijn er nog dingen die ik daar zou kunnen tweaken?

Om eerlijk te zijn is de strata-3 een prima sub, is een gesloten design en dat is de storm niet persoonlijk vind ik hem zelfs beter voor wat je wilt.

Over de setup. Je moet NIET de crossover op je sub gebruiken maar deze zo hoog mogelijk zetten eerste schakkelaar op 'D' en de tweede op '6' dit zet je crossover op 95hz. Gebruik de 0dB ingang en zet volume op ongeveer 12 uur.

Draai nu audessey je zal dan op 60hz of 80hz uitkomen voor je speakers en ik gok dat je daarna beter niet kan tweaken. Wat je wel moet doen is na de eerste meting even kijken of je sub niet veel in level wordt aangepast (bijvoorbeeld -8dB ofzo) indien dat het geval is sub iets verder openzetten en opnieuw starten.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

JCL

Heb de instellingen aangepast aan bovenstaande, Audissey komt uit op 80 hdz, maar ik vind het beter klinken als de cross-over op 60 staat. Andere vraag, waar moet de Mode Selector op staan. Op Line/LFE en/of op 0 of 180 deg?

Maro

Quote from: JCL on May  3, 2009, 15:13:00
Al weer een tijdje geleden sinds mijn vorige post.

Heb inmiddels een 2e hands sub gevonden. Het is geen Storm 3 maar een Strata 3 geworden. Stond tekoop voor een nette prijs en de verkoper was zo vriendelijk om hem te komen brengen :)



;D

Mooi dat ie zo goed bevalt!!
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

JCL

Quote from: Maro on May  6, 2009, 19:09:10
;D

Mooi dat ie zo goed bevalt!!

;D

Heb er al een hoop plezier van gehad! Heb trouwens ook nog niks van de buren gehoord... ::)

Maro

Dan kan het dus nog wel ietsje harder!! :bigsmile:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

MLCinema

Tijd voor nieuwe plaatjes dus. Waar is je overzichtsfoto trouwens?
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

JCL

Had de overzichtsfoto weg gehaad, was veel te donker. Forum deed een beetje raar toen ik de nieuwe wilde uploaden. Foto van de sub wordt een beetje lastig. Die staat op de plek waar op de foto die grote (lelijke) ventilator staat. Verder is alles bij het oude gebleven, heb alleen de kabels weg gewerkt :P

MLCinema

Dan is inderdaad de sub niet meer te zien nee. Wilde je nou trouwens ook je tv nog upgraden of heb ik dat verkeerd begrepen ergens? Meen dat ergens gelezen te hebben ;D ;)
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

JCL

Yups. Deze is nog van een vrij oude serie. Zeker voor die tijd was het een prima TV, zet vooral met HD bronnen een prachtig plaatje neer. Toch zijn er voor mij 3 dingen die beter kunnen. Mijn nieuwe TV wordt groter (40" of 46"), is Full-HD (deze is alleen HD-Ready) en heeft betere zwartwaardes. Deze mist soms toch wat detail in het zwart. Ik zou nu opzich een nieuwe kunnen kopen, maar ik weet dat ik vanaf september o.i.d. op kamers ga in Groningen. Deze TV, mijn huidige PC en mijn oude Creative Megaworks setje wil ik dan meenemen. Als ik nu een nieuwe TV koop staat deze nog 4 maanden stof te happen. Ik ben er ook bang voor dat de prijzen nog gaan zakken of dat Sony met een leuke actie komt.

Iemand trouwens nog enig idee over die Phase instelling op de sub? Ik heb er vandaag eens mee lopen spelen. Als ik hem uit fase zet klinkt de testtone wat feller (loopt van 200hdz naar 18hdz) maar als ik hem gebruik voor echte muziek vind ik het minder. Als ik hem in phase zet (dus 0 deg) klinkt het beter. Ik kan ook kiezen tussen line of LFE. Hier hoor ik geen verschil tussen, maar ik heb het alleen geprobeerd met dat testbestandje.

Wat mij opvalt: mijn broer had een strata II en die hoefde je veel minder ver open te draaien. Als ik nu film kijk heb ik hem tot over de helft. Als mijn broer dat deed zou hij de sub hebben gesloopt... Die zette het volume op 3/8 en dan ging het nog een stuk harder dan als ik hem op de helft zet. Is dit een verschil tussen de Strata II en de Strata III of zit het in de versterker en de instellingen? Ik denk dat zijn versterker wel echt een klasse hoger was. Dat was een Sony VA8ES.

danielo

Quote from: JCL on May  7, 2009, 17:11:51
Yups. Deze is nog van een vrij oude serie. Zeker voor die tijd was het een prima TV, zet vooral met HD bronnen een prachtig plaatje neer. Toch zijn er voor mij 3 dingen die beter kunnen. Mijn nieuwe TV wordt groter (40" of 46"), is Full-HD (deze is alleen HD-Ready) en heeft betere zwartwaardes. Deze mist soms toch wat detail in het zwart. Ik zou nu opzich een nieuwe kunnen kopen, maar ik weet dat ik vanaf september o.i.d. op kamers ga in Groningen. Deze TV, mijn huidige PC en mijn oude Creative Megaworks setje wil ik dan meenemen. Als ik nu een nieuwe TV koop staat deze nog 4 maanden stof te happen. Ik ben er ook bang voor dat de prijzen nog gaan zakken of dat Sony met een leuke actie komt.

Iemand trouwens nog enig idee over die Phase instelling op de sub? Ik heb er vandaag eens mee lopen spelen. Als ik hem uit fase zet klinkt de testtone wat feller (loopt van 200hdz naar 18hdz) maar als ik hem gebruik voor echte muziek vind ik het minder. Als ik hem in phase zet (dus 0 deg) klinkt het beter. Ik kan ook kiezen tussen line of LFE. Hier hoor ik geen verschil tussen, maar ik heb het alleen geprobeerd met dat testbestandje.

Wat mij opvalt: mijn broer had een strata II en die hoefde je veel minder ver open te draaien. Als ik nu film kijk heb ik hem tot over de helft. Als mijn broer dat deed zou hij de sub hebben gesloopt... Die zette het volume op 3/8 en dan ging het nog een stuk harder dan als ik hem op de helft zet. Is dit een verschil tussen de Strata II en de Strata III of zit het in de versterker en de instellingen? Ik denk dat zijn versterker wel echt een klasse hoger was. Dat was een Sony VA8ES.

Ehmm het is niet de bedoeling dat je hem bij elke film op een andere stand zet, Nadat audyssey hem geeft ingericht kan je hem even nameten maar ik neem aan dat die dan klopt. Hoeveel dB waarde offset gaf audyssey voor je sub ?

De stand kan zeker door het EQ en je kamer beinvloed worden dat is heel normaal. Ook zou ik hem op 0 graden zetten en dan audyssey doen. Hierna moet je er niet meer aanzitten.

Het kan zijn dat je de bass te weinig vind (zet wel dynamic EQ aan) maar dat is dan waarschijnlijk meer omdat je teveel bass gewend bent dan dat die ook daadwerkelijk teweinig bass geeft.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Stadium III

Ik zal een korte uitleg geven voor je rel

Je hebt de high en low level die je kunt benutten

Eerst high level :
Wil je deze gebruiken zet dan de front op large
Met de knoppen A tm D en 1 tm 6 kun je de frequentie regelen
Voor de fase moet je stand 2 of 4 gebruiken

Low level :
Ook stand 2 of 4 gebruiken omdat je zo de crossover van de sub voor de low level niet gebruikt wordt
In de recievcer een crossover van 80 hz selecteren en daarmee gaan testen
Meestal is dat wel de juiste optie

Volume van low level ind e reciever op 0 en subwoofer half open
Volume van high leve meestal een kwart open
9 vd 10 keer als je klaar bent staat low level harder als high level

Suc 6 ermee
5.2.4 Marantz Klipsch setup

JCL

Quote from: danielo on May 11, 2009, 00:33:07
Ehmm het is niet de bedoeling dat je hem bij elke film op een andere stand zet, Nadat audyssey hem geeft ingericht kan je hem even nameten maar ik neem aan dat die dan klopt. Hoeveel dB waarde offset gaf audyssey voor je sub ?

De stand kan zeker door het EQ en je kamer beinvloed worden dat is heel normaal. Ook zou ik hem op 0 graden zetten en dan audyssey doen. Hierna moet je er niet meer aanzitten.

Het kan zijn dat je de bass te weinig vind (zet wel dynamic EQ aan) maar dat is dan waarschijnlijk meer omdat je teveel bass gewend bent dan dat die ook daadwerkelijk teweinig bass geeft.

Daniel.

De enige stand die ik heb veranderd na het inregelen van de Audyssey is het volume van de low-level. De rest heb ik wel een beetje mee lopen spelen maar uiteindelijk weer terug gezet.

Huidige instellingen:

Volume low-level half open
Volume High-level 1/4e open

Crossover op sub 73hz
Crossover op de versterker 80hz

Mode selector op 2 (line, phase 0).

De sub stond in de versterker op +15 dB is dat de waarde van de off-set? Ik kon deze niet direct terugvinden in de versterker, net als dynamic EQ.

Met muziek is de sub prima, met film ook, alleen het valt mij op dat het volume van de low level vrij hoog moet (tot over de helft). Bij de Strata II zou hij dan zo hard staan dat hij in de beveiliging zou slaan. Misschien komt dit gewoon door het verschil in versterker of doordat dit een 3 is en die andere een 2. Vind het opzich wel een appart verschil, of ben ik appels met peren aan het vergelijken?

JCL

Vandaag toch maar even langs de Media Markt geweest. Het is een 40W5500 geworden. Wou eerst een 46" hebben, maar na wat passen en meten leek me dat toch te groot voor mijn kamer. Foto staat in de openingspost (en voor de liefhebber, daar staat de sub ook op ;) ).

R


MLCinema

Mooie aanwinst, en een STUK groter als wat je had. Mooie upgrade! Wat zijn je eerste indrukken?
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

JCL

Quote from: Kamidioblitz on May 14, 2009, 22:41:22
Mooie aanwinst, en een STUK groter als wat je had. Mooie upgrade! Wat zijn je eerste indrukken?

Eerste indruk: scherper (tja... Full-HD), meer detail in het zwart (nieuwe generatie) en meer functies (b.v. foto's tonen vanaf USB stick). Moet nog even uitzoeken waarom BD schijfjes te snel afspelen (lijkt alsof je het beeld iets doorspoeld), dit zal wel iets met 24P temaken hebben. Maar verder is het echt een behoorlijke vooruit gang ten opzichte van mijn 32S2000. De maat is iig goed. Ik kijk vrij veel van die 350MB TV series, omdat MKV slecht samengaat met mijn PC en dan is een 40" een goede compromis tussen HD en SD. Bovendien zal 46" of 50" alleen bij BD een verbetering zijn, voor de andere formaten zal het een compromis zijn. Toen ik de 40" eenmaal op de plek had staan wist ik dat ik de juiste beslissing had genomen door voor de "kleine" van de 2 te gaan.

JCL

Heb sub probleem is inmiddels opgelost. Heb de room-eq van de Audyssey uit gezet en dat scheelt een slok op een borrel. Ook de test-tone die ik heb gebruikt om de sub in te regelen klinkt nu gewoon strak. Heb de speakers op large (high level) en de crossover op de sub en in de versterker op 80hz. Nu hoeft de sub veel minder ver open en komt er veel beter en strakker laag uit.

Stadium III

5.2.4 Marantz Klipsch setup