Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

RalphH

Wellicht zie ik wat over het hoofd, maar waarom zou je 'm willen splitsen?

Verder ken het stekkerstje overigens niet, als het een splitter is, dan stuurt ie 2x hetzelfde signaal uit. Maar bovenstaande vraag blijft bestaan ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

martien

Omdat ik mijn bestaande rca kabel wil blijven gebruiken indien mogelijk.
En 1 plug aansluiten en die andere los laten bengelen ziet zo knullig uit, vind ik. ;D

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

martien

Dat zou ook kunnen.
Ik wilde er 1 vrij houden voor een eventuele tweede sub, vandaar. Maar nu wellicht eerst toch beide uitgangen gebruiken.
Dan zien we later wel weer verder.
Ik moet trouwens nog wachten op de voorversterker.
Deze is nog niet binnen.  Testen moet dus ook wachten.

RalphH

Ok, maar als je besluit r 1 te splitsen, kun je net zo goed maar 1 kabel aansluiten, t signaal blijft mono wat de dsp op 1 uitgang uitstuurt. Het splitsen levert je niets extras op bedoel ik. Als je links en rechts apart wil dsp'en, moet je de tweede uitgang gebruiken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Quote from: martien on February 16, 2016, 23:11:20
Au, nee dus.
Dat was ook maar ongeveer 50 euro goedkoper geweest.
Eigenlijk niet aan gedacht om deze in Nederland te zoeken,
Aangezien ik in eerste instantie dacht dat ik er met die 140 euro al was.
Maar goed ik heb er nu 1.

alsof het niks is ....  vind 50 euro nogal veel geld ... begrijp ik het goed dat je rond de 190 euro heb betaald nu totaal ... :blink:

2e hands zijn deze apparaten overigens te koop tussen de 50 - 70 euro...  :)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

GPO

Quote from: martien on February 21, 2016, 12:07:20
Dat zou ook kunnen.
Ik wilde er 1 vrij houden voor een eventuele tweede sub, vandaar. Maar nu wellicht eerst toch beide uitgangen gebruiken.
Dan zien we later wel weer verder.
Ik moet trouwens nog wachten op de voorversterker.
Deze is nog niet binnen.  Testen moet dus ook wachten.

Zoals RalphH zegt dan hoef je inderdaad niet te splitsen. Gewoon 1 uitgang gebruiken lijkt me dan het handigst.

Maar ging jij niet zowel met de Rhytmik als de Klipsch samen spelen?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

martien

Quote from: GPO on February 21, 2016, 12:43:36
alsof het niks is ....  vind 50 euro nogal veel geld ... begrijp ik het goed dat je rond de 190 euro heb betaald nu totaal ... :blink:

2e hands zijn deze apparaten overigens te koop tussen de 50 - 70 euro...  :)

GPO

184 ongeveer ja. Ik vind het ook veel hoor, het was meer sarcastisch bedoeld.  :bigsmile:
Als ik er 1 gezien had voor 70 euro, dan had ik die zeker gekocht.

martien

Quote from: GPO on February 21, 2016, 12:48:37

Maar ging jij niet zowel met de Rhytmik als de Klipsch samen spelen?

GPO

Nee dat zeker niet.
Of er komt een klipsch voor alleen ht gebruik,
Of een tweede rythmik die voor zowel stereo als ht wordt gebruikt.  Bijvoorbeeld een fvx12, de fv15hp verhuisd dan naar de beste plek voor stereo.
Ik neig nu nog naar de klipsch voor ht en mijn rythmik voor stereo.
Ik wil wel eerst het resultaat van de minidsp afwachten.

Een situatie met alleen 1 rythmik voor ht en stereo geeft een zeer goed resultaat voor ht en ook een goed resultaat voor stereo op de MLP maar op een andere plaats een boemerig geluid (bij het bankstel).  Omdat ik met 2 installaties en dus ook 2 verschillende luisterplaatsen zit, hebben waarschijnlijk ook beide systemen hun eigen sub(s) nodig.
Het delen van een sub door beide systemen was eidele hoop.

morca

Quote from: martien on February 21, 2016, 13:46:37
Nee dat zeker niet.
Of er komt een klipsch voor alleen ht gebruik,
Of een tweede rythmik die voor zowel stereo als ht wordt gebruikt.  Bijvoorbeeld een fvx12, de fv15hp verhuisd dan naar de beste plek voor stereo.
Ik neig nu nog naar de klipsch voor ht en mijn rythmik voor stereo.
Ik wil wel eerst het resultaat van de minidsp afwachten.

Een situatie met alleen 1 rythmik voor ht en stereo geeft een zeer goed resultaat voor ht en ook een goed resultaat voor stereo op de MLP maar op een andere plaats een boemerig geluid (bij het bankstel).  Omdat ik met 2 installaties en dus ook 2 verschillende luisterplaatsen zit, hebben waarschijnlijk ook beide systemen hun eigen sub(s) nodig.
Het delen van een sub door beide systemen was eidele hoop.
Je gaat wel 2 of 3 sub,s nodig hebben vermoed ik, om het door de hele kamer beter te krijgen.

martien

Quote from: morca on February 21, 2016, 13:53:02
Je gaat wel 2 of 3 sub,s nodig hebben vermoed ik, om het door de hele kamer beter te krijgen.

Ik ga eerst maar eens met die minidsp proberen komende week.
Afhankelijk van het resultaat de tweede sub bepalen.
Ik denk dat ik ook wel een poosje zoet zal zijn met de minidsp :colgate:

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

martien

de eerste resultaten met de minidsp.
was wel even zoeken weer, maar ik kan er nu een beetje mee uit de voeten :colgate:
eerst geprobeert met de voorspelling van rew, maar dat gaf geen goed resultaat :-\
ik vind dit al vrij redelijk, crossover op 80 hz trouwens.
ik moet nog boven de 100hz wat doen daar valt ie toch ver weg. daarna finetunen denk ik.


Witalik

Kan je ook laten zien wat er dan gecorrigeerd is? Dus een before meting zeg maar , en dan degene met de filters en dergelijke. Die zijn leuk om te zien !
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

martien

Quote from: Witalik on February 27, 2016, 09:16:48
Kan je ook laten zien wat er dan gecorrigeerd is? Dus een before meting zeg maar , en dan degene met de filters en dergelijke. Die zijn leuk om te zien !

Ja dat zal ik doen. Dan kan je de verschillen mooi in kaart zien.
Zondag even de sub verplaatsen, ik heb er voor de ht hoek een klipsch bij gekocht. Nu wordt deze rythmik dus in eerste instantie alleen voor stereo gebruikt.

martien

bij deze een plaatje met meting voor en na minidsp.
spreekt voor zich welke kleur na de minidsp is :pompom:
naar mijn idee geen slecht resultaat voor de eerste keer. ik zal er nog wel vaker mee gaan pielen.
eerst maar eens een paar dagen luisteren, en de klipsch in de ht inregelen.


martien

Ik had niet veel tijd meer om te luisteren.
Dus snel door wat verschillende nummers geskipt. Eerste indruk is behoorlijk positief.
De hele sound lijkt opgeknapt, ook stemmen. Wellicht komt dat door de correcties rond de 150 hz, in de fronts dus. Ik wil vandaag nog proberen om wat meer te luisteren, maar ik heb er echt geen spijt van dat ik deze weg ben ingeslagen.

martien

Is de volgende voeding geschikt voor permanente voeding voor de minidsp?
Output: 12V    3. 4A

Ik hoor namelijk een doorlopend piepje, soms even weg en dan weer terug. 95% van de tijd een piepje.
Gisteren heb ik dit niet gehoord, maar toen was het volume hoger, dan kun je het niet horen.
Het zit niet in de bron, dus wel in of de minidsp of de dac of de voor of eindversterker.

thebest106

Quote from: martien on February 28, 2016, 10:35:02
Is de volgende voeding geschikt voor permanente voeding voor de minidsp?
Output: 12V    3. 4A

Ik hoor namelijk een doorlopend piepje, soms even weg en dan weer terug. 95% van de tijd een piepje.
Gisteren heb ik dit niet gehoord, maar toen was het volume hoger, dan kun je het niet horen.
Het zit niet in de bron, dus wel in of de minidsp of de dac of de voor of eindversterker.

Je hebt gewoon een minidsp 2x4 (ongebalanceerd)?
Dan is die voeding zwaar overbemeten maar kun je prima inzetten.

Ik had het zelfde probleem, eerst mijn voeding van mijn dac (12v) doorverbonden aan de minidsp (dat werkt prima).
Nu heb ik er zelf 5volt powerbank van 6900mah aanhangen deze levert gewoon 5v via usb aansluiting. Enkele opletten dat ik hem tijdig oplaad voordat hij leeg is, want dit zou een plop opleveren in combinatie met de minidsp

accu gaat lange tijd mee, de minidsp gebruik ongeveer 200mah dus genoeg power voor +/- 32uurjes muziek. En daarnaast ook nog iets stiller dan via de voeding van de dac.
Mocht je de minidsp altijd aan laten staan dan zou ik voor een vaste voeding gaan

martien

Quote from: thebest106 on February 28, 2016, 11:26:16
Je hebt gewoon een minidsp 2x4 (ongebalanceerd)?
Dan is die voeding zwaar overbemeten maar kun je prima inzetten.

Ik had het zelfde probleem, eerst mijn voeding van mijn dac (12v) doorverbonden aan de minidsp (dat werkt prima).
Nu heb ik er zelf 5volt powerbank van 6900mah aanhangen deze levert gewoon 5v via usb aansluiting. Enkele opletten dat ik hem tijdig oplaad voordat hij leeg is, want dit zou een plop opleveren in combinatie met de minidsp

accu gaat lange tijd mee, de minidsp gebruik ongeveer 200mah dus genoeg power voor +/- 32uurjes muziek. En daarnaast ook nog iets stiller dan via de voeding van de dac.
Mocht je de minidsp altijd aan laten staan dan zou ik voor een vaste voeding gaan

Ok dank, deze voeding had ik nog ergens liggen vandaar dat ik die gebruik.
Ik wil hem wel permanent aan laten staan.

Witalik

Mooi dat het opknapt ! Neem aan dat die graph zonder smoothing is ? Alleen geef je aan dat er ook correcties bij die 150Hz gedaan worden voor de fronts, maar heb je die ook op de Minidsp staan dan ? Die snap ik even niet  :unsure:
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

martien

Ja is zonder smoothing.
En ja de fronts zitten ook op de minidsp.
Van voorversterker via minidsp naar eindversterker en sub.
Zo heb ik een crossover en kan ik de fronts ook wat boosten tussen de 100hz en 180hz.

RalphH

De fronts dsp je nu dus mono, 1 correctie voor 2 speakers... Meten ze beide exact hetzelfde op de luisterplek dan?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

martien

Front L is out 3 en front R is 4
Ik heb zowel sub als beide fronts tegelijk gemeten, 1 correctie gedaan en toen weer alledrie gelijktijdig gemeten. Toen weer een correctie gedaan of bijgesteld, weer alledrie gemeten. Enz. Enz.
Dus nooit alleen een sub of alleen een of twee front(s).
Maar ik krijg nu de indruk dat ik ze wel apart had moeten doen?