Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 13 Guests are viewing this topic.

WickedGame

Quote from: Ejorne on August 30, 2012, 11:36:40
Als het eruit ziet als een zee met wilde golven dan is er nog werk aan de winkel. Als het werk goed gedaan wordt en de ruimte leent zich ervoor, dan is e wilde zee een rustig kebbelend watertje geworden.

De grafieken zijn niet zo heel moeilijk te lezen. Je ziet een lijn lopen die op de x-as de frequentie vertegenwoordigd en op de y-as de output in dB. Een perfecte situatie is dus een horizontale lijn zonder golven. Een slechte situatie is een golfslagbad met veel nagalm.

Nagalm is het volgende wat veel gepost wordt als grafiek. Dat zijn die metingen die 3-dimensionaal lijken. Helemaal achteraan zie je de grafiek zoals die hiervoor zichtbaar is, maar in deze waterfall grafiek loopt de grafiek ook naar voren (naar je) toe. Veel zie je behoorlijke nagalm in de lagere tonen daar waar de grafiek ook een bult laat zien. Dat zijn de punten die de meeste aandacht nodig hebben.

Misschien wil morca wel langskomen. Utecht is hier een ruim half uurtje vandaan. Ik wil dan wel meekomen met mijn meet apparatuur.
let wel; mijn micrfoon is niet gekalibreerd. De werkelijke output in het sublaag is daardoor niet 100% nauwkeurig. Je kan echter wel heel goed de probleempunten in kaart brengen, daarvoor is de exacte output niet zozeer van levensbelang.

Okay ben benieuwd, mochten jullie interesse hebben uiteraard. Ik probeer toch zo goed en kwaad als het gaat in een woonkamer her en der wat te verbeteren.

RalphH

Wellicht niet helemaal de goede plek, maar aangezien er de afgelopen weken toch wat over wel of niet gecalibreerde microfoons gesproken is, toch nog even dit:

In hoeverre zijn de Audyssey microfoons gecalibreerd en is de (eventuele) calibratiefile ingelezen in de AVR?

Ik kan me niet voorstellen dat voor elke AVR apart een microfoon wordt gecalibreerd en geconfigureerd, dit zou ook een redelijke invloed op de totaalprijs hebben.
Hoe nauwkeurig kan Audyssey zijn werk dan nog doen?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Quote from: WickedGame on August 30, 2012, 16:11:08
Okay ben benieuwd, mochten jullie interesse hebben uiteraard. Ik probeer toch zo goed en kwaad als het gaat in een woonkamer her en der wat te verbeteren.

We zien de grafiekjes met spanning tegemoet :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on August 30, 2012, 19:36:40
Wellicht niet helemaal de goede plek, maar aangezien er de afgelopen weken toch wat over wel of niet gecalibreerde microfoons gesproken is, toch nog even dit:

In hoeverre zijn de Audyssey microfoons gecalibreerd en is de (eventuele) calibratiefile ingelezen in de AVR?

Ik kan me niet voorstellen dat voor elke AVR apart een microfoon wordt gecalibreerd en geconfigureerd, dit zou ook een redelijke invloed op de totaalprijs hebben.
Hoe nauwkeurig kan Audyssey zijn werk dan nog doen?
Goeie vraag......zoeken we alle even ?  :D

Het gaan meten moet ik even kijken Ejorne,ben erg druk de laatste tijd,en moet zelf ook nog die panelen maken.
En die van jouw ook nog  ;)

RalphH

Enigszins verbaasd lees ik onderstaande op de Audyssey website...:

Can I use any mic for MultEQ? Can I use a mic from my previous AVR on my new AVR?
No. To both questions. The Audyssey mic that was included with your AVR has been specially calibrated to your AVR model. Using another microphone for your MultEQ calibration will not produce accurate results. If you can't find the microphone that was included with your AVR contact the manufacturer for a replacement.

Dus elke AVR-mic set is uniek, one of a kind..., ik blijf verbaasd, voor dat geld ;D. Maar goed, vraag beantwoord ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

Quote from: RalphH on August 30, 2012, 21:55:32
Enigszins verbaasd lees ik onderstaande op de Audyssey website...:

Can I use any mic for MultEQ? Can I use a mic from my previous AVR on my new AVR?
No. To both questions. The Audyssey mic that was included with your AVR has been specially calibrated to your AVR model. Using another microphone for your MultEQ calibration will not produce accurate results. If you can't find the microphone that was included with your AVR contact the manufacturer for a replacement.

Dus elke AVR-mic set is uniek, one of a kind..., ik blijf verbaasd, voor dat geld ;D. Maar goed, vraag beantwoord ;)
DSpeaker anti mode idem,gekalibreerde mic.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

Daar is de prijs dan ook naar. Maar Audyssey zit ook in een AVR van een euro of 500, zou daar zelf geen specifiek gecalibreerd spul verwachten. Maar ik ben dus aangenaam verrast.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

WickedGame

Quote from: morca on August 30, 2012, 21:29:29
Goeie vraag......zoeken we alle even ?  :D

Het gaan meten moet ik even kijken Ejorne,ben erg druk de laatste tijd,en moet zelf ook nog die panelen maken.
En die van jouw ook nog  ;)

Het heeft geen haast  ;D


nielvm

Sinds kort in het bezit van een behringer FBQ1000 ter vervanging van mijn antimode. Deze heb ik gebruikt om mijn subwoofer in te stellen met een housecurve.

Ik ben begonnen met het volledig afstellen van de subwoofer, zonder gebruik te maken van de fronts. Dit lijkt mij aardig gelukt:




Ik heb echter wel problemen als ik het volledige frequentieverloop ga bekijken, wanneer ik de fronts inschakel.



Vanaf de x-over (80hz), is er ineens een grote boost, waarna er tussen 100-200hz weer een behoorlijke dip is.


Tips voor in te stellen? Misschien een andere methode/volgorde gebruiken?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

RalphH

Sub grafiek ziet er inderdaad erg netjes uit al.

Hoe ziet de grafiek van je fronts er uit? Zitten daar gekke dingen in?
Verder erg belangrijk dat de fronts in fase met je sub staan. Check hiervoor even de openingspost van morca. Daar staat o.a. Hoe je dit kunt bewerkstelligen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Timvg

Kan je eerst een keer 1/12th octave smoothing voor de volledige meting gebruiken?

Timvg

En ook een keer een meting tot 20khz als het kan, met de EQ van de receiver kan er vast een aardig resultaat bereikt worden.

nielvm

Zoals gevraagd 1/12 octave smoothing:




Fase instellen blijft een hekelpunt. Ik heb de fronts uit fase aangesloten en dan een testtoon afgespeeld op de x-over frequentie. Waar de sub ook staat, fase op 0 geeft altijd het stilste geluid weer. Ik laat de fase echter zelden hierop staan omdat ik merk dat het frequentieverloop dan erge dippen vertoont.

Grafiek van de fronts zal ik vanavond posten, dan ga ik terug aan het meten ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

RalphH

Frequentie tussen 100 en 200 blijft een lastige. Ik heb daar ook zo'n rot dip. Fase nul en stilste geluid kan ik ff niet volgen, moet juist niet stilste zijn naar mijn idee. Je wilt de dip eruit hebben die wordt veroorzaakt door combo fronts en sub. Of heb ik ergens overheen gelezen (zit op mijn telefoon te forummen ;D).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Timvg

En de piek rond crossover => pEQ filter op 90hz -6db bij de sub, beetje met de Q spelen dat het bereik ongeveer 80-100hz wordt.

Met de interne EQ van de Marantz 6004 valt in de meeste gevallen al een aardig resultaat te bereiken, ikzelf speel met de 5004 en ik heb nu een bereik +/- 6db van 8hz tot 20khz

nielvm

Quote from: RalphH on September  1, 2012, 11:25:32
Frequentie tussen 100 en 200 blijft een lastige. Ik heb daar ook zo'n rot dip. Fase nul en stilste geluid kan ik ff niet volgen, moet juist niet stilste zijn naar mijn idee. Je wilt de dip eruit hebben die wordt veroorzaakt door combo fronts en sub. Of heb ik ergens overheen gelezen (zit op mijn telefoon te forummen ;D).

Als je de fronts uit fase aansluit, is de stilste instelling de juiste fase. Zo heb ik het toch overal gelezen.

Quote from: Timvg on September  1, 2012, 11:28:23
En de piek rond crossover => pEQ filter op 90hz -6db bij de sub, beetje met de Q spelen dat het bereik ongeveer 80-100hz wordt.


Zorgt dit er niet voor dat de x-over wel juist wordt, maar het LFE signaal niet correct meer verloopt?

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Timvg

In dat gebied is dat weinig van belang in mijn mening, maar in principe heb je gelijk. Maar een nette crossover zou voor mij prioriteit hebben.

nielvm

Dat was zowat mijn conclusie bij het meten gisteren. Ofwel heb je een nette crossover, ofwel stel je je LFE kanaal perfect in.

Is het misschien een goed idee om de crossover op 120hz te zetten? Zo kan je m.i. misschien wel de 2 bereiken.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Quote from: nielvm on September  1, 2012, 12:01:45
Dat was zowat mijn conclusie bij het meten gisteren. Ofwel heb je een nette crossover, ofwel stel je je LFE kanaal perfect in.

Is het misschien een goed idee om de crossover op 120hz te zetten? Zo kan je m.i. misschien wel de 2 bereiken.

Dan wordt het opletten voor localiseerbaarheid van de sub, je kan het wel proberen want het is deels kamerafhankelijk.

nielvm

Straks eens eerst de optimale plaatsing bepalen van de fronts. Daarna verder gaan met de rest van de instellingen.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

RalphH

Crossover op 120 of uitzetten en eens meten is ook nooit verkeerd. Weet je ook wat het .1 kanaal doet. Dat vergeten we nog wel eens volgens mij.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

nielvm

De fronts op de beste plaats (zo'n 80cm van de achterwand af. Hierbij is het frequentieverloop vanaf 100 hz het mooist. Meting zonder subwoofer



Op elke plek heb ik echter en enorme piek bij 40hz, komende van de fronts. Bij het instellen van het volledige frequentiegebied, geeft dit problemen. Ofwel moet ik de sub behoorlijk dempen op 40hz, ofwel heb ik daar een piek. Wederom keuze tussen ondersteuning van de fronts of het .1 kanaal.




Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Ik ga het meteen anders proberen, ik ga eens inmeten met de center. Hopelijk heeft deze een iets eenvoudiger frequentieverloop...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X