Emotiva XPA-5

Gestart door Miesepies, februari 18, 2010, 16:58:08

Vorige topic - Volgende topic

Erwin25

Ik kan in mijn Processor aangeven tot wat voor een frequentie de fronts moeten handelen. Ik ga er dus vanuit dat als ik mijn fronts op 70 HZ afregel, dat alle frequenties daarboven worden weergegeven en alles eronder naar de Sub gaan (mits ik die dus op 80 hz inregel in de Onkyo. 80hz is de laagste waarde die ik kan geven namelijk dus van 80 – 120hz)

Als ik deze op Full Band (large) zet, dan zullen zij dus alle frequenties krijgen (van heel laag, tot heel hoog).

Als ik dan mijn sub op 120 hz (of 80 hz..maakt in deze niet zoveel uit) instel, dan pakken mijn Sub en mijn fronts toch ook beiden de frequenties van 0 – 120hz?
Dat lijkt mij dezelfde overlap als waar jij het over hebt. Het is toch juist de bedoeling dat je fronts op een gegeven moment het signaal naar je SUB geven van... "pak jij het nu maar over, ik begin hier niet aan"

Nu is het zo, dat het wellicht met een goede, krachtige eindversterker niet echt nodig is om hem minder te laten werken door bassfreqs alleen maar door je SUB te laten spelen. Met geïntegreerde heb je te maken met beperkingen qua voeding e.d.

Toch vind ik het gewoon een logisch idee om je fronts niet alles te laten handelen.
In het hele Audyssey topic  wordt toch echt afgeraden om de fronts op "large" te zetten (en bij Onkyo heet dat "Full Band").

Mooi verhaal dit en ik leer zo ook weer veel!

Ik lees graag je reactie TipTop.

p.s. mijn sub is echt een onder middenklasser :)
Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

tiptop

Ik begrijpje niet zo hoor.

Hoe kan jij je fronts op 70 Hz zetten dan? De Onkyo = receiver = min. 80 Hz geef je toch aan?! Dan regel je dus de fronts af op 80 Hz. (dat afregelen doe je dus alleen in de receiver, of heb jij ook de mogelijkheid op je fronts zelf ???.
Je sub krijgt de rest onder de 80 Hz, ondanks dat hij fysiek tot 120 Hz kan ontvangen.
In je menu stel je in stereo+sub en voila, alles moet kloppen.

Dat verhaal van je eindversterker vs. een receiver is maar ten dele waar. het is namelijk meestal waar, maar zeker niet altijd. Sommige goede receivers/surroundversterkers zijn ook heel goed. maar in jou geval klopt het wel.

daarentegen geef je dus al aan dat de onderste frequentie voor je fronts 80 Hz is. dat zijn ze over het algemeen makkelijk aan te sturen door je versterker. het gaat in de combinatie ook vooral erom dat je luidsprekers een makkelijke belasting vormen (weer een ander hoofdstuk).
je XPA-5 schijnt ook moeilijke luidsprekers makkelijk aan te kunnen dus speelt dat niet echt bij jou.

is je versterker wat minder goed in het onder controle houden van je luidsprekers speelt het wel mee. Luidsprekers met een grillig impendantieverloop en laag rendement hebben altijd wel een stevige versterker nodig.

Het gaat er ook weer om...kan je luidspreker het hele frequentiebereik makkeijk verwerken.
Als je luidsprekers dat makkelijk kunnen is er geen probleem om het filter laag af te regelen (in jouw geval kan dat dus niet).
Kunnen je luidsprekers dat minder goed (de meeste goedkopere luidsprekers en tweewegsytemen met veelal kleinere mid/laagunits) dan is het misschien wel handig om toch hoger af te filteren. maar altijd toch zo laag mogelijk.
het geheel wat geldten niet geldt is voornamelijk alleen op gehoor vast te stellen en dus voor elke situatie anders.

Ik zou zeggen, ga gewoon genieten ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Erwin25

HAHA,

Het is ook een verwarrend verhaal en (sorry Miesepies..) ietwat off-topic allemaal.

Ik wil het nog even toelichten hoor.

-   Fronts:  B&W 703 en geen opties op frequenties op de speakers zelf te regelen
-   Sub: Magnat Motion Sub alleen een crossover knop en volume dial (en crossover staat nu op max = 120 hz volgens mij

Onkyo Processor:

-   Fronts kunnen van 40 hz tot full band (large) worden ingeregeld, bij mij staan ze op 70Hz.
        o   Ik ga er dus vanuit dat alles onder de 70 hz door de Onkyo naar de Sub wordt gestuurd.
-   Sub staat op 120 hz en ik ga er dus vanuit dat alle bassfrequenties door de Sub worden opgepakt.

En je hebt gelijk hoor..gewoon lekker luisteren. Maar ik hecht veel waarde aan mensen die er gewoon meer van weten en/of langer bezig zijn.
Het kan altijd beter zeg maar!

Thx!
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD

Raphie

Dus conclusie:

De sub ontvangt niks boven de 70Hz, zijn eigen cutoff maakt dus niks uit, tenzij deze lager staat dan 70hz
Ik zou deze dus op 80hz ivm THX standaard.

Citaat van: Erwin25 op februari 24, 2010, 15:25:47
HAHA,

Het is ook een verwarrend verhaal en (sorry Miesepies..) ietwat off-topic allemaal.

Ik wil het nog even toelichten hoor.

-   Fronts:  B&W 703 en geen opties op frequenties op de speakers zelf te regelen
-   Sub: Magnat Motion Sub alleen een crossover knop en volume dial (en crossover staat nu op max = 120 hz volgens mij

Onkyo Processor:

-   Fronts kunnen van 40 hz tot full band (large) worden ingeregeld, bij mij staan ze op 70Hz.
        o   Ik ga er dus vanuit dat alles onder de 70 hz door de Onkyo naar de Sub wordt gestuurd.
-   Sub staat op 120 hz en ik ga er dus vanuit dat alle bassfrequenties door de Sub worden opgepakt.

En je hebt gelijk hoor..gewoon lekker luisteren. Maar ik hecht veel waarde aan mensen die er gewoon meer van weten en/of langer bezig zijn.
Het kan altijd beter zeg maar!

Thx!

JBL PRX Power!

Erwin25

Niet helemaal.

De Fronts ontvangen niets onder de 70 hz en de sub pakt alles onder de 120 hz.
Dus er is een overlap tussen de 70 en 120 hz die de fronts en de sub doen.

:)

Althans..zo ga ik er vanuit dat het werkt.

Raphie

Citaat van: Erwin25 op februari 24, 2010, 15:31:41
Niet helemaal.

De Fronts ontvangen niets onder de 70 hz en de sub pakt alles onder de 120 hz.
Dus er is een overlap tussen de 70 en 120 hz die de fronts en de sub doen.

Althans..zo ga ik er vanuit dat het werkt.
denk even mee

signaal gaat van je receiver naar sub right?
de receiver geef je aan dat alleen signaal onder de 70Hz naar de receiver mag, wat denk je dat de sub ontvangt?!? zelfde voor speakers indien deze op SMALL staan

in
JBL PRX Power!

Erwin25

In de Onkyo staan de Fronts op 70 HZ en de Sub op 120 hz (crossover).

Zoals ik het lees, gaan dus ALLE bassfrequenties 0 - 120 hz naar de sub en niets onder de 70HZ naar de fronts.
Maar de frequenties 70 hz t/m 120 hz worden gedeeld door de Sub en de fronts. Deze geven dus beiden die freqs. weer.

Toch?

Raphie

ahh leesfout, niet de sub, maar de subinstelling op de Onkyo staat op 120hz
dan heb je i.d.d. een overlap in processing
JBL PRX Power!

Pieter-Jan

Je moet wel onderscheid maken tussen het dedicated sub .1 kanaal en de fronts; je moet die twee los van elkaar zien.

In het .1 sub kanaal kan gemakkelijk informatie zitten tot 120 Hz. Daarom is het belangrijk dat je de cross op de sub ook maximaal zet (in jouw geval 120 Hz).

Als je dan je front crossover instelt op 70 Hz, wil dat zeggen dat alle frequenties beneden 70 Hz worden afgeleid naar de sub en niet meer worden weergegeven door je fronts.

De 120 Hz setting in je sub crossover is dus enkel van toepassing op het signaal dat exclusief door het .1 kanaal van je DD, DTS, ... stream geleverd wordt. (Tenzij je die cross-over setting lager zet dan die van de fronts, want dan onstaat er een gat omdat de subcrossover schematisch achter de frontcrossover zou moeten zitten)

Als alles goed gebeurd is er dus geen sprake van frequentie die dubbel weergegeven worden ...

Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Raphie

hij geeft aan 2 settings in de ONKYO te hebben
1. de high pass voor de fronts op SMALL (nu 70hz)
2. de low pass voor de subinstelling (nu 120Hz op de ONKYO)

de low cut van de mains is dus niet gelijk aan de high cut van de sub in de ONKYO
Dit staat los van de cutoff setting van de sub, die ook op 120hz staat

tenminste zo begrijp ik het nu, anders blijft m'n eerste reply van kracht.....
JBL PRX Power!

Erwin25

Zoals SOS-Master het zegt, staat het nu ingesteld idd.

Dus de sub pakt: 0 - 120hz en de fronts 70 - 120hz (en uiteraard daarboven, maar dat is uit het bereik van de Sub)
Overlap is dus dat de sub en de fronts samen 70 - 120 hz pakken.

Pieter-Jan

Is het in die situatie dan niet zo dat:

Sub kanaal: 0 tot 120 Hz naar sub
Fronts: 0 tot 70 Hz naar sub en alles boven 70 Hz voor de fronts.

Het is toch niet normaal dat alles tussen 70 en 120 Hz dan nog eens weergegeven wordt door de fronts? Dat zou een 6 dB bassboost geven tussen 70 en 120 Hz en helemaal niet correct zijn ... Daarom dat ik er van uit ga dat de 120 Hz cross enkel geld voor de frequenties die oorspronkelijk in het .1 kanaal zitten en dat het dus niet gaat over geroute frequenties van de fronts.

Zo is volgens mij toch bij mijn TAG processor ...

Als er idd een tweede instelling is waarbij er ook een overlap bepaald wordt met de fronts en sub, dan kan je die bassboost krijgen, maar correct is het dan toch niet?
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Nooff

Ik gebruikte persoonlijk altijd 60Hz voor de speaker en de sub laten beginnen bij 80Hz, daar kreeg ik een perfecte overlap mee. Ik vind het verschil 70Hz en 120Hz wel heel erg groot hoor.

Miesepies

Is het niet een idee om in versterking en bewerking deze discussie voort te zetten ? Tenminste, lijkt me beter op z'n plaats daar...

tiptop

Wat Pieter-jan in zijn laatste post zegt zou dan moeten kloppen!

Wanneer ze niet gescheiden zijn (dus slechts 1 instelling mogelijk zoals bij de meeste) dan zou de sub tot 70 Hz gaan en de rest door de fronts.

Het is namelijk niet goed wanneer beiden de frequenties tussen de 70 en 120 Hz kregen. Dan is je signaal uit balans. ong. +6 dB zoals Pieter-jan zegt.

het zou dus kunnen dat er een high en low pass is zoals SOS-master dat omschrijft. als de sub alleen zijn eigen .1 kanaal tot 120 hz ontvangt zou het wel kunnen.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tiptop

Citaat van: Miesepies op februari 24, 2010, 17:40:52
Is het niet een idee om in versterking en bewerking deze discussie voort te zetten ? Tenminste, lijkt me beter op z'n plaats daar...
Oh ja,

heb je gelijk in. ;)

sorry. :)

Nooff

Citaat van: Miesepies op februari 23, 2010, 21:55:07
Om nog even terug te komen op het vermogen van de XPA-5, hier het antwoord van Lonnie (CTO) van Emotiva:

Nog even doorvragen...: So basically, the capacitors are like batteries, charged by the transformer ? If so, what would happen if the capacitors are low on power after an heavy load ? Then the transformer might not be able to charge the capacitors in time...

Ik had al het vermoeden dat de secondary capacitance er voor zorgde dat de 200W RMS wel haalbaar zou zijn. Sterker nog, officieel haalt hij zelfs meer. Goed om te horen  :)

Audiofiel

Het is een mooi antwoord van Emotiva, maar natuurlijk niet correct. RMS metingen hebben alleen zin als je specificeert hoeveel kanalen je gelijktijdig meet, bij welke frequentie, gedurende welke tijd en bij welke vervorming. Doe je dat niet, dan cijfers heel erg gewillig...

Het is - zoals eerder gezegd - onmogelijk om uit 1200W van je stopcontact continu 5x300W geluid te produceren plus de daarbij ontstane warmte. Als dat zo was, was het energieprobleem in één keer opgelost.

Tuurlijk helpt een ruime voorraad condensatoren in de voeding mee met het op peil houden van de reserves. Dat doen de meeste high-end merken (waaronder bijvoorbeeld Classé) ook. Het levert echter alleen meer vermogen voor de pieken op. Bij het testen op continuvermogen zullen ze simpelweg vrijwel direct leeg zijn en niet meer gevuld worden, dan komt het alleen aan op de trafo.

Wat betreft de opgave van vermogen bestaan er grote verschillen tussen fabrikanten. Sommige specificeren te optimistisch, zoals Emotiva, maar sommige specificeren ook te behoudend. In dat laatste geval krijg je ook de bekende 'verdubbeling' te zien bij halvering van de impedantie. Er bestaat echter geen enkele versterking die zich helemaal gedraagt als de perfecte spanningsbron. Daarom specificeren dat soort fabrikanten vaak correct op bijvoorbeeld 2 ohm en rekenen van daaruit terug naar 4 en 8 ohm. De werkelijke vermogens blijken dan echter véél hoger te zijn dan opgegeven. Een Classé CA-200 levert bijvoorbeeld in een echte test maar liefst 270W aan 8 ohm en 460W aan 4 ohm (zie de Stereophile metingen), maar wordt gespecificeerd op respectievelijk 200W en 400W.

Bij de Emotiva is het echter andersom. Daar zullen de metingen (zoals Stereophile ze uitvoert) dus lager uitvallen. Waarmee helemaal niet gezegd is dat de versterker slecht is. Alleen dat de specificaties niet helemaal eerlijk zijn (zoals bij veel fabrikanten trouwens).

Wat ik veel ontrustender vind, is dat uit de PDF in die link te zien is dat er grote verschillen bestaan tussen de verschillende kanalen onderling. Ik vind 5dB aan verschil is signaal/ruisverhouding of meer dan een verdubbeling van de THD van twee kanalen echt veel te grote toleranties.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

gast_001

CiteerRMS metingen hebben alleen zin als je specificeert hoeveel kanalen je gelijktijdig meet, bij welke frequentie, gedurende welke tijd en bij welke vervorming. Doe je dat niet, dan cijfers heel erg gewillig...

In de goede tijden gebruikte men IEC, DIN normen enz, of te wel officieel vastgestelde normen.......
DIN norm hield bijvoorbeeld in dat een amp over een bepaalde tijd een vermogen diende te kunnen leveren, welke dan als DIN vermogen in de manual kwam te staan  :)

RMS opgaves zijn gewoonweg niet relevant voor mij.
RMS vermogen = geen normering !
Beetje een vorm van Wild West waardes.......

Audiofiel

RMS is altijd een gemiddelde waarde over een bepaalde tijd (en onder bepaalde condities, dat legde ik al eerder uit), dat maakt het lastig. Maar voor het meten van vermogen voor muziek bestaat geen vastgestelde norm die een muzieksignaal gebruikt. RMS, dat door de Amerikaanse FTC al 35 jaar als norm wordt gebruikt voor versterkers, heeft zijn beperkingen. Maar ook alle andere meetmethodes.

Ik kijk zelf meestal naar het gewicht van een versterker. En naar de trafo plus de condensatorvoorraad. Dan weet je meestal wel wat voor vlees je in de kuip hebt. Over geluidskwaliteit zegt dat uiteraard nog niets. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Miesepies

Het zou wel leuk zijn als stereophile eens wat ven Emotiva reviewt...jammer dat ze volgens mij alleen apparatuur reviewen met prijzen van tenminste 4 cijfers, daar lijkt het in ieder geval wel op, je ziet erg weinig betaalbare dingen bij hun. Ben wel benieuwd hoe zij er over denken...

Kijk, als je verder over de specificaties wil gaan, is het denk ik slimmer (en misschien interessanter) om dit met Lonnie direct op te nemen. Wie weet komt er wel wat leuks uit :) Ik kan er verder weinig over zeggen, dit is niet echt mijn ding...

Miesepies

Citaat van: Audiofiel op februari 24, 2010, 21:49:44Ik kijk zelf meestal naar het gewicht van een versterker.

Kijk, daar zet ik nou mijn vraagtekens bij. Het gewicht lijkt mij niet bepalend voor de kwaliteit. Dat is eerder iets voor de grootte van de koelblokken, of het extra stukje lood (oid, ik roep maar wat) wat ze op de bodem erbij doen voor 'stabiliteit' en straling. Daarnaast, met de verschillende versterker types wordt het nog lastiger, omdat die ook weer ander geproduceerd worden.

Uiteindelijk is de beste en meest betrouwbare test & rating gewoon je eigen oren :)

Nahpets

Citaat van: Miesepies op februari 24, 2010, 21:55:43
stereophile ... reviewt...volgens mij alleen apparatuur ... met prijzen van tenminste 4 cijfers,

Meestal apparatuur met een eigen hypotheek maar

soms kan het gewoon van je zakgeld
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

daxie

Arjen, mijn uitnodiging blijft staan. Als je de xpa5 eens wil horen op luidsprekers die je kent geef maar een seintje. Dan kan je je eigen oordeel vormen.

Audiofiel

Citaat van: Miesepies op februari 24, 2010, 22:00:15
Kijk, daar zet ik nou mijn vraagtekens bij. Het gewicht lijkt mij niet bepalend voor de kwaliteit. Dat is eerder iets voor de grootte van de koelblokken, of het extra stukje lood (oid, ik roep maar wat) wat ze op de bodem erbij doen voor 'stabiliteit' en straling.

Zo gek is het niet om op gewicht te letten. Het zwaarste onderdeel van een (dikke) versterker is de trafo. Daarnaast zijn koelribben (en als het goed is ook de kast) meestal van aluminium gemaakt. ;)