Emotiva XPA-5

Gestart door Miesepies, februari 18, 2010, 16:58:08

Vorige topic - Volgende topic

daxie

Citaat van: SOS-Master op februari 22, 2010, 13:18:19
nog ff een vraagje: geldt het niet gebruiken van onafgeschermde kabels alleen voor RCA -10 (unbalanced) of ook voor XLR +4 (Balanced)
Ik heb het alleszins niet geprobeerd maar ik verwacht hetzelfde resultaat, aangezien de xlr's er gewoon zijn als connector, en niet als signaaldrager... De xpa-5 is immers niet gebalanceerd uitgevoerd.

Audiofiel

XLR-kabels bestaan er in meerdere soorten. Er zijn kabels met 2 aders en een afscherming, welke op de massapin wordt aangesloten. Maar er bestaan ook kabels met 3 gelijke aders, waarbij dus geen afscherming geldt. En tenslotte nog de 3-aderige XLR-kabel mét afscherming, feitelijk een kabel met 4 geleiders, waarbij de afscherming aan het metaal van de pluggen is verbonden. In principe is die laatste het mooiste. O0
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erwin25

Mijn kennis qua audio/wattage/volts/db’s etc.. is echt te min om een goed wetenschappelijk oordeel te geven waar mensen wat aan hebben.
Ik kan dus alleen maar even mijn gevoel opschrijven m.b.t. de XPA-5. (hiervoor had ik een Onkyo Sr-875 receiver)
Ik heb deze 19 februari aangesloten op:

-   2x B&W 703 Fronts
-   1x B&W CDM CNT Center
-   1x Magnat Motion Sub (is aan vervanging toe..I know)
-   2x Magna Motion 144 rears
-   Pre- is een Onkyo PR-SC886
-   CD player: Marantz SA7001 Black
-   Interlinks tussen XPA en Onkyo zijn van Emotiva zelf (unbalanced)

Meer "Headroom" is denk ik wel het sleutelwoord.

Ik merk gewoon dat alles beter wordt aangedreven, vooral mijn 703's zijn voor veel versterkers een uitdaging. Het zijn geen "oomph!" speakers.. (niet al teveel bass) maar Midden en hoog zijn extreem gedetailleerd. Dit was altijd wat rommelig en schel. Nu is het 10x beter. Zelfde geldt voor het hele geluidsbeeld is veel meer ruimtelijk en meer gedetailleerd.

Begrijp mij goed. Het is geen wondermiddel! Slechte akoestiek (zoals mijn huiskamer denk ik) wordt niet "genezen". Maar je merkt gewoon een bepaalde directheid in het geluid.
Ook stereo knapt goed op! Ik gebruik dan niet "pure audio" dat klinkt bij mij echt niet..wordt het heel dun allemaal. Geen idee waarom dat is, ongetwijfeld mijn kamer..waar Bass echt een probleem is.

(Audyssey Dynamic Eq. lost overigens echt heel veel voor mij op. Dat is dus wel een wondermiddel)

Ik heb ook weleens een Rotel RB-1080 gebruikt om de B&W's aan te sturen, dat vond ik dus helemaal geen succes. Merkte weinig verschil en heb deze dan ook binnen 1 maand verkocht.

Als wellicht een wat duidelijkere omschrijving m.b.t. meer ruimte is bijvoorbeeld een "fictief" 3e achterkanaal tussen de 2 rears. De plaatsing is zoveel beter! Goed voorbeeld is "The Pit" scene uit King Kong 2005. Al die insecten etc.. prachtige DTS-HD MSTR track en een genot om naar te luisteren op deze manier.
Door mijn slechte subwoofer (of sub plaatsing) kan zelfs die film mijn huis niet echt laten trillen...Maar hoop eerdaags toch te gaan verhuizen.

Ik heb er absoluut geen spijt van. En in mijn volgende huis, gaat er zeker ook zeker een aparte XPA-2 (of 2 XPA-1's  komen om er een 7.1 opstelling van te maken.

Niet echt een review, maar meer hoe ik erover denk.
Grt,

Erwin

Toevoeging: Pure Audio geeft bij mij zo weinig bass, maar dit ligt aan de 703's @ -20db en mijn akoestiek.
                  Echter klinkt het nu zeker beter dan dat het was met mijn geïntegreerde 875. Stereo is niet mijn "main use" van mijn systeem.
                  Maar ik begin het steeds meer te waarderen.
Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

clockwork

Vorige week heb ik mijn nieuwe Emotiva XPA-5 ontvangen. Hieronder even in het kort mijn bevindingen.

Mijn huidige opstelling:
Onkyo PR-SC885P
Emotiva XPA-5
Pioneer S-81K fronts, center, surrounds
Onkyo subwoofer SKW-150X (voorlopig)
Pioneer BD-FD51 als speler voor zowel cd als Blu-ray

Bekabeling: Emotiva X-series luidspreker voor de fronts, de surrounds met 'Gamma' kabel, Canare digital coax en Profigold HDMI-kabels. Voorlopig nog no-name XLR kabels.

Voor de Onkyo en de XPA speelde ik op een Arcam AVR300 waar ik op zich erg tevreden mee was, maar ik wilde ook graag de nieuwe formaten kunnen afspelen. Ik speel 50% muziek en 50% HT.

Alles staat opgesteld in een woonkamer met veel glas van 15 meter lang en 5 meter breed. Leistenen vloer met een groot kleed en een houten balkenplafond. (het is een oude boerderij). De akoestiek is dus niet helemaal perfect.

De levering van de XPA verloopt vlekkeloos. De versterker is keurig verpakt en komt dan ook onbeschadigd aan. Binnen 4 dagen uit en thuis.

Eerste indruk is erg solide. Er zijn al veel opmerkingen gemaakt over het gewicht en die zijn niet overdreven. Het uiterlijk valt me zelfs met de zilverkleurige randen helemaal niet tegen.

Ook ik ben een redelijke beginner op het HT- vlak dus mijn bevindingen zullen wellicht niet zoveel toevoegen voor de ervaren luisteraars. ;) ;D

De XPA laat een lichte 50%-brom horen bij het inschakelen, maar dat is niet storend. De aansluitingen zijn solide maar de schakelaartjes om te schakelen van balanced naar RCA zijn wat ielig uitgevoerd. Maar als het goed is gebruik je die toch niet zo veel.

Sound Surround: zonder nog heel te hebben ingesteld is het resultaat al direct erg goed. Veel detail, helder en vooral een opvallend rustig klankbeeld en zelfs bij hogere geluidsniveau's geen vervorming. Eerste test was met Transformers op Blu-ray. Klinkt echt veel beter dan mijn vorige opstelling. Stemmen klinken levensecht.

Stereo: ook hier veel meer details en een rustig klankbeeld. Klein nadeel: bij lagere geluidsniveau's lijkt de detaillering wat minder te worden. Je hebt snel de behoefte om het volume op te draaien. Aan de andere kant,bij een gemiddeld geluidsniveau hoor ik bij cd's die ik al 20 jaar heb, opeens instrumenten die ik nog nooit eerder heb gehoord.
Ik moet waarschijnlijk nog wat meer tweeken met de Onkyo, want in de Surround modes (PL-II Music) klinkt de muziek wel warmer dan in de stereo modus. Dit laatste klinkt nog erg kil, maar dat zou ook nog kunnen liggen aan de akoestiek van de kamer.

Edit: ik ben er even goed voor gaan zitten. Ik denk nu dat het ligt aan de Canare digitale link. Via HDMI klinkt alles veel beter. Op de Pure stand heb ik nu een prachtig stereo beeld. Zo goed dat ik even dacht dat mijn surrounds toch aan het meespelen waren.  :bigsmile: De eerder genoemde kliheid is geheel verdwenen. Ik ga nu nog even verder experimenteren met digitale links.

Kortom: ik ben erg blij met de nieuwe aanwinst en ben nu een gelukkig 'schaap'. 
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Nooff

Citaat van: clockwork op februari 23, 2010, 13:30:39
Stereo: ook hier veel meer details en een rustig klankbeeld. Klein nadeel: bij lagere geluidsniveau's lijkt de detaillering wat minder te worden. Je hebt snel de behoefte om het volume op te draaien. Aan de andere kant,bij een gemiddeld geluidsniveau hoor ik bij cd's die ik al 20 jaar heb, opeens instrumenten die ik nog nooit eerder heb gehoord.
Ik moet waarschijnlijk nog wat meer tweeken met de Onkyo, want in de Surround modes (PL-II Music) klinkt de muziek wel warmer dan in de stereo modus. Dit laatste klinkt nog erg kil, maar dat zou ook nog kunnen liggen aan de akoestiek van de kamer.

Kortom: ik ben erg blij met de nieuwe aanwinst en wat mij betreft zeker geen tegenvaller.

Klopt hoor wat je zegt. De XPA is een versterker die op hogere volumes pas echt goed los komt. De UPA is muziekaler op lagere volumes, dit is ook besproken op de Emotiva Lounge. Ik denk niet dat je dit kunt tweaken, het is een eigenschap van de Amp. Je zult gaandeweg wel merken dat de Amp losser wordt, zegge na een 30 uur spelen. In ieder geval mooie bevindingen  :)

Erwin25

Zoals Onkyo/XPA-5 eigenaar Clockwork ook aangeeft, herken ik het "dunne" geluid.
Maar dan alleen in "pure audio".

Met Stereo (is een knop/optie op de AB) wordt het bij mij echt een stuk beter vanwege:

-  Subwoofer gaat meedoen (is een voorkeursoptie als de Fronts niet genoeg Bass geven)
-  Audyssey gaat meedraaien, dus de akoestiekfouten worden zo goed mogelijk gecompenseerd.

Clockwork, als jij Audyssey goed hebt gedraaid, zou "stereo" i.i.g. beter moeten klinken dan "pure audio". Kan jij
dat eens testen?

Ik zou weleens van iemand met "normale speakers" (dus geen jongens van 4000 eu per stuk) in een goede ruimte ervaringen van
versterken met een XPA willen horen. Akoestiek is zo ongelooflijk belangrijk en dun geluid is iets dat ik veel lees.

Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD

Nooff

Citaat van: Erwin25 op februari 23, 2010, 14:06:23
Zoals Onkyo/XPA-5 eigenaar Clockwork ook aangeeft, herken ik het "dunne" geluid.

Met Stereo (is een knop/optie op de AB) wordt het bij mij echt een stuk beter vanwege:

-  Subwoofer gaat meedoen (is een voorkeursoptie als de Fronts niet genoeg Bass geven)
-  Audyssey gaat meedraaien, dus de akoestiekfouten worden zo goed mogelijk gecompenseerd.

Clockwork, als jij Audyssey goed hebt gedraaid, zou "stereo" i.i.g. beter moeten klinken dan "pure audio". Kan jij
dat eens testen?

Ik zou weleens van iemand met "normale speakers" (dus geen jongens van 4000 eu per stuk) in een goede ruimte
versterken met een XPA. Akoestiek is zo ongelooflijk belangrijk en dun geluid is iets dat ik veel lees.

Probeer ook maar eens "Direct" mode tijdens het afspelen van een CD. Ik merkte met mijn oude 805 dat Direct vele malen gedetailleerder was dan Pure Audio. Dat de sub mee gaat doen komt overigens door je Audyssey, die heeft namelijk de optie "Double Bass" ingeschakeld.

clockwork

Citaat van: Erwin25 op februari 23, 2010, 14:06:23

-  Subwoofer gaat meedoen (is een voorkeursoptie als de Fronts niet genoeg Bass geven)
-  Audyssey gaat meedraaien, dus de akoestiekfouten worden zo goed mogelijk gecompenseerd.

dat eens testen?

Ik zou weleens van iemand met "normale speakers" (dus geen jongens van 4000 eu per stuk) in een goede ruimte ervaringen van
versterken met een XPA willen horen. Akoestiek is zo ongelooflijk belangrijk en dun geluid is iets dat ik veel lees.

Ik zal dat binnenkort wel eens een keer testen. Tot nu toe geef ik elke keer toe aan de verleiding om 'gewoon' via surround te luisteren. Ik moet het nog wat meer tijd geven.

En die lage geluidsniveau's: dat was inderdaad bekend. Het is ook geen groot nadeel, maar wel iets waar een potentiele koper rekening mee kan houden.  
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)

Erwin25

Citaat van: Nooff op februari 23, 2010, 14:08:51
Probeer ook maar eens "Direct" mode tijdens het afspelen van een CD. Ik merkte met mijn oude 805 dat Direct vele malen gedetailleerder was dan Pure Audio. Dat de sub mee gaat doen komt overigens door je Audyssey, die heeft namelijk de optie "Double Bass" ingeschakeld.

Is dat zo? Volgens mij niet hoor..ik heb expliciet Double Bass uitgezet. Zijn maar weinig speakers die dat aankunnen. En het wordt ook ten zeerste afgeraden. Gewoon lekker op 60/70 Hz zetten. Alleen is het wel zo...ALS je alleen stereo luistert, kan je het wel aanzetten. Muziek is volgens mij niet zo afgemixt dat je tot 20hz gaat o.i.d.

Ik kan mij er bijvoorbeeld meer bij voorstellen, dat als je Pure Audio uitzet.. dat dan alle EQ. settings (dus ook Tone Control en de crossovers) worden uitgeschakeld. Maar dat is volgens mij niet zo. Pure Audio blijven de crossovers actief.

Ik heb mijn Sub gewoon op 120 Hz staan in de Onkyo en mijn Fronts op 70 HZ.

Maar 1 ding is zeker..Pure Audio klinkt echt heel magertjes bij mij. Maar dat was ook voor de XPA al zo. Wat Nooff al zegt. Pas op hogere niveaus begint het dan wat te worden.

clockwork

Citaat van: Erwin25 op februari 23, 2010, 14:18:51
Is dat zo? Volgens mij niet hoor..ik heb expliciet Double Bass uitgezet. Zijn maar weinig speakers die dat aankunnen. En het wordt ook ten zeerste afgeraden.

Waarom wordt dat afgeraden? Ik vond het wel lekker klinken.

Nooff

Citaat van: Erwin25 op februari 23, 2010, 14:18:51
Is dat zo? Volgens mij niet hoor..ik heb expliciet Double Bass uitgezet. Zijn maar weinig speakers die dat aankunnen. En het wordt ook ten zeerste afgeraden. Gewoon lekker op 60/70 Hz zetten. Alleen is het wel zo...ALS je alleen stereo luistert, kan je het wel aanzetten. Muziek is volgens mij niet zo afgemixt dat je tot 20hz gaat o.i.d.

Double Bass is geen functie waarbij de bass veel harder gaat, dat werkt op de Onkyo heel anders. Als je de Audyssey gebruikt, dan kan je de sub gewoon via een interlink aansluiten en hoef je de Neutrik niet meer gebruiken. Op deze manier gaat namelijk je sub mee doen met Stereo. Zou je de Neutrik dan weer aansluiten, dan werkt de Neutrik niet meer. Ik heb het uitvoerig getest op de XLS300 van BK en het heeft exact hetzelfde effect.

Erwin25

Citaat van: Nooff op februari 23, 2010, 14:23:49
Double Bass is geen functie waarbij de bass veel harder gaat, dat werkt op de Onkyo heel anders. Als je de Audyssey gebruikt, dan kan je de sub gewoon via een interlink aansluiten en hoef je de Neutrik niet meer gebruiken. Op deze manier gaat namelijk je sub mee doen met Stereo. Zou je de Neutrik dan weer aansluiten, dan werkt de Neutrik niet meer. Ik heb het uitvoerig getest op de XLS300 van BK en het heeft exact hetzelfde effect.

Als ik het wel heb, is het zo dat dezelfde bass frequenties die normaliter op de Subwoofer "horen" ook naar de fronts worden gestuurd.
Kijk maar wat er gebeurd in het menu als je bij je Fronts "Full Band" uitzet. Dan valt je "Double Bass" optie ook weg. Dit is niet voor niets. Dit geeft namelijk aan dat jouw fronts niet de laagste frequenties mogen ontvangen en dat alles onder de bijv. 70 hz naar jouw Subwoofer worden gestuurd.

De Crossover van je Subwoofer moet altijd op 120 hz. zodat er een mooi verloop in zit tussen de fronts en de sub. Dus de Bassfreqs boven de 70 hz worden nog opgepakt door je Fronts en alles daaronder + onder de 120 Hz gaat naar je Subwoofer.

Volgens mij is dit, zodat je versterker meer power krijgt om de hoge en middentonen te detailleren en dus minder zwaar hoeft te werken met de "moeilijke" lage tonen. (gebeurd dan door de actieve Sub)

Overigens is dit echt voor FILM. Ik denk dat bij Muziek het een heel ander verhaal is, omdat de tonen dan niet zo laag komen.

Veel (echt heel veel fronts) kunnen niet de hz-en van een sub halen. Ook al staat het in de specs.

Nooff

Citaat van: Erwin25 op februari 23, 2010, 14:29:15
Als ik het wel heb, is het zo dat dezelfde bass frequenties die normaliter op de Subwoofer "horen" ook naar de fronts worden gestuurd.
Kijk maar wat er gebeurd in het menu als je bij je Fronts "Full Band" uitzet. Dan valt je "Double Bass" optie ook weg. Dit is niet voor niets. Dit geeft namelijk aan dat jouw fronts niet de laagste frequenties mogen ontvangen en dat alles onder de bijv. 70 hz naar jouw Subwoofer worden gestuurd.

De Crossover van je Subwoofer moet altijd op 120 hz. zodat er een mooi verloop in zit tussen de fronts en de sub. Dus de Bassfreqs boven de 70 hz worden nog opgepakt door je Fronts en alles daaronder + onder de 120 Hz gaat naar je Subwoofer.

Volgens mij is dit, zodat je versterker meer power krijgt om de hoge en middentonen te detailleren en dus minder zwaar hoeft te werken met de "moeilijke" lage tonen. (gebeurd dan door de actieve Sub)

Overigens is dit echt voor FILM. Ik denk dat bij Muziek het een heel ander verhaal is, omdat de tonen dan niet zo laag komen.

Veel (echt heel veel fronts) kunnen niet de hz-en van een sub halen. Ook al staat het in de specs.
Dat merkte ik alleen als de subwoofer afgekoppeld is en in het menu uitgeschakeld is. De Double Bass functie stuurde zonder subwoofer gewoon een verhoogd aantal dB's naar mijn fronts zodat deze overmatig bass gingen reproduceren. Indien ik de subwoofer in het menu inschakelde en de fronts op full band liet staan gingen de bassen naar mijn sub en bleven mijn fronts net zo spelen als zonder de Double Bass ingeschakeld. Stereo kent geen LFE tonen en dus bestaan deze ook niet voor een speaker. De subwoofer nam in mijn geval gewoon de lagere tonen over en deed exact hetzelfde indien ik mijn Neutrik van de sub gebruikte. Misschien dat Onkyo dit veranderd heeft, maar ik kan het me enigszins niet voorstellen.

Het klopt dat een speaker niet het laag van een subwoofer haalt, maar dat is ook een veelgemaakte fout. Een speaker kent geen LFE, daarvoor is een subwoofer gemaakt. Veel mensen zeggen dat ze geen sub nodig hebben maar in werkelijkheid heb je er altijd één nodig als je echt laag wilt.  :)

Erwin25

Citaat van: Nooff op februari 23, 2010, 14:42:24
Dat merkte ik alleen als de subwoofer afgekoppeld is en in het menu uitgeschakeld is. De Double Bass functie stuurde zonder subwoofer gewoon een verhoogd aantal dB's naar mijn fronts zodat deze overmatig bass gingen reproduceren. Indien ik de subwoofer in het menu inschakelde en de fronts op full band liet staan gingen de bassen naar mijn sub en bleven mijn fronts net zo spelen als zonder de Double Bass ingeschakeld. Stereo kent geen LFE tonen en dus bestaan deze ook niet voor een speaker. De subwoofer nam in mijn geval gewoon de lagere tonen over en deed exact hetzelfde indien ik mijn Neutrik van de sub gebruikte. Misschien dat Onkyo dit veranderd heeft, maar ik kan het me enigszins niet voorstellen.

Het klopt dat een speaker niet het laag van een subwoofer haalt, maar dat is ook een veelgemaakte fout. Een speaker kent geen LFE, daarvoor is een subwoofer gemaakt. Veel mensen zeggen dat ze geen sub nodig hebben maar in werkelijkheid heb je er altijd één nodig als je echt laag wilt.  :)

Bij Onkyo (en ook Yamaha/Denon/Pioneer/Marantz volgens mij) wordt er bij de optie "stereo" een trucje uitgehaald om
dus de Sub erbij de betrekken.

Ook omdat het menselijk oor meer bass verwacht dan Fronts kunnen geven, is dat vaak plezieriger om naar te luisteren.

Puristen kunnen mij nu wel schieten denk ik, maar ik vind het ook beter klinken.
Dat trucje is dat Audyssey/YMAO/MACC erbij springt en dus de aangegeven frequenties van de Fronts en Sub gaat meenemen.

"if function = stereo then freq < 120 hz to sub and freq > 70 hz to Front" hahaha.

Met "Pure Audio" zal dus NOOIT je sub gaan draaien..vandaar dat de meeste mensen, waaronder ik, het dun vinden klinken.
Met "direct" weet ik het eerlijk gezegd niet.

Miesepies

Citaat van: Nooff op februari 23, 2010, 14:06:08Klopt hoor wat je zegt. De XPA is een versterker die op hogere volumes pas echt goed los komt.

Weet je dat ik daar echt absoluut geen last van heb. Integendeel zelfs, ik ben nog regelmatig verbaasd over wat ik te horen krijg op mijn set juist bij lage volumes (al moet ik wel toegeven dat dit waarschijnlijk ook gedeeltelijk komt door de speakers).

Ik denk wel dat er veel speakers zijn die profiteren van een wat warmere versterker. De XPA-5 is echter neutraal en daardaar lijkt het geluid ieler - er komt immers geen hulp van de versterker in het lage gebied. Mijn vorige speaker set, Focal Cobalt's, waren zulke speakers. I.c.m. de XPA-5 was het geheel ook wat minder, omdat deze in laag iets minder sterk waren.

Daarnaast is akoestiek en beschikbare ruimte vaak ook een ramp voor veel mensen, voor mij ook. Ik moet het doen met een kamer van 3,5 x 5, met de speakers vrij dicht bij de muur - geef ze wat ruimte en mijn speakers geven een bizar gaaf ruimtelijk geluid wat ik nu net mis.

Maar wat ik wel kan vertellen, al deze dingen liggen echt niet aan de XPA :)

Erwin25

Miesepies...heeft echt te maken met jouw speakers inderdaad.

Hoewel mijn B&W's destijds (nieuw..ik heb ze 2e hands) ook niet goedkoop waren, zijn dit wat meer schelle B&W's.
Ze staan wel wat meer vrij overigens. +/- 50 CM vanaf alle muren. Terwijl 1 meter+ wordt aangeraden.

Volgende huis wil ik een dedicated ruimte hoor. Knap isoleren (nu een appartement). Afmeten qua akoestiek...

Ik zou weleens bij iemand willen luisteren waar het helemaal goed is. Gewoon om te horen wat het KAN zijn.

Miesepies

Citaat van: Erwin25 op februari 23, 2010, 16:21:19Ik zou weleens bij iemand willen luisteren waar het helemaal goed is. Gewoon om te horen wat het KAN zijn.

Dat wordt een dure aktie! ;)

weirdorob

ff offtopic iemand een oplossing om de xpa mee te laten schakelen via de 12v aansluiting van de onkyo 876 is normaal bedoeld voor zone 2 of 3???
infinity kappa 100. infinity kappa center b. infinity kappa 90. infinity kappa 70 . sony bdp s-770. optoma hd33. mede8er. samsung le46a786.emotiva xpa-2 emotiva xpa-5 emotiva umc-1 emotiva erc-1 svs pb-13ultra. Acoustic solid small.

Erwin25

Citaat van: weirdorob op februari 23, 2010, 17:37:07
ff offtopic iemand een oplossing om de xpa mee te laten schakelen via de 12v aansluiting van de onkyo 876 is normaal bedoeld voor zone 2 of 3???
99% zeker dat het helaas niet kan :-( Is echt alleen voor zone 2.

weirdorob

jammer dan maar via vc bedienen :notify:
infinity kappa 100. infinity kappa center b. infinity kappa 90. infinity kappa 70 . sony bdp s-770. optoma hd33. mede8er. samsung le46a786.emotiva xpa-2 emotiva xpa-5 emotiva umc-1 emotiva erc-1 svs pb-13ultra. Acoustic solid small.

tiptop

Het hele verhaal van bass-rerouting klopt maar ongeveer jongens.

Erwin25 zit wel dichtbij,maar omschrijft het niet lekker en klopt om een belangrijk punt niet.

LFE is het meegemixte kanaal voor de sub in films. Het .1 kanaal. Dit zijn lage frequenties van 3- 120 Hz.

Daarnaast is er gewoon de rest van de kanalen die full-band frequentiepatroon meekrijgen. Dat kan tot ver onder de 120 Hz reiken.

Met muziek heb je gewoon muziek. Dat kan van 3 tot ver boven de 20.000 Hz reiken. Dus ook daarin kan er heel laag gegaan worden.

Waar Erwin dan gelijk in heeft is dat wanneer je de fronts afmixt op 120Hz, de versterker en de luidsprekers minder hard hoeven te werken en sub alle frequenties mee neemt tot 120 Hz.
Echter ontstaat dan een probleem met de locatiebepaling van de sub. Boven de 40 Hz al een beetje, maar zeker boven de 80 Hz ga je horen waar het signaal vandaan komt.
je kan dus beter horen dat het uit de sub komt en waar hij staat.

Daarom is het vaak beter om de sub ong. 10 Hz boven het afvalpunt van de fronts te zetten. de fronts (goede) zijn als het goed is gewoon berekend om het hele spectrum weer te geven tot hun afvalpunt, dus daar is geen probleem. de versterker moet in stereomode met alleen de fronts al goed kunnen klinken, anders is imho de match niet goed. Dus dat probleem is er ook niet.
Dit verhaal gaat natuurlijk niet op in een samengestelde set satellietluidsprekers inclusief sub, die op elkaar ingesteld zijn met een bepaalde frequentie. welke staat dan in de gebruiksaanwijzing van de set. meestal is dan 80 Hz gekozen, maar dat hoeft niet altijd.

Als je de sub dus mee laat doen in het geheel en je luidsprekers kunnen tot bijv. zo'n 45 Hz raad ik aan om iig in de eerste instantie de fronts op large te zetten en de crossoverfrequentie op 10 Hz daarboven in het menu van de processor. Op de sub zou ik dan de frequentie gewoon wat hoger laten staan. Dan weet je zeker dat hij het afgefilterde signaal helemaal krijgt.
Ook met stereo gebruik je dan op large gewoon de hele frontluidspreker en komt vaak de homogeniteit ten goede. Gaan ze voor je gevoel niet diep genoeg kan je meestal in het menu van de processor instellen dat de sub ook met stereosignalen meedoet tot de ingestelde frequentie.

Mijn fronts gaan tot 34 Hz (-3dbpunt). Ik zou dan bijv. als ik een sub had de crossover op 40 Hz instellen en kijken of er een gat valt of juist een versterking optreedt in het tussengebied. vanuit dat punt iets naar beneden of boven bijstellen. Maar ingeen geval ga ik mij luidsprekers dan af laten filteren op 80 of zelfs 120 Hz. daar wordt het geluid dus iel van. En is onnodig met een juiste match tussen versterker en luidspreker.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Miesepies

Om nog even terug te komen op het vermogen van de XPA-5, hier het antwoord van Lonnie (CTO) van Emotiva:

CiteerFrom a numbers aspect the figures they are stating would at first glance look to be reasonable.  However, what they are not taking into consideration is that fact that the transformer is only there to replenish the secondary capacitance which is what actually powers the amplifier modules.  So in that light, with enough secondary capacitance it is easy to get the specified power ratings.

If you look here. http://emotiva.com/specs/XPA-5%208ohm.pdf

You will see the Audio Precision test reports for the amplifier.  If you look at Page number 3 you will see the power output of each channel with all channels driven at the THD levels listed below the power specs.  This is with all channels driven simultaneously which is how we test and rate all of our amplifiers.  Please also see page number 7 which shows the actual THD vs. Power specification of all channels being driven simultaneously.  If you look at the graph it shows that at less than 0.1% THD all channels produce 200 watts RMS and at 1% (which is how a lot of amps are rated) the power output of all channels is in excess of 230 RMS.

Nog even doorvragen...: So basically, the capacitors are like batteries, charged by the transformer ? If so, what would happen if the capacitors are low on power after an heavy load ? Then the transformer might not be able to charge the capacitors in time...

CiteerWe specifically worked out how much capacitance it would take to allow for continuous loading of the system and that is what is in there.  So the scenario you described would not happen within the audio band.

Erwin25

Citaat van: tiptop op februari 23, 2010, 20:16:17
Het hele verhaal van bass-rerouting klopt maar ongeveer jongens.

Erwin25 zit wel dichtbij,maar omschrijft het niet lekker en klopt om een belangrijk punt niet.

LFE is het meegemixte kanaal voor de sub in films. Het .1 kanaal. Dit zijn lage frequenties van 3- 120 Hz.

Daarnaast is er gewoon de rest van de kanalen die full-band frequentiepatroon meekrijgen. Dat kan tot ver onder de 120 Hz reiken.

Met muziek heb je gewoon muziek. Dat kan van 3 tot ver boven de 20.000 Hz reiken. Dus ook daarin kan er heel laag gegaan worden.

Waar Erwin dan gelijk in heeft is dat wanneer je de fronts afmixt op 120Hz, de versterker en de luidsprekers minder hard hoeven te werken en sub alle frequenties mee neemt tot 120 Hz.
Echter ontstaat dan een probleem met de locatiebepaling van de sub. Boven de 40 Hz al een beetje, maar zeker boven de 80 Hz ga je horen waar het signaal vandaan komt.
je kan dus beter horen dat het uit de sub komt en waar hij staat.

Daarom is het vaak beter om de sub ong. 10 Hz boven het afvalpunt van de fronts te zetten. de fronts (goede) zijn als het goed is gewoon berekend om het hele spectrum weer te geven tot hun afvalpunt, dus daar is geen probleem. de versterker moet in stereomode met alleen de fronts al goed kunnen klinken, anders is imho de match niet goed. Dus dat probleem is er ook niet.
Dit verhaal gaat natuurlijk niet op in een samengestelde set satellietluidsprekers inclusief sub, die op elkaar ingesteld zijn met een bepaalde frequentie. welke staat dan in de gebruiksaanwijzing van de set. meestal is dan 80 Hz gekozen, maar dat hoeft niet altijd.

Als je de sub dus mee laat doen in het geheel en je luidsprekers kunnen tot bijv. zo'n 45 Hz raad ik aan om iig in de eerste instantie de fronts op large te zetten en de crossoverfrequentie op 10 Hz daarboven in het menu van de processor. Op de sub zou ik dan de frequentie gewoon wat hoger laten staan. Dan weet je zeker dat hij het afgefilterde signaal helemaal krijgt.
Ook met stereo gebruik je dan op large gewoon de hele frontluidspreker en komt vaak de homogeniteit ten goede. Gaan ze voor je gevoel niet diep genoeg kan je meestal in het menu van de processor instellen dat de sub ook met stereosignalen meedoet tot de ingestelde frequentie.

Mijn fronts gaan tot 34 Hz (-3dbpunt). Ik zou dan bijv. als ik een sub had de crossover op 40 Hz instellen en kijken of er een gat valt of juist een versterking optreedt in het tussengebied. vanuit dat punt iets naar beneden of boven bijstellen. Maar ingeen geval ga ik mij luidsprekers dan af laten filteren op 80 of zelfs 120 Hz. daar wordt het geluid dus iel van. En is onnodig met een juiste match tussen versterker en luidspreker.

TipTop,

Leuk om te lezen.
Het grappige is dat ik natuurlijk ook zoveel mogelijk kennis probeer te verkrijgen door veel te lezen en te praten. Ik vind het ook leuk om jouw mening even te analyseren.

Even voor de beeldvorming, ik mix mijn fronts af op 60 of 70 hz. De Sub heeft een crossover van 120 hz in het menu van mijn processor. (de crossover knop op mijn sub staat ook volledig open overigens...)

Ik zal mijn fronts nooit op 120 hz zetten hoor, wellicht heb ik dat niet duidelijk genoteerd.
Het gaat mij er puur om dat alles < 70 niet door mijn fronts worden opgepakt, maar door mijn sub. Ik vind (en vond het altijd wel raar) dat mijn sub volgens de instructie op AVSforum op 120 hz moest staan, omdat je dan inderdaad niet een goede aansluiting hebt met je fronts volgens mij. (verschil 70 hz -> 120 hz).

Voor mijn beeldvorming, als je bij een Onkyo de fronts op Full Band zet op welke frequentie zou je dan de sub crossover moeten zetten in het menu van de processor. Full Band is toch alle frequenties, hoe kan je daar 10 hz boven zetten? (bij Onkyo is "Large" Full Band).

Stereo is ook een heel ander verhaal volgens mij. De combinatie HT en Stereo is met dit soort configs gewoon erg moeilijk omdat je de Full Band (large) optie niet moet gebruiken bij HT, maar juist wel met Stereo om het dunne geluid te voorkomen. Dit zou dus inhouden dat je constant de freq. Range van je fronts moet aanpassen als je switched tussen HT en Stereo. (ook met Pure Audio moet je dit aanpassen)

TipTop, zou jij de onderstaande sticky eens door willen lezen en melden wat je ervan vindt? Want hetgeen jij hierboven meldt, gaat hier volgens mij behoorlijk tegenin :)

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=14456895#post14456895

Ik lees heel graag je constateringen.

Grt,
Erwin

tiptop

Voordat ik dat ga doorlezen even een vraag en antwoord op je directe post.

Alsik het goed heb kan jij in je Onkyo dus onafhankelijk van de affiltering van je fronts je subinstellingen doen? Dat heb ik nog niet eerder gezien. het gaat er juist om dat de receiver jou het probleem van correct affilteren uit handen neemt.

Je stelt als het goed is een crossoverfrequentie in in je receiver/processor.

Als je bijv. zegt dat je fronts tot 60 Hz gaan, dan zet je de crossoverinstelling in je receiver/processor op 70 Hz. Dan pakken je fronts alleen de laatste 10 Hz niet mee omdat ze daar meestal toch al afvallen in geluidsdruk.

Je sub gaat dan van zijn ondergrens tot 70 Hz. Ondanks dat je subinstelling op de sub zelf tot 120Hz is gezet.

Zoals jij het aangeeft lijkt het net of je fronts tot 70 Hz lopen en je sub tot 120 Hz. Dan zou je een verdubbeling hebben tussen 70-120 Hz. lijkt me niet gewenst.

Als je in stereo luistert met je luidsprekers op large (ook in surround overigens!) dan hoor je muziek gewoon zoals je luidsprekers dat normaal ook zouden doen, min die 10 Hz verschil. Als je in je receiver kan instellen (en de meeste kunnen dat) "stereo + sub" dan doet daaronder dus ook gewoon je sub mee, net als bij surround.

Niks aan de hand dus.

Je moet dus niet je fronts op small zetten als je surround luistert. Alleen als ze toch al maar tot 80 Hz gaan of zo. Als je dus kleine luidsprekertjes heb die het lagere gedeelte toch al niet aan kunnen. Dan ga je ze stressen, omdat ze wel het hele frequentiebereik krijgen, maar niet aan kunnen. En de sub krijgt dan niet alles mee. dan is het logisch.

Een uitzondering op de regel die ik geef is als je sub(s)erg goed zijn. En dan bedoel ik ook ERG goed! De gemiddelde sub1000 sub en een hoop nog daarboven zijn dan nog niet goed genoeg.

Alleen die Velodyns (met roomcorrection) en misschien een handje vol anderen zijn goed genoeg om bij een hogere affiltering op de fronts nog een correcte weergave te geven en zelfs mooier dan je fronts op large. En bij de kleinere (zeg tot 10" zijn er eigenlijk op zijn minst al 2 nodig (li en re).

Je moet ook een verschil maken tussen satellietpakketjes en serieuze luidsprekers die je normaal al alleen in stereo zou gebruiken dus.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tiptop

Net even snel het verhaaltje doorgelezen en zegt iets over audyssey dus.

Over hoe je plaatsing moet zijn enz.Er staat ook dat het niet in alle gevallen geldt en dat klopt. je kan niet 1 regel maken voor zoveel verschillende situaties.
Daarnaast geef ik al veel hetzelfde aan als zij aangeven.

Ik geef aan wat in het algemeen de beste resultaten oplevert. Maar ook daar zitten afwijkingen in.

Als audyssey correct werkt (theoretisch) dan zou je dat kunnen volgen. En het is ook zeker een startpunt. daar begin je.

Echter is de praktijk een heel stuk anders.
Slechte akoestiek (bij 90% of meer van de mensen het geval) gooit een hoop roet in het eten net als objecten in de buurt van de microfoon en/of luidsprekers.
Vaker wel dan niet krijg je daardoor een meting die toch niet correct is en handmatig aangepast moet worden.
Wel is het belangrijk, omdat je wat pieken en dalen uit het oorsponkelijke geluid haalt.

Daarna moet je op gehoor de instelling nog eens nalopen.

Mijn verhaaltje gaat hier dan weer op. En als je geen audyssey hebt (of ander systeem) wat minder maar nog steeds voor komt, is wat ik omschrijf het enige houvast.

Dan krijg je nog een heel verhaal over plaatsing van je luidsprekers en sub, maar dat is hoofdstuk twee. (eigenlijk 1, maar kost me een hoop tijd om te tikken)
Komt vooral neer op standaard regels en van daar uit waar verder schuiven. Ook weer afhankelijk van je zitpositie, leefbaarheid in de kamer qua plaatsing, akoestiek, enz..)