Emotiva XPA-5

Gestart door Miesepies, februari 18, 2010, 16:58:08

Vorige topic - Volgende topic

Miesepies

"Wat een hoop power komt er uit dat ding!"

Dat is het eerste wat Rik van Rik Stoet Audio tegen mij zegt als ik z'n winkel binnen kom lopen. Ik had dus iets daarvoor mijn XPA-5 mee gegeven aan hem voor een luistersessie later in de week, maar ook zodat zij eens konden luisteren - van Emotiva hadden ze nooit gehoord. Een goeie binnenkomer dus :)

De XPA-5 is een 5 kanaal versterker van 200W per kanaal. Volgens Emotiva is dat ook echt 200W alle kanalen tegelijk, en niet piekvermogen. Dit is dus ook gelijk de insteek door Emotiva voor deze versterker:  "XPA-5: legendary power".

Specificaties

• Number of Channels: 5
  • Topology: Fully Discrete, Dual Differential, High Current, Short Signal Path Class A/B
  • Power output (all channels driven): 300 watts RMS @ 4 ohm (0.1% THD), 200 watts RMS @ 8 ohm (0.1% THD)
  • Power Band Response: 20 Hz to 20 kHz with less than .05db deviation at rated power
  • Broadband Frequency Response: (-3db): 5Hz to 150kHz
  • Amplifier Gain: 32db
  • Signal to Noise Ratio: 1 watt:  >97db, Full Power:  >111db
  • Input Impedance: Unbalanced – 23.5kohms, Balanced – 33kohm
  • Transformer Size:  1,200VA
  • Secondary Capacitance:  60,000uF
  • Output Devices: 6 per channel
  • Size: 17” W x 7.75” H x 19” D
  • Weight: 66 lbs (86 lbs boxed)

Mogelijkheden

• Fully protected from all fault conditions
  • Advanced microprocessor operating system
  • Soft start circuitry
  • External trigger turn on
  • Soft touch power switch
  • 4RU chassis w/ solid milled aluminum faceplate
  • IEC power inlet, 120/230 VAC configurable
  • Output design: Triple Darlington with On output stages
  • Differential Drive: Dual Differential input
  • Types of inputs: Balanced (XLR) and Un-balanced (RCA)
  • Type of outputs: Audiophile quality 5 way binding post
  • Display type: Digital status indicators

Altijd leuk zo'n specificaties lijstje - ideaal om over te kwijlen - maar in hoeverre is wat er staat nou ook echt goed ? Opzich zou ik alle punten kunnen aflopen maar dat heeft niet zoveel zin - sommige dingen zeggen me ook weinig. En uiteindelijk is het geluid bepalend, niet de nummertjes, toch ?

De XPA-5

De versterker is simpel en strak in uiterlijk, zwart met aluminium plaatjes aan de zijkant. In het midden prijkt een zilveren aan/uit knop en daarboven een klein paneel met een 5-tal ledjes voor de status van de kanalen. Zoals bij alle Emotiva apparatuur wordt ook hier gebruik gemaakt dan blauwe leds, voor de aan/uit knop en de statusleds.

Aan de achterkant zijn uiteraard de 5 speaker uitgangen, voorzien van stevige terminals, bruikbaar voor bare wire, banaan en spade aansluitingen. Voor de ingangen biedt de XPA-5 per kanaal zowel een RCA als XLR aansluiting. Met een schakelaar, ook weer per kanaal, kan je kiezen welke ingang je gebruikt. Handig lijkt me, dat maakt de keuze voor kabels wat ruimer. Je hoeft hiervoor dus ook geen rekening te houden met het type uitgangen van je processor.

Er zit nog een schakelaar om de status leds aan of uit te schakelen en een trigger ingang. De trigger is aan mijn processor gekoppeld waardoor je simpel met 1 knop de boel aan schakelt. De XPA-5 heeft echter geen trigger doorlus mogelijkheid.

De XPA-5 levert 200W per kanaal, een zeer respectabel vermogen denk ik. Bij 4 Ohm (wat hij volgens Emotiva makkelijk aankan) kan de XPA-5 300W eruit pompen. Niet een verdubbeling dus, wat sommige eindversterkers wel aan kunnen, echter wanneer dit inderdaad 300W met alle kanalen tegelijk is - lijkt me dit voldoende om het gros van alle speakers aan te kunnen. Mocht je toch graag wat meer power hebben, dan zijn de XPA-2 (2 kanaals) of XPA-1 (mono blok) denk ik goeie alternatieven.

Mijn setup

Processor: Rotel RSX-1056
Eindversterker: Emotiva XPA-5
Bron: Emotiva ERC-1 (cd-speler)
Bron: HDI Dune HD Center
Speakers: Monitor Audio Platinum PL200, PL100 en PLC150.
Bekaling: Niet echt noemenswaardige kabels :)

(In afwachting van de nieuwe processor van Emotiva, maak ik nu gebruik van mijn Rotel als processor.)
(De Platinum series speakers krijgen eigenlijk alleen maar lovende berichten. Strak, snel, gedetailleerd hoog, diepe bas en weinig kleuring - dit om een beetje een klank impressie te geven van de speakers.)

Luisteren

Ik heb deze set nu ruim 2 maanden staan, en vanaf het begin af aan was het feest. De Platinums zijn echt geweldige speakers, en de XPA-5 blijkt een ideale partner voor de aansturing van deze jongens. Het gemak is overduidelijk, de snelheid is heerlijk, het detail is duidelijk aanwezig... en dat terwijl de set nog niet eens ingespeeld was, met dropveters als speakerkabels.

Vooral de snelheid moest ik in het begin even aan wennen. Dat was toch wel een verschil met voorheen, wat soms te laid-back was, denk ik zo achteraf. Ook dacht ik in het begin dat de lage frequenties een beetje zwak waren - dit lag echter aan het feit dat de speakers nog niet helemaal ingespeeld waren. Nu hoor ik bassen waarvan ik nooit had geweten dat die erin zaten. Wow, wat een power. het maakt niet uit waar ik sta, voor de speakers, naast of achter, je hoort de muziek opleven. Dit is natuurlijk voor een belangrijk deel door de speakers zelf, maar het zou nooit zo goed lukken zonder de versterker. De XPA-5 kickt bass !!

Ik zou stapels voorbeelden kunnen geven van muziek die ik heb uitgeprobeerd, maar een gevoel is moeilijk op papier te beschrijven. Trouwens, kleurrijke vergelijkingen zijn ook niet echt mijn specialiteit :) Toch ga ik het (beperkt) proberen...

Een veel gebruikte test cd voor al mijn luistersessies is Eric Clapton Unplugged. Deze cd is in mijn oren een perfecte voorbeeld hoe een opname hoort te zijn. Het levendige van een live optreden, de dynamiek van de zaal en de ambience door het aanwezige publiek is alom duidelijk aanwezig. De cd is zo goed, dat zelfs op een brak setje het nog goed klinkt. Dus uiteraard wilde ik wel eens weten of het nog beter kon klinken... Ja dus :) Alle genoemde eigenschappen waren nog overduidelijker, en met meer detail dan ik tot dan had gehoord. Subtiele geluidjes die je nooit eerder hoorde kwamen nu de woonkamer binnen vliegen...

Prodigy is ook altijd leuk. Tijd om de spierballen te testen van zowel de versterker als de speakers. Ik had al eens eerder geschreven over de totaal onverwachte super strakke bassdrum op de Arcam AVR-600 - hier ging het net zo. Alles staat te stuiteren in de kamer, maar geen schrijntje vervorming, geen tikkeltje vermoeidheid...alleen boze buren :D Smack my bitch up zoals het hoort!

De soundtrack van Avalon, een japanse film, blijkt ook een erg goede test track te hebben. Een groots muziek stuk met een flink orkest. Je hoort alles, van hard naar zacht, links en rechts, het is alsof je in de zaal zit. Maar wat me het meest opviel was niet het harde stuk, maar de stilte... in een stil stuk hoor je iemand kuchen, een muzikant tikt tegen z'n instrument en een andere muzikant slaat het blaadje om van de muziek. Ik vond dit zo gaaf dat ik het meerdere keren heb zitten luisteren.

Uiteraard heb ik nog een korte vergelijking gedaan tussen de XPA-5 en de geintegreerde versterker van mijn Rotel. Je hoort dat de XPA-5 net even dat beetje meer oplevert, iets meer detail, meer dynamiek in het geluid. Maar eigenlijk leer ik zo ook een hele andere kant van mijn Rotel kennen...zo slecht is ie helemaal niet, alleen is de match met de speakers net even wat belangrijker.

(Omdat ik de Rotel nu als pre heb gebruikt, ging ik ook niet uit van echt schokkende verschillen. Ik denk dat de pre net dat beetje meer invloed op het geluid heeft. Zodra ik een vergelijk kan doen tussen de Rotel en de nieuwe UMC-1 zal ik dat zeker nog gaan doen)

Pluspunten

De XPA-5 is denk ik een goede en krachtige versterker, die veel biedt voor een leuk prijsje ($799). Hij stuurt naar mijn idee met gemak alle soorten speakers aan.

Voor zover ik kan oordelen is de XPA-5 neutraal. Dat wil zeggen dat ik geen noemenswaardige kleuring in het geluid heb waargenomen. Waar mijn Rotel een heel licht warm sausje over het geheel gooit (wat voor sommige muziekstijlen toch best wel lekker kan klinken) is daar niets van te merken bij de XPA-5. Rik (van Rik Stoet Audio) gaf ook aan dat doordat er nagenoeg geen kleuring gebeurd, het geluid perfect te tweaken is m.b.v. kabels. Hierdoor kan je dus makkelijker je eigen geluid vinden/maken.

Een hoop apparaten worden erg warm. Vooral geintegreerde oplossingen hebben de neiging om erg veel warmte te produceren, maar de XPA-5 komt niet eens in de buurt van heet. Een beetje warm, lauw haast, meer kan ik het niet noemen. Zelfs na een intensieve workout van een film is het apparaat niet veel warmer dan normaal.

Minpunten

De XPA-5 heeft volgens de specs een soft start circuitry, een schakeling om een piekspanning te voorkomen. Echter wanneer ik de XPA-5 aanzet, zie ik wel degelijk de lichten heel kort dimmen. 

Wanneer ik dicht bij de versterker sta, hoor ik een hele zacht hum. Maar, ook alleen maar als je echt dicht bij de versterker staat want bij normaal gebruik valt dit niet op. Een beetje muziek overstemd dit met gemak. Ik vraag me alleen af of dit zo hoort, want ik lees diverse berichten dat het apparaat heel stil hoort te zijn.

Daxie kwam er laatst achter dat z'n mooie Nordost interlinks niet bruikbaar waren met de XPA-5. De beveiliging van de versterker sloeg gelijk in bij gebruik van deze - niet afgeschermde - kabels. Emotiva raadt afgeschermde kabels aan, en gezien de ervaringen van Daxie lijkt me dat dat dus klopt (Een uitleg hierover is te vinden in het Emotiva draadje in de Aankoop Vragen/Adviezen forum,  antwoord 757, blz 31).

Al weet ik niet het fijne ervan, maar ik begreep van diverse posts dat alhoewel er gebalanceerde ingangen zijn gebruikt, de versterker intern niet gebalanceerd is opgebouwd. Ik ben niet helemaal thuis in dit "gebalanceerd" concept alsook dat ik de officiele lezing hierover over de XPA-5 niet ken.

Conclusie

De XPA-5 heeft een paar kleine minpunten, maar in het geheel gezien is het voor mij echt een topper. Het apparaat biedt een hoop power, een geweldig geluid en een strak uiterlijk voor een relatief zacht prijsje. Doordat ik niet zoveel ervaring heb met andere versterkers op deze set speakers, kan ik moeilijk een uitgebreide vergelijking geven - echter denk ik dat de kwaliteit een hoop mensen zal bekoren. Naast de XPA-5, welke op het moment een van de populairste lijkt te zijn, biedt Emotiva ook nog diverse andere modellen, van 1 tot 7 kanalen. Keuze genoeg lijkt me...

Ook wanneer je rondkijkt op internet, kom je haast alleen maar positieve reacties tegen over de versterkers van Emotiva. Naast een trouwe schare fans is er een groeiende groep nieuwe Emotiva eigenaren mensen die enthousiast reageren wanneer je over hun ervaringen met Emotiva praat.

En of het op kan tegen gevestigde hifi merken ? Dat is iets wat ik graag eens zou willen uitvinden in de toekomst, in een vergelijkende luistersessie.

Let op!

Emotiva verkoopt alleen direct aan particulieren, vanuit Amerika. Dit houdt in dat je rekening moet houden met een aantal zaken:

Ten eerste, je moet verzend- en invoer kosten betalen. Emotiva verstuurd hun apparatuur per koerier, en zeker bij een gewichtig apparaat zoals de XPA-5 gaan de verzendkosten dan erg hard, reken op $150 voor een XPA-5. Daarnaast ben je ongeveer 22% over het totaal bedrag kwijt aan invoer belastingen. Een grove schatting van de uiteindelijke prijzen is de dollar prijs in euros, dus $799 = €799 (even er van uitgaande dat de euro niet nog veel meer in waarde daalt dan de afgelopen maand).

Daarnaast heb je ook nog zoiets als garantie. Emotiva biedt een 5 jaar overdraagbare garantie...alleen is de garantie claimen wat lastig. Bij internationale klanten is de eigenaar zelf verantwoordelijk voor alle verzendkosten... Dus stel dat je de XPA-5 zou willen terug sturen, gaat dit je al gauw €250 kosten. Een plus punt in dit verhaal is dat Emotiva wel bereid om onderdelen op te sturen wanneer je de versterker lokaal laat repareren.

Technics78

goed initiatief en review  :thumbs-up:

als mijn xpa 5 aangekomen is zal ik ook korte review geven
SONY 60W855 - B&W CDM9NT CDM1NT HTM2 ASW650 - EMOTIVA XPA5 - MARANTZ SR8002 - GUSTARD X12 - MINIX X8HPLUS

Nooff

mooie review Miesepies!  :thumbs-up:

De hum heb ik overigens ook, maar dat is niets schrikbarend en komt veel vaker voor bij grote ringkerntrafo's. Ik denk dat het ook wel iets te maken heeft met de interne schakelaar van 110-230V. Met de zwarte plaatjes ziet de XPA-5 er trouwens ook schitterend uit, hieronder een foto'tje van mijn eigen XPA-5  :)

weirdorob

Toppie miesepies met plezier gelezen bedankt :clapping:
infinity kappa 100. infinity kappa center b. infinity kappa 90. infinity kappa 70 . sony bdp s-770. optoma hd33. mede8er. samsung le46a786.emotiva xpa-2 emotiva xpa-5 emotiva umc-1 emotiva erc-1 svs pb-13ultra. Acoustic solid small.

daxie

Even mijn toevoegingen...

De bouwkwaliteit van de xpa5 is van een vrij hoog niveau. Behalve de switches achteraan (om te kiezen tussen gebalanceerd en ongebalanceerd) zijn alle aansluitingen en knoppen van degelijke kwaliteit.
Als toevoeging bij miesepies kan ik zeggen dat de powerled vooraan het toestel NIET uitgeschakeld kan worden. Dit is heel vervelend omdat het erg fel schijnt. In elke HT-setup is dat onaanvaardbaar.
Mijn oplossing zal erin bestaan een mini-stukje verduisteringstape (zoals bij auto's gebruikt) over de knop te kleven.
Ikzelf ondervind geen probleem mbt de inschakelstroom die nodig is. Bij mij zit hij echter op een aparte zekeringenkast, op een apart circuit los van de rest.
De alu plaatjes aan de voorkant vind ikzelf wat goedkoop overkomen. Het toestel is heel wat mooier en strakker zonder de plaatjes. Optioneel kan je zwarte plaatjes bestellen, zoals je kan zien bij Nooff's foto's.

De eerste kennismaking met de xpa-5 verliep moeizaam. Zoals hierboven geschreven gebruikte ik Nordost Solar Wind RCA-kabels. Die zijn onafgeschermd. En daar houdt de XPA5 dus niet van. Dit staat vermeld in de handleiding van het toestel, maar nergens op de website (tenzij in een enkel topicje op het forum). Emotiva gaat daar dus volgens mij in de fout. U weze gewaarschuwd.

Ik heb hem nog maar pas, dus heb nog niet zoveel kunnen luisteren. Mijn set bestaat uit een AV8003 als processor, en dynaudio gemini's in surround. De Gemini's houden van wat stroom, en dat was (nu blijkt) te horen bij mijn vorige sr7500. De XPA-5 haalt verrassend veel meer uit mijn speakers. Het niveau van detail dat ik nu terugkrijg is prachtig. Het wordt nooit vermoeiend, en het is duidelijk dat de xpa5 de gemini's meer onder controle kan houden. Alles klinkt voller, met meer diepgang en toch veel meer rust. Waar luider spelen vroeger een achteruitgang in geluidskwaliteit betekende is dat nu allesbehalve het geval. Hij heeft amper een uurtje of 3 op de teller en ik ben er al heel erg tevreden mee. Dit was waar mijn luidsprekers op aan het wachten waren.

Voor mij zijn er momenteel 3 minpunten

1) geen gebruik van niet-afgeschermde rca-kabels
2) in een HT-ruimte is de powerled VEEL te straf. In mijn ruimte lijkt het alsof iemand met een zaklamp aan het schijnen is. Dit zou moeten dimbaar/uitzetbaar zijn
3) Met de standaard zilveren plaatjes vind ik hem echt lelijk :p

Miesepies

Nou passen de zilver alu strips goed bij ons (en mijn speakers zijn ook zwart met zilver), maar helemaal zwart ziet er ook best stoer uit :) Wat ik ook las, is dat mensen de strips er helemaal vanaf halen, en alleen de schroeven laten zitten.

Inderdaad een beetje een gemis dat je de led van de power knop niet kan dimmen of uitschakelen, zeker omdat bij sommige modellen de led behoorlijk fel kan zijn. Ik kan me dan ook voorstellen dat sommige daar niet blij mee zijn, zelf heb ik er gelukkig door de plaatsing niet zo'n last van.

Mario D

Citaat van: Miesepies op februari 18, 2010, 20:35:30
Nou passen de zilver alu strips goed bij ons (en mijn speakers zijn ook zwart met zilver), maar helemaal zwart ziet er ook best stoer uit :) Wat ik ook las, is dat mensen de strips er helemaal vanaf halen, en alleen de schroeven laten zitten.

Dan kan je best de zilverkleurige inbus boutjes vervangen door zwarte.

Inderdaad een beetje een gemis dat je de led van de power knop niet kan dimmen of uitschakelen, zeker omdat bij sommige modellen de led behoorlijk fel kan zijn. Ik kan me dan ook voorstellen dat sommige daar niet blij mee zijn, zelf heb ik er gelukkig door de plaatsing niet zo'n last van.

Mooie review trouwens hoor.  :worship:

@Daxie, Is er een mogelijkheid om die led te vervangen door een minder sterke.??
4.1| LG OLED 65c4 | B&W 804D3-707S2 | SvS SB-4000 | Arcam AVR5 | Sony UBP-X800m2

daxie

Citaat van: kalimero op februari 19, 2010, 08:25:19
@Daxie, Is er een mogelijkheid om die led te vervangen door een minder sterke.??

Geen idee, ik heb hem nog niet opengemaakt...

Audiofiel

Leuk review, Miesepies! Eindelijk weer eens een hardware review over versterkers, dat zie je nog te weinig. 8)

Een kleine kanttekening:
Citaat van: Miesepies op februari 18, 2010, 16:58:08
De XPA-5 is een 5 kanaal versterker van 200W per kanaal. Volgens Emotiva is dat ook echt 200W alle kanalen tegelijk, en niet piekvermogen. Dit is dus ook gelijk de insteek door Emotiva voor deze versterker:  "XPA-5: legendary power".

....

Transformer Size:  1,200VA

....

De XPA-5 levert 200W per kanaal, een zeer respectabel vermogen denk ik. Bij 4 Ohm (wat hij volgens Emotiva makkelijk aankan) kan de XPA-5 300W eruit pompen. Niet een verdubbeling dus, wat sommige eindversterkers wel aan kunnen, echter wanneer dit inderdaad 300W met alle kanalen tegelijk is - lijkt me dit voldoende om het gros van alle speakers aan te kunnen. Mocht je toch graag wat meer power hebben, dan zijn de XPA-2 (2 kanaals) of XPA-1 (mono blok) denk ik goeie alternatieven.

Hoe graag ze het ook zouden willen, er is met geen mogelijkheid 5x300W RMS uit een voeding te persen van dit formaat. Een trafo van 1,2KW wil zeggen dat er normaliter 1,0-1,1KW verstouwd kan worden. Let wel, dat is inclusief de geproduceerde warmte (en lampjes). Als je uitgaat van een (zeer rooskleurig) netto rendement van 85%, dan hebben we het over totaal 900W aan muziek.

Dat is dus maximaal 180W RMS (continu) per kanaal, met alle kanalen uitgestuurd. En dat maximum zal dus gelden voor 4 ohm, 8 ohm zal nog lager uitvallen.

Wat ik er maar mee wil zeggen: papier is geduldig als het om de specificaties gaat. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Nooff op februari 18, 2010, 17:38:45
De hum heb ik overigens ook, maar dat is niets schrikbarend en komt veel vaker voor bij grote ringkerntrafo's. Ik denk dat het ook wel iets te maken heeft met de interne schakelaar van 110-230V.

Zou het niet te maken hebben met het feit dat er eigenlijk een 60Hz trafo is gebruikt, zoals meestal met ontwerpen voor de Amerikaanse markt? De trafo draait wel vrolijk met een schakeling op zowel 115v als 230v, maar dat doet niet ter zake. Het gaat om die 60 Hz. Dat veroorzaakt op 50Hz vaak een brommende (verzadigde) trafo. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

danielo

Hai,

Prima verslag, denk dat je veel krijgt voor het geld. Jammer dat je als gebruiker er zelf wat meer voor moet doen om hem te kopen. Wel een kleine opmerking de 200watt per kanaal over 5 kanalen is zeker niet continue dat ga je gewoon niet redden met een 1200va. Dit is helemaal niet erg want deze continue testen zijn toch grote onzin voor echt gebruik maar met een a/b design heb je teveel verlies om dit uit deze versterker te trekken.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Citaat van: Audiofiel op februari 19, 2010, 08:47:04
Leuk review, Miesepies! Eindelijk weer eens een hardware review over versterkers, dat zie je nog te weinig. 8)

Een kleine kanttekening:
Hoe graag ze het ook zouden willen, er is met geen mogelijkheid 5x300W RMS uit een voeding te persen van dit formaat. Een trafo van 1,2KW wil zeggen dat er normaliter 1,0-1,1KW verstouwd kan worden. Let wel, dat is inclusief de geproduceerde warmte (en lampjes). Als je uitgaat van een (zeer rooskleurig) netto rendement van 85%, dan hebben we het over totaal 900W aan muziek.

Dat is dus maximaal 180W RMS (continu) per kanaal, met alle kanalen uitgestuurd. En dat maximum zal dus gelden voor 4 ohm, 8 ohm zal nog lager uitvallen.

Wat ik er maar mee wil zeggen: papier is geduldig als het om de specificaties gaat. ;)

Sorry voor de dubbelpost, maar 85% op een a/b design heb je dat ooit gezien Audiofiel ? Ging zelf meer uit van 50% a 60% maar jouw kennis is veel groter.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

daxie

Citaat van: danielo op februari 19, 2010, 08:53:18
Sorry voor de dubbelpost, maar 85% op een a/b design heb je dat ooit gezien Audiofiel ? Ging zelf meer uit van 50% a 60% maar jouw kennis is veel groter.

Daniel.

Arjen probeerde het gewoon zo goed mogelijk uit te leggen. In realiteit is het nog "erger" inderdaad. Arjen, je bent altijd welkom om nog eens te komen luisteren :)

De test die ze op hun site plaatsen (http://emotiva.com/specs/XPA-5%204ohm.pdf of http://emotiva.com/specs/XPA-5%208ohm.pdf) duidt op 300W bij 1KHz. In de test is echter niet eenduidig duidelijk of ze alle kanalen tegelijk hebben getest of elk apart...

daxie

Citaat van: Audiofiel op februari 19, 2010, 08:50:25
Zou het niet te maken hebben met het feit dat er eigenlijk een 60Hz trafo is gebruikt, zoals meestal met ontwerpen voor de Amerikaanse markt? De trafo draait wel vrolijk met een schakeling op zowel 115v als 230v, maar dat doet niet ter zake. Het gaat om die 60 Hz. Dat veroorzaakt op 50Hz vaak een brommende (verzadigde) trafo. :-\

zou kunnen, staan er ergens detailfotootjes van het binnenwerk?

gast_001

ter verduidelijking:
Wat heeft de XPA5 een ieder daadwerkelijk in totaal gekost in euro ?

Audiofiel

Citaat van: danielo op februari 19, 2010, 08:53:18

Daniel.

Kennelijk heb je over mijn licht cynische zinsnede "zeer rooskleurig" heen gelezen.  ;)

daxie

Citaat van: darkraver op februari 19, 2010, 09:41:09
ter verduidelijking:
Wat heeft de XPA5 een ieder daadwerkelijk in totaal gekost in euro ?

ong. 750 euro

Miesepies

@audiofiel & danielo: dat is een goed punt...en heb ik geen antwoord op :)

Ik heb de vragen gewoon doorgezet naar Emotiva, eens kijken wat zij antwoorden.

Audiofiel

Citaat van: daxie op februari 19, 2010, 09:01:37
zou kunnen, staan er ergens detailfotootjes van het binnenwerk?

Dan nog is er weinig kans dat er een stickertje op staat met 50Hz of 60Hz. ;)

gast_001

Overigens zag ik online ook ergens een foto van het binnenwerk van een bepaalde Emotiva welke zeer veel weg had van de opbouw van een Advance Acoustic.
Kunt natuurlijk ook stellen de Advance lijkt sterk op de Emotiva.

Miesepies

Citaat van: darkraver op februari 19, 2010, 13:09:01Kunt natuurlijk ook stellen de Advance lijkt sterk op de Emotiva.

Het is hetzelfde binnenwerk :)

Netzoals de cd speler van XTC hetzelfde binnenwerk heeft als de ERC-1 van Emotiva, of zoals de UMC-1 en de HD70 van Parasound. En er zijn nog wel een paar te noemen. Komen waarschijnlijk allemaal uit dezelfde chinese fabriek. Emotiva doet overkomen als dat zij alles maken en OEM-en naar anderen, maar wat nou het echte verhaal is ...? Anyway, toch allemaal respectabele bedrijven, dus denk dat de hardware toch wel goed spul is :)

tiptop

Mag ik er dan even aan toevoegen dat Emotiva met grote voorsprong de goedkoopste is ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tiptop

Heel leuk verslag Miesepies.  8)

Wat ik niet begrijp is dat er zolang doorgegaan wordt over het vermogen.

Ik denk dat er voor 750 euro hier een ontzettend goed apparaat staat. Dus gezien de prijsstelling het alleen maar positief is wat hier gebeurd.

Het is iig duidelijk dat hij makkelijk de MA Platinum serie kan aansturen en dat is een aardige opgave.

Ik ben inmiddels erg nieuwsgierig geworden naar de versterker. Te meer omdat er nu al twee mensen zijn die 'm icm MA gebruiken. :) En ikzelf ook naar compleet MA wil gaan in de toekomst. (gold series) :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Nooff

Vermogen is meer dan alleen een trafo met een bepaalde output. Leg anders maar uit hoe een Onkyo 170W gemeten per kanaal uit kan sturen (5 kanaals op 4 Ohm) met een vermogen van 870W Max. Overigens is een Amp of Receiver nooit continu hetzelfde belast op elk kanaal. De Emotiva heeft een maximaal vermogen (wat achterop de Amp staat) van 1800W.

tiptop

Citaat van: Nooff op februari 19, 2010, 17:27:12
Vermogen is meer dan alleen een trafo met een bepaalde output. Leg anders maar uit hoe een Onkyo 170W gemeten per kanaal uit kan sturen (5 kanaals op 4 Ohm) met een vermogen van 870W Max. Overigens is een Amp of Receiver nooit continu hetzelfde belast op elk kanaal. De Emotiva heeft een maximaal vermogen (wat achterop de Amp staat) van 1800W.
Volgens mij redt die Onkyo dat ook niet. ;)