Fase van stekkers

Gestart door Frankie88, februari 10, 2010, 15:02:29

Vorige topic - Volgende topic

advr

Citaat van: S@m op februari 13, 2010, 19:41:12
Zoals eerder aangegeven, hier staat duidelijk beschreven hoe één en ander in z'n werk gaat...

ik heb dezelfde polechecker en in mijn handleiding staat dat je een te checken apparaat in een niet geaard stopcontact moet doen en natuurlijk zonder verdere interlinks en ls kabels.  ;D

Ad.
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

S@m

Citaat van: advr op februari 13, 2010, 19:46:45
ik heb dezelfde polechecker en in mijn handleiding staat dat je een te checken apparaat in een niet geaard stopcontact moet doen en natuurlijk zonder verdere interlinks en ls kabels.  ;D

Ad.

Ad, de link was ook eigenlijk algemeen bedoeld en met de wetenschap van jouw ervaring op dit gebied niet zozeer voor jou... ;)

Voorzover ik weet inderdaad meten met de aarde los.

Martin_M

Citaat van: Snowmaster op februari 13, 2010, 19:40:40
Hé, ik herken je nu pas. Jij bent volgens mij de Martin van "Martin" of niet?
Wist niet eens dat je forummember was  :).

Haha, jazeker!!!
Maar ben al forummember vanaf het eerste uur (en daarvoor......)  ;D

Martin heeft hier toevallig vanavond het effect van de PSAudio mogen beluisteren....
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Snowmaster

Citaat van: Martin_M op februari 14, 2010, 00:28:25
Haha, jazeker!!!
Maar ben al forummember vanaf het eerste uur (en daarvoor......)  ;D

Martin heeft hier toevallig vanavond het effect van de PSAudio mogen beluisteren....

Gefeliciteerd, want je hebt een aardige winst geboekt, begreep ik.  Hij was flink onder de indruk.
Avatar was ook erg geslaagd en nu zit je vast te genieten van je PSAudio  ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Martin_M

Dank  ;D

Om weer even ontopic te gaan; Kemp heeft ook een handige polarity checker in z'n assortiment. Info hier.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

skoebiedoe

Ik zal straks nog eens gaan meten maar als ik met een multimeter mijne plus ga zoeken dan meet ik tussen aarding en fase (zowel links als rechts ) 133 Volt.
Welke is nu mijne plus?

(ben technieker van opleiding en beroep dus ik kan wel degelijk meten met zo een multimeter hoor. ;) )

dre73

CiteerIk zal straks nog eens gaan meten maar als ik met een multimeter mijne plus ga zoeken dan meet ik tussen aarding en fase (zowel links als rechts ) 133 Volt.
Welke is nu mijne plus?

welk land kom je vandaan dan? :o
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

tiptop

Citaat van: advr op februari 13, 2010, 19:25:38
je moet het te checken apparaat wel in een NIET geaard stopcontact doen... ;D

Dank je Ad. ;) Dat gedeelte wist ik eerlijk gezegd nog niet. :-[ :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

skoebiedoe

Ben uw onderbuur.
Belgie dus. ;)

Maar heeft ook een positief punt dan:
Namelijk bij mij maakt het gewoonweg niet uit hoe ik de stekkers steek.
Ze steken altijd goed dan of ben ik verkeerd hierin. ;)

Heb trouwens net iets bemerkt dat de die andere kan helpen betreffende de fase aan het toestel zelf.
Als ik mijn stroomkabel van de Marantz uittrek en je dan op de kop bekijkt (waar dus de openingen zitten) zie je daar een markering van wat de L is en welke de N is.
Aangezien dat je die stekker dus niet verkeerd om kan steken weet je dus waar uw fase aansluiting zich bevindt op het toestel zelf.

dre73

CiteerMaar heeft ook een positief punt dan:
Namelijk bij mij maakt het gewoonweg niet uit hoe ik de stekkers steek.

dat maakt het makkelijk! 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

tiptop

Niet helemaal waar!

Het is namelijk niet officieel vastgelegd waar de fase en de neutral moeten zitten. Alleen de aarde.
Dus als een fabrikant het omdraaid zit ie in tegenfase. nadeel is dan dat je het alleen kan veranderen door inwendig in het apparaat de kabels om te draaien. :-\
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

dre73

CiteerHet is namelijk niet officieel vastgelegd waar de fase en de neutral moeten zitten

een apparaat insturen met 2 fases mooier kan niet!! 8)
kijk maar eens wat een goede scheidingstrafo uitstuurt ;)

skoebiedoe

Citaat van: tiptop op februari 14, 2010, 14:18:31
Niet helemaal waar!

Het is namelijk niet officieel vastgelegd waar de fase en de neutral moeten zitten. Alleen de aarde.

Is niet helemaal waar hoor want als je een industriele stekker openvijst zal er altijd een aanduiding staan waar de fase op moet en waar de neuter.
Zeker bij meerfasige systemen zal dat er altijd bijstaan en dan moet je meestal zelfs de kleurcode respecteren of je kan wel eens moeilijkheden krijgen met goedkeuring van uw installatie.

Dacht dat dat allemaal vastgelegd werd in het Arei (of de codex). ;)

tiptop

Citaat van: skoebiedoe op februari 14, 2010, 15:20:55
Is niet helemaal waar hoor want als je een industriele stekker openvijst zal er altijd een aanduiding staan waar de fase op moet en waar de neuter.
Zeker bij meerfasige systemen zal dat er altijd bijstaan en dan moet je meestal zelfs de kleurcode respecteren of je kan wel eens moeilijkheden krijgen met goedkeuring van uw installatie.

Dacht dat dat allemaal vastgelegd werd in het Arei (of de codex). ;)
Ik heb het ook niet over de stekkers of kabels! Ik heb het over de apparatuur waar ze op aangesloten worden! Inwendig willen ze nog wel eens omgedraaid zitten! ;)

dre73

CiteerInwendig willen ze nog wel eens omgedraaid zitten!

en dat maakt dus niet uit als je met 2 fases binnen komt!! ;)

tiptop

Sorry,
Ik ben het even kwijt.

Meerfasig OK, maar hij had het hier toch over de aanduiding op de stekkers?

Laat maar, gewoon genieten van de set :music:

dre73

als je 2 fasen heb heb je toch geen min!!
op beide draden komt dezelfde spanning binnen,dus je hebt geen keus :D

tiptop

Citaat van: dre73 op februari 14, 2010, 15:29:07
als je 2 fasen heb heb je toch geen min!!
op beide draden komt dezelfde spanning binnen,dus je hebt geen keus :D
Des te makkelijker :)

Ik had even over dat meerfasige heengelezen en ging in op die aanduidingen op de stekkers. Bij ons geldt dan mijn verhaaltje gewoon.

Die belgen hebben het of beter, of slechter voor elkaar. :P

dre73

CiteerDie belgen hebben het of beter, of slechter voor elkaar.

wij hadden dat ongeveer 40 jaar geleden :D

tiptop

skoebiedoe

Citaat van: tiptop op februari 14, 2010, 15:27:50
Sorry,
Ik ben het even kwijt.

Meerfasig OK, maar hij had het hier toch over de aanduiding op de stekkers?

Laat maar, gewoon genieten van de set :music:

In Belgie zijn de monofasige stekkers ook gemarkeerd kijk maar eens goed aan de binnenkant van zo een stekker.
Er zal wel een L staan ergens. ;)
Dus als de stekkers volgens een bepaald patroon moeten aangesloten worden waarom dan de toestellen die aan die stekkers hangen niet?
Zelfs op huishoudelijke toestellen zijn er reglementen van toepassing betreffende de aansluiting (hoe en waar) waarom op elektronica dan niet. ;)

skoebiedoe

Citaat van: dre73 op februari 14, 2010, 15:42:25
wij hadden dat ongeveer 40 jaar geleden :D

Ach ja,wij hebben tenminste kerncentrales. ;p
en zijn nu bezig met thermische centrales zodat wij ons land niet moeten volzetten met windmolens. ;p

dre73

CiteerAch ja,wij hebben tenminste kerncentrales. ;p
en zijn nu bezig met thermische centrales zodat wij ons land niet moeten volzetten met windmolens. ;p

ach,zo lopen we allemaal te kloten :D

tiptop

Citaat van: skoebiedoe op februari 14, 2010, 15:49:54
In Belgie zijn de monofasige stekkers ook gemarkeerd kijk maar eens goed aan de binnenkant van zo een stekker.
Er zal wel een L staan ergens. ;)
Dus als de stekkers volgens een bepaald patroon moeten aangesloten worden waarom dan de toestellen die aan die stekkers hangen niet?
Zelfs op huishoudelijke toestellen zijn er reglementen van toepassing betreffende de aansluiting (hoe en waar) waarom op elektronica dan niet. ;)
Geen idee. ;)

Frankie88

Citaat van: erik s. op februari 12, 2010, 20:35:01
als je netsnoer vast zit aan het apparaat is het wat lastiger. zo niet, stop het netsnoer in de wandcontactdoos en meet je met bv een spanningszoeker of de fase rechts op de IEC zit.

Kijk dat was dus het gedeelte wat ik niet begreep. Dankjewel daarvoor.

Dus bij veel cd-speler en andere bronnen(waar bij mij eigenlijk alleen een vaste netsnoer aan zit) kun je niet heel gemakkelijk je fase bepalen?

Er wordt ook gezegt dat de netsnoer niet op een geaard stopcontact mag zitten omdat het dan niet te meten is. Dus als je apparatuur wel op een geaard stopcontact zit dan is het eigenlijk altijd goed? Of is dit te kort door de bocht?
Samsung LE32R81(Black), Onkyo TX-SR805(Black), Onkyo DV-S757, Sony Playstation 3, Toshiba HD EP-35, B&W 602S3, ASW 650 W & M LS-01, Monster HDMI 400, Monster HDMI-DVI 400, Monster HTS800, Logitech Harmony 895.(Two-Star Trader)

DVD: 156, HD-DVD: 8, BLU-RAYS: 22