Fase van stekkers

Gestart door Frankie88, februari 10, 2010, 15:02:29

Vorige topic - Volgende topic

Kjelt

Citaat van: mar10 op maart 11, 2010, 15:10:14
Vanmorgen de lekspanning van de CD, VV en EV nomaals gemeten, de fase had ik al eerder juist bepaald.
Hoe heb je die gemeten? Tov de randaarde?

Ik heb nog eens zitten denken over de theorie dat je de netstekkers dusdanig in de wandcontactdoos zou moeten plaatsen dat de spanning van de massa van een RCA connector van een apparaat tov de randaarde minimaal is (fase/polariteit).

Dit geldt voor 1 apparaat maar wat als je meerdere apparaten hebt. Dan wordt het interessant, je zou dan ieder apparaat zo kunnen aansluiten dat deze een minimale restspanning heeft tov randaarde maar dat hoeft niet de meest optimale oplossing te zijn.

Voorbeeld:

Apparaat1:  fase A  restspanning 20mV   fase B restspanning 100mV

Apparaat2:  fase A restspanning 100mV  fase B restspanning 200mV

Stel dat je apparaat 1 en apparaat 2 met elkaar gaat verbinden dan zou de oplossing voor de minste lekstroom niet de optimale individuele oplossing zijn.
Namelijk als je beide apparaten op de fase A manier verbindt (minste restspanning per apparaat) dan staat er tussen de beide apparaten dus nog steeds 80mV spanning die voor lekstromen gaat zorgen via de interlink.
De meest optimale oplossing is dan om Apparaat 1 op fase B aan te sluiten en apparaat 2 op fase A, dan is er geen verschilspanning.

Oftewel als je zoals de meeste van ons 5 apparaten aan elkaar gaat aansluiten, maak je borst maar nat. Je zou dan ook nog eens de verschilspanningen tussen de apparaten willen meten om te kijken of er onderling inderdaad een verschilspanning bestaat en hoeveel deze bedraagt.

tiptop

Citaat van: mar10 op maart 11, 2010, 15:10:14
Hi,
Vanmorgen de lekspanning van de CD, VV en EV nomaals gemeten, de fase had ik al eerder juist bepaald. Alleen de ML39 heeft een hoge lekspanning, waarschijnlijk door in inwendig filter.
Daarna nog wat beluisterd, maar met alleen de VV op randaarde klinkt toch beter dan alles op randaarde, ondanks de hoge lekspanning van de CD, welke nu via de interlink naar de VV, naar aarde afvloeid. Met alles op randaarde viel op dat het hoog agressie vertoonde en onaangenamer was om naar te luisteren.
Groeten Mar10
Interessante bevindingen. 8)
Ga ik ook een s mee experimenteren. :)

En ML de grootste lekspanningen? daar kan een goed stroomsnoer dan mooie dingen doen. (oa). Volgens de theoretische jongetjes op het forum is het dan een inferieur ontworpen apparaat. Een van de weinigen, want een apparaat is al snel goed ontworpen roepen ze tegelijkertijd. Maar helaas hebben toevallig de meeste forumleden nou net allemaal slecht ontworpen apparaten. ;D iig een stuk slechter dan hun Yamaha of Philips :-X ;D
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Snowmaster

Het meetwerk gaat niet altijd op.
Bij een kameraad met een high end set heb ik alles een eer in fase gezet met spanningszoeker en op oog/oor.
Veel later kwam een superfanatieke audiofiel en die heeft alles losgekoppeld en lekstroom gemeten. Op basis van de laagste waarden is alles weer aangesloten, mijn kameraad helemaal blij.
Nog geen twee weken later werden stekkers teruggezet omdat beeld verslechterd was. Natuurlijk kon ik een glimlach niet onderdrukken.  Het aanwezige filter in de Pio gooide voor het scherm in ieder geval roet in het eten, want bij een Pio zit de fase gewoon correct en dat is ook op de printplaten en het filter zelf zichtbaar.
Meten hoeft dus niet heilig te zijn of misschien maak je daarmee makkelijk foutjes.
Een Kempmeter werkt alleen op geaarde en ontkoppelde producten, dus voor sommige audio apparatuur heb je er niets aan.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

mar10

Hi,
De theorie over het zo plaatsen van de fase dat de lekspanningen onderling dicht in de buurt liggen heb ik ook als eens uitgeprobeert, echter zonder beter resultaat.
De ML39 heeft hoge lekspanning door een inwendig filter, wat overigens veel CDspelers hebben, ergens midden tussen de fase en de nul vormt zich dan de aarde, zodat je tov aarde aan beide kanten zo'n 115V meet. Dit terwijl het te meten apparaat niet is verbonden met aarde via de eurokabel, dus in een WCD zonder randaarde.
Groet, Martien 

Kjelt

Citaat van: mar10 op maart 13, 2010, 13:16:03
Hi,
De theorie over het zo plaatsen van de fase dat de lekspanningen onderling dicht in de buurt liggen heb ik ook als eens uitgeprobeert, echter zonder beter resultaat.
De ML39 heeft hoge lekspanning door een inwendig filter, wat overigens veel CDspelers hebben, ergens midden tussen de fase en de nul vormt zich dan de aarde, zodat je tov aarde aan beide kanten zo'n 115V meet. Dit terwijl het te meten apparaat niet is verbonden met aarde via de eurokabel, dus in een WCD zonder randaarde.
Groet, Martien 
Klinkt niet lekker als je meer dan 5V meet van de RCA gnd en de randaarde. Ik ben nog geen enkel apparaat tegengekomen die dat heeft.
Meet hem ook eens na met een 1Mohm weerstand parallel over je meet instrument dan belast je de spanning een heel klein beetje, dan moet ie meteen instorten (<5V) als ie dat niet doet dan zou ik toch eens verder kijken.

mar10

Hi,
Ik lees nu dat ik dus niet goed heb gemeten, ik heb de kast gemeten t.o.v. aarde, dacht dat dat de bedoeling was? Dan moet ik het nog ff overdoen met meten aan de RCAconnectors.
Benieuwd waar ik dan op uit kom.
Groetjes, Martien

Kjelt

Citaat van: mar10 op maart 18, 2010, 21:39:15
Ik lees nu dat ik dus niet goed heb gemeten, ik heb de kast gemeten t.o.v. aarde, dacht dat dat de bedoeling was?
Het gaat om het elimineren van lekstromen tussen componenten in je set, aangezien je de componenten via de RCA connectoren verbind zul je daar willen meten.
Overigens let inderdaad goed op dat de kasten onderling ook niet op 1 of andere manier elektrisch contact maken  ;)

mar10

Vanmorgen heb ik alle lekspanningen nog ff nagemeten, het resultaat is om het even.
Of ik nu, t.o.v. aarde, de kast van een component meet of de RCA-connector, ik meet het zelfde spanningsverschil. :worship:
Mar10

Boudewijn86

N.a.v. de diverse fase topics ook maar eens gaan uit proberen.
Ik was toch bezig alles opnieuw aan te sluiten, kabelkluwe in goot verwerkt etc.

Het vereiste wat spit werk om de exacte handelingen uit te zoeken maar het is gelukt. Volgens onderstaande schets alles aangesloten.

https://picasaweb.google.com/lh/photo/hAePxxZC8QE8d0HiPqJ5rC_J6xYVi-yu1Uu3y_Omxio?feat=directlink

Bij deze de gevonden waarden:
Apparaat:       In fase   Uit fase
Primare SP32         3    2
Primare CD21         2    2
Primare A33.2         2    3
Primare A30.2         3    2
Cambridge 640t      0   0
Denon POA-T10       0   0
Rel Q100e              0    0

* alle waarden in V         

Dus uiteindelijk met de gebruikte apparatuur geen vreemde (hoge) waarden gevonden.
Omdat alle waarden zo dicht bij elkaar lagen heb ik alles nu netjes in fase gezet (IEC stekker, dakje boven Rechtsonder is fase). 1 Primare apparaat bleek niet in fase te staan, verder stond alles al goed.

Verder heb ik ook de volgorde van de apparaten aangepast in het stekkerblok.
Alle Primare apparaten zitten op 1 stekkerblok, nu heb ik als eerste: SP32 - CD21 - A33.2 - A30.2 (waarvan de eerste 3 componenten met een Aq NRG2 netkabel en de A30.2 met een zelfbouw 3x2.5mm2)

Dan kan weer geluisterd worden.
Eerste bevindingen lijken positief. Het is niet heel uitgesproken maar iets nauwkeurigere plaatsing en een klein beetje meer body lijken wel het gevolg. Het geheel lijkt alleen iets meer aan de speaker te plakken, maar wel met het gevolg dat het plaatje beter klopt.

Dus het gepuzzel en tijd wordt wel beloond.
Zoals Garmtz al zei: ''Niet experimenteren met fase is het laten liggen van potentie in je set... Tenzij alle apparaten goed staan aangesloten uiteraard,,

garmtz

Citaat van: Boudewijn86 op juni  3, 2011, 14:43:45
Eerste bevindingen lijken positief. Het is niet heel uitgesproken maar iets nauwkeurigere plaatsing en een klein beetje meer body lijken wel het gevolg. Het geheel lijkt alleen iets meer aan de speaker te plakken, maar wel met het gevolg dat het plaatje beter klopt.

Dat klopt niet, het hoort absoluut niet meer te gaan plakken, maar juist minder. Niet meten, maar gewoon luisteren!

Boudewijn86

Het plakken is minimaal hoor, soweiso is het geheel erg subtiel veranderd. Nog minder als met interlinks wijzigen.
Misschien is plakken niet de juiste term, maar minder forward anders?

Primare en Focal electra's zijn vrij dynamisch. Dus een tikje minder forward is geen probleem. De balans is nu wel beter geworden.
Vooral het stereoplaatje is vooruit gegaan. Maar zoals gezegd, subtiel.

denoontje

BIj mij werd door de fase goed zetten op een primare het beeld veel ruimtelijker, juist minder vlak...

cheekyboy

Inderdaad, Ik vind het in fase losser van de speakers klinken met meer body en ruimtelijkheid

CZ79

Ik heb pas alles losgekoppeld (kabels) en opnieuw gemeten met de VD Hul Polechecker maar kon geen enkel verschil ontdekken in de waardes met in/uit fase
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Deleted Member 2

Citaat van: cz79 op augustus 30, 2013, 20:58:41
Ik heb pas alles losgekoppeld (kabels) en opnieuw gemeten met de VD Hul Polechecker maar kon geen enkel verschil ontdekken in de waardes met in/uit fase

Heb je de schuko geïsoleerd van de aarde?

CZ79

Meeste zijn geaarde en afgeschermde stekkers of is dat niet wat je bedoelt?

MacgregorSound

Citaat van: cz79 op augustus 30, 2013, 20:58:41

Mits er niks mis is met de apparatuur zul je ook nooit een verschil ontdekken, enkel tussen de oren  :)
Professional sound system engineer

CZ79

Ik denk dat je het niet helemaal snapt, meetbaar is er een verschil, dat was er in mjijn vorige set en dat is er nu niet dus vroeg ik me af hoe dat zou komen.

Je kunt met zo'n polechecker heel handig zien wat het verschil is tussen in/uit fase van de stekker

Snowmaster

:crazy:.....oud draadje.

Snel mijn reactie gewist  ::)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Deleted Member 2

Citaat van: cz79 op augustus 30, 2013, 23:21:33
Meeste zijn geaarde en afgeschermde stekkers of is dat niet wat je bedoelt?

Nee, ik bedoel dat als de aarde van het netsnoer aangesloten is op de aarde van het verdeelblok en van de component je geen verschil zal meten. Dus aarde losnemen en meten.

Soms levert het klankmatig voordeel als je de gemeten waardes zo veel als mogelijk bij elkaar houdt. Dus je neemt niet persé de laagst gemeten waardes, maar de dichts bij elkaar liggende.
Verder je keuze laten afhangen van klankmatig resultaat

Groet,

Henk

CZ79

Het grappige is dan dat de voorversterker van binnen niet is geaard, in de vorige setup meette er een klein verschil tussen in/uit fase, maar op een of andere manier heb ik dat nu niet meer.
Er staat ook niets over de aarde in de handleiding van de Pole Checker, behalve dat je alle verbindingen behalve de stroom kabel moet loshalen en dan vervolgens op één van de conncetoren (RCA buitenzijde bijvoorbeeld) moet meten

Deleted Member 2

Citaat van: cz79 op augustus 31, 2013, 00:35:01
Het grappige is dan dat de voorversterker van binnen niet is geaard, in de vorige setup meette er een klein verschil tussen in/uit fase, maar op een of andere manier heb ik dat nu niet meer.
Er staat ook niets over de aarde in de handleiding van de Pole Checker, behalve dat je alle verbindingen behalve de stroom kabel moet loshalen en dan vervolgens op één van de conncetoren (RCA buitenzijde bijvoorbeeld) moet meten

Die vdH polechecker heb ik aan iemand cadeau gedaan. Het meten met een digitale universeelmeter bevalt mij beter. Zeker ook om de diverse waardes af te kunnen lezen.

CZ79

daar heb ik te weinig kaas van gegeten, heb wel een aardige multimeter (ooit gekregen) maar weet hem niet te gebruiken

Deleted Member 2

Citaat van: cz79 op augustus 31, 2013, 00:42:55
daar heb ik te weinig kaas van gegeten, heb wel een aardige multimeter (ooit gekregen) maar weet hem niet te gebruiken

Als het een digitale multi meter is, zou het zonde zijn deze niet te gebruiken. Je zet de meter op AC en start in het bereik van circa 200V. dan meten en indien het bereik te hoog gekozen is in stapjes terug gaan naar een lagere waarde. Bijvoorbeeld naar 100V, 20V, etc tot je zo veel mogelijk cijfers voor de komma ziet. Stekker (schuko) omdraaien en weer opnieuw meten. Dat is alles. Succes.

Gr
Henk

garmtz

Citaat van: Onder013 op augustus 31, 2013, 11:28:28
Als het een digitale multi meter is, zou het zonde zijn deze niet te gebruiken. Je zet de meter op AC en start in het bereik van circa 200V. dan meten en indien het bereik te hoog gekozen is in stapjes terug gaan naar een lagere waarde. Bijvoorbeeld naar 100V, 20V, etc tot je zo veel mogelijk cijfers voor de komma ziet. Stekker (schuko) omdraaien en weer opnieuw meten. Dat is alles. Succes.

Gr
Henk

Wel belangrijk om wat randvooraarden te noemen:

- Het apparaat 'onder test' mag aan geen ander apparaat staan aangesloten
- Het apparaat moet op een wandcontactdoos (of stekkerblok) ZONDER randaarde worden aangesloten.
- Meet tussen een schroefje van de kast (of de buitenste 'bus' van een van de RCA ingangen) en randaarde van je lichtnet