Fase van stekkers

Gestart door Frankie88, februari 10, 2010, 15:02:29

Vorige topic - Volgende topic

tiptop

Hier merk ik voldoende verschil om de moeite te nemen de stekkers in fase te zetten :)

Oh ja. Cambridge audio lijkt bij hun apparaten juist de fase op het linker pootje te hebben. Nu twee apparaten en bij allebei het geval. De versterker heb ik aangepast, de bd-speler niet en gewoon de stekker omgedraaid. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

dre73

koen,ik probeer het te vinden maar sander had ergens een technische verklaring opgeschreven waar het te horen verschil verklaard werd!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Koen K

Daar ben ik wel in geïnteresseerd, want in feite is wat er vóór de gelijkrichting en afvlakking gebeurt nauwelijks relevant te noemen (tenzij je het over inschakelpieken e.d. van andere apparatuur hebt).

erik s.

Citaat van: Koen K op februari 11, 2010, 20:39:15
Daar ben ik wel in geïnteresseerd, want in feite is wat er vóór de gelijkrichting en afvlakking gebeurt nauwelijks relevant te noemen (tenzij je het over inschakelpieken e.d. van andere apparatuur hebt).
je geeft zelf aan dat de nul altijd nul is. misschien zit 'm daar wel de kneep. :)
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Koen K

Dat klopt, daar zat ik ook net aan te denken. Maar dan nog, zolang de voeding ongeveer +/- 230V "ziet" lijkt mij dat er niks aan de hand is.

dre73

dat denk ik ook,maar ik weet dat koen daar geen genoegen mee neemt! :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Koen K

:laugh:

Klopt!

Daarbij komt nog dat ik zelf nooit verschil heb geconstateerd bij het omdraaien van stekkers. En ja, dat heb ik dus wel geprobeerd.  ;)

dre73

CiteerFase: wel belangrijk ivm. capacitieve lekstromen die in de net-transformator kunnen optreden.
Dat is vaak a-symmetrisch, de ene kant van de wikkeling ligt dichter tegen de kern aan dan de andere kant.
Die lekstromen lopen van de kast via een interlink naar een andere kast die ook zijn eigen lekstroompje heeft.
De potentialen van alle kasten moeten dan ook zo dicht mogelijk bij elkaar liggen.

machtig verhaaltje niet! :D

Marvin....

dat is een uitleg van de 'grootmeester' hemzelf?  (kt88).

Koen K

Citaat van: dre73 op februari 11, 2010, 20:46:14
machtig verhaaltje niet! :D

Zeker... Maar vrij academisch (m.a.w. zo'n vaart zal het niet lopen) en bovendien hangt het dus sterk van de gebruikte apparaten af.

peterrr

Bij de Duitse testen  in hun Hifi bladen, geven ze al aan met een icoontje waar op de apparaten de nu 0 zit.

Zelf heb ik alles uitgepoold op de audio groep, dat had voor mij iets effect.  ( meten tussen aarde en apparaat)
Er is een Miniem verschil hoorbaar, bij mij de Buizenversterker alleen.
Het omdraaien van cd,voedingen van wadia, mf dac, e.d geen.

grt Peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

dre73

Citeeren bovendien hangt het dus sterk van de gebruikte apparaten af.

dat heb ik inderdaad al vaker ondervonden ;)

dre73

antwoord van een andere technicus:

CiteerNee, dat is hoogst onwaarschijnlijk. Of de trafo moet wel zo slecht zijn dat het echt uitmaakt. Primair is er sprake van een fase en een nul, die komen uit het stopcontact. Op de secundaire is er geen sprake meer van een fase en een nul, meer van 2 fases. Het is ahw galvanisch gescheiden. Je kunt er rustig vanuit gaan dat er geen verschil hoorbaar is.

:D

BernHardN

Citaat van: Moondust op februari 11, 2010, 20:33:50
Toen Bjorn van BB&G bij mij was en de stekker van mijn receiver omdraaide was het goed te horen dat het geluid anders was. En ik ben echt geen heel erg geoefende luisteraar.

Toen iemand ging luisteren naar mijn dv17 waarvan je het video gedeelte kan uitschakelen om invloed van dit gedeelte te elimineren zij hij ook iets verschil te horen, ik had alleen het knopje helemaal niet ingedrukt....... :blink:

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

BernHardN

Citaat van: dre73 op februari 11, 2010, 20:36:21
koen,ik probeer het te vinden maar sander had ergens een technische verklaring opgeschreven waar het te horen verschil verklaard werd!

Mensen proberen ook vaak een theorie aan iets te hangen waarvan ze denken dat het zo is.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Koen K

Citaat van: dre73 op februari 11, 2010, 21:10:01
antwoord van een andere technicus:

Kan wel raden wie dat is en zowel zijn mening als die van KT88 sla ik erg hoog aan  ;)

dre73

die met de j inderdaad ;)
en ja beiden sla ik zeer hoog aan!

Koen K

Citaat van: BernHardN op februari 11, 2010, 21:13:23
Mensen proberen ook vaak een theorie aan iets te hangen waarvan ze denken dat het zo is.

Dat sowieso... Vóór het zoeken van verklaringen is het meestal nuttig om het te verklaren "feit" eens goed onder de loep te nemen.  ;)

Citaat van: dre73 op februari 11, 2010, 21:14:49

Blijft toch weer het zelf proberen over...  ;D

dre73

CiteerBlijft toch weer het zelf proberen over...

dus jij weet `t ook niet meer? :D

Interficior

Als ik hier een trafo bekijk zijn de twee inputdraden beide wit, ononderscheidbaar, en bij de basis ook nog eens afgeschermd met een krimpkous. Ik vraag me ten zeerste af of alle fabrikanten bij het aansluiten van de trafo aan de IEC-inlet allemaal dezelfde kabel hebben aangesloten.

Of hoeft dat faseverhaal maar tot de achterkant van de versterker en is het daarna goed?
Take it or lease it

Koen K

Citaat van: dre73 op februari 11, 2010, 21:19:26
dus jij weet `t ook niet meer? :D

Ik hoop niet dat ik de indruk gewekt heb het in de eerste plaats wél te weten!  ;D

dre73

CiteerIk hoop niet dat ik de indruk gewekt heb het in de eerste plaats wél te weten!

:D

ik heb het verschil al vaker mogen horen,en niet alleen in m`n eigen installatie.

Marvin....

Citaat van: dre73 op februari 11, 2010, 21:14:49

x2

Cyreg

Diegene die het niet (willen/kunnen) horen met hun setup, kunnen de vraag vd OP dus niet beantwoorden.
Dus waarom dan toch allemaal commentaar geven? Daarop zit de OP vast niet te wachten!  ???
O ja, en discussies over het theoretische- ipv het praktische deel, daarvoor is toch 'n aparte draad-categorie  ;D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 2DW Gold > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (8SE)

Koen K

Waarom denk je:

1. Dat een ander het niet wil horen? Stel dat jij het juist hoort omdat je het wilt horen?
2. Dat een ander het niet kan horen? Ken je de sets van iedereen die hier gepost heeft soms?
3. Dat de topicstarter alleen maar ongefundeerde praatjes wil lezen? Als de topicstarter niet van feiten gediend is kan hij dat vast ook zelf zeggen, daar heeft 'ie je hulp vast niet bij nodig  ;)