Fase van stekkers

Gestart door Frankie88, februari 10, 2010, 15:02:29

Vorige topic - Volgende topic

Frankie88

Ik was even benieuwd waar het allemaal tot zou leiden...

Maar wat ik concludeer uit dit alles: is dat je niet aan de stekker van je apparatuur kunt zien welke pool de plus of min is?
Samsung LE32R81(Black), Onkyo TX-SR805(Black), Onkyo DV-S757, Sony Playstation 3, Toshiba HD EP-35, B&W 602S3, ASW 650 W & M LS-01, Monster HDMI 400, Monster HDMI-DVI 400, Monster HTS800, Logitech Harmony 895.(Two-Star Trader)

DVD: 156, HD-DVD: 8, BLU-RAYS: 22

Miracle.

Citaat van: Cyreg op februari 11, 2010, 22:47:40
Diegene die het niet (willen/kunnen) horen met hun setup, kunnen de vraag vd OP dus niet beantwoorden.
Dus waarom dan toch allemaal commentaar geven? Daarop zit de OP vast niet te wachten!  ???
O ja, en discussies over het theoretische- ipv het praktische deel, daarvoor is toch 'n aparte draad-categorie  ;D
Ach Cyreg, dat schijnt op de NL fora heel gewoon te zijn. Wanneer men op een Blokkerhuismerk- of 30(of ouder) jaar oud (met verlopen C's, weerstanden en achterhaalde spoelen) setje geen verschil hoort IS het er niet.
Ook wanneer er met de bouwmarkt-multimeter geen verschillen meetbaar zijn kunnen die er ook niet zijn.

Ga je echter met een THD meter meten, of op een scoop of een H meter gaat kijken wat er uit de trafo komt komen er vaak heel ander resultaten uit dan wanneer je enkel de stroom en het voltage op een multimeter bekijkt.

Op de vraag hoe je de stekkers in het stopcontact dient te zetten is het antwoord vrij simpel: Zo dat de lekstromen op alle apparaten zo dicht mogelijk bij elkaar liggen, en of dat nu laag of hoog is maakt niet uit.
Wanneer je 2 apparaten hebt met een lekstroom van 10V en 1 van 200V, en alle 3 zijn dat de laagste waarden is het niet optimaal.
Wanneer de eerste 2 apparaten een maximale lekstroom hebben die dichter in de buurt van die 200V komen, van het apparaat met 200V als laagste waarde zal de installatie beter klinken wanneer je die apparaten zo schakeld dat ze dichter bij die 200V zitten.
Meet dus van alle apparaten in de keten de minimale en maximale lekstroom, en breng die zo dicht als mogelijk bij elkaar, en ga dan nogmaals luisteren, ondanks het commentaar van de mensen die de verschillen niet horen.
Ga op je eigen ervaring af.
Wanneer jouw installatie in staat is om verschillen te laten horen, prijs jezelf rijk met zo'n mooie installatie. Wanneer jouw installatie die verschillen niet laat horen, prijs jezelf rijk met een installatie die heel makkelijk in het gebruik is. ;)

tiptop

Het mooiste voorbeeld voor mij is echter nog beeld! Qua geluid kan men nog twisten, maar met beeld is het overduidelijk.

Bij de bd-speler (waarbij inwendig dus de fase op het ander pootje zit) was het erg duidelijk.
Eerst "normaal" aangesloten en kreeg het beeld niet mooi. Alsof er teveel contrast was en een beetje gelig.
Na een dag dacht ik opeens dat het dus de fase misschien zou kunnen zijn, na eerst de instellingen te hebben nagekeken.

Het beeld was meteen ook strakker (minder korrelig), het gelige was weg en het contrast was weer goed. gezichten van mensen hadden weer hun natuurlijke kleur en niet dat overblown.

Het technische gedeelte heb ik geen verstand van dus laat ik graag aan de technici over. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

S@m

Citaat van: Frankie88 op februari 12, 2010, 00:14:33
Ik was even benieuwd waar het allemaal tot zou leiden...

Maar wat ik concludeer uit dit alles: is dat je niet aan de stekker van je apparatuur kunt zien welke pool de plus of min is?

Meten...

Koen K

Citaat van: Miracle. op februari 12, 2010, 01:36:16
Ach Cyreg, dat schijnt op de NL fora heel gewoon te zijn. Wanneer men op een Blokkerhuismerk- of 30(of ouder) jaar oud (met verlopen C's, weerstanden en achterhaalde spoelen) setje geen verschil hoort IS het er niet.

Ook wanneer er met de bouwmarkt-multimeter geen verschillen meetbaar zijn kunnen die er ook niet zijn.

Zouden die Marquant-luisteraars (da's toch het Blokker-huismerk?) ook niet weten wat de eenheid van stroom is en die evenmin kunnen onderscheiden van de eenheid van spanning? Of zouden die dat wél doorhebben?  ;)

Citeer
Ga je echter met een THD meter meten, of op een scoop of een H meter gaat kijken wat er uit de trafo komt komen er vaak heel ander resultaten uit dan wanneer je enkel de stroom en het voltage op een multimeter bekijkt.

Hoe belangrijk is volgens jou de THD van de netspanning?  :dry:

Martin_M

Citaat van: Koen K op februari 12, 2010, 15:56:27
Hoe belangrijk is volgens jou de THD van de netspanning?  :dry:

Heel belangrijk nu ik het verschil hoor als ik dat met de PSAudio PPP terug kan brengen tot 0.4% (is normaal boven de 2%)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

BernHardN

Ik wil toch even dit hier kwijt

CiteerI don't want to write too much about them. It's a Pandoras box.  I am a believer that cables are audibly different. I LOVE exotic cables.
But be careful.
I think that circuit topology is 10 times more important than cables, and system positioning in room is 10 times more important than cables. And choice of system elements (amps, sources) is 10 times more important.
People attach FAR TOO MUCH importance to cables. So many people end up spending 500 dollars on an amp and same amount on IC and speaker cables but later, trying in vain to improve the cheap amp sound by Siltech wires.
DON'T BE SO STUPID.
I can guarantee that if I wire all my system EVERYWHERE with cheapest zip cord, it will still thrash all and any systems out there costing 10 times  as much, systems whose cables cost more than my entire system. Because I have well thought out system.

From my experience, in cables the sound quality is a result of:
33% conductor material
33% insulation
and 33% geometry
One percent are plugs and termination.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Koen K

Citaat van: Martin_M op februari 12, 2010, 16:24:41
Heel belangrijk nu ik het verschil hoor als ik dat met de PSAudio PPP terug kan brengen tot 0.4% (is normaal boven de 2%)

Tja, als ik zie hoe duur dat ding is verbaast het me niks dat er dan verschil gehoord wordt. Het wordt naar mijn idee interessant als er ook wat objectievere aanwijzingen zijn dat het werkt.  ;)

Koen K

@ BernhardN: Hoewel ik niet geloof in kabels en dergelijke vind ik dat er veel wijsheid in deze passage zit:

CiteerI can guarantee that if I wire all my system EVERYWHERE with cheapest zip cord, it will still thrash all and any systems out there costing 10 times  as much, systems whose cables cost more than my entire system. Because I have well thought out system.

BernHardN

Citaat van: Koen K op februari 12, 2010, 16:32:21
@ BernhardN: Hoewel ik niet geloof in kabels en dergelijke vind ik dat er veel wijsheid in deze passage zit:

ik geloof ook niet erin en dit is een bevestiging van wat ik altijd al dacht als ik weer mensen hoor die voor veel geld kabels hebben gekocht

Citeera problem like this: "Oh uh I have these great speakers but I thing they may be a little bright in the trebles so I am gonna go and buy the mellow sounding Van Den Hul carbon speaker cables maybe this will tame the brightness a little bit"
OOooppps there goes 2 K Euros.
My recommendation is to buy 20 euro-cent 1 Ohm 1 watt resistors and add to the goddamned tweeters and spend the rest of money on a 2 week stay in Croatia for the whole family. Or better - 18 inch woofers.

Onkyo TX-NR818
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Koen K

Ach, zo. Ja, daar ben ik het wel mee eens.

tiptop

En het wordt weer lekker zwart wit neergezet en volop gesuggereerd. :sigh:

Het is toch altijd een kwestie van balans!

Dan krijg je weer zo'n onzin opmerking dat alle andere dingen belangrijker zijn en lijkt het verhaal de suggestie te wekken dat iemand die dure kabels koopt niet aan de rest van de set of de opstelling denkt. :baaa:

je set hoort in balans te zijn, net als de akoestiek iig redelijk goed moet zijn en de opstelling van de set/luidsprekers en de luisterpositie.

En bij die balans horen, als je set ook wat meer kost, imho ook betere kabels. En in balans met de set dus. Maar wat is dan balans? Imho is dat aan de luisteraar. Hoor je nog duidelijk verschillen als je overgaat naar een duurdere kabel? dan is het mi te rechtvaardigen om die in je set te plaatsen. Waar is het omslagpunt dat je misschien beter voor een beter component kan gaan? Dat is ook aan de luisteraar en afhankelijk van de samenstelling van de componenten en het component wat je wil vervangen.

Er zullen mensen zijn die die balans een beetje uit het oog verliezen, maar velen ook niet.

Dus om meteen weer de wens voor dure (betere) kabels op die manier belachelijk te maken is mi onzin.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

peterrr

Volgens mij ging dit topic, niet over interlinks.

Maar ik kan het mis hebben natuurlijk, :shaun:

grt peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

tiptop

Citaat van: peterrr op februari 12, 2010, 19:37:32
Volgens mij ging dit topic, niet over interlinks.

Maar ik kan het mis hebben natuurlijk, :shaun:

grt peterr
Ja, je hebt gelijk, Peter. Sorry. ;)

peterrr

En topic zoals dit, komt vaak op "die" discussie uit.. ;D

Frankie88

Citaat van: S@m op februari 12, 2010, 11:36:56
Meten...

Je bedoelt zeker ook om de fase in het stopcontact te meten.

Je kunt toch niks meten aan de stekker van je apparaat(bijv versterker) als deze niet in het stopcontact zit? leest iedereen er nou overheen dat mijn vraag is hoe je weet welke kant de goede kant is van je apparaat, en dat mijn antwoord over het stopcontact al beantwoord is.
Samsung LE32R81(Black), Onkyo TX-SR805(Black), Onkyo DV-S757, Sony Playstation 3, Toshiba HD EP-35, B&W 602S3, ASW 650 W & M LS-01, Monster HDMI 400, Monster HDMI-DVI 400, Monster HTS800, Logitech Harmony 895.(Two-Star Trader)

DVD: 156, HD-DVD: 8, BLU-RAYS: 22

erik s.

Citaat van: Frankie88 op februari 12, 2010, 20:25:31

Je kunt toch niks meten aan de stekker van je apparaat(bijv versterker) als deze niet in het stopcontact zit? leest iedereen er nou overheen dat mijn vraag is hoe je weet welke kant de goede kant is van je apparaat, en dat mijn antwoord over het stopcontact al beantwoord is.
als je netsnoer vast zit aan het apparaat is het wat lastiger. zo niet, stop het netsnoer in de wandcontactdoos en meet je met bv een spanningszoeker of de fase rechts op de IEC zit.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

tiptop

Citaat van: Frankie88 op februari 12, 2010, 20:25:31

iedereen gaat er vanuit dat je netstekker los is van je apparaat.

Als je netkabel vast zit moet je de lekspanning meten op je rca aansluiting met een voltmeter. Je stekker steeds omdraaien en meten. de minste spanning is de goede kant.
Maar dat is vaak te lastig.
Van medevoort heeft een polechecker. Die werkt aardig goed. Dan zet je spanning op je apparaat en nader je je apparaat met de polechecker. Dan gaat hij zoemen (of niet).
Daarna draai je de stekker om en weer met de polechecker richting apparaat. De keer dat hij het dichtstbij gaat zoemen of niet is de goede kant.

BernHardN

Citaat van: peterrr op februari 12, 2010, 19:52:41
En topic zoals dit, komt vaak op "die" discussie uit.. ;D

het gaat nu niet om "die" discussie maar het ik neem aan het 'effect' van er achter komen waar de fase zit en hier ook wat mee doen.
dan kom je automatisch uit op waarom wil je dit weten daar apparatuur helemaal geen AC gebruiken maar DC
op het moment dat de sinus in het apparaat komt wordt het de nek omgedraaid en veranderd het in een nette lijn!
hiermee ook gelijk de "troep" die in de sinus zit!

Onkyo TX-NR818
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

peterrr

Dat is "jouw" visie prima,

Het jaren installeren van smart ups van APC apparatuur doet mij een ander hebben.

grt Peterr

scrutinizer

Citeer

I can guarantee that if I wire all my system EVERYWHERE with cheapest zip cord, it will still thrash all and any systems out there costing 10 times  as much, systems whose cables cost more than my entire system. Because I have well thought out system.

What if that system costing 10 times as much is carfully selected and well thought out? ::)

:police:

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

advr

Citaat van: tiptop op februari 12, 2010, 20:44:21
iedereen gaat er vanuit dat je netstekker los is van je apparaat.

Als je netkabel vast zit moet je de lekspanning meten op je rca aansluiting met een voltmeter. Je stekker steeds omdraaien en meten. de minste spanning is de goede kant.
Maar dat is vaak te lastig.
Van medevoort heeft een polechecker. Die werkt aardig goed. Dan zet je spanning op je apparaat en nader je je apparaat met de polechecker. Dan gaat hij zoemen (of niet).
Daarna draai je de stekker om en weer met de polechecker richting apparaat. De keer dat hij het dichtstbij gaat zoemen of niet is de goede kant.

je moet het te checken apparaat wel in een NIET geaard stopcontact doen... ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Snowmaster

Citaat van: Martin_M op februari 12, 2010, 16:24:41

Hé, ik herken je nu pas. Jij bent volgens mij de Martin van "Martin" of niet?
Wist niet eens dat je forummember was  :).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

S@m

Citaat van: advr op februari 13, 2010, 19:25:38
je moet het te checken apparaat wel in een NIET geaard stopcontact doen... ;D

Zoals eerder aangegeven, hier staat duidelijk beschreven hoe één en ander in z'n werk gaat...

Snowmaster

Citaat van: S@m op februari 13, 2010, 19:41:12
Zoals eerder aangegeven, hier staat duidelijk beschreven hoe één en ander in z'n werk gaat...

Misschien moet je even met een spanningszoeker naar toe  ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)