The XTZ Mansion -> Nieuwe receiver

Gestart door Martijnst1990, februari 8, 2010, 20:14:51

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijnst1990

Citaat van: MVG op oktober  6, 2011, 23:06:09
Hoi Martijn, allereerst mijn complimenten over je super mooie set!

Ik heb even een vraag voor je: Hoe ver staan jou rears van je af als je film zit te kijken, met andere woorden: hoe is de ervaring als ze vrij dichtbij staan ( of misschien zie ik dit verkeerd op de foto) Dit is een vraag die me bezig houdt ten aanzien mijn toekomstige HT, om eventueel ook met 4 dezelfde monitoren rondom te gaan werken. Dus vandaar : ;D
Thanks :)

Op de vorige pagina staan een aantal foto's van de opstelling als ik alleen films kijk en dan staan de rears iets meer als een meter van me af. Kijk ik met een vriend een film staan er dus 2 stoelen en staan ze wel een stuk dichterbij. Maar zeker als ik alleen kijk vind ik het heel prettig klinken. Ik ben er wel van overtuigd dat ze in een grotere ruimte en dus wat verder van me af staan dat ze beter tot hun recht komen, maar dit is zeker niet slecht. Als ik met nog iemand een film kijk merk je wel dat de bubbel wat minder word omdat je er dan wel erg dicht op zit waardoor de speaker makkelijk aan te wijzen is, maar alsnog vind ik het zeker niet verkeerd klinken.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Citaat van: high-q op oktober  6, 2011, 23:27:37
Plaatsen van een sub blijft lastig, zeker als je hem niet overal kunt plaatsen.
Die van mij kan je bij luide bass scenes ook nog aanwijzen (naast de bank), verder integreert ie prima in de opstelling. Thor is idd een leuke film met sub low scenes :)

Bevalt dat trouwens, pure direct met sub?
Sub afstellen is inderdaad erg lastig, heb er ook heel lang over gedaan en verschillende plaatsen geprobeerd. Heb op dit moment in ieder geval wel het beste resultaat behaald tot nu toe :)

Ik ben niet verder gegaan met de high level aansluiting. Probleem is dat ik maar 1 crossover en gain op mijn sub hebt waardoor hij niet tegelijk met high en low level goed staat ingesteld. Bij deze sub is het eigenlijk meer of of. Bij bijvoorbeeld een BK sub heb je voor zowel de high als low level een aparte crossover en gain en kan je ze dus beide goed afstellen.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Citaat van: Martijn90 op september 25, 2011, 10:38:54
Denk je ook eens leuk een showcase te maken, kom je erachter dat het merk XTZ er niet eens in voor komt :( Nu maar hopen dat mijn verzoek snel word vervuld, een showcase zonder speakers stelt ook niet veel voor ;D
XTZ is toegevoegd, heb ik toch nog mijn showcase af kunnen maken ;D Overigens wel een beetje van geschrokken, maar dat zal voor de meeste gelden denk ik ;)

Verder gister druk geweest met REW metingen om de sub beter in te stellen en daar ben ik zeker niet ontevreden over. Bleek dat de sub achter de luisterplek toch (helemaal) geen goede plaats was en dus is hij weer naar voren verhuist, naast de rechter front. Nog wat aan de phase gedraaid en ik ben nu zeker niet ontevreden.

Hier de meting toen de sub nog achter mij stond:



En zoals de sub nu staat:

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ejorne

Citaat van: Martijn90 op oktober 15, 2011, 13:59:03
XTZ is toegevoegd, heb ik toch nog mijn showcase af kunnen maken ;D Overigens wel een beetje van geschrokken, maar dat zal voor de meeste gelden denk ik ;)

Verder gister druk geweest met REW metingen om de sub beter in te stellen en daar ben ik zeker niet ontevreden over. Bleek dat de sub achter de luisterplek toch (helemaal) geen goede plaats was en dus is hij weer naar voren verhuist, naast de rechter front. Nog wat aan de phase gedraaid en ik ben nu zeker niet ontevreden.

Hier de meting toen de sub nog achter mij stond:



En zoals de sub nu staat:



O0

morca

Citaat van: Martijn90 op oktober 15, 2011, 13:59:03
XTZ is toegevoegd, heb ik toch nog mijn showcase af kunnen maken ;D Overigens wel een beetje van geschrokken, maar dat zal voor de meeste gelden denk ik ;)

Verder gister druk geweest met REW metingen om de sub beter in te stellen en daar ben ik zeker niet ontevreden over. Bleek dat de sub achter de luisterplek toch (helemaal) geen goede plaats was en dus is hij weer naar voren verhuist, naast de rechter front. Nog wat aan de phase gedraaid en ik ben nu zeker niet ontevreden.

Hier de meting toen de sub nog achter mij stond:



En zoals de sub nu staat:


Nogmaals  :thumbs-up: Is dit de beste plek na een paar testen? ja toch

Martijnst1990

Citaat van: morca op oktober 15, 2011, 20:32:06
Nogmaals  :thumbs-up: Is dit de beste plek na een paar testen? ja toch
Klopt, sub kan eigenlijk op 3 plaatsen. Naast rechter front (staat die nu), naast linker front, maar dan staat hij in een hoek vlak onder een schuin dak. Heb hem daar even gehad, maar dat bonkt heel erg. En achter de luisterplek, maar dat was sowieso niet een hele handige plek en achteraf blijkt dus ook niet een hele goede plek qua laag.

Net Captain America gezien en dat klinkt toch wel erg lekker! Sub gaat toch nog best diep en het klinkt allemaal lekker vol :) Ik ben tot nu toe in ieder geval heel erg tevreden, gezien mijn kamer.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Een hele verbetering Martijn! Heel goed. Hoe staat je x-over op de receiver nu? Die van de sub trouwens bij voorkeur uit of zo hoog mogelijk...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijnst1990

Citaat van: HTip op oktober 16, 2011, 12:53:15
Een hele verbetering Martijn! Heel goed. Hoe staat je x-over op de receiver nu? Die van de sub trouwens bij voorkeur uit of zo hoog mogelijk...
Thanks :) Crossover in de reciever staat op 80 en op de sub staat helemaal open.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Citaat van: Martijn90 op oktober 16, 2011, 13:00:54
Thanks :) Crossover in de reciever staat op 80 en op de sub staat helemaal open.
Ook helemaal goed. Wat is het -3dB-punt van je monitors?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijnst1990

Citaat van: HTip op oktober 17, 2011, 08:01:56
Ook helemaal goed. Wat is het -3dB-punt van je monitors?
Staat helaas niet in de manual, maar ik geloof dat is van Ralf (RA Subs) heb gehoord dat het 42 hz is.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Citaat van: Martijn90 op oktober 17, 2011, 08:24:11
Staat helaas niet in de manual, maar ik geloof dat is van Ralf (RA Subs) heb gehoord dat het 42 hz is.
Dan is 80Hz x-over prima en kan je daar weinig winst meer mee boeken. Gewoon lekker zo laten dus en genieten :pompom:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijnst1990

Citaat van: HTip op oktober 17, 2011, 09:02:35
Dan is 80Hz x-over prima en kan je daar weinig winst meer mee boeken. Gewoon lekker zo laten dus en genieten :pompom:
Genieten komt zeker goed ;) Heb ook luisterpositie een cm of 30-40 naar voren geschoven zodat de rears net iets verder achter me staan en zoals jij zei ook de rears iets verder achter mij gericht. Is nu nog meer een echte bubble geworden zeker met de nieuwe plaatsing van de sub. Heb nu voor het eerst het gevoel dat het écht goed staat afgesteld :) Nog bedankt voor die tip ;D

Gister Cars 2 en DejaVu gekeken en dat was echt een heerlijke ervaring.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje


Martijnst1990

Citaat van: HTip op oktober 17, 2011, 11:29:41
Mooi dat die tip goed heeft uitgepakt :thumbs-up:
Nu inmiddels weer wat films verder en ik kan zeggen dat het zeker een mooiere bubble geeft :)

Citaat van: denoontje op oktober 24, 2011, 21:04:44
flink bezig geweest zie ik....
Inderdaad. Af en toe heb ik nog wel het idee dat ik de sub kan aanwijzen, dus daar zit wellicht nog wat verbetering in, maar tot nu toe is het al een hele verbetering. Zo blijft de hobby leuk hé, tweaken voor niks.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Citaat van: Martijn90 op oktober 24, 2011, 21:56:00
Nu inmiddels weer wat films verder en ik kan zeggen dat het zeker een mooiere bubble geeft :)
Inderdaad. Af en toe heb ik nog wel het idee dat ik de sub kan aanwijzen, dus daar zit wellicht nog wat verbetering in, maar tot nu toe is het al een hele verbetering. Zo blijft de hobby leuk hé, tweaken voor niks.
Je crosover per hertz iets terug draaien,om en nabij 80 is hij niet plaatsbaar als het goed is

Martijnst1990

Citaat van: morca op oktober 25, 2011, 17:31:22
Je crosover per hertz iets terug draaien,om en nabij 80 is hij niet plaatsbaar als het goed is
Crossover op de sub moet toch helemaal open of uit staan als ik de crossover in de receiver aan heb staan? Anders word hij op 2 manieren afgekapt en mis ik iets in het LFE kanaal? Op de receiver kan hij alleen op 50 of 80 helaas, ik denk dat 70 net mooier zou zijn. Denk da ik eerder nog wat aan de phase moet doen als ik hem nogniets aan kan wijzen.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Citaat van: Martijn90 op oktober 25, 2011, 18:01:55
Crossover op de sub moet toch helemaal open of uit staan als ik de crossover in de receiver aan heb staan? Anders word hij op 2 manieren afgekapt en mis ik iets in het LFE kanaal? Op de receiver kan hij alleen op 50 of 80 helaas, ik denk dat 70 net mooier zou zijn. Denk da ik eerder nog wat aan de phase moet doen als ik hem nogniets aan kan wijzen.
Oh ok,ik dacht dat je de fase al had ingemeten met de db  :D

Martijnst1990

Citaat van: morca op oktober 25, 2011, 23:44:19
Oh ok,ik dacht dat je de fase al had ingemeten met de db  :D
Ben ik ook mee bezig geweest maar blijf het toch lastig vinden. Zal binnenkort nog is het 1 en ander proberen met de phase.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Citaat van: Martijn90 op oktober 26, 2011, 11:37:36
Ben ik ook mee bezig geweest maar blijf het toch lastig vinden. Zal binnenkort nog is het 1 en ander proberen met de phase.
Ok apart,ik deed de gesloten gewoon op het oor,maar de bandpass aan de gesloten laten sluiten moesten we even voor meten.
Gewoon in REW gekeken waneer hij het meeste uitslaat,klinkt beter zo

Martijnst1990

Citaat van: morca op oktober 26, 2011, 17:38:10
Ok apart,ik deed de gesloten gewoon op het oor,maar de bandpass aan de gesloten laten sluiten moesten we even voor meten.
Gewoon in REW gekeken waneer hij het meeste uitslaat,klinkt beter zo
Ik heb altijd begrepen dat je de phase zo moet staan dat je de sub juist niet kan plaatsen op gehoor en niet wanneer hij het hardste klinkt? Hoe dan ook kan ik hier nog wel wat aan tweaken denk ik.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Citaat van: Martijn90 op oktober 26, 2011, 22:16:40
Ik heb altijd begrepen dat je de phase zo moet staan dat je de sub juist niet kan plaatsen op gehoor en niet wanneer hij het hardste klinkt? Hoe dan ook kan ik hier nog wel wat aan tweaken denk ik.
Als je hem naast je front hebt staan zou 0 goed moeten zijn.
Ik meet dit ook pas sinds ik 2 sub,s heb,de eerste wel even getest die stond inderdaad goed.
Maar de 2e stond verkeerd dat was wel een bak extra herrie in sommige gebieden,maar nu hij goed staat klinkt hij veel beter.

Philip wat is jouw mening hierover? Hoe adviseer jij Martijn hem goed af te stellen.

En misschien staat hij wel goed ,ik deed het ook op gehoor de eerste keer.

HTip

Het beste stel je de fase af op gehoor. Het is wel zichtbaar in metingen, maar het is moeilijk te beoordelen wanneer het goed is. Daar heb je ervaring voor nodig. Er zijn een aantal muziekstukken die zich hiervoor lenen. Het meest genoemd is "The way you make me feel" van Michael Jackson. Het basloopje in het begin moet naadloos door de sub en fronts worden gespeeld. Crossover is hierbij ook van invloed. De sub moet eigenlijk "verdwijnen" in het geluidsbeeld. Dan staat de fase perfect afgesteld.

Het is overigens niet altijd zo dat een sub naast een front automatisch een fase van 0 heeft. Hangt ook sterk van de reflectie af.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

Citaat van: HTip op oktober 26, 2011, 23:23:57
Het beste stel je de fase af op gehoor. Het is wel zichtbaar in metingen, maar het is moeilijk te beoordelen wanneer het goed is. Daar heb je ervaring voor nodig. Er zijn een aantal muziekstukken die zich hiervoor lenen. Het meest genoemd is "The way you make me feel" van Michael Jackson. Het basloopje in het begin moet naadloos door de sub en fronts worden gespeeld. Crossover is hierbij ook van invloed. De sub moet eigenlijk "verdwijnen" in het geluidsbeeld. Dan staat de fase perfect afgesteld.

Het is overigens niet altijd zo dat een sub naast een front automatisch een fase van 0 heeft. Hangt ook sterk van de reflectie af.


dat ga ik vanavond dan ook eens testen.

Gistyer even filmpje gekeken en ik kan naar mijn idee de sub te makkelijk aanwijzen.
Bjorn heeft 'm wel op de plek neergezet op basis van metingen en output

morca

Citaat van: HTip op oktober 26, 2011, 23:23:57
Het beste stel je de fase af op gehoor. Het is wel zichtbaar in metingen, maar het is moeilijk te beoordelen wanneer het goed is. Daar heb je ervaring voor nodig. Er zijn een aantal muziekstukken die zich hiervoor lenen. Het meest genoemd is "The way you make me feel" van Michael Jackson. Het basloopje in het begin moet naadloos door de sub en fronts worden gespeeld. Crossover is hierbij ook van invloed. De sub moet eigenlijk "verdwijnen" in het geluidsbeeld. Dan staat de fase perfect afgesteld.

Het is overigens niet altijd zo dat een sub naast een front automatisch een fase van 0 heeft. Hangt ook sterk van de reflectie af.
Mijn sub heeft een reflectie van bijna 0 denk ik door de plaatsing,vandaar dat ik bij mij met 0 mooi uitkom vermoed ik.
Ik weet bv niet hoe die van Ejorne staat ,en die heeft een vergelijkbare opstelling,maar wel meer nagalm

De sub moet echt verdwijnen ja het moet gewoon uit je front,s te lijken komen.