The XTZ Mansion -> Nieuwe receiver

Gestart door Martijnst1990, februari 8, 2010, 20:14:51

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

morca

Citaat van: Martijn90 op oktober 24, 2010, 14:04:46
Die MA's zijn inderdaad prima speakers, zeker voor wat ik er toen voor betaald heb. Nu speelt het zoals gezegd ook al erg lekker wat me even de tijd geeft om te sparen voor nog een setje XTZ's ;) Ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen, lees altijd dat het een heleverbetering is, 4/5 dezelfde monitoren.
Gister trouwens ook nog naar AV-NU geweest. Was voor mij voor het eerst dat ik naar zo'n beurs ging en ook voor het eerst dat ik hoogwaardige sets kon beluisteren. Vond vooral de Kef Reference set op de Marantz versterking bijzonder mooi klinken (en dan zit je toch al aan zo'n 45,000 euro voor alleen de speakers). Had ook verwacht dat ik met een rot gevoel thuis zou komen, omdat het allemaal zoveel beter kon, maar niets is minder waar. Thuis weer wat CD's opgezet en stond er van te kijken hoe lekker het bij mij eigenlijk nog klinkt in vergelijking met de hele dure sets. (Tuurlijk zijn er veel verschillen, maar dat kan ook niet anders ;))

Dit deed mij een beetje denken aan Robbert's verhaal (mocht hij meelezen :P). Toen hij terugkwam van de M&G van Philip, had hij ook verwacht een "rot" gevoel te hebben omdat de 2 sets van een heel ander kaliber zijn, maar ook hij kon juist weer meer genieten thuis :)
ik ben ook gisteren geweest ;D

wat vond je van JK accoustic dan?

kef was een leuke ruimte ja maar vind de speakers wel een beetje duur

jammer dat hansten er niet stond
die was er vorig jaar wel met een setje martin logans dat klinkt erg goed hoor een setje van die elektrostaten

monitor audio had ook zeker mooi set staan dacht in de rechtse kamer

wel leuk he even een dagje kijken hoe al die merken klinken

KoenL

Zeer strakke kamer met een pracht van een set!

Daar zullen vele films tot leven komen!

Martijnst1990

Het begint allemaal toch weer een beetje te kriebelen ;D

Ik lees erg veel goede verhalen over een Auralex Gramma/Subdude, ik vraag me alleen af of het bij mij ook zijn werk zal doen. Links van mijn luisterplek zitten deurtje onder de schuine zijde en die willen af en toe wel is wat mee ratelen. En aan de andere kant staat een kleding kast die soms ook wel is meedoet.

Nou staat bij mij de sub op vloerbedekking en de vloerbedekking ligt rechtstreeks op de betonnen vloer gelijmd, waardoor de trillingen niet via de vloer gaan lijkt mij. Nu vroeg ik me af of een subdude/gramma wel werkt als de trillingen naar mijn idee niet via de grond gaan. Heeft iemand hier een antwoord op?

Het mooiste zou natuurlijk zijn als ik ergens een gramma/subdude zou kunnen lenen ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

AllStar

Ik heb een subdude die je wel mag lenen, maar weet niet of je in de buurt woont  :P

HTip

De Gramma/Subdude ontkoppelt de sub van de ruimte. Elke trilling door beweging van de woofer, en daarmee de kast, wordt hierdoor geabsorbeerd. Trillingen kunnen dan alleen nog ontstaan door de luchtverplaatsing die door de woofer of basreflexpoorten wordt gegenereerd.

Mijn mening is dat elke ruimte (groot of klein) hiervan profiteert. Maar zelf constateren is natuurlijk het beste...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

erik s.

ik verwacht dat de trillingen die je hoort door de lucht gaan, een subdude zal hier niet echt wat aan veranderen. op een laminaatvloer doet hij wonderen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

HTip

Daar heb je ook weer gelijk in. Maar trillingen in het beton kunnen toch doorgegeven worden aan de muren? En dat voorkomt de Subdude.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Madhouse

Hier doet de Subdude in iedergeval goed zijn werkt. Heb absoluut geen trillingen, alleen maar druk.

Maar een exemplaar lenen is altijd het beste om het zelf te ondervinden, dat heb ik in eerste instantie ook gedaan!  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Martijnst1990

Bedankt weer voor de duidelijke reacties en het voorstel AllStar! :)

Zag dat je in Zwijndrecht woont, dat vind ik toch even te ver om iets te lenen, maar bedankt!

Ik ben inderdaad bang dat het vooral door de trillingen door de lucht komt als ik het zo lees. Voel ook helemaal niks qua trillingen aan de vloer. Gelukkig hoor ik de kastjes ook vrijwel niet trillen, alleen met bepaalde stukjes waar het echt diep gaat, met bv Cloverfield en War of the Worlds. Ik kijk het nog even aan, mocht het gaan verergeren, om wat voor reden dan ook, zal ik er nog is over nadenken.

Nu eerst maar is een dB meter aanschaffen binnenkort en er eerst is voor zorgen dat alles inclusief de sub goed afgesteld staat. Maar dat moet helemaal goed komen met de guide van Philip! ;D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Zojuist een dB meter besteld bij Ralf, komt waarschijnlijk begin volgende week.

Kan het afstellen eindelijk is beginnen, ben heel benieuwd naar het verschil. Heb de Avia II DVD ervoor, dus dat moet wel goed komen. Nu alleen nog even een meetlint zoeken voor de speaker afstanden :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Goed bezig! Ik ben benieuwd of je een verbetering gaat merken...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijnst1990

RadioShack dB meter is vandaag binnen gekomen. Van het weekend maar is op mijn gemak ervoor gaan zitten.

Misschien komt er van het weekend nog een upgrade, maar dat hou ik nog even spannend ;D (Gokken mag altijd ;))
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT


MLCinema

Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Martijnst1990

Hou jullie op de hoogte ;)

Gister even bezig geweest met het afstellen met dB meter. Ga er van het weekend wat meer tijd in steken en de speakers precies goed zetten t.o.v. de luisterplek. Het stond al redelijk goed, alleen SR moest iets zachter (wat ik al had verwacht). Speaker niveaus nu:

LF:   0,0 dB
C:  +1,0 dB
RF:   0,0 dB
SR: -1,5 dB
SL:   0,0 dB
SW: -1,0 dB
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Ziet er goed uit. Staat SR dichterbij dan SL? Dan is het nl. te verklaren. De center vind ik apart, maar dat kan aan de gevoeligheid van de center liggen. Hoe staat de sub nu?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

yorkie13

L,C en R zouden gelijk moeten zijn daar het precies dezelfde monitors van XTZ zijn

Martijnst1990

Oh ja, was de sub vergeten, die staat ook op -1,0 dB. De center is inderdaad gelijk aan de fronts, maar die staat iets verder weg kwam ik achter net. Ga van het weekend even kijken wat makkelijker is; fronts iets naar achter of de center iets naar voren.

SR staat inderdaad iets dichterbij, die staat op een tafeltje gelijk naast mij, waar bij SR nog een extra stoel ertussen staat, dus een cm of 55 verder staat. Ook dit word met de tijd nog veranderd door de rears op stands te zetten, zodat de afstand gelijk kan worden.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Probeer de afstand van de center gelijk te hebben aan de afstand tot de fronts, dan hoef je het minst te corrigeren.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

B.

Dames, de center wijst omhoog en de fronts staan iets ingedraaid, waardoor ze de ''weg schuin oversteken'' om bij de ''overkant'' te komen :)
Hier zit dus IETS verschil in qua gevoeligheid en fase en 1dB verschil is een subtiele correctie.

HTip

Ik heb helaas nog geen dames in dit topic gezien :unsure:

Het omhoogwijzen van de center is goed, want dan zijn de tweeters van de fronts in lijn met de center. 1dB verschil lijkt weinig, maar voor elke dB is meer vermogen van de versterker nodig. 3dB is een verdubbeling...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

B.

Citaat van: HTip op november 18, 2010, 22:58:19
Ik heb helaas nog geen dames in dit topic gezien :unsure:

Het omhoogwijzen van de center is goed, want dan zijn de tweeters van de fronts in lijn met de center. 1dB verschil lijkt weinig, maar voor elke dB is meer vermogen van de versterker nodig. 3dB is een verdubbeling...

In lijn met de andere tweeters is de center pas wanneer de tweeter recht naar voren wijst, op dezelfde hoogte als de fronts. Nu krijg je een heel ander fasegedrag van de center ten opzichte van de fronts, waardoor enige aanpassing in dB's mij op z'n plek lijkt.


yorkie13

Valt heel erg mee hoor B. , ik speel met dezelfde XTZ luidsprekers en heb de center rechtop gehad en liggend.
Ik hoor geen verschil op de luisterplek.

Verschil in db hoor je echter wel en kan je eenvoudig aanpassen.

HTip

Citaat van: B. op november 18, 2010, 23:08:29
In lijn met de andere tweeters is de center pas wanneer de tweeter recht naar voren wijst, op dezelfde hoogte als de fronts. Nu krijg je een heel ander fasegedrag van de center ten opzichte van de fronts, waardoor enige aanpassing in dB's mij op z'n plek lijkt.
Dat zou de ideale situatie zijn. Echter dat kan alleen met inwall speakers met een akoestisch transparant scherm. Elke andere opstelling is een compromis, maar met een lichte kanteling kan het geluid van de tweeter uitgelijnd worden met de tweeters van de fronts. Verschil in fasegedrag is er wel, maar minimaal. Het is juist erger als de tweeters niet aligned zijn.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijnst1990

Heb de center ook is rechtop gehad om te testen en ik kon ook geen verschil waarnemen. Liggend staat het toch een stuk beter dus heb het weer omgeruild. Van het weekend maar is verder met tweaken en dan proberen alle 3 de fronts op gelijke afstand te krijgen. Ook voor de rears moet ik is voor stands kijken, schuin achter me moet toch nog wel een aardige verbetering met zich meebrengen denk ik. Denk dat het geluid dan toch nog meer om je heen is.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT