Spijkie stereo set -> ondanks Audiogroep klinkt het in het weekend beter

Gestart door Spijkie, december 26, 2009, 12:51:34

Vorige topic - Volgende topic

Spijkie

Citaat van: Bel Canto op mei 14, 2026, 08:06:43Bij een goede audio dealer is deze fine tuning als service inbegrepen bij de prijs

Met metingen ? Dan heb ik geen goede audiodealers gehad, ging allemaal op gehoor
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

chansig

Gelijkzijdige driehoek: De afstand tussen de twee luidsprekers moet gelijk zijn aan de afstand van elke luidspreker tot de luisterplek.

Rule of thirds: Een theorie is om de kamer in drieën te delen en de speakers op 1/3 van de lengte van de ruimte te plaatsen, en zelf op 2/3 te zitten.

https://www.hobo.nl/luidsprekers-opstellen

https://www.bowerswilkins.com/nl-nl/blog/sound-lab/how-to-set-up-a-loudspeaker.html?srsltid=AfmBOoqpNHmyoYEpQBJVxFMcBK_FGhUsx3rgrGEhB6Hw09-quHyV_a5j

Van internet.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

AudioLaan

Afstand tussen de speakers kan niet minder ivm met de kast. Afstand tussen het hart van de speakers zal 3.20 zijn. Afstand luisterplek tot achterwand is 40 cm. Dat is niet ideaal. Zet een stoel voor de luisterplek zodat je op 1.60 van de achterwand luistert en 3.20 van de speakers. Afstand van jou tot de speakers is dan 2/3 van de afstand tussen de speakers en de wand achter je. (Dus ca. 35% achter je, 65% voor je) Tevens vormen jij en de speakers dan een gelijkbenige driehoek, iets dat vaak als uitgangspunt wordt genomen. Daarna kijken wat iets meer indraaien doet.
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Morel | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone |  QED | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

Spijkie

Net ff met de ontwerper ook maar gechat :

What I am looking for is clear centre vocals I love concentrated action of vocals in center. When that starts to break up I try adjusting toe in and if that doesnt help then i know I am at my prefferable maximum in width.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

Op t moment staan de stemmen pin point in het midden dus geen probleem, eigenlijk is er ook geen probleem 😌. Het was meer even een check of ik iets mis  :colgate: . Zou zonde zijn toch als je zulk spul hebt staan wat door een beetje schuiven nog beter kan spelen.

Mao

Citaat van: Spijkie op mei 14, 2026, 08:17:52Met metingen ? Dan heb ik geen goede audiodealers gehad, ging allemaal op gehoor

Precies gelukkig heeft de dealer niet mijn oren. Ik moet er naar luisteren en niet mijn dealer. Denk dat een hoop mensen dit wel laten doen, maar ik zeg dan in het land der blinden is 1 oog ziende. Er is een variant op in het land der doven....Gelukkig zijn er wel dealers die de klant wel lekker en nuttip weg kunnen helpen.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

graafie

Ik zou in jouw geval gewoon op mijn oren vertrouwen, echt 100% optimaal in een woon-leefruimte is haast niet te doen. Had je nou een echte luisterruimte dan zou het een stuk makkelijker zijn. Ik krijg het in mijn woonkamer ook niet perfect tenzij ik alle meubelen uit de kamer zou gooien en dan alle kanten op zou kunnen met de speakers en zitplek. Had ik maar die luxe.
Het eerste wat jij zou kunnen proberen is de ruimte achter je groter te maken, dus meer afstand nemen vanaf de achterwand. Maar dat moet ook maar kunnen natuurlijk.  ;)
Luxman L-509Z, Luxman D-03R, Fyne Audio F702sp, Technics SL1210GR  + Audio Technica AT-740ml, Technics SL-1300G met Audio Technica OC9XSL, Fezz Gratia Prestige MK2 phono voorversterker, Atlas Mavros Transpose Grun, Marantz 2238, B&W CDM 1

Spijkie

Dat wordt dan als iedereen uit huis is een stoel voor de bank neerzetten, als ik dat nu doe ( wordt al een wappie genoemd hier) ligt t opname formulier al klaar ter ondertekening  :colgate:

brt

Zelf zet ik bij wat geconcentreerder luisteren ook een stoel voor de bank. Daar heb ik mijn set ook op getuned qua opstelling en evt ook dsp.

Het klinkt gewoon prima in de kamer als ik niet op die stoel zit, maar echt uitstekend als ik daar ga zitten om te luisteren.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

AudioLaan

Citaat van: Spijkie op mei 14, 2026, 10:37:20Dat wordt dan als iedereen uit huis is een stoel voor de bank neerzetten, als ik dat nu doe ( wordt al een wappie genoemd hier) ligt t opname formulier al klaar ter ondertekening  :colgate:

Laat dat soort gedrag gewoon van je af glijden en vorm wat eelt op je ziel. Of schets wat plannen voor. Bijvoorbeeld dat je een pa systeem nodig hebt om op die afstand te kunnen luisteren. Dan piepen ze wel anders.
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Morel | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone |  QED | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

Mao

Het zal in de huiskamer altijd een compromis blijven. Per slot van rekening woon je niet in een studio. En dan nog ook daar is het niet optimaal. En wat is optimaal geluid? Dat zal voor ieder anders zijn.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

SpaceJS

ik zit bij mij niet eens op de sweet spot in de woonkamer en toch heb ik een prachtig beeld, ik zou altid proberen een bredere sweetspot te houden door de toe-in zoveel mogelijk te minimaliseren.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

pameijer

In deze video gaat het ook over plaatsing mbv metingen. Hier wordt gesteld dat je speakers zelfs niet volledig symmetrisch hoeft op te stellen, ook niet qua toe-in, als je er maar voor zorgt dat de hoeveelheid energie op de MLP van beide speakers gelijk is.

Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

Mao

Citaat van: pameijer op mei 14, 2026, 12:16:36In deze video gaat het ook over plaatsing mbv metingen. Hier wordt gesteld dat je speakers zelfs niet volledig symmetrisch hoeft op te stellen, ook niet qua toe-in, als je er maar voor zorgt dat de hoeveelheid energie op de MLP van beide speakers gelijk is.

Logisch is dat wel zolang je maar in de afstraalhoek zit van je luidsprekers.

graafie

Citaat van: Spijkie op mei 14, 2026, 10:37:20Dat wordt dan als iedereen uit huis is een stoel voor de bank neerzetten, als ik dat nu doe ( wordt al een wappie genoemd hier) ligt t opname formulier al klaar ter ondertekening  :colgate:

:D  :D  :D
Luxman L-509Z, Luxman D-03R, Fyne Audio F702sp, Technics SL1210GR  + Audio Technica AT-740ml, Technics SL-1300G met Audio Technica OC9XSL, Fezz Gratia Prestige MK2 phono voorversterker, Atlas Mavros Transpose Grun, Marantz 2238, B&W CDM 1

Spijkie

T gaat hier zo wel lekker eigenlijk , de afgelopen tijd toch het een en ander veranderd met name bij de digitale keten, dit alles door een bezoekje aan ohm-audio en t bleef niet bij 1 bezoekje.

Zo is er een Axxess ethernet kabel van de wcd naar de Axxess switch maar wellicht nog verrassender is dat de Atlas mavros ethernet plaats heeft moeten maken voorde Ansuz A3. De Ansuz A3 gaat vanaf de switch naar de symphonia.

Kijk ik naar de kast van de axxess switch dan is die veel meer solide dan de symphonia, ik weet bijna zeker ( kan t niet vergelijken ) dat indien de inhoud van de symphonia in de kast van de axxess zou zitten dat de symphonia beter had geklonken.

Overigens betekent de wisseling van de atlas ethernet naar de Ansuz dat de atlas slecht zou zijn, helemaal niet zelfs. Nog steeds een " koopje" zoals die eerder werd genoemd.

Beide merken , atlas en Ansuz , hebben zo hun filosofie en beide zijn goed.

Binnenkort zal ik nog wat voetjes gaan vergelijken en wellicht hier neerzetten, ik heb er lang over getwijfeld om dit al neer te zetten namelijk. Veel luisterplezier gewenst allen  :colgate:

AudioLaan

Een fancy kast om je apparaat drijft vooral de prijs op. :)

addesmo

Langzaam aan lijkt de Atlas hype wat af te zwakken  ;)

brt

Citaat van: addesmo op mei 16, 2026, 14:24:37Langzaam aan lijkt de Atlas hype wat af te zwakken  ;)

We hebben een nieuwe hype nodig. Ik zeg beryllium!  :pompom:
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

vanzomereng

Citaat van: brt op mei 16, 2026, 14:34:50We hebben een nieuwe hype nodig. Ik zeg beryllium!  :pompom:

Ik zeg een bosatlas  :colgate:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Spijkie

Citaat van: addesmo op mei 16, 2026, 14:24:37Langzaam aan lijkt de Atlas hype wat af te zwakken  ;)

Zeker niet! Erg mooi spul en de stroomkabels , ik weet zeker dat het in veel sets veel moois brengt.

Spijkie

Citaat van: AudioLaan op mei 16, 2026, 11:37:13Een fancy kast om je apparaat drijft vooral de prijs op. :)

Ja dat snap ik heel goed , maar had t graag gewild denk ik ( afhankelijk weer van de prijs natuurlijk )

CinéHome

Wat nou?!? Geen Mavros grun utp meer?😱

Moet wel aan de switch liggen dan.😉
Of de nieuwe kabel maakt het wat 'spectaculairder'?

Wat merk je als verschillen?
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Leeuwarden

Citaat van: brt op mei 16, 2026, 14:34:50We hebben een nieuwe hype nodig. Ik zeg beryllium!  :pompom:

Plasma tweeter! Je wil nooit meer anders!

Mao

Zo nieuw is Berrilium nu ook al weer niet TAD gebruikte dit in zijn diafragma's van de 4001 al in de late jaren 70.