large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

Zefanja

Citaat van: morca op mei  9, 2012, 13:57:57
Ja hoe Onkyo muziek afspeelt vraag ik me ook af
Heeft Onkyo ook dat de sub niet meespeelt op stereo ?
Want ik denk over een Onkyo ivm buget ,maar wil wel muziek  met de sub aan op de .1 uitgang van de onkyo

Op de onkyo word het weer spannender.
Daar heb je weer te maken met THX instellingen die hier invloed op hebben en andere instellingen.
Maar er moet hier vast iemand zijn die een onkyo heeft en hier meer over kan vertellen.
Uit de handleiding kon ik helaas niet duidelijk opmaken hoe het werkt.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

jvanhambelgium

Citaat van: morca op mei  9, 2012, 13:57:57
Ja hoe Onkyo muziek afspeelt vraag ik me ook af
Heeft Onkyo ook dat de sub niet meespeelt op stereo ?
Want ik denk over een Onkyo ivm buget ,maar wil wel muziek  met de sub aan op de .1 uitgang van de onkyo

De sub speelt zeer zeker mee in klassieke mode "Stereo" , indien je de speakers of "small" hebt staan OF "Double Bass" ON zet (en je kan "double bass" enkel ON zetten indien de fronts van het type "Full Band" zijn) , maar niet in "Pure Audio" (en ook niet op "Source Direct" denk ik)

vb "Pure Audio" kan je vergelijken met een klassieke Stereo Amp ! *alles* naar de fronts.

Allez, dit is voor mijn TX-SR875 van toepassing.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Citaat van: jvanhambelgium op mei  9, 2012, 14:27:23

De sub speelt zeer zeker mee in klassieke mode "Stereo" , indien je de speakers of "small" hebt staan OF "Double Bass" ON zet (en je kan "double bass" enkel ON zetten indien de fronts van het type "Full Band" zijn) , maar niet in "Pure Audio" (en ook niet op "Source Direct" denk ik)

vb "Pure Audio" kan je vergelijken met een klassieke Stereo Amp ! *alles* naar de fronts.

Allez, dit is voor mijn TX-SR875 van toepassing.
Ok, gewoon stereo met sub is voor muziek dus mogelijk,hoe zit het met die pure direct dan?
Worden dan je front,s ook beter aangestuurd/meer vermogen op stereo,of is het alleen een bypass van alle regeling?

FeaR1986

Van het weekend nog even met de instellingen van de Denon lopen spelen en het is toch een vaag apparaat. Specifieke instellingen voor Pure Direct is al apart, want dan is het al wat minder "Pure". Maar ik vond ook opeens de optie of ik de EQ wilde gebruiken in Pure Direct  :blink:

Enige jammere is dat ik de instellingen even anders had gezet (speakers op small en crossover op 80 Hz), maar na het terugzetten (speakers op large en crossover op 60 Hz) klonk het niet meer zoals ik gewend was. Erg vreemd...
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Well - HDMI 4K Ultimate - Optocoupler mkII | Audioquest 1007 Series banana

Madcrow

Vraagje, moet ik mijn Marantz ook op small instellen bij gebruik van de Dali Zensor 7 speakers? Gebruik geen subwoofer

ZENSOR VOKAL  Specifications
Product Series    Zensor
Speaker Type    Center speaker
Frequency Range (+/-3 dB) [Hz]    47 - 26.500
Sensitivity (2,83 V/1 m) [dB]    88.5
Nominal Impedance [Ω]    6
Maximum SPL [dB]    109
Recommended Amplifier Power [W]    30 - 120
Crossover Frequency [Hz]    2.400 Hz

HTip

Zonder gebruik van subwoofer worden speakers automatisch op large ingesteld. Alleen met een sub heb je de keuze en is het ook pas noodzakelijk om een x-over in te stellen. Je zou overigens wel een sub kunnen gebruiken, want je mist veel laag vooral in films.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

Je kunt eventueel je rears/center op small zetten als het bereik daarvan beduidend minder laag gaat tov je fronts (dit kon bij mijn versterker tenminste ook zonder sub)
Zoals Philip al aangeeft zal een goeie sub je laag een hoop goed doen en de rest van je speakers ontlasten (meer sap voor de frequenties die niet door de sub worden gedaan.
Onderschat enkel niet de plaatsing van zo'n ding, als je een beetje rondneust hier op het forum zul je zien dat het voor een hoop mensen eerst een geschuif is voordat het perfect is. Zorg dus wel dat je meerdere opties hebt om zo'n apparaat neer te zetten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Zefanja

:withstupid:
+1

Ongeacht de speakers zou ik je voor films ook altijd een sub aanraden.
Het LFE signaal zou ik persoonlijk nooit over mijn speakers willen.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

morca

Citaat van: RalphH op mei 27, 2012, 14:56:30
Je kunt eventueel je rears/center op small zetten als het bereik daarvan beduidend minder laag gaat tov je fronts (dit kon bij mijn versterker tenminste ook zonder sub)
Zoals Philip al aangeeft zal een goeie sub je laag een hoop goed doen en de rest van je speakers ontlasten (meer sap voor de frequenties die niet door de sub worden gedaan.
Onderschat enkel niet de plaatsing van zo'n ding, als je een beetje rondneust hier op het forum zul je zien dat het voor een hoop mensen eerst een geschuif is voordat het perfect is. Zorg dus wel dat je meerdere opties hebt om zo'n apparaat neer te zetten.
Van al dat schuiven heb jij wel veel geleerd RalphH,het kost tijd maar dan heb je wel wat  ;)

RalphH

Hobby mag tijd kosten ;D.
Ben zelf ook begonnen zonder sub met lfe over de fronts, maar eigenlijk wil je dat niet inderdaad.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

morca

Citaat van: RalphH op mei 30, 2012, 19:40:51
Hobby mag tijd kosten ;D.
Ben zelf ook begonnen zonder sub met lfe over de fronts, maar eigenlijk wil je dat niet inderdaad.
En nu heb je er nu 2 en zelf ingeregeld,mooi dik in je onderschrift trouwens,trots op je sound  :thumbs-up:    :)

Qlivian

ik heb hier ook een vraag.

ik heb net een nieuwe center wat gewoon een bakbeest is(vind ik).

nu heb ik de instellingen van de receiver lfe op 80 hz staan en crossover op 60hz staan.

alles klinkt opzich wel prima, maar iemand nog tips of ik beter iets kan veranderen.
Anthem MRX500 - Denon DBP1611UD - Usher CP6311 BE-Usher X-718- Usher x-616 -LG 65 C8 - BK XXLS 400FF Black gloss- Auralex subdude- canare 4S8 bekabeling - Logitech one -plus, X-box 360 - Ziggo Next - Harman kardon citation one -

JCL

Citaat van: Qlivian op juni  2, 2012, 13:27:52
ik heb hier ook een vraag.

ik heb net een nieuwe center wat gewoon een bakbeest is(vind ik).

nu heb ik de instellingen van de receiver lfe op 80 hz staan en crossover op 60hz staan.

alles klinkt opzich wel prima, maar iemand nog tips of ik beter iets kan veranderen.

Hoe heb je dit aangesloten? Misschien begrijp ik het niet goed, maar mis je nu niet 20hz? Je zet de receiver op 80. De crossover staat op 60. Dus alles onder de 80 gaat naar de sub, maar alles onder de 60 wordt weergegeven?

Of heb je de crossover op 80 staan voor film en is de 60 alleen bij stereo, wanneer je je sub high-level aansluit?

Qlivian

ik heb je sub zowel high als low aangesloten. ik heb in de reiver alles op small staan en lfe op 80hz en crosover dan op 60hz en op de sub de crosover ook op 60 hz staan.20hz mis ik niet hoor.

het was meer even mijn instellingen delen of iemand hier nog verbeter punten in zag en of tips.
Anthem MRX500 - Denon DBP1611UD - Usher CP6311 BE-Usher X-718- Usher x-616 -LG 65 C8 - BK XXLS 400FF Black gloss- Auralex subdude- canare 4S8 bekabeling - Logitech one -plus, X-box 360 - Ziggo Next - Harman kardon citation one -

JCL

Citaat van: Qlivian op juni  2, 2012, 16:25:45
ik heb je sub zowel high als low aangesloten. ik heb in de reiver alles op small staan en lfe op 80hz en crosover dan op 60hz en op de sub de crosover ook op 60 hz staan.20hz mis ik niet hoor.

het was meer even mijn instellingen delen of iemand hier nog verbeter punten in zag en of tips.

Ah, duidelijk! Lijkt op wat ik zelf heb gedaan. Verschil is alleen dat ik de fronts op large heb staan en de crossover van de sub gebruik (53 hz). Jij gebruikt dus de crossover van je versterker.

Qlivian

als ik de speakers op large set gaat de croffover van de receiver uit. de crosover van de sub staat ook rond de 50/60 hz kan ik nu dus de speakers in de receiver op large zetten en dan de sub zijn werk laten doen op de ingestelde frequentie. lfe blijft dan 80 hz. hoewel alles dan op full staat pakt de sub nog steeds alles onder de 60 hz zeg maar of heb je het dan dubbel?sub en speakers?

Pinohelmond

Ben in mijn setup ook al een dikke week aan het kloten om de ideale afstelling te bereiken.
Mijn set bestaat uit vier gelijke speakers die de fronts en rears vormen, dit zijn Boston VS336 speakers en verder een center VS326 en sub BKXXLS400.
De fronts en rears hebben een bereik van 3dB 35Hz - 30kHz en de center 3dB 65Hz - 30kHz.
De akoestiek is verre van optimaal met veel harde oppervlakken en het betreft een grote ruimte.

Hoe zouden de experts hier spelen? Large / small, op welke frequentie de crossover?
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

RalphH

Reken mezelf niet tot de experts. Maar stelregel is alles op small en crossover volgens het boekje op 1,5 x bereik van je speakers (in jouw geval 35 en 65 x 1,5 dus). Afhankelijk van of je de crossover per speaker in kunt stellen in je amp of 1 crossover voor alles, moet je eventueel van de crossover van je center uitgaan.
Daarnaast kan het vanwege de akoestiek gunstiger zijn om al je speakers op 80hz (overigens de THX standaard) af te kappen.

En daarna natuurlijk met REW aan de slag!!

RalphH

Zie overigens ook het topic van Morca over vanalles en nogwat mbt het afstellen van je sub.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.0

In het begin topic staat ook een link naar een handleiding die Htip geschreven heeft mbt het instellen van je sub mbv een testcd als ik me niet vergis. Deze is ook onmisbaar voor een goeie integratie.

morca

Citaat van: RalphH op juni 27, 2012, 17:40:39
Zie overigens ook het topic van Morca over vanalles en nogwat mbt het afstellen van je sub.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.0

Topic van ons ,niks is van mij he  ;)
Alles van het forum nu  :D

Harde vlakken,ik weet er alles van ,ik moet ook met panelen aan de gang om de nagalm,reflectie te gaan verminderen,

Idd meten is weten wat er ong verkeerd gaat na correcte afstelling vd afstanden en kantelpunt....

RalphH

Citaat van: morca op juni 27, 2012, 18:00:02
Topic van ons ,niks is van mij he  ;)
Alles van het forum nu  :D

Ohwja ;D

Pinohelmond

Citaat van: RalphH op juni 27, 2012, 17:34:33
Reken mezelf niet tot de experts. Maar stelregel is alles op small en crossover volgens het boekje op 1,5 x bereik van je speakers (in jouw geval 35 en 65 x 1,5 dus). Afhankelijk van of je de crossover per speaker in kunt stellen in je amp of 1 crossover voor alles, moet je eventueel van de crossover van je center uitgaan.
Daarnaast kan het vanwege de akoestiek gunstiger zijn om al je speakers op 80hz (overigens de THX standaard) af te kappen.

En daarna natuurlijk met REW aan de slag!!

Heb altijd met alles op Large gespeeld maar ben wat aan het spelen met small + bass management. Heb een paar dagen de crossover voor alls speakers op 80Hz gehad maar dan mis ik met name bij film behoorlijk veel laag. Gisteravond heb ik de crossover op eerst 60Hz en daarna op 40Hz gezet. Met een crossover van 40Hz heb ik in het laag veruit het meeste druk.

Vanavond eens uitgebreid kijken hoe het nu met muziek is.
REW..... Tsjah, heb de apparatuur en tevens kennis (nog) niet. Toekomstplan wellicht.. Al is een PRO meting ook een reeele optie.

Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

RalphH

Dat wordt dan toch met de sub schuiven. Doet ie wel iets? Volumes heb je met db meter of audyssey ingesteld?
Zelf meten is geen rocket science. Gewoon bovengenoemde post lezen en even de REW tutorial doornemen. Wel zorgen voor een db meter en pc met geluidskaart die een onversterkte line in heeft.

RalphH

De sub is er overigens ook om je mains te ontlasten. Het laag van films weergeven is toch wel een heftige belasting.