large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

Zefanja

Citaat van: HTip op februari 20, 2012, 21:02:23
Voor low-level LFE ja, maar voor high-level schijnt het -3dB punt ook goed te zijn. Met dat laatste heb ik geen ervaring. Sterker nog, zo laag gaat mijn x-over instelling niet ;)

+1
Voor high level word zover ik weet het -3db punt zelfs aangeraden.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Ejorne

Ik kan me dat ook wel voorstellen.

Bij een small instelling gaat er een high-pass filter in werking over de frontspeaker. Je wilt dit natuurlijk een beetje ongemoeid laten met de natuurlijke afval van de speaker. Daarom wordt volgens mij die 1.5x het -3dB punt geadviseerd.

Bij high-level aansluiting kun je niet een high-pass over de front-speaker zetten want dat zal op 9 van de 10 versterkers ook voor de kanalen gelden waarop de sub wordt aangesloten. Je wilt ook geen dip of piek. Om dan een mooie aansluiting te vinden is het -3dB punt theoretisch de enige juiste. Het -3dB punt van de lowpass-setting op de sub vult dan mooi de 3dB aan van het -3dB punt op de high-pass van de speaker... Alleen denk ik dat er vrij weinig speakers een zo mooie natuurlijke afval hebben dat deze mooi vergelijkbaar is met een 12, 18 of 24 dB per octaaf filter van de gangbare subamps... Dus zul je ongetwijfeld last krijgen van dippen en dalen, zeker nog gezien de invloed van de ruimte die nog even mee komt doen. Kortom, mi ontkom je niet aan een correctie (bijvoorbeeld pEQ of DRC) wanneer je een subwoofer gaat gebruiken. En dat geldt eigenlijk ook voor fullrange speaker, alleen is het implementeren van correctie voor een sub makkelijk en relatief geodkoop. Voor een fullrange systeem is het volgens mij veel minder makkelijk en ook veel minder goedkoop...

flexofiel

Citaat van: juvade op februari 17, 2012, 00:15:52
Zijn er mensen die met de volgende instelling werken:
- wél een subwoofer fysiek aanwezig
- subwoofer UIT in de receiver
- full range naar de fronts, dus ook downmix van het LFE-kanaal
- subwoofer aangesloten op de pre-out L/R van de receiver

Het voordeel van deze setup zou moeten zijn dat de subwoofer ook meespeeld in de pure-direct modus.
Daarnaast gaan mijn speakers vrij laag (36hz) dus dat wil ik ze ook voeden ook.
In mijn woonkamer werkt dit wel aardig.

Ik heb ook geexperimenteerd met THX setting, dus alles beneden 80Hz naar de subwoofer, maar vooral
bij muziek krijg ik niet het gewenste resultaat, want m'n subwoofer is wat trager dan de fronts.

Dit was dus ook mijn plan; mijn theorie is dan dat de sub en fronts redelijk makkelijk naadloos op elkaar aan te sluiten zijn en het lfe signaal automatisch erachteraan hobbelt ipv dat die weer door een aparte crossover (in amp of sub) geregeld moet worden. Mijn AVC laat echter niet toe (en ik denk verder weinig anderen) dat wanneer je bij sub 'no' instelt je het lfe niveau alsnog handmatig in kan stellen. Mijn mening is dat als producenten van amps/receivers/etc de mogelijkheid zouden bieden dat het lfe gemixt wordt in de pre-outs van L+R en je het lfe niveau dan alsnog apart in kan stellen dit best wel door een aantal mensen gebruikt zou worden. Ik ben puur aan het klooien hiermee voor filmweergave; voor muziek gebruik ik zonder uitzondering 'direct' icm met de highlevel invoer en sub op 'off' . Zoals mijn oortjes mij doen laten geloven dat steeds meer recent uitgebrachte audio-cd's gemasterd worden voor cheap *ss plastic all-in-one setjes (no offence) ervaar ik hetzelfde op dvd gebied de laatste tijd. Een enorme ongevraagde bass-boost zo ergens rond de (gegokt) 40 tot 80Hz om het op de 'mindere' speakertjes ook nog leuk te laten klinken.
Via mijn pc aangesloten op de woonkamer set heb ik dit ook geprobeerd door dezelfde films bijv in DVD en BR te testen.
Het tegendeel van bovenstaand en om uit te sluiten dat deze 'boost' volledig door mijn speakers/sub/processor komt heb ik voor mijzelf aangetoond door films te testen waarvan ik weet dat het lfe 'passend'/in een goede verhouding is.
Tevens heb ik deze films (oa T2 THX versie/QUEEN THX/Event Horizon/en ja, KungFu Panda) ook op andermans systemen mogen ervaren waarbij ik tot dezelfde conclusie kom.

Ik moet er wel heel eerlijk in zijn dat mijn woonkamer akoestisch wel prettig is; achter de zitplek geen muur, maar een half open keuken die staande golven op de luisterplek behoorlijk uitbant en één kant van de woonkamer die uitloopt in een enigzins puntvorm wat een hoop nare reflecties voorkomt. De houten vloer heb ik volledig verlijmd met het beton dus niks zwevends bij mij onder m'n voeten.

Ik denk dan ook dat we in dit topic teveel tegelijk willen, maar we af en toe de bron (in dit geval CD/LP, DVD/BR) even vergeten. Bass-management, small/large, high/lowlevel, sub/LR pre-out en THX modes ten spijt blijft het denk ik compromissen sluiten.
Zelfs handmatig alles in het setup menu van je processor veranderen wanneer je switcht tussen muziek en film biedt geen soelaas; de THX instellingen pogen dit ook al en bieden voor mij ook niet de perfecte oplossing tot nu toe.

Mijn compromis tot nu toe (en die kan altijd nog veranderen):
Muziek:
-source direct
-sub op 'off' alleen binnen de direct mode, in setup staat 'ie nog aan
-op deze manier doet de sub alleen high level mee met muziek
-crossover sub op 50Hz, sub volume op 'elf uur'
-bass reflex poorten afgesloten voor een betere aansluiting met de sub
-fronts op large

Film:
-THX of DD/DTS (ben ik nog niet helemaal uit)
-sub neemt zowel high als low level mee
-crossover sub nog steeds 50Hz
-crossover sub voor low-level op 'on' *
-center en rears op 'small' **
-high level volume nog steeds op 'elf uur'
-low level volume op ongeveer '10 uur'; op deze manier heb ik tijdens het film kijken nog een stevige marge om het lfe niveau met de ab van de AVC te regelen mochten zich in geval van nood te absurde situaties voordoen qua lfe; dit is toe nu toe dan ook de enige instelling waar ik tijdens het kijken sosm nog wel iets mee doe, op het master volume na dan natuurlijk  ;D

*ik weet dat dit zo ongeveer tegen alle regels in is, maar naar mijn mening vind ik in de praktijk de nadruk op LFE>ongeveer 50HZ te groot: als er in een film een deur dichtgeslagen wordt vind ik dat dat ook zo moet klinken ipv dat het klinkt alsof er een vliegdekschip op volle vaart tegen de kade aanramt.....
**heel bewust weet ik dat ik hierdoor een stukje signaal mis; namelijk grofweg van 50-80Hz uit mijn center en rears aangezien ik de crossover van de sub gebruik en ik de crossover van mijn AVC niet in kan stellen (standaard THX 80Hz).
Het gemis uit de center vind ik helemaal niet erg: dat is dus oa dat verhaal van die deur hierboven beschreven, maar geldt voor mij ook voor bijv lage mannenstemmen; ik wil niet dat mijn sub dan bijspringt, het verlies bij de rears heb ik op het oor tot nu toe niet gemist, ook niet nadat ik voor mijzelf het tegendeel heb proberen te bewijzen.
Voor mij is een leuk teststukje bijvoorbeeld de openingscene van Event Horizon; het klinkt alsof het schip alsnog dwars door mijn kamer heendendert; mijn oortjes nemen geen 'gaten' waar. Wat de dB meter hiervan vindt zal me worst zijn; mijn oortjes moeten luisteren, niet een microfoontje.

Al die pret die we met z'n allen in de woonkamer gepropt hebben dient ook een beetje ons gemak: telkens aan alle knopjes gaan draaien enzo voordat je even lekker een filmpje kunt kijken slaat de plank mis: we zetten onze oortjes aan het luistergenot om ervan te genieten en te ontspannen; niet om ons telkens kopzorgen te geven of het knopje niet een halve micrometer verder gedraaid had moeten worden, althans dat is mijn menig.
B&W Matrix 805/B&W Matrix 805 HTM/B&W LM-1
Arendal Sub 1/BK XXLS400 DF/MiniDSP 2×4
Roksan Kandy L3/Pioneer VSX-LX53
Marantz CD-5004/Philips BDP-9100/Asus Xonar U7

Zefanja

Op de nieuwe receivers kun je zeggen dat ook in pure direct je sub meespeelt.
Je kan de LFE mode aanpassen in LFE of LFE + main.
In de LFE + main mode zal hij ook in pure direct een signaal naar de sub sturen.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Ejorne

Citaat van: flexofiel op maart 25, 2012, 11:13:17
**heel bewust weet ik dat ik hierdoor een stukje signaal mis; namelijk grofweg van 50-80Hz uit mijn center en rears aangezien ik de crossover van de sub gebruik en ik de crossover van mijn AVC niet in kan stellen (standaard THX 80Hz).
Het gemis uit de center vind ik helemaal niet erg: dat is dus oa dat verhaal van die deur hierboven beschreven, maar geldt voor mij ook voor bijv lage mannenstemmen; ik wil niet dat mijn sub dan bijspringt, het verlies bij de rears heb ik op het oor tot nu toe niet gemist, ook niet nadat ik voor mijzelf het tegendeel heb proberen te bewijzen.
Voor mij is een leuk teststukje bijvoorbeeld de openingscene van Event Horizon; het klinkt alsof het schip alsnog dwars door mijn kamer heendendert; mijn oortjes nemen geen 'gaten' waar. Wat de dB meter hiervan vindt zal me worst zijn; mijn oortjes moeten luisteren, niet een microfoontje.

Al die pret die we met z'n allen in de woonkamer gepropt hebben dient ook een beetje ons gemak: telkens aan alle knopjes gaan draaien enzo voordat je even lekker een filmpje kunt kijken slaat de plank mis: we zetten onze oortjes aan het luistergenot om ervan te genieten en te ontspannen; niet om ons telkens kopzorgen te geven of het knopje niet een halve micrometer verder gedraaid had moeten worden, althans dat is mijn menig.

Ik denk dat het door de roomgain ook meettechnisch gezien behoorlijk mee zal kunnen vallen hoe groot (en of) dat gat (er) is. Wanneer ik een meting doe met mijn monitor speakers op small 80Hz, dan loopt de meting zo goed als vlak door met zelfs nog een piekje op de 42Hz. En net wat je zegt, het zijn uiteindelijk je oren die er naar moeten luisteren en niet de meetsoftware of microfoontje...  ;) 

flexofiel

Citaat van: Ejorne op maart 26, 2012, 10:33:56
Ik denk dat het door de roomgain ook meettechnisch gezien behoorlijk mee zal kunnen vallen hoe groot (en of) dat gat (er) is. Wanneer ik een meting doe met mijn monitor speakers op small 80Hz, dan loopt de meting zo goed als vlak door met zelfs nog een piekje op de 42Hz. En net wat je zegt, het zijn uiteindelijk je oren die er naar moeten luisteren en niet de meetsoftware of microfoontje...  ;) 

Uiteraard sta ik open voor suggesties en ben ik nog flink aan het uitproberen om te kijken of de geboden suggesties in dit topic tot verbetering kunnen leiden.
Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat na een half uur frotten aan knopjes ik op een gegeven moment de bomen door het bos niet meer zie.

Nog eerlijker: af en toe verlang ik -door dit soort zaken- weer terug naar m'n simpele stereo versterker: tone control bypass aan en verder alleen met de mastervolume spelen.
Ook de subwoofer alleen high-level aansluiten levert een stuk minder instelwerkzaamheden op.
Iemand een leuke Denon AVC-A10SE overkopen? ;-)
B&W Matrix 805/B&W Matrix 805 HTM/B&W LM-1
Arendal Sub 1/BK XXLS400 DF/MiniDSP 2×4
Roksan Kandy L3/Pioneer VSX-LX53
Marantz CD-5004/Philips BDP-9100/Asus Xonar U7

Petertyuh

Sinds kort bezit ik ook een subwoofer (een SVS PB12-NSD) en ik hem hem mooi geplaatst in ingeregeld met Auddyssey.

Het probleem wil nu dat op mijn primaire luister plek (ongeveer 1 m2 in het rond) alles perfect uitgebalanceerd klinkt en daarbuiten klinkt de bas erg aangedikt tot super overdreven. Ik heb er geen problemen mee dat mijn luisterplek zo super is, maar ik wil mijn buren niet lastig vallen met mijn bezigheden, en gezien de sub die ik in huis heb gehaald kan ik volgens mij nog wel de buren van mijn buren bereiken.

Ik moet nog een hoop gaan spelen met de instellingen en wat ik tot nu toe gedaan heb heeft nog geen verbetering gebracht, maar het is ook niet slechter geworden.
Ik heb met de fase gespeeld, de afstand van de sub in de versterker veranderd, de x-over van mijn speakers omhoog gegooid van 40 naar 60 naar 80 Hz, de sub van LFE+main veranderd van 120 Hz tot 80 Hz.

Heeft iemand tips wat ik eens kan proberen?

yorkie13

Ga eens meten met REW, en kijk wat je pieken zijn welke het laag erg aandikken.

Je probleem zit zeker onder de 80 hz.

Tevens zal de tegelvloer een rol spelen in het laag.

Zefanja

Citaat van: Petertyuh op april  2, 2012, 21:26:29
Sinds kort bezit ik ook een subwoofer (een SVS PB12-NSD) en ik hem hem mooi geplaatst in ingeregeld met Auddyssey.

Het probleem wil nu dat op mijn primaire luister plek (ongeveer 1 m2 in het rond) alles perfect uitgebalanceerd klinkt en daarbuiten klinkt de bas erg aangedikt tot super overdreven. Ik heb er geen problemen mee dat mijn luisterplek zo super is, maar ik wil mijn buren niet lastig vallen met mijn bezigheden, en gezien de sub die ik in huis heb gehaald kan ik volgens mij nog wel de buren van mijn buren bereiken.

Ik moet nog een hoop gaan spelen met de instellingen en wat ik tot nu toe gedaan heb heeft nog geen verbetering gebracht, maar het is ook niet slechter geworden.
Ik heb met de fase gespeeld, de afstand van de sub in de versterker veranderd, de x-over van mijn speakers omhoog gegooid van 40 naar 60 naar 80 Hz, de sub van LFE+main veranderd van 120 Hz tot 80 Hz.

De submode zou ik niet op LFE+Main zetten behalve als je wil dat de sub in pure direct ook meespeelt en ook de 120Hz zou ik laten staan.
Ik denk dat de plaatsing ook een grote rol speelt.
Een subdude zou kunnen helpen om te voorkomen dat buren er last van hebben.
En je kan een antimode nemen als je te veel last van pieken.
Daar kom je achter door een meting te doen zoals Ralph al aangeeft.

morca

Citaat van: Petertyuh op april  2, 2012, 21:26:29

Zie mijn oderschrift,heel hulptopic tbv meten en problemen/plaatsing,jouw probleem zal idd grotendeels aan de harde vloer te wijten zijn.
Staande golven ,misschien zelfs wel verticale en horizontale,dat beschrijf je wel ong .

RalphH

REW heeft mij erg geholpen met het wegpoetsen van pieken.
Testtoon laten genereren binnen het probleem gebied (Hz). dB meter in het probleem gebied (plaats) zetten en dan aan de fase draaien tot je de uitslag van de meter binnen REW lager ziet worden.
Dit pakte bij mij toevallig goed uit voor 2 van de 3 luisterplekken maar zal wellicht niet altijd werken. Het devies met dergelijke lastige situaties blijft (zoals Ralf en Morca aangeven) --> Meten is weten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Petertyuh

Ik heb al een paar aanpassingen gedaan, maar het lijkt niet zo heel veel veranderd te hebben.

Dit is trouwens een meting van mijn speakers:

Bron.

Volgens mijn versterker moet de x-over op 40 Hz staan (en dat heb ik dus nog niet veranderd). Dit kan enkel in stappen van 20 veranderd worden, 40-60-80 enz.
De subwoofer heb ik op LFE gezet, maar omdat mijn speakers op 'small' staan doet die nog steeds mee en de x-over staat hier op 80 Hz (wat de laagste stand hierin is).

Ik heb ook eens in dat stukje van REW metingen en waterfalls gekeken, maar dat soort apparatuur heb ik helaas niet ter beschikking.
Valt dit ook ergens te lenen/huren? Ik heb geen idee hoeveel het kost, maar het ziet er niet goedkoop uit.

RalphH

Citaat van: Petertyuh op april  3, 2012, 20:13:07
Ik heb geen idee hoeveel het kost, maar het ziet er niet goedkoop uit.

Valt zat mee.

Een pc (of mac book) die een onversterkte line ingang heeft (mic is doorgaans versterkt). Heb geen line ingang, dan moet je aan een ander geluidskaartje, usb/pci. ligt er even aan wat voor pc je hebt.
Een dB meter, euro of 30 gok ik, meerdere forum sponsers verkopen deze, o.a. RAsubs
Een kabeltje van je pc (jack) naar de dB meter (tulp) die lang genoeg is om je luisterplek te bereiken.

Als je de pc alvast hebt, ben je klaar om te gaan meten.

Je kunt inderdaad nauwkeurigere microfoons aan gaan schaffen, dan moet je ook een mic versterker hebben en nog wat ander spul geloof ik. Maar ik kom prima vooruit met de goedkope manier ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

FeaR1986

Citaat van: Zefanja op maart 25, 2012, 14:40:35
Op de nieuwe receivers kun je zeggen dat ook in pure direct je sub meespeelt.
Je kan de LFE mode aanpassen in LFE of LFE + main.
In de LFE + main mode zal hij ook in pure direct een signaal naar de sub sturen.

Weet je zeker dat het zo werkt? De optie LFE + MAIN op mijn Denon is namelijk iets anders dan het gebruik van de subwoofer in elke mode.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Well - HDMI 4K Ultimate - Optocoupler mkII | Audioquest 1007 Series banana

Zefanja

Citaat van: FeaR1986 op mei  7, 2012, 10:14:17
Weet je zeker dat het zo werkt? De optie LFE + MAIN op mijn Denon is namelijk iets anders dan het gebruik van de subwoofer in elke mode.

Hoe bedoel je dat?
LFE + Main houd in dat je de subwoofer ook bas speelt van je speakers die op large staan.
Dat is natuurlijk afhankelijk van de ingestelde crossover.
Dus ook in pure direct zal hij dan een signaal naar je sub sturen.

FeaR1986

Hoe ik het altijd las was het andersom:
Dus dat met LFE alles naar de subwoofer wordt gestuurd wat er naar toe zou moeten. Met LFE + MAIN gaat het naar de subwoofer én de speakers. De speakers doen dan dus ook het laag. Vandaar dat het alleen werkt als de speakers op Large in zijn gesteld. Als in Pure Direct de subwoofer niet aan wordt gestuurd omdat het signaal puur 2.0 is zal LFE + MAIN dan ook geen verschil maken.

Het zit dus in het punt of LFE + MAIN is dat het laag naar de subwoofer en de speakers gaat óf naar de speakers en subwoofer. Het is maar net hoe je het interpreteert en niet elke manual is daar even duidelijk over.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Well - HDMI 4K Ultimate - Optocoupler mkII | Audioquest 1007 Series banana

Zefanja

LFE staat voor low frequency effects. LFE is een aparte audiotrack op je bron en speciaal bedoeld voor de bas van de special effects.
Het LFE signaal is ook speciaal bedoeld voor subs.
Als je geen sub hebt, zullen je speakers proberen de signaal af te spelen.
Het word dan als ik het goed heb door de rest van de audiotrack gemixed.

Als je een sub hebt staan zal deze het LFE signaal afspelen.
Je sub zal ook het bas signaal van je speakers afspelen die op small staan. (hier stel je de crossover voor in)
Wat LFE + Main doet is zorgen dat ongeacht of je speakers of small of large staan alle bas vanaf het ingestelde crossover punt naar je sub sturen.
LFE + Main bepaald dus of je sub alle bas speelt of alleen het LFE signaal. (+ bas van de speakers op small)
Dus LFE + Main zorgt er voor dat in pure direct bas naar je sub gaat afhankelijk van je ingestelde crossover punt.

HTip

Goed verwoord Zefanja. Het hangt denk ik wel sterk van de receiver af wat met de LFE+MAIN instelling wordt gedaan als Pure Direct wordt gekozen. Bij mijn Marantz heet de instelling LFE+MAIN overigens anders en wel BASS MIX. Die is alleen te kiezen als de fronts op LARGE staan. Daarbij kan je kiezen uit BOTH (zowel fronts als sub spelen mee) en MIX (alleen fronts). LFE gaat alleen naar de sub. in Source/Pure Direct worden deze instellingen genegeeerd en afhankelijk van het ingangssignaal (stereo of surround) krijgt de sub geen of wel signaal.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Zefanja

Citaat van: HTip op mei  9, 2012, 12:25:03
Goed verwoord Zefanja. Het hangt denk ik wel sterk van de receiver af wat met de LFE+MAIN instelling wordt gedaan als Pure Direct wordt gekozen. Bij mijn Marantz heet de instelling LFE+MAIN overigens anders en wel BASS MIX. Die is alleen te kiezen als de fronts op LARGE staan. Daarbij kan je kiezen uit BOTH (zowel fronts als sub spelen mee) en MIX (alleen fronts). LFE gaat alleen naar de sub. in Source/Pure Direct worden deze instellingen genegeeerd en afhankelijk van het ingangssignaal (stereo of surround) krijgt de sub geen of wel signaal.

Klopt inderdaad. Het zal inderdaad afhangen van de receiver.
Op het moment dat ik stereo (muziek) luister en ik heb LFE + Main ingesteld staan en speel op pure direct dan krijgt mijn sub een signaal.

jvanhambelgium

Citaat van: Zefanja op mei  9, 2012, 12:33:29
Klopt inderdaad. Het zal inderdaad afhangen van de receiver.
Op het moment dat ik stereo (muziek) luister en ik heb LFE + Main ingesteld staan en speel op pure direct dan krijgt mijn sub een signaal.

Hier op m'n Onkyo TX-SR875 is het net omgekeerd. "Pure Audio" is wat het letterlijk zegt => Alles naar de fronts, geen bass-management,geen processing,EQ,toonregeling,Audessey of whatever...GEEN sub dus...

In Stereo heb ik de instelling staan van "Full Band" met optie "Double Bass" zodat de receiver de lage frequenties van de fronts (ze zijn "Full Band" gedetecteerd) ook nog eens een keertje naar de sub duwt.
Ik heb dus op m'n SVS de low-pass filter effectief actief staan op 60Hz of 80Hz of zoiets, alhoewel de SVS PB13 behoorlijk lineair tot zo'n 200Hz speelt, laat ik eigenlijk enkel alles onder 80Hz "verwerken" door de sub en het volledige spectrum door m'n flinke fronts.
Het LFE-kanaal zou (wat ik kan lezen) exclusief naar de subwoofer gaan en niet via de fronts verlopen. (naar wat ik lees zo interpreteer ik dit)

Double Bass OFF = The subwoofer only outputs LFE-signal
Double Bass ON =  In addition to LFE, the subwoofer outputs FRONT LEFT en FRONT RIGHT bass sounds.

Dat klinkt eigenlijk helemaal niet verkeerd.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

FeaR1986

Citaat van: Zefanja op mei  9, 2012, 12:11:38
Wat LFE + Main doet is zorgen dat ongeacht of je speakers of small of large staan alle bas vanaf het ingestelde crossover punt naar je sub sturen.
LFE + Main bepaald dus of je sub alle bas speelt of alleen het LFE signaal. (+ bas van de speakers op small)
Dus LFE + Main zorgt er voor dat in pure direct bas naar je sub gaat afhankelijk van je ingestelde crossover punt.

En op mijn huidige Denon werkt het toch anders. Want zodra ik mijn speakers op "small" staan kan ik geen LFE + MAIN seleceteren, althans het kan wel maar dan springen mijn speakers naar "large". Lekker handig dat er weer benamingen zijn die diverse merken gebruiken, maar qua werking anders zijn. Hierdoor krijg je dit soort misvattingen. Of het is op de nieuwere generatie receivers wel een "standaard" geworden en werkt het daarom op mijn oudere Denon anders.

Wil het voordat ik mijn Denon weg doe toch nog wel eens goed uitzoeken en testen. Want met de huidige receiver kan ik voor Pure Direct aparte instellingen opgeven (crossover heb ik daar ook lager staan) en dus de keuze of de subwoofer mee moet doen in Pure Direct of niet. Als ik een vervanger koop wil ik zeker de optie houden om de subwoofer in Pure Direct te blijven gebruiken. Vind het namelijk wel erg fijn om in Pure Direct (muziek) de crossover op 60 Hz te hebben staan en in alle andere modi (voor films) op 80 Hz.

Zefanja

Citaat van: FeaR1986 op mei  9, 2012, 13:12:44
En op mijn huidige Denon werkt het toch anders. Want zodra ik mijn speakers op "small" staan kan ik geen LFE + MAIN seleceteren, althans het kan wel maar dan springen mijn speakers naar "large". Lekker handig dat er weer benamingen zijn die diverse merken gebruiken, maar qua werking anders zijn. Hierdoor krijg je dit soort misvattingen. Want zeggen dat LFE + MAIN er voor zorgt dat je in Pure Direct ook een subwoofer hebt gaat niet altijd op. Of het is op de nieuwere generatie receivers wel een "standaard" geworden.

Wil het voordat ik mijn Denon weg doe toch nog wel eens goed uitzoeken en testen. Want met de huidige receiver kan ik voor Pure Direct aparte instellingen opgeven (crossover heb ik daar ook lager staan) en dus de keuze of de subwoofer mee moet doen in Pure Direct of neit. Als ik een vervanger koop wil ik zeker de optie houden om de subwoofer in Pure Direct te blijven gebruiken.

Je Denon doet precies het zelfde als mijn Marantz en wat je zegt klopt dus ook.
De speakers gaan idd op large moet die mode aan.
En dat het met de nieuwe receivers zo werkt in pure direct klopt ook.
Het is dus idd ook geen waarheid voor alle receivers, maar voor de nieuwere van Marantz en naar alle waarschijnlijkheid ook die van Denon wel.

FeaR1986

Citaat van: Zefanja op mei  9, 2012, 13:18:46
Het is dus idd ook geen waarheid voor alle receivers, maar voor de nieuwere van Marantz en naar alle waarschijnlijkheid ook die van Denon wel.

Eens verdiepen in wat Integra/Onkyo daarmee doet. Want de processor van Denon is me echt te gek  :-X

Zefanja

Citaat van: FeaR1986 op mei  9, 2012, 13:21:07
Eens verdiepen in wat Integra/Onkyo daarmee doet. Want de processor van Denon is me echt te gek  :-X

Het is idd een apart verhaal.
Ben ook erg benieuwd hoe andere hiermee omgaan.

morca

Ja hoe Onkyo muziek afspeelt vraag ik me ook af
Heeft Onkyo ook dat de sub niet meespeelt op stereo ?
Want ik denk over een Onkyo ivm buget ,maar wil wel muziek  met de sub aan op de .1 uitgang van de onkyo