HDI Dune 3.0 (niet 1.0 of 2.0 dus)

Gestart door Kjelt, augustus 27, 2009, 17:28:05

Vorige topic - Volgende topic

frankp

Citaat van: Dirc op januari 16, 2011, 14:00:54
Trouwens nog een leuke vraag.

Mijn interne HDD is vol en mijn externe USB en Sata ook.
Wat is de beste manier? USB hubje ertussen?
[/quote

Is wel de makkelijkste manier ja

skank1

Citaat van: Dirc op januari 16, 2011, 14:00:54
Trouwens nog een leuke vraag.

Mijn interne HDD is vol en mijn externe USB en Sata ook.
Wat is de beste manier? USB hubje ertussen?
das de snelste manier ja
beste?
server :)
op de duur zit je mooi te klooien met al die externe hdd's
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Google TV, JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Dirc

Citaat van: skank1 op januari 16, 2011, 14:05:15
das de snelste manier ja
beste?
server :)
op de duur zit je mooi te klooien met al die externe hdd's

Server moet je toch ook hard disks in frotten.
Ik zou een Nas kunnen aanschaffen ofzo en daar mijn schijven in, maar of mijn netwerkje HD streamen trekt is de vraag. En een Nas kunnen ook niet onbeperkt schijven in. Het voordeel is dat ik de Dune nu als nas gebruik.

skank1

Citaat van: Dirc op januari 16, 2011, 17:52:16
Server moet je toch ook hard disks in frotten.
Ik zou een Nas kunnen aanschaffen ofzo en daar mijn schijven in, maar of mijn netwerkje HD streamen trekt is de vraag. En een Nas kunnen ook niet onbeperkt schijven in. Het voordeel is dat ik de Dune nu als nas gebruik.
ik snap je redenering niet
in een nas moet je ook hard disks in frotten
toch een hoop minder gezooi dan allemaal afzonderlijke externe disks..
idem voor server

een netwerk met cat 5e kabels is genoeg voor hd streamen
allemaal externe hdd is ook niet onbeperkt ;) en pakt een hoop meer plaats/gezooi en kabels in
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+

Dirc

Ik bedoel dat als ik een schijf aan de Dune hang, ik dit ook maar 1 keer hoef te doen.
Als ik een schijf in een Nas prop ook.

Maar een Dune heb ik al, een Nas niet.
Een Nas zou dan minstens 3 schijven moeten kunnen bevatten omdat ik er al 2 heb die ik erin wil zetten + de extra schijf die ik dan aanschaf.

Als je ideeën hebt die geen fortuin kosten....

skank1

Citaat van: Dirc op januari 16, 2011, 18:04:49
Ik bedoel dat als ik een schijf aan de Dune hang, ik dit ook maar 1 keer hoef te doen.
Als ik een schijf in een Nas prop ook.

Maar een Dune heb ik al, een Nas niet.
Een Nas zou dan minstens 3 schijven moeten kunnen bevatten omdat ik er al 2 heb die ik erin wil zetten + de extra schijf die ik dan aanschaf.

Als je ideeën hebt die geen fortuin kosten....
idem voor server terug
als je je huidige 2 discs (die  vol zitten veronderstel ik) wilt overzetten zonder dataverlies, ga je in de problemen komen als je maar 1 extra schijf bij wilt
wil je gewoon losse schijven? of wil je ook enige vorm van bescherming (raid vorm?) dan heb je minimum
2+1 nodig
2 voor data +1 voor parity
als je dus 1 extra wilt, moet je minimum starten met 2 nieuwe schijven
als je dit  nas of drobo of server wilt, en zo goedkoop mogelijk, ga dan voor een unraid server ;) goedkoper kan niet, en je kan uitbreiden naar max 20 schijven

Dirc

Ik zou inderdaad de huidige schijven willen behouden.

De 1,5 interne TB van de Dune kan ik er eventueel in laten, of overzetten in de NAS.
Ik zou JBOD kunnen kiezen, dan kan ik de schijf gewoon bijprikken toch?

Raid wordt inderdaad wat lastiger. Als ik Raid 5 zou kiezen, weet ik niet of ik bij kan prikken (n00b mode on....)

skank1

Citaat van: Dirc op januari 16, 2011, 18:17:57
Ik zou inderdaad de huidige schijven willen behouden.

De 1,5 interne TB van de Dune kan ik er eventueel in laten, of overzetten in de NAS.
Ik zou JBOD kunnen kiezen, dan kan ik de schijf gewoon bijprikken toch?

Raid wordt inderdaad wat lastiger. Als ik Raid 5 zou kiezen, weet ik niet of ik bij kan prikken (n00b mode on....)

denk er ook aan dat (nadeel voor nas, niet unraid :p) je allemaal dezelfde schijven moet hebben qua grootte bij een nas (drobo en unraid niet, daar kun je verschillende groottes nemen)
bij raid 5 heb je 1+1parity nodig
dus moet je in dat geval starten met 2 lege, alles overzetten van je 1.5interne naar data van de nas, en vervolgens kun je je 1.5 in je nas proppen (wordt automatisch geformatteerd) op voorwaarde bij nas, dat het allemaal 1.5 tb is dan

MaxxMark

Das niet helemaal waar.
ReadyNAS (NetGear) en de raid software van QNAP supporten beiden online schijf uitbreiding én met support voor verschillend formaat schijven.

Bij ReadyNAS weet ik het 100% (heb ik zelf) zeker bij QNAP weet ik het 80% zeker.

Technische achtergrond: Wat ReadyNAS doet is de schijven analyseren en de grootst mogelijke basis pakken. Bijvoorbeeld een RAID5 setup bij 3 schijven van 1 TB en  2 schijven van 1.5TB. Hij neemt dan 5 schijven van 1TB en maakt daar de raid set van 4+1 totaal 4TB.
Vervolgens pakt hij van de resterende 2 schijven beide de 500GB en maakt daar een raid set van 1+1 totaal 1 TB van. De gehele nas heeft dan een RAID5 setup met 4+1 = 5TB aan schijfruimte.

Vervang je daarna 1 van de 1TB schijven door een 1.5TB, dan rebuilt ie online en maakt er een: 4+1*1TB = 4TB  set en een 2+1 = 2 TB  set  is totaal 6TB.

En uiteraard alles zonder downtime en zonder verlies van data.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

bart_nl

Citaat van: Dirc op januari 16, 2011, 18:04:49Als je ideeën hebt die geen fortuin kosten....
zoiets als een Sharkoon Docking-Station SATA QuickPort is voor mij een prima (voor mij beter dan een NAS) oplossing.

skank1

is er een manier om de dune icoontjes te veranderen?

frankp

skank1

vraagje ,
ik wil mijn nieuwe usb stick als system storage maken
nu lees ik op hdi
dat diezelfde usb de dsf file niet mag bevatten
maw ik heb eigenlijk 2 sticks nodig? gewoon om 1 als system storage te maken?

dune_service_init_system_storage.dsf
Initializes System Storage on an empty USB flash drive (or an already existing empty HDD partition), w/o reinstalling the firmware.
NOTE: Recommended for 3.0 models only. Not recommended for 1.0/2.0 models (using this service on 1.0/2.0 models will correctly initialize System Storage, but will not install Extra Applications; Extra Applications can only be installed by updating/reinstalling the firmware).
NOTE: The USB flash drive (or an existing HDD partition) intended to become System Storage must be empty (and this USB flash drive or HDD partition must be the only empty storage attached to the player). If it is not empty, delete all files from it or reformat it first (e.g. using the player built-in format function: choose USB flash drive or HDD partition in the main menu, press INFO RC button, choose "Format Partition"). Do not put this service file to the USB flash drive you want to become System Storage; use some other USB flash drive for storing this service file!

is er geen manier, om het toch zo te doen met enkel die usb stick
ik heb geen hdd meer om die dsf op te zetten

ik had gedacht, ik gebruik die stick voor
1) system storage
2) andere dingen ook vermits het 4gig is
zoals bv yadis erop zetten

frankp

Je hebt echt een 2e usb stick, hdd of computer in een netwerk nodig om de ene usbstick tot system storage te maken.

Wat betreft die 4Gb, je kan het tooltje proberen waarmee je ook een hdd op kan delen en kijken of dit werkt voor een usb stick.
Dan zou je 2Gb system storage krijgen en 2Gb lege partitie voor andere files.

skank1

Citaat van: frankp op januari 17, 2011, 20:31:21
Je hebt echt een 2e usb stick, hdd of computer in een netwerk nodig om de ene usbstick tot system storage te maken.

Wat betreft die 4Gb, je kan het tooltje proberen waarmee je ook een hdd op kan delen en kijken of dit werkt voor een usb stick.
Dan zou je 2Gb system storage krijgen en 2Gb lege partitie voor andere files.
Dus gewoon de 4gig usb stick opsplitsen in 2 partities
op de eerste zet ik niks
op de tweede formatteer ik bv als ntfs
zet ik die dsf file erop
en hup in de dune
klikken op de dsf, en die zou dan automatisch partitie 1 als system storage gebruiken?

frankp

Nee, je usb stick moet 1 partitie bevatten als je 'm wil gaan opdelen met de Dune, vandaar dat die dsf file ook ergens anders moet staan.

skank1

Citaat van: frankp op januari 17, 2011, 20:44:22
Nee, je usb stick moet 1 partitie bevatten als je 'm wil gaan opdelen met de Dune, vandaar dat die dsf file ook ergens anders moet staan.

dus maw, de ganse usb stick moet dienen voor system storage?
ik kan die niet voor nog andere dingen gebruiken?
je zegt toch zelf: Wat betreft die 4Gb, je kan het tooltje proberen waarmee je ook een hdd op kan delen en kijken of dit werkt voor een usb stick.
Dan zou je 2Gb system storage krijgen en 2Gb lege partitie voor andere files."
damn had gehoopt dat ik de stick kon opdelen...
heeft niemand dit gedaan?

frankp

Het gaat erom dat je zegt dat je eerst zelf al 2 partities wil aanmaken op de USB stick, maar dit moet je door de Dune laten doen.
Dus je gaat als volgt te werk:
* USB stick van 4Gb met 1 partitie stop je in de Dune
* Op een andere stick, schijf op pc zet je het dsf bestand
* Vanuit de dune navigeer je naar dat bestand en voert het uit

Als de HDD tool werkt voor de USB stick, dan zou de Dune zelf op de stick 1 partitie van 2GB aangemaakt moeten hebben voor system storage en 1 loze
partitie van 2GB die je kan formatteren en gebruiken om bestanden op te zetten.

riwi

Citaat van: frankp op januari 17, 2011, 20:44:22

De USB stick moet GEEN partitie bevatten als je het dsf script draait.

Citaat van: dune_service_init_system_storage.dsf
Initializes System Storage on an empty USB flash drive (or an already existing empty HDD partition), w/o reinstalling the firmware.
NOTE: The USB flash drive (or an existing HDD partition) intended to become System Storage must be empty (and this USB flash drive or HDD partition must be the only empty storage attached to the player). If it is not empty, delete all files from it or reformat it first (e.g. using the player built-in format function: choose USB flash drive or HDD partition in the main menu, press INFO RC button, choose "Format Partition").
Do not put this service file to the USB flash drive you want to become System Storage; use some other USB flash drive for storing this service file!

skank1

Raar, maar de dune ziet de dsf niet om een "hdd" all system storage te maken
Hij ziet wel de dsf voor een usb stick! Raar toch..
Heb hem dan maar zo als 4 gig system storage gemaakt.
Yadis komt dan wel op de server zelf.. (zal uiteindelijk toch meer dan 2 gig in de plaats nemen)

frankp

@riwi

Er mag wel een partitie op staan maar geen data. Staat letterlijk in de tekst die je erbij post.
(mijn hdd met partitie ook op die manier gedaan zonder problemen)

riwi

Ik heb mijn harddisk echt leeg gemaakt voor de system storage. Dus ook de partitie eraf. Maar als het mag dan mag het ;)

B.J.

Heren, ik gebruik Yadis 1.0 voor mijn dune maar ik ben nu de text onder de folders kwijt.

dune_folder.txt:

*** NE PAS SUPPRIMER OU MODIFIER CETTE LIGNE - DO NOT DELETE OR MODIFY THIS LINE ***
background_order=before_all
background_path=.Background.aai
use_icon_view=yes
paint_captions=no
paint_help_line=no
paint_path_box=no
paint_icon_selection_box=no
paint_content_box_background=no
content_box_x=64
content_box_y=64
content_box_width=1792
scroll_path =.Scroll.png
num_cols=6
num_rows=2
content_box_height=824
caption_font_size = small
text_bottom = 0

Hoe krijg ik nu mijn folder naam weer terug?

frankp

Citaat van: Bas Janssen op januari 21, 2011, 13:22:14
Heren, ik gebruik Yadis 1.0 voor mijn dune maar ik ben nu de text onder de folders kwijt.

dune_folder.txt:

*** NE PAS SUPPRIMER OU MODIFIER CETTE LIGNE - DO NOT DELETE OR MODIFY THIS LINE ***
background_order=before_all
background_path=.Background.aai
use_icon_view=yes
paint_captions=yes
paint_help_line=no
paint_path_box=no
paint_icon_selection_box=no
paint_content_box_background=no
content_box_x=64
content_box_y=64
content_box_width=1792
scroll_path =.Scroll.png
num_cols=6
num_rows=2
content_box_height=824
caption_font_size = small
text_bottom = 0

Hoe krijg ik nu mijn folder naam weer terug?

Volgens mij deze

charleyr

Citaat van: skank1 op januari 19, 2011, 19:17:25
Raar, maar de dune ziet de dsf niet om een "hdd" all system storage te maken
Hij ziet wel de dsf voor een usb stick! Raar toch..
Heb hem dan maar zo als 4 gig system storage gemaakt.
Yadis komt dan wel op de server zelf.. (zal uiteindelijk toch meer dan 2 gig in de plaats nemen)

Je kan weldegelijk 1 usb stick opsplitsen in 2 partities (of meerdere zelfs).
Uiteraard is de grootte wel van belang.
Ik heb het volgende uitgevoerd met een 8Gb usb stick.
De ruimte heb ik opgesplitst in 2 primaire partities (mbv Acronis disk director, of evt een ander partitionerings prog.)
Ik heb gekozen voor 2 partities elk 4Gb groot.
Daarna beide partities voor de zekerheid als ntfs geformateerd via hetzelfde prog.
Als je nu de stick in de Dune zet zie je 2 disken er bij komen 1-1 en 1-2.
Als je via een andere stick of via het netwerk dune_service_init_system_storage.dsf uitvoert, zal je een foutmelding krijgen dat er meerdere storage aanwezig zijn , je hebt geen keuze om een storage te kiezen, dus het zal niet werken.
Wat je moet doen is om de dune_service_init_system_storage.dsf op 1 van de 2 partities te zetten van de opgesplitste usb stick.
Vervolgens in de Dune zetten en de disk openen en vervolgens dune_service_init_system_storage.dsf uitvoeren.
Nu zal er keurig een system storage worden aangemaakt, na herstarten van de Dune, zal je zien dat er 1 partitie van de USB stick niet meer zichtbaar is.
Dit is de system storage, die wordt gebruikt voor BD live, kopieren van radiozenders in de radio apllet ed.
Er is nog 1 disk (partitie) nu zichtbaar,deze kan je dus binnen het netwerk zien en kan je bv gebruiken voor lokaal opslaf Yadis, Zapiti ed.

Op deze wijze heb je 1 usb stick voor zowel system storage als lokale opslag.

Veel Plezier