HDI Dune 3.0 (niet 1.0 of 2.0 dus)

Gestart door Kjelt, augustus 27, 2009, 17:28:05

Vorige topic - Volgende topic

devkon

Citaat van: Kingpin op januari  3, 2011, 23:38:46
Oh yeah  ;D 24bit 192khz werkt !!!
Het lag toch aan de toslink kabel, deze ging niet verder als 24/48.
Voor de test heb ik even een 75ohms composiet kabel gebruikt (had niet wat anders voor handen) en heb deze gebruikt voor de coax aansluiting en deze geeft wel goed het signaal door.
De Dune op 192khz max bitrate gezet en een aantal files in 24/96 en zelfs 24/192 afgespeeld en dat doet ie geweldig, m'n Rotel kan er iig goed mee overweg zoals de beschrijving (192 pcm) al aangaf.
Alleen multikanaal flac kan ie niet.
Nu nog ff een goede coax aanschaffen.

Goed nieuws, zo zie je maar!   ;D

Offtopic :
Ik ben zelf ook bezig met die stereo "HD-audio" achtige formaten op Dune en Squeezebox (gelimiteerd tot 24/48). Ik ben er nog niet uit, maar ik vraag me af of het echt toegevoegde waarde heeft. Ik heb her en der threads gelezen waaruit kwam dat CD kwaliteit 16 bits/44.1kHz voldoende was voor ons menselijk oor onder normale luisteromstandigheden. De kwaliteitsverschillen met DVD-A/SACD zitten in een betere master/mix (stereo). Dat daarbij op 24/96 wordt opgenomen/gemastered heeft zeker voordelen. Als je 24/96 correct zou ditheren naar 16/44.1, zou dat hoorbaar niks uitmaken.
Het is mij persoonlijk nog niet gelukt om het verschil te horen.

{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

Kingpin

Citaat van: devkon op januari  4, 2011, 09:58:13
Goed nieuws, zo zie je maar!   ;D

Offtopic :
Ik ben zelf ook bezig met die stereo "HD-audio" achtige formaten op Dune en Squeezebox (gelimiteerd tot 24/48). Ik ben er nog niet uit, maar ik vraag me af of het echt toegevoegde waarde heeft. Ik heb her en der threads gelezen waaruit kwam dat CD kwaliteit 16 bits/44.1kHz voldoende was voor ons menselijk oor onder normale luisteromstandigheden. De kwaliteitsverschillen met DVD-A/SACD zitten in een betere master/mix (stereo). Dat daarbij op 24/96 wordt opgenomen/gemastered heeft zeker voordelen. Als je 24/96 correct zou ditheren naar 16/44.1, zou dat hoorbaar niks uitmaken.
Het is mij persoonlijk nog niet gelukt om het verschil te horen.

Hogere bitrates op je Squeezebox zullen niet goed gaan werken omdat volgens mij de Duet (weet niet wat je gebruikt) geen hogere bitrates kunnen verwerken vanwege de b/g wifi (staat alleen maar te bufferen), daar heb je "n" voor nodig zoals je Dune.
Mijn bevindingen zijn dat de 24 bit versies sowieso veel meer aandacht aan de uiteindelijke eindmix is besteed, dynamiek vind ik beter dan bij de 16bit versies (bezit bv beide versies van Pink Floyd - Dark Side Of The Moon en de 24/96 versie is beduidend beter uitgemixed en gedetaileerder).
24/192 vind ik persoonlijk "kil" qua geluid (muzikaal gezien), erg steriel en zeer gedetaileerd (kan ook zijn omdat ik niet veel 24/192 materiaal heb en nog niet de juiste kabel erachter heb).
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

devkon

Citaat van: Kingpin op januari  4, 2011, 14:29:44
Hogere bitrates op je Squeezebox zullen niet goed gaan werken omdat volgens mij de Duet (weet niet wat je gebruikt) geen hogere bitrates kunnen verwerken vanwege de b/g wifi (staat alleen maar te bufferen), daar heb je "n" voor nodig zoals je Dune.
Mijn bevindingen zijn dat de 24 bit versies sowieso veel meer aandacht aan de uiteindelijke eindmix is besteed, dynamiek vind ik beter dan bij de 16bit versies (bezit bv beide versies van Pink Floyd - Dark Side Of The Moon en de 24/96 versie is beduidend beter uitgemixed en gedetaileerder).
24/192 vind ik persoonlijk "kil" qua geluid (muzikaal gezien), erg steriel en zeer gedetaileerd (kan ook zijn omdat ik niet veel 24/192 materiaal heb en nog niet de juiste kabel erachter heb).

Ik heb m'n Squeezebox (Duet) hardwired aangesloten. Ik denk dat het gewoon een harde limitatie is aan de Squeezebox kant.
Wat betreft je bevindingen kan ik daar wel wat bij voorstellen.
Wat mij idee is : als ik een 24/96 (met betere (re)master/mix) ongestraft kan converteren naar 16/44.1, dan heb ik een goede oplossing voor de Squeezebox en kost het een stukkie minder ruimte. En hoef ik de Dune niet te gaan gebruiken voor muziek, wat ik ook eigenlijk niet wil.

Mijn reactie heb ik ook hier gepost (lijkt me iets geschikter qua topic) :
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107987.0
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

Kingpin

Citaat van: devkon op januari  4, 2011, 15:03:31
Ik heb m'n Squeezebox (Duet) hardwired aangesloten. Ik denk dat het gewoon een harde limitatie is aan de Squeezebox kant.
Wat mij idee is : als ik een 24/96 (met betere (re)master/mix) ongestraft kan converteren naar 16/44.1, dan heb ik een goede oplossing voor de Squeezebox en kost het een stukkie minder ruimte. En hoef ik de Dune niet te gaan gebruiken voor muziek, wat ik ook eigenlijk niet wil.

Ik zal dit topic eens doorlezen, erg interessant.

De Dune zou voor muziek de afstandbediening moeten hebben van de Duet  :wub: (of de Duet max 24/192 out, ligt eraan hoe je het bekijkt  ;))
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

jvanhambelgium

Citaat van: devkon op januari  4, 2011, 15:03:31

Wat je kan doen is eventueel zo'n 24/196 materiaal converteren naar 24/48 dewelke de Squeezebox (Duet) wel gaat afspelen.
Ik moet zeggen, heb hier een 24/48 (origineel een 24/96) en dat klinkt toch wel echt goed hoor....
Indien je ietswat krachtigere NAS hebt kan dit in realtime (SoX) anders moet je gewoon effe de bestandjes door een convertor halen. Zo'n ramp is dat ook niet en je zult er geen duizenden in dit formaat hebben liggen toch?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Pirrewiet

Vind eea wel een beetje een hoax hoor, dvb-t werkt niet (Customer support reageert eveneens niet op m'n geopende ticket hierover overigens) en IPTV is ook een bak lucht ;)

frankp

Citaat van: Pirrewiet op januari  7, 2011, 20:45:58
Vind eea wel een beetje een hoax hoor, dvb-t werkt niet (Customer support reageert eveneens niet op m'n geopende ticket hierover overigens) en IPTV is ook een bak lucht ;)

Wanneer heb je het ticket aangemaakt? Bij mij duurde het meestal een aantal dagen tot een week voor er werd gereageerd.

Pirrewiet

Dinsdag maar heb net antwoord gehad dat ze vermoeden dat de stick kapot is, dus ga hem terugsturen en ben benieuwd.
Wat hptv betreft; had tenminste graag youtube erop gezien, beter nog zou natuurlijk uitzending gemist e.d. zijn.

Afgezien daarvan een goed apparaat hoor maar volgens mij is de popcorn qua mogelijkheden toch heel wat verder.

MaxxMark

De popcorn is qua mogelijkheden misschien wel verder, maar qua core functionaliteit (media afspelen) liggen ze volgens mij nog steeds achter op de Dune.

Ik weet in ieder geval dat ze erg lang (weet niet of het ondertussen al gefixed is) geen ondersteuning hadden voor HD Audio in MKV containers, geen multichannel support voor FLAC en nog wat van dat soort dingen.

En uiteindelijk blijft het natuurlijk zo dat de C200 niet standaard een BluRay drive heeft en daarmee dus geen officiele AACS key (die niet verloopt).
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jowi

Als je een Dune koopt om er youtube en uitzending gemist op te kijken heb je denk ik sowieso de verkeerde machine gekocht... het ding is primair bedoeld als HD/bluray speler. Persoonlijk zal het me worst wezen of ie youtube doet. Youtube kwaliteit en inhoud is toch k.u.t. en tv kijk ik toch amper, laat staan uitzending gemist. En ALS ik uitzending gemist wil zien doe ik dat wel op een pc ofzo. Waarom zou ik die blokkerige 320x200 pixels op een HDTV willen zien... pfff... dan nog liever de interactieve troep van UPC om een uitzending terug te zien.

Roksan

Mijn paar maanden oude dune 3.0 geeft plotseling geen beeld meer. Geluid (analoog werkt wel), functies doen het ook. Ik heb de HDMI kabel al een keer gewisseld, maar daar lag het niet aan. Ik heb de mode knop uitgeprobeerd, maar dat hielp ook niet. Heeft iemand misschien nog een suggestie? Anders vrees ik dat ie kapot is.......
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

MaxxMark

Even aansluiten op een ander weergave apparaat, zo min mogelijk elementen in de chain (ofwel niet met versterker er tussen maar direct op de TV/PJ/Monitor)

Even aansluiten via component (of svideo/composiet) en kijken of dat werkt? Misschien een rare resolutie oid.

Kijken of je hem kunt factory resetten. Evt uitzoeken of er een recovery mode is waarmee je hem naar een andere firmware kunt omzetten (bij voorkeur de laatste officiele stable).
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

vJac

Ik denk erover om deze Dune aan te kopen als me eigen verjaardagskado'tje  ;D

Hoe zit het met de interne Blu-ray disc speler van de dune? Kan deze een losse speler vervangen? Ik zat eraan te denken om een Marantz UD5005 aan te schaffen voor Blu-ray en DVD af te spelen op mijn Pana plasma, maar als er weinig verschil is met de Dune dan houd ik het waarschijnlijk hierbij. Snelheid etc vind ik niet belangrijk, beeldkwaliteit en audio (van Blurays en DVD) wel.  :inlove:

Wel in de review gelezen dat de bay lawaaierig is.

Laat maar, vraag is al beantwoord in het topic over de Dune Max!!  :satisfied:
Let op! Beginner! Kans op domme vragen!

Pirrewiet

Citaat van: jowi op januari  9, 2011, 11:43:42
Als je een Dune koopt om er youtube en uitzending gemist op te kijken heb je denk ik sowieso de verkeerde machine gekocht... het ding is primair bedoeld als HD/bluray speler. Persoonlijk zal het me worst wezen of ie youtube doet. Youtube kwaliteit en inhoud is toch k.u.t. en tv kijk ik toch amper, laat staan uitzending gemist. En ALS ik uitzending gemist wil zien doe ik dat wel op een pc ofzo. Waarom zou ik die blokkerige 320x200 pixels op een HDTV willen zien... pfff... dan nog liever de interactieve troep van UPC om een uitzending terug te zien.

Ik koop geen dune voor die opties, maar ik vind het wel leuke extra's :smile: , dwz indien ze werken ::) Youtube e.d. (EN DERGELIJKE) heeft overigens ook al HD materiaal, maar dat terzijde.

Even nog een vraagje; ik heb een netwerk geinstalleerd en de computer ziet de dune base wel wanneer de interne harddisk eruit is maar niet wanneer die erin zit. Iemand een idee hoe ik dat oplos?

jowi

Citaat van: Pirrewiet op januari 11, 2011, 16:37:39
Youtube e.d. heeft overigens ook al HD materiaal
Nou... technisch gezien heb je gelijk, qua pixels is het soms inderdaad HD.
Jammer dat het er qua beeld dan nog slechter uitziet dan SD maar ja...

Pirrewiet

Citaat van: jowi op januari 11, 2011, 17:15:34
Nou... technisch gezien heb je gelijk, qua pixels is het soms inderdaad HD.
Jammer dat het er qua beeld dan nog slechter uitziet dan SD maar ja...

Ja joh, beeldkwaliteit is alles, inhoud niets; net zoals kijken naar boekenkaften zonder de inhoud ooit te lezen :P
Iptv omvat overigens dus meer dan youtube.

jowi

Citaat van: Pirrewiet op januari 11, 2011, 20:38:02
Ja joh, beeldkwaliteit is alles, inhoud niets; net zoals kijken naar boekenkaften zonder de inhoud ooit te lezen :P
Dat is een hele domme vergelijking, want het beschrijft namelijk niet wat IK doe maar wat jij doet als je naar youtube kijkt en denkt dat het HD is, maar goed als jij blij bent met het predikaat 'HD' zonder dat het verder ook maar iets met HD te maken heeft, prima.

Pirrewiet

Volgens mij liggen hier hele lang tenen over de vloer :)

Uitgangspunt is dat ik wat meer iptv toepassingen op de dune leuk zou vinden en jij niet, klaar.

eriksk

Vraag over Yadis (2.0.4) icm Dune menu's.
Yadis doet een export naar de hdd in mijn Dune en wel in de map _yadis in de root.

Als ik nu naar films wil, moet ik eerst browsen naar hdd -> _yadis -> films -> alle films. Kan er geen koppeling komen op je hoofdmenu of dat standaard yadis gestart wordt?
Panasonic P42G10 | Pioneer VSX LX-52 | Focal Chorus 716W | Monitor Audio Radius 90HD10 | PS3 Slim | Dune HD Base 3.0

frankp

Citaat van: eriksk op januari 12, 2011, 10:14:58
Vraag over Yadis (2.0.4) icm Dune menu's.
Yadis doet een export naar de hdd in mijn Dune en wel in de map _yadis in de root.

Als ik nu naar films wil, moet ik eerst browsen naar hdd -> _yadis -> films -> alle films. Kan er geen koppeling komen op je hoofdmenu of dat standaard yadis gestart wordt?

Je kan een snelkoppeling maken van de map _yadis naar je homescreen, dat scheelt weer 1 keer klikken. (tip:je kan die map ook een andere naam geven, bijv films)
Er is ook een mogelijkheid om yadis direct naar alle films te sturen middels een wijziging van een dune_folder.txt. Het probleem is nu nog alleen dat bij iedere
nieuwe export die dune_folder.txt weer wordt overschreven waardoor het niet meer werkt.
Ben met de maker van het programma ook nog bezig hoe dit op te lossen.

Standaard Yadis starten is niet mogelijk

Aeron

Citaat van: frankp op januari 12, 2011, 11:48:17
Je kan een snelkoppeling maken van de map _yadis naar je homescreen, dat scheelt weer 1 keer klikken. (tip:je kan die map ook een andere naam geven, bijv films)
Er is ook een mogelijkheid om yadis direct naar alle films te sturen middels een wijziging van een dune_folder.txt. Het probleem is nu nog alleen dat bij iedere
nieuwe export die dune_folder.txt weer wordt overschreven waardoor het niet meer werkt.

Frank, de shortcut kun je niet hernoemen, bedoel je dat je de yadis map op (in mijn geval) de hdd kunt hernoemen naar wat je wilt?
Geeft dit geen problemen met de export?

CoSo

Citaat van: Kingpin op januari  4, 2011, 23:35:14
De Dune zou voor muziek de afstandbediening moeten hebben van de Duet  :wub: (of de Duet max 24/192 out, ligt eraan hoe je het bekijkt  ;))
Dat zou we een oplossing zijn, een Ipod/iPhone of pronto zou ook goed zijn.

Dit is wel een reden waarom ik er een ATV of SB bij koop.

LoLife

Citaat van: CoSo op januari 12, 2011, 22:20:13
Dat zou we een oplossing zijn, een Ipod/iPhone of pronto zou ook goed zijn.

Dit is wel een reden waarom ik er een ATV of SB bij koop.

Gewoon een harmony one, doet het ook goed op de Dune hier  :worship:
LoLife's Living:
LG OLED + Sonos + Hue

Pirrewiet

Citaat van: LoLife op januari 13, 2011, 02:15:08
Gewoon een harmony one, doet het ook goed op de Dune hier  :worship:

Heeft de harmony one geen scrolling vertraging net als de oudere 525 die ik heb gehad? (onding, harde plastic knoppen ook)
Ik heb de harmony 600 gekocht, en die doet het heel goed.

eriksk

Citaat van: frankp op januari 12, 2011, 11:48:17

Hoe maak ik die links? Via popup-menu, create main screen link (ofzoiets) krijg ik een foutmelding dat het niet mogelijk is.
Ik heb er nu ook Zappiti op staan, ook erg mooi. Is het bij YaDIS niet mogelijk om zo'n mooi beginscherm te krijgen als bij Zappiti? YaDIS toont namelijk meer informatie bij films en series.
Ben er nog niet over uit welke de betere is.
Panasonic P42G10 | Pioneer VSX LX-52 | Focal Chorus 716W | Monitor Audio Radius 90HD10 | PS3 Slim | Dune HD Base 3.0