HDI Dune 3.0 (niet 1.0 of 2.0 dus)

Gestart door Kjelt, augustus 27, 2009, 17:28:05

Vorige topic - Volgende topic

skank1

Citaat van: riwi op december 29, 2010, 13:07:28
Als je de schijf aan je linux hangt zal de linux beide partities zien denk ik. Dus je moet gewoon de grote datapartitie mounten en doen wat je wilde doen. Je linux PC zal niets aan de partitie indeling wijzigen. Ik heb mijn schijf uit de base3.0 al regelmatig aan mijn Linux PC gehad om er via e-sata sneller wat op te kunnen zetten. Ik heb ook de system storage op de schijf staan.

Wat bedoel je met preclear?

hij wist dan alles en schrijft er 0'n op.
kan ik niet gewoon die system storage wegdoen, er terug 1 geheel van maken zonder mn data te verliezen?
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Google TV, JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

riwi

Citaat van: skank1 op december 29, 2010, 13:09:58
hij wist dan alles en schrijft er 0'n op.
kan ik niet gewoon die system storage wegdoen, er terug 1 geheel van maken zonder mn data te verliezen?

Je bent mij kwijt. Ik snap het niet.
Als je alles wist blijft de data natuurlijk niet behouden.. ???

Als je system storage kwijt wil (maar waarom zou je dat willen, die paar MB ga je toch niet nodig hebben?). Als je dat toch wil moet je de data van de schijf afkopieren naar de PC en evt het remove system storage script van Dune draaien en dan weer formateren en de data weer terug kopieren.

skank1

Citaat van: riwi op december 29, 2010, 13:15:46
Je bent mij kwijt. Ik snap het niet.
Als je alles wist blijft de data natuurlijk niet behouden.. ???

Als je system storage kwijt wil (maar waarom zou je dat willen, die paar MB ga je toch niet nodig hebben?). Als je dat toch wil moet je de data van de schijf afkopieren naar de PC en evt het remove system storage script van Dune draaien en dan weer formateren en de data weer terug kopieren.

ik wil de schijf in mn server steken
alles kopieren van die schijf naar mijn array
check doen
dan de schijf afkomstig van de dune, preclearen (soort format)
(dus dan heb ik liefst wel alles)
en dan de schijf toevoegen aan de rest van mn unraid array
ik wil die system storage kwijt omdat:
1. hij niet meer aan de dune komt
2. ik mijn schijf als 1 geheel wil

De schijf aan mn pc hangen om over te zetten is geen optie (gn plaats)
ik wil gewoon die systemstorage weg, met behoud van mn data
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+

riwi

Met dit scriptje : dune_service_deinit_system_storage.dsf
kan je de systemstorage disablen. Maar daarmee blijft die ruimte ongebruikt.

Dus je data past wel op je unraid server. Dan lijkt het me geen probleem om te doen wat je wil.

Als je de Dune schijf aan je raid wil toevoegen zal de software wel zeggen dat er nog partities op staan. Die moet je dan gewoon overschrijven, dan zal je raid software wel de hele schijf nemen (kijkt niet naar de partities). Dat zou je op kunnen zoeken evt bij unraid.

skank1

dus met dat scriptje gaat de data op mn interne hdd in de dune niet verloren he? zeker he?
je zegt wel dat de partitie er nog altijd zal zijn, dus maakt het geen verschil
waarom dan die system storage wegdoen, als partitie blijft
het zal zoiezo dan toch ook verdwijnen bij het formatteren?

riwi

Citaat van: skank1 op december 29, 2010, 13:36:01
dus met dat scriptje gaat de data op mn interne hdd in de dune niet verloren he? zeker he?
je zegt wel dat de partitie er nog altijd zal zijn, dus maakt het geen verschil
waarom dan die system storage wegdoen, als partitie blijft
het zal zoiezo dan toch ook verdwijnen bij het formatteren?

Ja precies, dus het is niet nodig om dat scriptje te draaien.
Gewoon data naar je raid kopieren, daarna de schijf aan je raid toevoegen met unraid (als unraid dat kan).

skank1

blijbaar heeft linux problemen met die partities

ik wil alsnog dat scriptje uitvoeren om system storage te verwijderen
ik mag er 100% zeker van zijn dat mijn data niet verloren gaat?

Kingpin

Even een vraag over 24bit/96khz stereo via de Dune.

Wat mij is opgevallen is dat de Dune BD Prime 3.0 geen 24bit/96khz stereo flac kan doorgeven via de SPDIF !
Bij de formaten 24bit/48khz/88.2khz gaat het namelijk wel goed.
Surround (DVD-A) DTS 24/96 gaat wel goed :huh2: maar stereo 24/96 niet !

Is dit probleem bekend of ligt het aan mij (neem niet aan dat het aan m'n versterker ligt, die kan t/m 192khz lpcm decoderen).
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

devkon

Bij mij lukt dat wel, m'n Lexicon geeft dat ook aan. Ben er toevallig de laatste tijd mee bezig, en heb daarbij flac's afgespeeld op 24/96.
Heb inmiddels de nieuwste beta firmware er op zitten. Daar zit een functie in om te downsampelen, zou ik ook even checken als ik jou was.  :smile:
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

Kingpin

Citaat van: devkon op december 31, 2010, 15:03:41
Bij mij lukt dat wel, m'n Lexicon geeft dat ook aan. Ben er toevallig de laatste tijd mee bezig, en heb daarbij flac's afgespeeld op 24/96.
Heb inmiddels de nieuwste beta firmware er op zitten. Daar zit een functie in om te downsampelen, zou ik ook even checken als ik jou was.  :smile:
M'n Rotel geeft wel netjes DTS 96 of 2ch. stereo 88,2 aan, helaas niet voor 96 in stereo (zal toch niet aan de Rotel liggen)?
Zodra ik een stereo 24/96 uitstuur via spdif schakelt m'n Rotel over op "analoog".

Downsample in de Dune bedoel je ?
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

devkon

Ja klopt, downsampling in de Dune. Met de nieuwe firmware heb je daar extra opties voor, bij mij ging ie met de nieuwe fw standaard downsamplen naar 48kHz oid.

Je kunt ook checken dat de flac's ook daadwerkelijk 24/96 zijn. Dat wil nog wel eens niet helemaal overeenkomen.

Als je niet op de nieuwste fw zit, zou je die ook eens kunnen proberen.

Maar als je Rotel overschakelt naar analoog als de Dune 24/96 uitstuurt, dan lijkt me dat toch niet helemaal in orde. Waar dat ook moge zijn...
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

riwi

Officieel is PCM over spdif maximaal tot 48KHz ondersteund (door de spdif norm). Maar veel versterkers kunnen wel 96KHz of zelfs 192KHz aan. De Lexicon kon/kan wel 96KHz PCM aan maar geen 192KHz. Ik weet van de Onkyo RDC7, die kon ook 192KHz PCM aan.

Ik had een DVD speler (Philips 963SA) die kon CD Upsampelen. Met 96 kreeg ik wel geluid via de Lexicon, maar bij 192KHz niet meer. Met mijn huidige amp heb ik het nog niet getest.

Kingpin

.

Kingpin

Audioformaat is idd 24/96 stereo wat ik verstuur

Edit aanpassing:
Net de Dune MAX Bitrate gezet op 48khz wat resulteerd dat de 24/96 stereo flac files nu wel worden afgespeelt (zij het gedownsampled naar 48khz).
Het vreemde vind ik dat deze dan wel een DTS 24/96 doorgeeft (te zien op m'n rotel als DTS 96) ! dit vind ik vreemd immers ik heb in de dune de max spdif output op 48khz gezet.
Als ik niet mis heb kan mijn Rotel LPCM t/m 192khz decoderen, dus 96 zou helemaal geen probleem moeten zijn.

Zit er soms verschil in een 24/96 stereo en DTS 24/96 output over SPDIF ?

riwi

Citaat van: Kingpin op januari  1, 2011, 12:58:22
Zit er soms verschil in een 24/96 stereo en DTS 24/96 output over SPDIF ?

Je moet weten welke codec er over de spdif kabel gaat en DAN pas naar de samplerate kijken. PCM is de codec voor CD's en vaak voor stereo tracks op DVD. DTS is gewoon compleet wat anders. Dus samplerate van DTS vergelijken met samplerate van PCM kan niet zo maar.

Als jij een flac file die 24/96 is door de Dune geoutput ziet worden als DTS 96/24 dan doet de Dune soort transcoding (decode flac en encode DTS). Dit doet ie waarschijnlijk omdat PCM 24/96 niet altijd gesupport wordt.

devkon

Het ligt toch ook niet aan de flac file? Dus, heb je dit met alle flac's?

Kingpin

Citaat van: riwi op januari  1, 2011, 21:18:59
Als jij een flac file die 24/96 is door de Dune geoutput ziet worden als DTS 96/24 dan doet de Dune soort transcoding (decode flac en encode DTS). Dit doet ie waarschijnlijk omdat PCM 24/96 niet altijd gesupport wordt.
DTS 24/96 zijn bij mij of dvd-video of wav files, geen flac.
2-ch. flac files heb ik wel in 24/96 (PCM naar de Rotel) idd.
Nu met max bitrate op 48khz downsampled de flac files van 24/96 naar 24/48 en dat werkt.

Citaat van: devkon op januari  1, 2011, 22:21:39
Het ligt toch ook niet aan de flac file? Dus, heb je dit met alle flac's?
Ja dat heb ik met alle 2-ch. stereo flac files in 24/96 of hoger.

Domme vraag misschien maar zou dit misschien ook aan de gebruikte kabel kunnen liggen (toslink)?

eriksk

Zit er verschil tussen de Base en Smart (D1)? Het is dezelfde chipset, dus ik zou het niet verwachten.
Panasonic P42G10 | Pioneer VSX LX-52 | Focal Chorus 716W | Monitor Audio Radius 90HD10 | PS3 Slim | Dune HD Base 3.0

frankp

Citaat van: eriksk op januari  3, 2011, 07:47:56
Zit er verschil tussen de Base en Smart (D1)? Het is dezelfde chipset, dus ik zou het niet verwachten.

Wat betreft afspeelmogelijkheden niet...
Verschil zit voornamelijk in uiterlijk e.d.

Pirrewiet

Ik heb sinds vorige week de dvb-t dongle aangeschaft voor m'n base 3.0 maar hij werkt niet. Dwz de hardisk ruimte toedeling is gelukt maar wanneer die vervolgens gaat scannen naar dvb-t signalen dan blijft die daarin hangen. Heb hem een keer de hele nacht laten aanstaan en de volgende dag stond er nogsteeds "scanning for dvb-t signals".

Iemand hiermee bekend/is dat een softwarematig of hardwarematig probleem?
Heb de laatste firmware van de dune site.

Kingpin

Oh yeah  ;D 24bit 192khz werkt !!!
Het lag toch aan de toslink kabel, deze ging niet verder als 24/48.
Voor de test heb ik even een 75ohms composiet kabel gebruikt (had niet wat anders voor handen) en heb deze gebruikt voor de coax aansluiting en deze geeft wel goed het signaal door.
De Dune op 192khz max bitrate gezet en een aantal files in 24/96 en zelfs 24/192 afgespeeld en dat doet ie geweldig, m'n Rotel kan er iig goed mee overweg zoals de beschrijving (192 pcm) al aangaf.
Alleen multikanaal flac kan ie niet.
Nu nog ff een goede coax aanschaffen.

papaleo

Ik draai met de laatste (101203_2124_test) fw,maar heb nu al 'n paar keer gehad dat tijdens het kijken van een 1080p film (mkv file) het beeld plotseling (15á20 sec.) stil blijft staan,na deze 20 sec. Hervat de Dune de film weer alvorens eerst het beeld versneld weer te geven,waarna de film gewoon weer verder gaat.
Ik kan in de fase dat het beeld stil staat ook geen commando's meer geven aan de Dune.

Ik heb in mijn setup/netwerk niets veranderd,ik speel met de Dune Prime3.0 v/a mijn NAS (Synology DS508) mijn bestanden af.

Zou het aan de fw kunnen liggen,is er iemand die dit verschijnsel ook heeft na de laatste update?
Ik weet dat ik kan downgraden,maar ben wel benieuwd of dit een bug is of dat ik de enige ben met dit euvel.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

marc81

Ook hier had ik de laatste firmware 101203_2124_test geinstalleerd. Bij mij duikt het probleem op dat de dune de HD-MA en True-hd formaten niet meer wil afspelen. Dus ik heb de boel maar weer omgezet naar de laatste Beta firmware.

jowi

Citaat van: marc81 op januari  4, 2011, 08:14:14
Ook hier had ik de laatste firmware 101203_2124_test geinstalleerd. Bij mij duikt het probleem op dat de dune de HD-MA en True-hd formaten niet meer wil afspelen. Dus ik heb de boel maar weer omgezet naar de laatste Beta firmware.
Geen problemen, alles loopt zoals het hoort bij mij, met deze fw.

Durk

Citaat van: papaleo op januari  4, 2011, 07:54:39
Ik draai met de laatste (101203_2124_test) fw,maar heb nu al 'n paar keer gehad dat tijdens het kijken van een 1080p film (mkv file) het beeld plotseling (15á20 sec.) stil blijft staan,na deze 20 sec. Hervat de Dune de film weer alvorens eerst het beeld versneld weer te geven,waarna de film gewoon weer verder gaat.
Ik kan in de fase dat het beeld stil staat ook geen commando's meer geven aan de Dune.

Ik heb in mijn setup/netwerk niets veranderd,ik speel met de Dune Prime3.0 v/a mijn NAS (Synology DS508) mijn bestanden af.

Zou het aan de fw kunnen liggen,is er iemand die dit verschijnsel ook heeft na de laatste update?
Ik weet dat ik kan downgraden,maar ben wel benieuwd of dit een bug is of dat ik de enige ben met dit euvel.

Ik heb het ook. Nu weet ik niet of ik de laatste fw heb, heb de Dune namelijk net overgenomen van een forumlid. Ik dacht dat het aan mijn netwerk lag; de router is namelijk een beetje brak. Bij mijn PCH gaat dan het hele beeld op zwart.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749