HDI Dune 3.0 (niet 1.0 of 2.0 dus)

Gestart door Kjelt, augustus 27, 2009, 17:28:05

Vorige topic - Volgende topic

StefaanD

d staat voor daemon, je start hiermee dus het telnet achtergrond proces mee op.

shellscript kan je inderdaad met batchfile gaan vergelijken

jowi

Citaat van: StefaanD op november  3, 2010, 09:51:55
d staat voor daemon, je start hiermee dus het telnet achtergrond proces mee op.
Ah ok... dat zou er dus voor moeten zorgen dat er altijd een telnet sessie mogelijk is, los van dat je het nu met de debug mode in fw1444 aan zou moeten zetten. Dat zijn leuke dingen... :)

skank1

Dit alles hierboven is chinees voor me :p
ik blijf er uit.

Gebruiken jullie verder allemaal gewoon de laatste beta firmware?
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Google TV, JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

MaxxMark

Inderdaad, een daemon is een achtergrond proces.

In het geval van telnet. Wat het feitelijk doet is dat de daemon luistert op port 23 (de telnet poort). Zodra er vervolgens een connectie gemaakt wordt met port 23 zorgt de telnetd er voor dat er een nieuw process gestart wordt die voor die specifieke verbinding zal blijven bestaan. Vervolgens gaat de daemon weer terug naar zn luister mode en wacht op de volgende verbinding op port 23.

Het zelfde geld dus ook voor de sshd. Alleen is dat een daemon voor SSH. deze luistert op port 22 en is verder gewoon het zelfde in werking :)

En inderdaad, een shellscript (.sh) is een script waarin je letterlijk commando's kunt neer zetten. Net zoals in een batch file. Er zitten wel wat krachtigere script constructies in (weet niet of batch bestanden zo advanced zijn).

Net zoals in een batch file kan je in een shellscript dus gewoon dingen toevoegen.

Dus als je aan debug_dump.sh achteraan een extra line maakt genaamd

/sbin/sshd
/sbin/telnetd

Dan zou op het moment dat  debug_dump.sh wordt aangeroepen (en ik neem aan dat dat gebeurt op het moment dat je een debug dump maakt) de sshd en de telnetd gestart worden.

Ik vraag me nu alleen af of een firmware update niet 'system wide' is, ofwel als je een setting veranderd in de 1444 release, deze dan niet altijd overschreven wordt indien je een firmware update doet.

Als dat zo is ben je gewoonweg altijd f*cked.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jowi

Citaat van: MaxxMark op november  3, 2010, 10:43:05
Ik vraag me nu alleen af of een firmware update niet 'system wide' is, ofwel als je een setting veranderd in de 1444 release, deze dan niet altijd overschreven wordt indien je een firmware update doet.
Als dat zo is ben je gewoonweg altijd f*cked.
Dat vraag ik me ook af, al is dat makkelijk te testen natuurlijk door een telnetd te installeren en een firmware upgrade uit te voeren... ik vermoed echter dat de fw puur een mediaplayer/sigma subsysteem aangelegenheid is en verder losstaat van de linux basis. De fw 1444 is in die zin interessant omdat daar de 911911 code in zit die je nodig hebt om initieel binnen te komen.

MaxxMark

Ik zou er niet heel zeker van zijn.

Ik denk dat de firmware gewoon alles overschrijft. Maar dat  ze zaken als configuratie bestanden wegschrijven naar een EEPROMmetje ofzo . Deze worden dan dus niet overschreven met een firmware update.

Zo doen ze dat in ieder geval ook met firmwares voor wirelessrouters. Als je met DD-WRT bijvoorbeeld aan de slag gaat (custom firmware voor een flink aantal wireless routers) en er wat meer mee wilt, dan kom je er achter dat ze vaak handmatig dingen wegschrijven naar de eeprom. Als ik me niet vergis worden die gewoon at runtime uitgelezen en weggeschreven naar files op het filesystem.

Als dat zo is en HDI zou het echt willen kunnen ze met een firmware update gewoon zeggen "Met deze firmware update verlies je helaas al je settings. Dit is eenmalig voor deze firmware". Wat ze dan doen is gewoon de EEPROM leeg gooien waarmee je ook je settings voor je telnetd kwijt bent.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Ondertussen even mn dune op mn buro gezet en op de PiP input van mn Dell aangesloten :)

Druk aan het downgraden en kijken wat ik er van kan maken...

edit: net getelnet en default debug mode aangezet, nu aan het upgraden naar 2100 zodat ik daarna kan auto upgraden naar de nieuwste versie.

Dirc

Wanneer zou er weer een gewone firmware release komen? Tot nu toe zie ik alleen maar beta's voorbij komen.
Trouwens....auto-update heeft bij mij nog nooit gewerkt, terwijl hij cabled op de router zit.

MaxxMark

vreemd, weet je zeker dat ie naar buiten kan? (aka default gateway die goed is?)

MaxxMark

For whats worth it, de interne browser die gebruikt wordt in de Dune is de "Arora Browser" (arora-browser.org) zie ik net staan.

Verder wordt er (zo het er uit ziet) gebruik gemaakt van de QT library van TrollTech (een UI library)

Kjelt

Citaat van: MaxxMark op november  3, 2010, 12:10:11
Ik denk dat de firmware gewoon alles overschrijft. Maar dat  ze zaken als configuratie bestanden wegschrijven naar een EEPROMmetje ofzo . Deze worden dan dus niet overschreven met een firmware update.
Dan nog zul je er rekening mee willen houden dat de configuratiedata bij een andere firmware kan afwijken (nieuwe parameters toegevoegd,verwijderd etc.).
In firmware update procedures staat daarom altijd dat je opnieuw zult willen configureren. Het zal in de meeste gevallen wel goed gaan maar mocht er toch wat wijzigen ooit en het werkt niet lekker............

skank1

Citaat van: skank1 op november  3, 2010, 10:08:32
Dit alles hierboven is chinees voor me :p
ik blijf er uit.

Gebruiken jullie verder allemaal gewoon de laatste beta firmware?
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Google TV, JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Citaat van: skank1 op november  3, 2010, 13:00:29
Sorry, ja ik gebruik in principe altijd de laatste (beta) firmware. Ik denk dat de anderen dat ook doen.

jowi

Citaat van: MaxxMark op november  3, 2010, 12:19:34
edit: net getelnet en default debug mode aangezet, nu aan het upgraden naar 2100 zodat ik daarna kan auto upgraden naar de nieuwste versie.
Mooi, ik wacht even op jou bevindingen voor ik het zelf aandurf, jij weet tenminste wat je aan het doen bent ;)

Dirc

Citaat van: jowi op november  3, 2010, 13:05:10
Sorry, ja ik gebruik in principe altijd de laatste (beta) firmware. Ik denk dat de anderen dat ook doen.

Ik zit nog bij 1555 aangezien de versie erna bij mij niet goed werkte. Geen idee meer waarom, maar zal vanavond weer eens de laatste erop knallen.

MaxxMark

Citaat van: Kjelt op november  3, 2010, 12:58:39
Dan nog zul je er rekening mee willen houden dat de configuratiedata bij een andere firmware kan afwijken (nieuwe parameters toegevoegd,verwijderd etc.).
In firmware update procedures staat daarom altijd dat je opnieuw zult willen configureren. Het zal in de meeste gevallen wel goed gaan maar mocht er toch wat wijzigen ooit en het werkt niet lekker............

Dat klopt inderdaad wel, ze zullen nu gewoon settings aanvullen ipv overschrijven. Maar als hun doel is om telnetten onmogelijk te maken, moeten ze een firmware update releasen die alles overschrijft en reset. Dat zou denk ik de enige manier zijn om telnet totaal onmogelijk te maken.

MaxxMark

Hmm. Ik heb de "optware" geinstalleerd, zodat je met de package beheer tool "ipkg" allerhande packages kunt installen. Maar bij mij gaat er blijkbaar iets verkeerd (wat is mij nog onduidelijk).

Het installeren gaat goed (waarna de SSHD netjes draait en ik die kan gebruiken). Tevens kan ik netjes ipkg update runnen, uitloggen en opnieuw inloggen.

Maar na een reboot van de dune is er van alles stuk. Het lijkt er op dat de persistantfs map (die zich op de interne storage bevind) iets raars doet na een reboot. Bepaalde folders bestaan niet meer, files wijzen naar andere files (!?).
Ik heb errors gekregen als:

WARNING: Ignoring unknown configuration parameter: ??????????????????????

ipkg: error while loading shared libraries: /opt/lib/libgcc_s.so.1: ELF file version does not match current one

ERROR: ld.so: object '/opt/lib/x_ld-uClibc-0.9.28.so' from LD_PRELOAD cannot be preloaded: ignored.

tango3[bin]# ./ssh
Segmentation fault

Ik heb nu voor de 3e keer even optware opnieuw installed en ga kijken of het nu anders is.

MaxxMark

Waarschuwing: Gebruik op eigen risico!
De optware is trouwens te vinden op:
http://www.multiupload.com/0Y9N4M7JH7
De rusische site op:
http://forum.hdtv.ru/index.php?showtopic=3188

MaxxMark

Na de 3e keer opnieuw optware te hebben geinstalled (nu met alleen --with-ssh) lijkt het wel goed te gaan. Geen idee wat er precies is. Maar als ik de rusische site mag geloven is het zo dat het filesystem maar een beperkt deel van de interne storage ziet. Ik zou kunnen bedenken dat hij buiten het bereik van het file system aan het mounten/schrijven is waardoor hij garbled data ziet.

Een alternatief dat daar aangedragen wordt is gebruik maken van een losse usb stick. Deze wordt (als ik het goed begrijp, niet getest trouwens) gemount onder /D/. Je zou dan dus de optware kunnen laten installeren op die locatie.

Uiteraard is het ook mogelijk (zo lijkt mij) om er een sata disk aan te hangen en het daar op te laten installeren.

jowi

Misschien maar een apart topic van maken? Ik raak nu ook een beetje de weg kwijt ;) de gemiddelde Dune gebruiker moet niet afgeschrikt worden door deze dingen natuurlijk :D

MaxxMark

Das waar :) Zat er ook aan te denken!

De vraag is hoe nuttig het kan worden. Ik ben nog aan het zoeken, maar ik denk dat de hele user interface alles afvangt in een eigen process. Ofwel, er zal niet simpel weg een command aangeroepen kunnen worden om "next" en "previous" te doen bijvoorbeeld. Dus een custom laag waarmee je je mediaplayer kunt aansturen over het netwerk acht ik bijzonder klein :(

gsuk

Citaat van: Dirc I op november  3, 2010, 12:32:15
Wanneer zou er weer een gewone firmware release komen? Tot nu toe zie ik alleen maar beta's voorbij komen.
Trouwens....auto-update heeft bij mij nog nooit gewerkt, terwijl hij cabled op de router zit.

automatisch firmware releases werken bij mij feiloos

gr Emile
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

Dirc

Weird ook beta's? Moet je dat ergens aanzetten ofzo dan? Ik moet hem tot nu toe op een USB ofzo dllen en installeren.

gsuk

Citaat van: jowi op november  3, 2010, 13:05:10

ik ben een firmware terugegaan
ik had last van geluids uitval bij chapter wissels

gr Emile
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |

gsuk

Citaat van: Dirc I op november  3, 2010, 14:33:11
Weird ook beta's? Moet je dat ergens aanzetten ofzo dan? Ik moet hem tot nu toe op een USB ofzo dllen en installeren.
ja ook beta's
o ja nu ik er aan denk heb ik wel een usb stick aan de binnenkant interne storage
(zat er niet in toen ik hem kocht maar achter af een gekregen waar ik hem gekocht heb en zelf erin gedaan)
en ook aan de buitenkant een usb stick waar ik firmware op deed voor dat de automatische upgrade funktie werkte

maar nu weet ik eigenlijk niet waar hij de de firmware laat buiten of binnen
kan ik wel testen
maar weet het niet of het lukt deze week
ben namelijk een paar dagen weg voor het schaatsen in thialf

groetjes Emile