HDI Dune 3.0 (niet 1.0 of 2.0 dus)

Gestart door Kjelt, augustus 27, 2009, 17:28:05

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

en NAS hoeft niets met een backup te maken ?
Je kan gewoon een NAS met 3 schijven als 3 schijven gebruiken.

Addonics doen we op offerte, dus mailen met [email protected] is het beste.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Robbo

Kwam er gisteren achter dat de CUE bug nog alive en kicking is op de Dune 3.0

Toch wel een erge tegenvaller.   

Hetzelfde materiaal (Star Trek: TNG) via de Crystalio mediaplayer (Sigma 8635) geen probleem.

jowi

Citaat van: Robbo op oktober  5, 2010, 10:15:02
En wat moet ik me daar bij voorstellen? Zegt me helemaal niks?

riwi

Chroma upsampling error.

Op DVD wordt beeld opgeslagen in 4:2:0 YCrCb. Om weer tegeven wordt er eerst naar 4:4:4 geupsampled.
Als je dat niet goed doet (hence de error ;) ) komen er streepjes in egale kleurvlakken. Dat is de CUE bug.

De meeste moderne DVD spelers hebben dat niet meer.

MaxxMark

Zijn er meer mensen die sinds de laatste firmware juist méér last hebben van sync problemen?

In plaats van dat het altijd rond de -0.11 lag, moet ik nu regelmatig naar +0.11 of +0.16 gaan om het geluid in sync te krijgen. Opvallend genoeg is dit het geval sinds de laatste firmware update.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

svmnb

Sinds de laatste firmware heb ik met meerdere dvd's audio drops. Elke paar minuten valt kort achter elkaar twee keer het geluid weg voor een seconde of twee. Buffering is prima, geen drops.
Volgens mij was dit al eens eerder een probleem met een vroegere firmware.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

RuudG

Citaat van: Robbo op oktober  5, 2010, 10:15:02
Is dit ook bekend bij HDI?

jowi

Ik zit even te zoeken naar een testpattern om dit te kunnen onderzoeken... ik kan zo snel niets op MPC vinden hierover, maar ik wil het daar best melden... als je dit soort dingen met voorbeelden/patterns en onweerlegbare argumenten neerlegt pakken ze het wel op bij HDI is mijn ervaring. Ging ook zo met die 8/10/12 bits colorspace, en met de 1920x1080 die eigenlijk 1921x1081 pixels was (op de BD player). Dat was allemaal met de volgende firmware opgepakt en opgelost :)

papaleo

Citaat van: MaxxMark op oktober  5, 2010, 11:21:36
Zijn er meer mensen die sinds de laatste firmware juist méér last hebben van sync problemen?

In plaats van dat het altijd rond de -0.11 lag, moet ik nu regelmatig naar +0.11 of +0.16 gaan om het geluid in sync te krijgen. Opvallend genoeg is dit het geval sinds de laatste firmware update.

Hier idem.... :-\
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

jowi

Zojuist de Spears & Munsil test bluray even bekeken voor de chroma upsampling bug. De disk heeft 2 patterns, voor 24p en voor 30p. Beiden zijn 100% correct... dus GEEN Chroma Upsampling Error of CUE te vinden... Ook de chroma zone plate en chroma alignment worden correct weergegeven. Ben dus wel benieuwd hoe Robbo dit dan geconstateerd heeft?

riwi

Citaat van: jowi op oktober  5, 2010, 22:11:52
Zojuist de Spears & Munsil test bluray even bekeken voor de chroma upsampling bug. De disk heeft 2 patterns, voor 24p en voor 30p. Beiden zijn 100% correct... dus GEEN Chroma Upsampling Error of CUE te vinden... Ook de chroma zone plate en chroma alignment worden correct weergegeven. Ben dus wel benieuwd hoe Robbo dit dan geconstateerd heeft?

Ik weet niet zeker of CUE zich wel voor doet op bluray. Op DVD wordt het beeld in 4:2:0 opgeslagen (kleurinfo heeft maar de halve resolutie van helderheid informatie) en daarom moet de chroma geupsampled worden. Ik weet eigenlijk niet of er op bluray ook minder resolutie in de kleur zit dan in de luminantie. Volgens mij is de kreet "8 bit kleur" op bluray synoniem voor 4:4:4 YCrCb data.

Ik zal dat eens zoeken.. ;) (RuudG weet dat vast wel uit z'n hoofd :) )

jowi

Citaat van: riwi op oktober  5, 2010, 23:35:24
Ik weet niet zeker of CUE zich wel voor doet op bluray.
Goed punt... ik zal eens zoeken naar file based chroma patterns om de file player engine te testen.

riwi

Ter info :

Citaat van: wiki
YCbCr 4:2:0 indicates a planar YCbCr  colorspace where a 2x2 block of pixels in an image is represented by 4 Y samples, 1 for each pixel, but all 4 pixels share a Cb sample and a Cr sample.

YCbCr 4:2:0 can be transported within a general purpose container format. When the data is designated with a FourCC of I420 all of the Y data appears first, followed by the Cb data, then then Cr data. YV12 is the same with the order of the Cb and Cr planes reversed.

For trivia, the 12 in YV12 most likely refers to the number of bits needed to represent a single pixel. Since 6 bytes, or 48 bits represent 4 pixels, an average of 12 bits are required to represent a single pixel in this scheme.

Alleycat

Citaat van: papaleo op oktober  5, 2010, 18:30:12
Hier idem.... :-\

Moet 'm altijd op -22 zetten
Pioneer PDP LX5090 ISF | Pioneer BDP LX71 | Meridian 558 | Sony STR DB930 QS | Infinity Reference 100 MKII | 4x Infinity Reference 61 MKII | Yamaha YST SW320 | Samsung DCB H360RS | Cisco8455DVB | XBOX360 elite | Logitech H 525 | DUNE HD base 3.0

Ronin79

Volgend mij komt er binnen kort ook de nieuwe Dune uit.
Hier komen volgend jaar aparte modules voor uit, voor bijvoorbeeld DVB-S, of DVB-C.

Ook de nieuwe versie van de YuiXx staat op punt om gereleased te worden.

Ben best wel nieuwschierig, welke speler er nu beter zal zijn (niet dat ik het kan betalen, maar puur uit interesse  ;)  )

Dirc

Misschien een domme vraag die al 10 keer voorbij gekomen is, maar de Dune onderstuend toch geen usenet?

MaxxMark

inderdaad, dat ondersteunt ie gelukkig niet!

HDI heeft altijd gezegd dat ze het bij de "core business" willen houden, ofwel afspelen van media.

Iets wat ik heel erg op prijs stel.

Een webbrowser met flash is dan wat mij betreft een grens geval. Maar usenet client/torrent clients horen mijns inziense gewoon niet thuis op een media player
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Dirc

Ik dacht het al, maar kon het op mijn werk niet controleren.
Web browser???

EdSki

De 1.0 had/heeft een web browser, niet heel niet nuttig tenzij je ook een toetsenbord en muis er aan hang. En dan gaat het toch akelig de richting van een pc op :)

Er is kennelijk toch nog al wat vraag naar usenet programma (zelf hou ik het liever bij een download pc). Het zou mooi zijn als hdi het mogelijk zou maken om zelf extra software te installeren. Op die manier komt er meer functionalteit voor mensen die het willen zonder dat ze het echt hoeven te ondersteunen.

MaxxMark

Citaat van: Dirc I op oktober 14, 2010, 15:12:34
Ik dacht het al, maar kon het op mijn werk niet controleren.
Web browser???

In de laatste versie zit een webbrowser... Een die totaal onbruikbaar is trouwens :) Pak een hoop stront en plak daar een stikker op "WebBrowser" en je hebt hetzelfde ongeveer :)

Citaat van: EdSki op oktober 14, 2010, 17:49:33
De 1.0 had/heeft een web browser, niet heel niet nuttig tenzij je ook een toetsenbord en muis er aan hang. En dan gaat het toch akelig de richting van een pc op :)

Er is kennelijk toch nog al wat vraag naar usenet programma (zelf hou ik het liever bij een download pc). Het zou mooi zijn als hdi het mogelijk zou maken om zelf extra software te installeren. Op die manier komt er meer functionalteit voor mensen die het willen zonder dat ze het echt hoeven te ondersteunen.

Meer openheid ben ik wel voor, maar ik vind het ge(/mis)bruiken van een stand alone apparaat echt "not done". Ik weet nu al wat er gaat gebeuren als er een torrent/nzb client is:
1. Er komt een hele basic vorm van NZB/Torrent, iedereen blij.
2. Men komt er achter dat bij het afspelen van een film de torrent/nzb stopt, men is boos en wil dat dit niet gebeurt
3. dit wordt gefixed, maar het blijkt dat dit niet geld voor BR playback, omdat het een ander subsystem is en er dus niets in de background kan draaien
4. Het blijkt dat de dune niet snel genoeg is om een NZB/Torrent te draaien tijdens het afspelen van een film. Films gaan stotteren en men gaat klagen dat de Dune een k*t apparaat is

Nee, laat ze lekker ver weg blijven van die onzin :)

Wat ik bijvoorbeeld wel interessant vind is als je een simpele (web)interface kunt maken voor het aansturen van je media speler. Een heel eenvoudige webserver (of misschien gewoon een eenvoudige python app die toevallig luistert op poort 80) die actief monitored voor bepaalde commands en aan de hand daarvan bepaalde acties onderneemt.

Ik zou het leuk vinden om aan zoiets te klooien. Maar zie uiteraard liever dat de developers het zelf (goed) implementeren.

Dirc

Ik probeer momenteel The Katie Melua Collection op DTS te spelen via de Dune, maar ik hoor 0,0.
De Dune zit via HDMI aan de Marantz 8002, die hier toch geen probleem mee zou moeten hebben????

TheSpeedSkater

Doen andere films / concerten het wel?
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Dirc

hmm interessant. ik switch op mijn marantz even tussen source direct en een andere en hij pakt m op....

papaleo

Tjsa...,hdmi>>handshake>>handshake>>handshake...
HDMI,wie heeft dit uitgevonden  :crazy:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

EdSki

@MaxxMark

Als iemand zelf een install pakketje maakt voor een usenet app of iets dergelijks hoeven ze het dus niet te ondersteunen. Als je sabnzbd op je pc zet en hij trekt het niet dan heb je ook pech.

En zoals je zelf al aangeeft: als er de mogelijkheid is klooit men ook wel nuttigere apps in elkaar voor de dune die hdi niet zo snel zal maken  ;D