HDI Dune 3.0 (niet 1.0 of 2.0 dus)

Gestart door Kjelt, augustus 27, 2009, 17:28:05

Vorige topic - Volgende topic

riwi

Citaat van: jowi op januari  1, 2010, 21:57:37
Zou zomaar kunnen... zit alleen even mijn hoofd te breken op HOE ik de EDID uit kan lezen... ik kan geen software schrijven voor de Dune. Je kunt er ook niet zomaar even iets van software op zetten... iemand een idee?

De tvix dumpt files met EDID info op het filesysteem. Ik heb dat van de Dune nog niet gezien.
Kan je in de Kuro niet instellen dat ie terug moet melden dat ie geen 12bit color aan kan?

BarcoCRT

Je zou wel de EDID van een weergever kunnen aanpassen om vast te stellen dat dit echt de oorzaak is. Een how-to is hier te vinden:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1224811//

Misschien heb je nog een of ander LCD schermpje staan wat hiervoor misbruikt zou kunnen worden. Ik zou het nou niet direct op je Kuro loslaten.

Alternatief is een kastje van Key-digital oid, een soort van EDID-voor-de-gek-hou-kastje, die je tussen de bron en weergever plaatst. Kan er zo snel geen link van vinden.

De Dune zelf aanpassen lijkt me 'lastig'. Je zou aan HDI kunnen vragen hoe je dit moet doen, misschien geven ze het wel vrij. (Zou de Dune geheel van open-source gebruik maken?)
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

BarcoCRT

Citaat van: riwi op januari  1, 2010, 22:06:44
De tvix dumpt files met EDID info op het filesysteem. Ik heb dat van de Dune nog niet gezien.
Kan je in de Kuro niet instellen dat ie terug moet melden dat ie geen 12bit color aan kan?
Misschien kan je in de Dune firmware wel de platte EDID tabel vinden? maar er zal wel een checksum op zitten die dan ook weer aangepast moet worden.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3

BarcoCRT

Ik som slechts mogelijkheden op, en ook ik vind dat de oplossing van HDI moet komen. Zal eens een kijkje nemen op het MPC forum.

riwi

Citaat van: jowi op januari  1, 2010, 22:19:48
Een SDK van Sigma zou wel handig zijn :)

Precies, maar die is niet open source toch? Gewoon Sigma property / license

Je wilt ook niet die firmware hacken. Dan zul je dat bij alle toekomstige FW ook moeten doen. De jongens van badeip die de FW voor de tvix manipuleren passen alleen de bootloader van de tvix FW aan, dwz ze veranderen niet de FW zelf. Ze zien dat het ding linux boot, runnen dan eigen spullen alvorens ze de originele FW laden. Redelijk safe dus.

Kingpin

Even een mededeling betreffende de D-link DWA-140 usb wifi stick versie B2: Ook al zou deze in de laatste beta firmware opgelost zijn (091229_1411_beta), deze werkt nog steeds niet! ook anderen die met ditzelfde probleem zitten hebben dit geconstateerd, dus nog maar weer eens wachten tot ze er wat op gevonden hebben  :-\
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

devkon

Citaat van: MaxxMark op januari  1, 2010, 19:58:57
Ik acht die kans bijzonder klein. Volgens mij zit dat allemaal in het bluray subsystem waar ze zelf ook niets aan kunnen doen.

Volgens mij mag je er gewoon van uit gaan dat een bluray geen sync issue's heeft. De enige sync issue's die er zouden kunnen zijn is als gevolg van audio/video processing. En die kan je (als het goed is) in je versterker corrigeren. Eventueel (zoals in mijn geval) kan je de lipsync op auto zetten (optie van de hmdi 1.3 standaard) zodat het wordt bepaald afhankelijk van de apparaten in je hdmi chain. Maar in oudere versterkers heb je ook meestal een handmatige audio delay.

Klopt, ik ervaar sync issues agv video processing. Ik kan maar beperkt corrigeren in mijn pre/pro (60ms), dus dat gaat niet werken. Één van de redenen dat ik voor de Dune ging, is omdat hij flink wat meer kon bijstellen aan audio delay.
Feitelijk heb ik dus niks aan dat Bluray subsysteem...  ::)
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

bart_nl

Citaat van: BarcoCRT op januari  1, 2010, 21:15:47Het hele pixels/dropouts verhaal is eenvoudig weg op te lossen door de EDID van de Dune aan te passen. Misschien een suggestie voor HDI om de EDID-tabel configureerbaar te maken en dan 12-bits (aka Deep Colour) op die wijze gewoon uitschakelbaar te maken.
veel logischer vind ik wanneer HDI een menuoptie maakt waarin je dit aan kunt zetten en dat het default uit staat.

dream1

Citaat van: jowi op januari  1, 2010, 20:10:10
Ik begrijp die neiging tot streamen nooit, zeker niet met een apparaat wat zelf alle codecs aan boord heeft.
Doe niet zo moeilijk, maak een (NFS) share aan en klaar ben je.

Dank je voor je antwoord.
En hoe maak ik NFS share aan zowel op mijn laptop als op de Dune.

Gr Dream1

hifiman

Citaat van: jowi op januari  2, 2010, 00:42:41
Verder heb ik wat meer echt met het ding kunnen werken, en ik moet zeggen dat het ondanks de kleine irritaties toch geen verkeerde machine is hoor... vooral de snelheid waarmee bijv. bluray opgestart en genavigeerd wordt, daar kan de center werkelijk een puntje aan zuigen. Dat maakt een hoop goed. Qua beeld en geluid zie/hoor ik op mijn set geen verschil met de center. Zowel analoog als optisch/spdif zijn ze voorzover ik kan horen, gelijkwaardig.

Ook dat is een prettig voordeel t.o.v. de center, de Prime is werkelijk in 1 seconde weer gebruiksklaar!

Hij speelt nu gewoon weer alles.

Ondanks alles heb ik er toch wel een goed gevoel bij. Vooral de snelheid is iets waar je pas na een tijdje respect voor krijgt. Dat moet even op je inwerken. Het gemak waarmee je van de ene share naar de andere klikt, waarmee een bluray opstart en hoe snel je door de menu's loopt, en de 'overall response', helemaal top!
Allereerst de beste wensen voor alle Dune bezitters!  :angel:

Zo net even helemaal bijgelezen  :blink: Ik zal maar geen flauwe opmerking maken over het uiteindelijk kopen van de kabel die juist ten sterkste afgeraden werd  ;) Er bleek dus toch "meer" achter dat kabel verhaal te zitten (deep color), knap dat je dat zelf uitgevogeld hebt!  :worship: Gelukkig betreft het een "bug"en geen hardware probleem.

In elk geval fijn om  te lezen dat je uiteindelijk toch happy bent met de speler.  :thumbs-up:

PS. Je Tori Amos Blu-Ray heb ik de 31e gepost (op het postkantoor om opblazen te voorkomen  :-X ).

Groetjes,

Ronald

hifiman

De issues met diverse files die het op de Center correct deden, maar op de Prime een te hoge brightness lieten zien, zijn ook opgelost, simpelweg door de bestanden opnieuw te remuxen. Ok, beetje workaround, maar zo blijf je lekker bezig. Ook een paar bestanden die op de center draaiden maar waar de Prime niets mee kon, zijn op deze wijze weer werkend gekregen. Hij speelt nu gewoon weer alles.
De vraag is natuurlijk even welke machine de bug heeft, degene die probleembestanden afspeelt, of degene die dat (terecht?) weigert?  ;)

papaleo

Even een mini-review dan maar, na alle slechte berichten.

Afgelopen dagen heb ik wat lopen vloeken en tieren op de Prime, ik had er bijna spijt van dat ik mijn Center had ingeruild. Echter, ik ben wel overtuigd dat de pixelnoise issues op te lossen zijn, desnoods met wat speurwerk naar de juiste kabel. Komt wel goed.

The need for SPEED
Verder heb ik wat meer echt met het ding kunnen werken, en ik moet zeggen dat het ondanks de kleine irritaties toch geen verkeerde machine is hoor... vooral de snelheid waarmee bijv. bluray opgestart en genavigeerd wordt, daar kan de center werkelijk een puntje aan zuigen. Dat maakt een hoop goed. Qua beeld en geluid zie/hoor ik op mijn set geen verschil met de center. Zowel analoog als optisch/spdif zijn ze voorzover ik kan horen, gelijkwaardig.

Plopperdeplop
De "opstart-plop" heb ik opgelost door op het apparaat de standby in te schakelen ipv de full-off. Ook dat is een prettig voordeel t.o.v. de center, de Prime is werkelijk in 1 seconde weer gebruiksklaar!

Speelt ie nou alles of niet?
De issues met diverse files die het op de Center correct deden, maar op de Prime een te hoge brightness lieten zien, zijn ook opgelost, simpelweg door de bestanden opnieuw te remuxen. Ok, beetje workaround, maar zo blijf je lekker bezig. Ook een paar bestanden die op de center draaiden maar waar de Prime niets mee kon, zijn op deze wijze weer werkend gekregen. Hij speelt nu gewoon weer alles.

Bluray drive .. frrrr frrrr wheeeee!!!11!1!
De bluray drive maakt inderdaad in vergelijking met wat we gewend zijn, meer geluid. Het is al eerder gezegd, vooral tijdens het opstarten en zoeken en menu's doet ie letterlijk fluitend zijn ding :) op zich vind ik het ook wel wat hebben, dat je een keer de techniek bezig hoort ;) en als je eenmaal film kijkt op een beetje geluidsniveau, en je hebt het apparaat niet meteen naast je oren staan, dan is het goed te doen.

Echter... even een heel snel onderzoekje wijst uit dat de drive (een BD loader) eigenlijk compleet open en bloot in de kast staat. Ook is er onder de BD drive in de kast een flink aantal gleufjes gemaakt voor ik neem aan ventilatie... als je daar onder kijkt, dan kun je letterlijk de blauwe laser zijn werk zien doen...

Het aardige is dat als je met je hand deze gleufjes afdekt, het geluid al bijna weg is... één van de dingen die ik dus snel ga doen is die onderkant eens afdekken, niet alleen voor het geluid van de drive, maar ook... voor stof... want het mechaniek is open en bloot... ik kan me niet voorstellen dat het fijne lasermechaniekje op deze wijze een lang leven heeft. En als ik hem dan toch open maak, denk ik dat een soort van behuizinkje eromheen bouwen, hoe dan ook, geen overbodige luxe is... desnoods van wat karton ofzo. Verder denk ik dat als het mechaniekje wat verzwaard wordt met loodbitumen ofzo, het geluid nog verder weg te werken is.

Conclusie totdat ik weer wat tegenkom
Dus... op wat pixelnoise na ben ik wat mijn wensen betreft weer op het niveau van de Center. Ondanks alles heb ik er toch wel een goed gevoel bij. Vooral de snelheid is iets waar je pas na een tijdje respect voor krijgt. Dat moet even op je inwerken. Het gemak waarmee je van de ene share naar de andere klikt, waarmee een bluray opstart en hoe snel je door de menu's loopt, en de 'overall response', helemaal top!

Als HDI nu eens goed aan de gang gaat komende maanden, dan kan de Prime 3.0 wel degelijk uitgroeien tot een erg goede speler. De potentie is er.

Thx...  ;) voor deze 'mini' review,heeft je in iedergeval 'Max' aan tijd gekost om achter het een en ander te komen,vele zullen je daar dankbaar voor zijn.

Ik heb zelf een exemplaar die de meeste bugs niet heeft,zoals het pixelnoise probleem...wellicht door het gebruik van de juiste kabels op mijn weergevers, ik gebruik o.a bij mij een Oelbach HDMI kabel om mijn Kuro 600M te voorzien van beeld en geluid en bij mijn HD100 wordt het beeld verzorgt door een 12 meter lange Audioquest HDMI-1 pvc cl-3 kabel die ook uitstekend omgaat met deze issues en ze elimineerd.
Ik zie bij de 600m totaal geen noise en heb constant beeld/geluid (1080/60p),bij mijn pj heb ik dit nog niet zoveel getest,maar ik zag daar in iedergeval geen pixelnoise in het beeld.

edit2;
Het opstart-plop probleem is na de laatste beta fw ook opgelost,dus die heb ik ook niet meer.

De bluray drive maakt inderdaad in vergelijking met wat we gewend zijn, meer geluid,maar mijn HD100,die praktisch boven mijn hoofd hangt overstemd dit geluid dan weer,dus ook dit is bij geen probleem....en ik mijn Prime in een kast achter een klep zitten,dus klep dicht....is letterlijk 'klep' dicht voor de Prime en je hoort helemaal niets meer.

Wat ik wel eens ondervind is dat wanneer ik b.v een film oid streamt en na ongeveer 20 min. het beeld een aantal seconden 'freezed' blijft stil staan,het lijkt wel of de Prime de verbinding met mijn (bedrade) netwerk (NFS) verliest,en dit na een paar seconden weer oppikt en weer verder gaat met het afspelen je ziet dit aan de teller op het display van de Prime die dan heel snel gaat lopen tot het punt dat die weer sync. loopt met mijn NAS en dan gewoon weer verder gaat met het afspelen van de film als of er niets is gebeurt. Dit heb ik nog nooit met mijn 'oude' Center mee gemaakt.

Én bij mij loopt het geluid bij o.a Pal materiaal vaak uit sync.
Maar ik heb het ook soms bij NTSC bv 1280x720p MPEG-2/TS hdtv materiaal en met name deze; ("Disney Park Day Parade 2009") welke ik soms tot -0.66s moet bijregelen om het sync. te krijgen,máár ik heb ook weleens gehad dat bij precies het zelfde materiaal,wanneer ik het 'n tijdje liet doorspelen de Prime de sync. gewoon zelf corriceerde,vandaar soms. Of het nu aan deze specifieke opname ligt,of dat dit een bug in de Prime zelf is weet ik niet want ik heb bij deze ook al 'n paar keer gehad dat de Prime het afspelen abrupt afbrak bij deze Disney Parade.....

edit;
Om nog even terug te komen op het 'Display-info' verhaal Johan.....,
Ik zie de volledige Display-info,ook de kleuren info (24bit) op mijn 600M alleen wanneer ik de iconen van de Dune in beeld hebt,ga ik vervolgens iets afspelen dan verdwijnt bij mij de kleuren informatie uit de info op mijn scherm....er staat dus niets meer op deze plek.

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

MaxxMark

Citaat van: jowi op januari  2, 2010, 12:58:02
Ik begrijp je boodschap en ondertoon. Ik ga verder dan ook niet met je in discussie, heb net een ban van 6 maanden gehad. Is wel genoeg.

Zat daar een ondertoon in? Ik vind het zelf ook dubieus en eigenlijk van meerdere kanten.

De Center: omdat hij het bestand zonder morren accepteert (misschien is het hier juist de bug dat ie de flag niet herkende en/of negeerde)
De 3.0: omdat hij het bestand niet goed speelt, de flag wel ziet maar er verkeerd mee om gaat
De maker: omdat hij een flag gebruikt die niet generiek is en mogelijk door players verkeerd begrepen wordt
het formaat: omdat het niet backwards compatible is bij een voor een speler unknown flag
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

bart_nl

Citaat van: Audioloog op januari  2, 2010, 09:24:16
De vraag is natuurlijk even welke machine de bug heeft, degene die probleembestanden afspeelt, of degene die dat (terecht?) weigert? 
:withstupid:

dream1

@jowi,

Share bedoel je het mapje waar de films in staan op delen zetten.
Weet je ook een site voor dumpies voor de installeren en de instellen van Allegro of Hanewin
Ben ik nog al een leek in :confused: :confused: 

nielvm

Bij mij werkt SMB perfect.

Dream1, je hebt pm met hoe ik het heb gedaan...
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

papaleo

Wat ik ook als 'n 'bug' ervaarde was wanneer de prime aangesloten was in mijn keten ik een hinderlijke brom (aardlus) ondervond uit mijn speakers deze heb/had ik simpel geelimineerd om de randaarde van de Prime te sabborteren, deze aardlus had ik dus ook niet met mijn 'oude' Center.

'Audioloog' heeft iets ontdekt in de Center aansluiting/stroomvoorziening welke wezenlijk verschild ten opzichte van de Prime (zie link)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=82971.msg1601145#msg1601145
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

hifiman

Citaat van: jowi op januari  2, 2010, 12:58:02
Ik begrijp je boodschap en ondertoon. Ik ga verder dan ook niet met je in discussie, heb net een ban van 6 maanden gehad. Is wel genoeg.
Johan, ik bedoelde er helemaal niks mee en snap dan ook niet waarom je opeens boos wordt. Ik zeg ook niet dat bovenstaande het geval is, ik geef alleen wat tegengas op je stelligheid waarmee je sommige beweringen doet, dit puur vanuit een technisch oogpunt en niks persoonlijks  :-\

dream1

@Niel,

Bedankt voor je reactie.
Je het een pm van me
Citaat van: nielvm op januari  2, 2010, 13:23:01
Bij mij werkt SMB perfect.

Dream1, je hebt pm met hoe ik het heb gedaan...

bart_nl

Citaat van: jowi op januari  2, 2010, 12:58:02Ik begrijp je boodschap en ondertoon. Ik ga verder dan ook niet met je in discussie,
ook ik wil niet met je in discussie maar technisch gezien is juist jouw stellingname t.a.v. de Dune 3 onzinnig. Omdat de Dune 3 meer kleurdiepte  informatie door kan geven zie jij nu dat,
a- sommige bestanden foute kleur diepte informatie bevatten
b- jouw bekabeling ongeschikt is voor hogere bitrates nodig voor extra kleurdiepte
Jouw conclusie is tot nu toe dat de Dune 3.0 een matige hdmi uitgang heeft. Veel logischer zou m.i. om de oorzaak van de beeldproblemen in de hdmi bekabeling te zoeken. Zelf lijk je die laatste conclusie al wel te trekken (aanschaf andere hdmi kabel)  maar wil je blijkbaar niet inzien dat er door die vaststelling feitelijk geen probleem met de hdmi uitgang van Dune 3.0 is?

J.A.F._Doorhof

Niet helemaal, ik zie gewoon 8 bits op de projector staan maar heb ook met sommige kabels problemen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Caps

.

papaleo

Wat mij nu ook opvalt,en wat ik vreemd vind is dat wanneer ik een 'readtest' doe via een NFS share de gemiddelde leessnelheid niet boven de 5.6 MB/s uitkomt,ik heb daarom even een SMB share aangemaakt en zie dat de gemiddelde leessnelheid nu met een factor 2 is gestegen naar 11.3 dat vind ik vreemd omdat ik altijd heb begrepen dat NFS sneller zou moeten zijn dan SMB,of zie ik dit op deze manier niet goed?

bart_nl

J.A.F._Doorhof

Ligt ook enorm aan de bijkomende factoren.
NFS ZOU iets sneller moeten zijn dan SMB, maar ik heb soortgelijke performance verschillen gezien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"