HDI Dune 3.0 (niet 1.0 of 2.0 dus)

Gestart door Kjelt, augustus 27, 2009, 17:28:05

Vorige topic - Volgende topic

Starred

Citaat van: jowi op december 31, 2009, 12:02:30
Durf ik niet te zeggen... die info kun je er niet uit krijgen jammer genoeg.
Nu ben ik niet zo'n hele technische kijker, maar ik zie persoonlijk geen verschil tussen 24 of 23.976... lijkt me ook erg onwaarschijnlijk dat je dat ene frame (!) om de zoveel seconden zult missen... Als je al iets ziet haperen is het niet dít verschil, maar gewoon een te snelle pan ofzo.

Ik zie dus wel als hapering.
Maar volgens Arcam forum kan het ook aan de AVR600 liggen  :plain:

J.A.F._Doorhof

Je ziet het verschil toch wel redelijk goed Jowi.
Op de projectoren in ieder geval wel, bij 24hz zie je af en toe een kleine stottering die bij 23.97 weg is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

MaxxMark

Citaat van: MaxxMark op december 31, 2009, 00:05:11
Ik ben vanavond bij Deniax langs geweest gewapend met mijn:
<snip>
Mocht iemand nog ideeën hebben...

Aangezien we ook met de Dune 1.0 hebben getest kan ik bevestigen dat de Dune 1.0 ook aardig wat geluid produceert bij het laden van een disc. Het grootste verschil is dat de Dune 3.0 variabeler geluid maakt. Terwijl de 1.0 constanter is.

Verder, als iemand nog ideeën heeft of opmerkingen over mijn HDMI Noise (wat trouwens niet identiek is aan het probleem dat Jowi beschrijft) dan hoor ik daar graag wat over!
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

riwi

Citaat van: Kjelt op december 31, 2009, 10:44:45
Waar praten we nu over:

1920*1080 * 24 * 60 = 2985984000 bits/s oftewel 2,78 Gb/s voor een 8 bits kleur 1080p60 signaal en
1920*1080 * 36 * 60 = 4478976000  bits/s oftewel 4,17 Gb/s voor een 12 bits kleur 1080p60 signaal en

Je rekent FOUT. Er is behoorlijk wat overhead. Je mag niet zo maar de bits met de pixels vermenigvuldigen, dat is niet de werkelijkheid.

720p60 of 1080i60 of 1080p24 8bit =~ 2.23 Gbps
1080p60 8 bit =~ 4.8 Gbps
1080p60 12 bit =~ 6.68 Gbps

En dan komt er nog DTS HD MA geluid bij dat ook behoorlijk bandbreedte nodig heeft.

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

De standaard kleurdiepte is 8  bits (oftewel 24 bits totaal voor 3 kleuren). Binnen de deep color spec is nog ruimte voor meer : 30 , 36 of 48 bit kleur. Als HDI de Dune nu vast zet op 48 bit krijgt er niemand meer een pixel op zijn display te zien :)

riwi

Citaat van: MaxxMark op december 31, 2009, 12:16:43
Verder, als iemand nog ideeën heeft of opmerkingen over mijn HDMI Noise (wat trouwens niet identiek is aan het probleem dat Jowi beschrijft) dan hoor ik daar graag wat over!

Mooie test hebben jullie gedaan. De enige conclusie die ik zie is dat de prime3 de enige schakel is die altijd aanwezig is als er ruis optrad :)

Als er sprake is van ruis stuur je dan altijd 1080p60 (of 59.94) ? Of is er ook ruis bij 1080p23.976 ?

En
files @ 1080p23.976 = geen ruis
files @ 1080p59.94 = ruis
disks @ 1080p23.976 = geen ruis
disks @ 1080p59.94 = ruis
Klopt dat? Of is er bij files echt nooit ruis en bij disks altijd?

Kjelt

Citaat van: riwi op december 31, 2009, 14:31:22
Je rekent FOUT. Er is behoorlijk wat overhead. Je mag niet zo maar de bits met de pixels vermenigvuldigen, dat is niet de werkelijkheid.

720p60 of 1080i60 of 1080p24 8bit =~ 2.23 Gbps
ja je hebt gelijk , het ging mij meer om de delta factor en die blijft (6.68/4.8) = 1,4 dus ongeveer 1,5 en dan mijn punt dat kabels die 4 jaar oud zijn dit niet aan zouden kunnen, dan zijn ze gewoon niet goed gemaakt (lees ondeugdelijke onderlinge afscherming van de kabelparen). Ander voorbeeld over CAT5 kun je prima 500Mb/s halen terwijl hij slechts 100mb/s aan zou hoeven te kunnen, CAT6 zou dan voor 1Gb/s zijn. Kennelijk zijn de HDMI kabels van het eerste uur gewoon marginaal gemaakt en die waren me een partij duur (heb nog 250+ euro voor een oehlbach kabel uitgegeven die ook slecht was).

MaxxMark

Citaat van: riwi op december 31, 2009, 14:38:45
Mooie test hebben jullie gedaan. De enige conclusie die ik zie is dat de prime3 de enige schakel is die altijd aanwezig is als er ruis optrad :)

Als er sprake is van ruis stuur je dan altijd 1080p60 (of 59.94) ? Of is er ook ruis bij 1080p23.976 ?

En
files @ 1080p23.976 = geen ruis
files @ 1080p59.94 = ruis
disks @ 1080p23.976 = geen ruis
disks @ 1080p59.94 = ruis
Klopt dat? Of is er bij files echt nooit ruis en bij disks altijd?

Ik heb echt alleen maar bij BluRay Discs ruis. Bij files echt nooit.
Ik heb zelfs StarTrek (2009) gedownload (full BR rip) om te kijken of die dan wel ruis gaf. En die gaf geen ruis.

Dus identieke source, alleen AACS op de disc:
Star Trek - BluRay Disc -> ruis
Star Trek - BluRay Iso -> geen ruis
Star Trek - BluRay Folder -> geen ruis

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Kjelt

Citaat van: riwi op december 31, 2009, 14:31:22
Trouwens nog een zeer interessant punt, als dit de daadwerkelijke continue bandbreedte is dan wil dit zeggen dat geen enkel HDMI apparaat ouder dan 2 jaar nog werkt met de Dune 3.0 op de 1080p60 resolutie aangezien de HDMI receivers/transmitter chipsets pas 2 jaar geleden op 7Gb/s zijn overgestapt.
Leuke upgrade business voor HDMI receivers/switches etc.  :nopompom:

riwi

Citaat van: MaxxMark op december 31, 2009, 14:53:02
Ik heb echt alleen maar bij BluRay Discs ruis. Bij files echt nooit.
Ik heb zelfs StarTrek (2009) gedownload (full BR rip) om te kijken of die dan wel ruis gaf. En die gaf geen ruis.

Dus identieke source, alleen AACS op de disc:
Star Trek - BluRay Disc -> ruis
Star Trek - BluRay Iso -> geen ruis
Star Trek - BluRay Folder -> geen ruis

En als je de output resolutie/refresh forceert naar iets lagers? maakt dat verschil?

Citaat van: Kjelt op december 31, 2009, 14:51:54
(lees ondeugdelijke onderlinge afscherming van de kabelparen)
Er is geen sprake van een Twisted Pair systeem. Het TMDS datakanaal is gespreid over 3 coaxiale dragers binnen de kabel.

Voor 6Gbps is gewoon een hele hoge frequentie nodig, dan zit je in de antenne techniek :) Dat dat uberhaupt nog werkt over 10 meter vind ik al een wonder :)

riwi

Citaat van: Kjelt op december 31, 2009, 14:56:37
Trouwens nog een zeer interessant punt, als dit de daadwerkelijke continue bandbreedte is dan wil dit zeggen dat geen enkel HDMI apparaat ouder dan 2 jaar nog werkt met de Dune 3.0 op de 1080p60 resolutie aangezien de HDMI receivers/transmitter chipsets pas 2 jaar geleden op 7Gb/s zijn overgestapt.
Leuke upgrade business voor HDMI receivers/switches etc.  :nopompom:

Normaal gesproken is 12 bit optioneel. Er vind een handshake plaats. Als een van beide aangeeft niet tot 12 bits te kunnen komt er een 8 bits verbinding tot stand. Een optie zou zijn om in de JVC de capabilitiy op max 8 bits te zetten.

MaxxMark

Citaat van: riwi op december 31, 2009, 15:01:57
En als je de output resolutie/refresh forceert naar iets lagers? maakt dat verschil?
Resolutie verlagen heb ik niet geprobeerd. Al vind ik dat hij gewoon 1080p24
aan moet kunnen...

Lagere refreshrate dan 24 wordt moeilijk denk ik :)

bart_nl

testje gedaan. Dune base 3 via video menu hard ingesteld op 1080p 60Hz en via 10 meter oehlbach hdmi kabel aangesloten op JVC HD1 projector. Resultaat is dat welke file ik ook af speel het beeld prima (los van hapering a.g.v. van bijvoorbeeld 50Hz file afspelen op 60Hz) en zonder ruis is.
Specs van de kabel (oehlbach site) die ik gebruik
CiteerREAL MATRIX MKII - HIGH SPEED HDMI™ This High Speed HDMI™ compliant cable supports all HDMI formats 1.3 (over 10 m = format 1.3 Cat1) and offers the resolution of 1080p. Inner strands made of silver plated OFC, quadruple shielding and 24ct. gold plated plug connectors ensure a perfect digital signal transmission, especially needed for FullHD/HDTV signals. Ab 10 m - Standard 1.2 Cat1/1080p
Kan nog wel wat mogelijke variabelen verzinnen, de base is misschien niet exact gelijk aan de prime en misschien is de JVC HD1 wel ongevoelig voor mindere kwaliteit hdmi signaal. In mijn setup voldoet de dune base 3 hdmi output met de oehlbach kabel in ieder geval prima op 1080p60.

maxtrash

goed denkwerk jowi, met die kleurdiepte. ik zou ook het ook eerder zoeken in een (nog) betaalbare kabel met de juiste specs dan een kabel van een "goed merk". zoiets bijvoorbeeld: kabeltje.com/könig-highend-hdmi-13c-2160p-quad-hd-aansluitkabel-10-meter-p-1293.html

destroyer2usa

Citaat van: maxtrash op december 31, 2009, 19:13:11
goed denkwerk jowi, met die kleurdiepte. ik zou ook het ook eerder zoeken in een (nog) betaalbare kabel met de juiste specs dan een kabel van een "goed merk". zoiets bijvoorbeeld: kabeltje.com/könig-highend-hdmi-13c-2160p-quad-hd-aansluitkabel-10-meter-p-1293.html

Bedankt voor de kabeltip. Specs zien er prima uit en 1,5 meter voor 17,99 is een koopje. Heb er meteen een besteld, alhoewel mijn huidige kabel op 1080p60 ook geen problemen geeft met mijn prime 3.0. Zal nog eens testen met output 1080p60 en dan een highbitrate bluray.

xynyx

Kan iemand dit reproduceren:
Firmware: Version 091229_1411_beta
Model: Base 3.0

Unit aan zetten dan:
Power Standby Off (kort drukken): interne fan blijft draaien, ook al is de unit niet warm
Nogmaals drukken, maar dan langer, unit gaat in de Power Off stand: fan gaat ook uit.

Doe je dat laatste niet dan blijft de fan eindeloos draaien.

svmnb

De beta fw voor deze scheen sommige .iso films niet te draaien. Is dit bij deze laatste beta opgelost?
Moeten alle shares trouwens opnieuw worden ingevoerd bij een firmware update?
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

svmnb

Bij de Dune had ik dat idd snel in de gaten.

Jammer dat ik gisteren mijn Logitech Harmony 895 heb getransplanteerd in een nieuwe behuizing (laadcontacten e.d. verrot) en alle folie er af had gehaald.
Na moeizaam de behuizing openen, binnenwerk overzetten en weer sluiten, zag het display er toch wat raar uit. Bleek er ook aan de binnenkant van het venster nog folie te zitten. ;D
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

MaxxMark

Citaat van: jowi op december 31, 2009, 16:07:47
Welke resolutie/timing gebruik je (stelt de Dune voor je in!!!!!) eigenlijk als je GEEN ruis ziet? En welke als je WEL ruis ziet?
Anders heeft je opmerking niet veel zin.

Of hij vanaf het begin ruis heeft of niet is eigenlijk random. Maar als ik eenmaal de film start en dan vervolgens gewoon een tijdje wacht vind ie opeens de sync en vanaf dat moment kan ik doen wat ik wil, het blijft dan gewoon werken. In dit geval gaat dat om een 1080p24 film.

Hoe kan je expliciet zien wat voor resolutie/timing je dune uit stuurt in bluray mode? De info knop geeft dit namelijk niet aan.

Mn projector zegt in ieder geval:
Input: HDMI-1
Source: 1080p24
Deep color: 8bit

Verrassend genoeg krijg ik als ik de dune instel op 1080i60 geen problemen. De film speelt dan wel in 1080i60 af ipv  1080i24, wat ook niet echt is wat ik wil :)
Ook op 720p60 gaat het goed.

Ergens zou je toch denken dat het een bandbreedte issue dan is. Maar dat is ook niet zo want een letterlijke 1:1 rip van dezelfde bluray werkt wel...

MauriceW

Ben nog steeds erg benieuwd hoe het nu zit met het geluid dat de BD-drive maakt...

Sommige mensen zeggen dat het geluidsniveau hetzelfde is als hun DVD-speler of BD-drive in hun PC/laptop. Anderen zeggen dat de Dune een soort fluittoon van 3-4 kHz produceert tijdens het afspelen van een film.

Wat zijn de ervaringen hier na enkele weken gebruik?

MaxxMark

Citaat van: MauriceW op januari  1, 2010, 17:31:53
Ben nog steeds erg benieuwd hoe het nu zit met het geluid dat de BD-drive maakt...

Sommige mensen zeggen dat het geluidsniveau hetzelfde is als hun DVD-speler of BD-drive in hun PC/laptop. Anderen zeggen dat de Dune een soort fluittoon van 3-4 kHz produceert tijdens het afspelen van een film.

Wat zijn de ervaringen hier na enkele weken gebruik?

Zoals ik al eerder in het topic zei:

CiteerAangezien we ook met de Dune 1.0 hebben getest kan ik bevestigen dat de Dune 1.0 ook aardig wat geluid produceert bij het laden van een disc. Het grootste verschil is dat de Dune 3.0 variabeler geluid maakt. Terwijl de 1.0 constanter is.

Mijn conclusie is dat hij best wel wat geluid maakt, maar dat mijn JVC RS-10 meer aanwezig is dan mijn dune. Het grootste probleem is gewoon het laden/random seeks. Die maken relatief meer geluid. Maar die heb je niet meer zodra je film gestart is.

Mijn oude Pioneer DV444 was ook een voor die tijd dure dvd speler. En die maakte eigenlijk ook best wel wat geluid vond ik (hij had een hinderlijke monotone toon). En de dune maakt wel iets meer herrie dan die pioneer.

devkon

Ik ben er achter gekomen dat als je een Bluray structuur van harddisk afspeelt, je geen audio delay kunt instellen. Blijkbaar springt ie dan in dezelfde modus als dat je een Bluray schijfje afspeelt (Prime), daar kun je ook geen audio delay instellen.
Hopelijk wordt dat nog opgelost in een firmware update.
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

dream1

Hallo,

Ik wil via mijn laptop full HD rips gaan streamen voordat ik een file server aanschaf, kijken of het streamen goed gaat. :D
Wel programma kan ik het beste hiervoor gebruiken,
En hoe moet ik dan de Dune 3.0 instellen om te streamen.
Ik heb windows 7 op mij laptop staan.

Gr Dream1

P.S ierdereen nog een gezond en gelukkig 2010 toe gewenst :clapping: :clapping: :clapping: :clapping:

MaxxMark

Citaat van: devkon op januari  1, 2010, 18:54:28
Ik ben er achter gekomen dat als je een Bluray structuur van harddisk afspeelt, je geen audio delay kunt instellen. Blijkbaar springt ie dan in dezelfde modus als dat je een Bluray schijfje afspeelt (Prime), daar kun je ook geen audio delay instellen.
Hopelijk wordt dat nog opgelost in een firmware update.

Ik acht die kans bijzonder klein. Volgens mij zit dat allemaal in het bluray subsystem waar ze zelf ook niets aan kunnen doen.

Volgens mij mag je er gewoon van uit gaan dat een bluray geen sync issue's heeft. De enige sync issue's die er zouden kunnen zijn is als gevolg van audio/video processing. En die kan je (als het goed is) in je versterker corrigeren. Eventueel (zoals in mijn geval) kan je de lipsync op auto zetten (optie van de hmdi 1.3 standaard) zodat het wordt bepaald afhankelijk van de apparaten in je hdmi chain. Maar in oudere versterkers heb je ook meestal een handmatige audio delay.

MauriceW

Citaat van: MaxxMark op januari  1, 2010, 18:06:42
Mijn conclusie is dat hij best wel wat geluid maakt, maar dat mijn JVC RS-10 meer aanwezig is dan mijn dune. Het grootste probleem is gewoon het laden/random seeks. Die maken relatief meer geluid. Maar die heb je niet meer zodra je film gestart is.

Ja, het geluid tijdens het laden en de seeks vind ik niet zo erg, maar een eventuele constante fluittoon wel. Vandaar mijn vraag of er mensen zijn die dat ook hebben.

BarcoCRT

Jowi,

Het hele pixels/dropouts verhaal is eenvoudig weg op te lossen door de EDID van de Dune aan te passen. Misschien een suggestie voor HDI om de EDID-tabel configureerbaar te maken en dan 12-bits (aka Deep Colour) op die wijze gewoon uitschakelbaar te maken.

Edit:
Snelle test is gewoon een HDMI 1.2 of lagere weergever aan te sluiten op de Dune en dan kijken of het probleem nog steeds optreedt.
Zie hier voor de tabel waarin staat dat HDMI 1.2 geen Deep Colour ondersteunt: http://www.keydigital.com/KnowledgeCenter_HDMI1.0_1.4_Comparison_wp.html
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0