Kjelt's kamer: finally a laser in da house

Gestart door Kjelt, november 23, 2008, 20:04:04

Vorige topic - Volgende topic

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

hifiman

Kjelt

Ondertussen zijn de twee stands en aluminium vloergoten binnen gekomen maar helaas nog niet de tijd gehad het af te bouwen.
Dit weekend was ik 2 dagen op familiebezoek in Drenthe dus stond de HT verbouwing helemaal stil.

Vrijdagavond had ik al wel een goed begin gemaakt met de software voor het triggerkastje. Vanavond heb ik de puntjes op de i gezet want het ging helemaal fout als de trigger anderhalve seconde uit was en daarna weer aan ging  :confused: Maar het probleempje in de statemachine is nu opgelost en het kastje doet nu (denk ik tenminste) wat het moet doen, dus kon de print gemonteerd worden en alle kabels van adereindhulzen voorzien en afgemonteerd worden.

Poppetje gezien, kan het kastje nu dicht  ;D

blue-eyes

Wat ben je toch rete handig! Gaaf om te volgen ;)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Kjelt

bedankt allemaal  :)
Dat houdt de moed er weer in om verder te gaan.

Vanavond het andere "kastje" de Marantz 7702 bedraad oftewel aangesloten zie foto.
Voor de duidelijkheid vanaf het netfilter op de bodem lopen de mains kabels allemaal aan de rechterkant van beneden naar boven zodat ze alleen op 1 plek bijna loodrecht de balanced audiokabels kruisen.

De blauwe draden zijn de HDMI kabels tussen de apparaten (bdp103, bdp83 en Dune prime 3.0) en de gele zijn een tip van Cinemike.
Door een extra "vereffeningskabel" te trekken tussen de apparaten, waarbij alleen de massa (ground) van de rca connector gebruikt wordt, zorg je er voor dat deze vereffenings-
stromen niet door de mantel van de hdmi kabel lopen en dat zou de beeldkwaliteit ten goede komen.
Dan moeten de massa van de rca connectoren wel gelijk zijn aan die van de hdmi connector en bij mijn apparaten is dat overal het geval.
Nou ben benieuwd zal doordat ik niet kan of wil AB testen het verschil niet direct kunnen waarnemen maar het klinkt plausibel en Cinemike kennende zal het positief zijn.

Zo nu alleen nog de kabel(vloer)goten en laatste kabels voor de surround speakers monteren en dan zal ik eindelijk dit weekeinde eens kunnen gaan testen.

jaco

Hoe stop jij een disc in die oppo units ? Als een slangenmens je er tussendoor wringen ?
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Dirk

ik gok dat deze foto een momentopname is van de bekabelingfase...en dat het hele rek daarna weer netjes terug op z'n plaats gaat, met de kabels min of meer uit het zicht en de voorkant gewoon bereikbaar.
herkenbaar beeld btw, zo'n flexy rack op wieltjes ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kjelt

Citaat van: Dynky op januari 28, 2015, 23:20:42
ik gok dat deze foto een momentopname is van de bekabelingfase...en dat het hele rek daarna weer netjes terug op z'n plaats gaat, met de kabels min of meer uit het zicht en de voorkant gewoon bereikbaar.
herkenbaar beeld btw, zo'n flexy rack op wieltjes ;)
Helemaal goed geraden. Dit is een trapkast en rechts zit het gat onder de trap waar het rack ingedraaid wordt.  Enigste nadeel is dat het lastig is om even iets te vervangen of toe te voegen.
Idee van het rack kwam inderdaad ergens van dit forum af , tien jaar of meer geleden ofzo werkt perfect en de planken zijn per apparaat te verzetten.  :thumbs-up:

Vik

:) Pioneer heeft deze manier ook gebruikt in de nieuwe blu ray spelers :

Zero signal RCA output. Benieuwd of je iets gaat merken.

Our expert engineers aimed for reference level audio performance by optimally tuning the entire audio path and by selecting the best electrical/mechanical parts, down to the tiniest screws. An interesting add-on, which further improves audio quality, is the special purpose connector port on the back panel. This 'Zero Signal' port doesn't pass through any signals, but is used for extra grounding.

Citaat van: Kjelt op januari 28, 2015, 22:17:06
bedankt allemaal  :)
Dat houdt de moed er weer in om verder te gaan.

Vanavond het andere "kastje" de Marantz 7702 bedraad oftewel aangesloten zie foto.
Voor de duidelijkheid vanaf het netfilter op de bodem lopen de mains kabels allemaal aan de rechterkant van beneden naar boven zodat ze alleen op 1 plek bijna loodrecht de balanced audiokabels kruisen.

De blauwe draden zijn de HDMI kabels tussen de apparaten (bdp103, bdp83 en Dune prime 3.0) en de gele zijn een tip van Cinemike.
Door een extra "vereffeningskabel" te trekken tussen de apparaten, waarbij alleen de massa (ground) van de rca connector gebruikt wordt, zorg je er voor dat deze vereffenings-
stromen niet door de mantel van de hdmi kabel lopen en dat zou de beeldkwaliteit ten goede komen.

Dan moeten de massa van de rca connectoren wel gelijk zijn aan die van de hdmi connector en bij mijn apparaten is dat overal het geval.
Nou ben benieuwd zal doordat ik niet kan of wil AB testen het verschil niet direct kunnen waarnemen maar het klinkt plausibel en Cinemike kennende zal het positief zijn.

Zo nu alleen nog de kabel(vloer)goten en laatste kabels voor de surround speakers monteren en dan zal ik eindelijk dit weekeinde eens kunnen gaan testen.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Kjelt

Kjelt

Gisteren de eerste vloergoot gelegd, het begint nu op te schieten.
Deze vloergoot gaat de 230VAC en de audiokabel naar de left surround speaker beveiligen tegen voeten van voorbijgangers :)
Even wat kleine details, de apparaatstekker is haaks uitgevoerd zodat de kabel mooi meteen naar beneden toe loopt.
Verder een extra aarddraadje in de stekker meegemonteerd die dan meteen de vloergoot kan aarden.
Het is een geanodiseerde aluminium vloergoot waar een 230VAC kabel in loopt en ook al is deze dubbel geisoleerd en de kans kleiner
dat het fout gaat dan een goede prijs in de staatsloterij te winnen wil ik toch voor alle zekerheid dit aarden.
Leuke bijkomstigheid is dat dit de 230VAC kabel ook weer wat extra afschermt om in te stralen op de balanced audiokabel, maar de afstand tussen beiden is groot genoeg.
Daarna de vloergoot vastgeschroefd in de eikenhouten vloer zodat deze geen kant meer op kan.

Ik heb ook nog even de twee surround speakers gemonteerd en geplaatst (nog niet bekabeld) en mijn vriendin had wel een beetje gelijk: de left surround speaker staat aardig in het looppad  :-[ .
Oplossing die we nu overeengekomen zijn, deze speaker zal richting bank geschoven worden als we geen film kijken en ik heb op de vloer met stift de omtrek van de voet aangegeven zodat ik hem perfect op de juiste
afstand kan terugzetten als we wel film gaan kijken. Mocht iemand een beter alternatief dan dit hebben hoor ik het graag. In het verleden heb ik wel eens plakband gebruikt maar die wist mijn vriendin met het stofzuigen steeds weer te verwijderen dus dat was geen goede permanente oplossing  :D
Vanavond hopelijk weer verder :)

Vik

Netjes!  ^^

Citaat van: Kjelt op januari 30, 2015, 09:18:13
Gisteren de eerste vloergoot gelegd, het begint nu op te schieten.
Deze vloergoot gaat de 230VAC en de audiokabel naar de left surround speaker beveiligen tegen voeten van voorbijgangers :)
Even wat kleine details, de apparaatstekker is haaks uitgevoerd zodat de kabel mooi meteen naar beneden toe loopt.
Verder een extra aarddraadje in de stekker meegemonteerd die dan meteen de vloergoot kan aarden.
Het is een geanodiseerde aluminium vloergoot waar een 230VAC kabel in loopt en ook al is deze dubbel geisoleerd en de kans kleiner
dat het fout gaat dan een goede prijs in de staatsloterij te winnen wil ik toch voor alle zekerheid dit aarden.
Leuke bijkomstigheid is dat dit de 230VAC kabel ook weer wat extra afschermt om in te stralen op de balanced audiokabel, maar de afstand tussen beiden is groot genoeg.
Daarna de vloergoot vastgeschroefd in de eikenhouten vloer zodat deze geen kant meer op kan.

Ik heb ook nog even de twee surround speakers gemonteerd en geplaatst (nog niet bekabeld) en mijn vriendin had wel een beetje gelijk: de left surround speaker staat aardig in het looppad  :-[ .
Oplossing die we nu overeengekomen zijn, deze speaker zal richting bank geschoven worden als we geen film kijken en ik heb op de vloer met stift de omtrek van de voet aangegeven zodat ik hem perfect op de juiste
afstand kan terugzetten als we wel film gaan kijken. Mocht iemand een beter alternatief dan dit hebben hoor ik het graag. In het verleden heb ik wel eens plakband gebruikt maar die wist mijn vriendin met het stofzuigen steeds weer te verwijderen dus dat was geen goede permanente oplossing  :D
Vanavond hopelijk weer verder :)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

cobaltjeh

Mooie profielen, waar heb je deze gevonden?

Kjelt

Citaat van: cobaltjeh op januari 30, 2015, 13:22:43
Mooie profielen, waar heb je deze gevonden?
Flink online lopen zoeken, daarna eindelijk bij de fabrikant gevonden en toen nog eens een week bezig geweest om een bedrijf te vinden die ze kon en wilde leveren.
Het zijn Hager Tehalit AKA181250ELN goten maar ze zijn flink aan de prijs.

Vanmiddag vrij genomen en het moeilijkste stukje voor het laatst bewaard: een hoek van 45 graden zagen in de vloergoten. Het viel mee, het is niet perfect en er zullen zat mensen op het forum zijn die dit dagelijks voor hun werk doen en me uitlachen maar ik ben toch tevreden. Klein spelinkje van paar tiende mm ach verder met het echte werk: calibratie!

Kjelt

De calibratie van de Marantz wees zich vanzelf. De GUI is zoveel mooier als de oude Denon en ook de Onkyo, je ziet 3D grafisch iedere speaker en de wizzard is echt voor dummies, ik zat me vaak te ergeren dat ik verder wilde maar goed het werkt en je moet wat geduld hebben.
Meteen de eerste fout, de surround back left speaker gaf geen geluid, de stekker had ik er gisteren bij het monteren van de vloergoot uitgetrokken: zal ik IBM bellen?* Naah stekker erin en verder maar weer.

De Audyssey calibratie op 8 plekken duurt best wel lang met 11 speakers die 1 voor 1 afgelopen worden, half uurtje ben je zo kwijt. Tja zelfs de twee subs worden los van elkaar de eerste keer ingemeten  :thumbs-up:
Het bevreemde me dat ik eerst het volume van de subs moest opschroeven voor de meting en na de meting zet Audyssey ze weer -8dB terug NOUMOE?
Afstanden kloppen zoals gebruikelijk nog steeds niet, eens luisteren als ik ze goed zet of dat meer of minder brengt (to be done).
Nu eerst maar eens kijken luisteren wat het resultaat is... eindelijk na anderhalve maand is het zover, de Atmos demo disk via de Dune staat klaar en met spanning druk ik op play van de demo die ik het meest kan waarderen: de Leaf trailer.

En ik had de projector niet aan staan maar alleen de monitor in de ht kast en dus geen beeld maar alleen geluid en ik wist niet wat ik hoorde, wat een geweldige hoeveelheid details, prachtige plaatsing je staat midden in het bos, beetje overdreven SFX maar ik hoorde beestjes exact geplaatst schuin boven me en WOW uitstekende soundbubble, ja dit is echt de moeite waard geweest  :pompom:
Wellicht dat het meespeelt dat mijn surround L/R speakers nu op fatsoenlijke afstand staan of dat alle speakers achter nu gematched zijn of dat het Atmos is, ik weet het niet maakt ook niet uit ik zit te genieten. (Later met projector en beeld zat ik minder te genieten, op de een of andere manier leidt beeld toch van de geluidsbeleving af, althans voor mij, ik kan iedereen aanraden de leaf demo eens zonder beeld te beluisteren je hoort veel meer details).

Tja ik heb een dik half uur wat demos zitten kijken en luisteren, ook Oblivion even opgezet (moest even zoeken voor ik doorhad dat je de Marantz moest vertellen om alle speakers te gebruiken want er kwam niets van boven), de upsampling mode dus , ja ja ik weet het RTFM :devil:  die ik nog moet downloaden want die leveren ze er niet meer bij :D
En Oblivion klonk echt vet. Expandables 3 na 3 minuten uitgezet, die sturen alleen speakers boven aan als er een helicopter ofzo over moet vliegen voor de rest: silence. Later nog wel eens opnieuw beluisteren maar ik hou niet zo van deze soort films  :dry:

Goed ik hoor net dat de vriendin ziek is en dat ik moet koken dus ben er weer weg van.

https://www.youtube.com/watch?v=qJA2U-YMvkk

*grapje voor de oudere jongeren onder ons die zich de IBM reclame uit de jaren 80 nog kunnen herinneren.

r_flagg

:clapping: :clapping:

Super !
Je verslag wekt de honger naar atmos weer op. Heerlijk om zo'n reactie te lezen. Maakt het gevoel om bij mij thuis ook te realiseren nog sterker
... Zucht ... Hopelijk krijg ik het in mijn ruimte gerealiseerd ...
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Kjelt

Er staat nog zo'n demo op die Atmos disc dat je in een jungle zit, wow wow wow, als ze een bluray van alleen dat soort clips maar dan langer zouden hebben kocht ik hem.  8)

jaco

Ik herken de reactie op Atmos/DSU  :headbanging:
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Kjelt

Citaat van: jaco op januari 31, 2015, 09:48:39
Ik herken de reactie op Atmos/DSU  :headbanging:
Gelukkig maar, ik probeer toch altijd een beetje voorzichtig te zijn want ik zie vaak dat mensen iets vervangen/bouwen bv een eindversterker en dan ENORME verschillen bemerken waarvan ik altijd denk nou..... dat zal wel mee of tegenvallen dus.
Maar nu heb ik zoiets van WOW ik heb liever deze Marantz 7702 met Atmos dan een Classe SSP800 zonder (even stereo muziek daargelaten want dan zal de Classe ongetwijfeld hands down winnen) maar dus puur surround sound en film beleving.....

Voor de zekerheid heb ik Riwi bereid gevonden om als objectief persoon morgen ook eens te komen luisteren en hij zal dan ongetwijfeld ook zijn ervaring hier kort neerschrijven.

Kjelt

Nou dacht ik klaar te zijn maar nee hoor het triggerbox systeem werkte niet helemaal foutloos. De nieuwe triggerbox schakelde meteen in en schakelde niet meer af tot de spanning van de hele ht set werd afgegooid. Oftewel hij volgt het triggersignaal niet.  :(
Gisteravond eens zitten meten en kijken wat er loos was en de fout zat hem in mijn triggerbufferboxje uit 2011 (staat vast nog ergens op het forum) in de ht-kast.
Dit kleine kastje schakelde met een N-fet de 0 en niet de 12V dus er was altijd 12V aanwezig.
Kennelijk zat er nog ergens wat lekstroom om mijn gevoelige ingangscircuit van de triggerbox te triggeren FAIL.
Tja ik ben dan eigenwijs genoeg om in 6 uur tijd een compleet nieuwe triggerbuffer box met P-fets te bouwen, een maat groter want ik wil de 12V voeding in de toekomst ook voor andere apparatuur gaan gebruiken (ik wil uiteindelijk van al die cheapo wallwarts (stekkerdoosjes) af). Zojuist ben ik er mee klaar en het werkt nu zoals het moet  :pompom:
Leuk om overal om je heen de relais te horen inschakelen en de plopjes van de Genelecs er achteraan, heerlijk al die techniek (als het werkt)  ;)

Sjors

riwi

Citaat van: Kjelt op januari 31, 2015, 17:51:20
Voor de zekerheid heb ik Riwi bereid gevonden om als objectief persoon morgen ook eens te komen luisteren en hij zal dan ongetwijfeld ook zijn ervaring hier kort neerschrijven.

Ik kom het morgen middag ervaren  ;D Ik ben benieuwd.
Heb in ieder geval John Wick mee. Da's de laatste atmos titel die uitgekomen is. Heeft iemand ergens een actuele lijst met Atmos titels. Ik heb er nu 4 + een demo disk.

jaco

Citaat van: riwi op februari  1, 2015, 00:50:38
Ik kom het morgen middag ervaren  ;D Ik ben benieuwd.
Heb in ieder geval John Wick mee. Da's de laatste atmos titel die uitgekomen is. Heeft iemand ergens een actuele lijst met Atmos titels. Ik heb er nu 4 + een demo disk.
Transformers age of extintion
Step up all in
The expendables 3
Teenage mutant ninja turles
John wick

Announced:
Exodus
Gravity

hifiman

Gaaf hoor! Ik ben ook heel benieuwd  :notify:

:popcorn:

riwi

Ben weer thuis aangekomen inmiddels.  Kjelt bedankt voor de uitgebreide demo, het was gezellig weer.

Het is echt overtuigend hoe de ruimtelijkheid door de 8 nieuwe speakers rondom de luisterpositie wordt weergegeven. We hebben wat van de Dolby demo's gekeken en een stuk expendables 3, transformers 4 heel kort, en John Wick ook. Ook een aantal non atmos films geprobeerd (Oblivion, I am Legend, Maleficent etc.).
Wat me positief opvalt is dat het zo mooi homogeen is en heel "gemakkelijk" klinkt. Je hoort de individuele speakers niet of nauwelijks, maar er is gewoon geluid rondom. Het lijkt ook of de fronts en center 'minder' doen maar dat lijkt maar zo denk ik : je hebt nu 3+2 speakers voor je en 6 achter de luisterplek (excl de subwoofers). Ik vond de bass ook mooier dan in alle demo's die ik tot nu heb gehoord, net, strak en gecontrolleerd. Bij de leaf demo hoor je het blaadje rondtollen om je heen en is het goed te plaatsen terwijl op hetzelfde moment de atmosfeer van het 'bos' mooi transparant wordt weer gegeven. Bij Expendables in de vliegtuig scene hoor je door het geluid rondom dat je in een vliegtuig zit en heb je het gevoel erbij te zijn.

De atmos film zijn vooral films met extra veel effecten door de top en rear kanalen. Maar ook Oblivion doet het goed via de atmos upsampler : je 'hoort' de ruimte in de ondergrondse bibliotheek bv. Dus ook voor veel bestaande films wel toegevoegde waarde. Als je een nog oudere film neemt (we keken even Sugarland Express, Spielbergs klassieker uit 1973) maar dan is de bron praktisch mono en dan kan je niet verwachten dat de Atmos upsampler er dan nog iets ruimtelijks van maakt. Maar dat zou ook onnatuurlijk over komen dan.

Klinkt gewelig Kjelt. Nu genieten!  :ph34r: