Cobaltjeh zijn HT (JVC N7 + Upgrade van gehele ruimte)

Started by cobaltjeh, August 17, 2014, 12:33:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cobaltjeh

Gelijk maar even voorstellen, Ik ben Jan 30 jaar oud, en ik ben al vele jaren bezig met mijn audio hobby.

Oorsprong is ooit begonnen in de car audio, van spl steeds meer naar soundquality verschoven.
Maar uiteindelijke conclusie was dat het in de auto niets ging worden.

Toen jarenlang ge-experimenteert met het bouwen van luidsprekers, versterkers en uiteindelijk DSP.
Veel geleerd maar nog steeds lang niet genoeg om tot een perfect eindresultaat te komen.

Toen kwam ik op Tweakers een filmpje tegen van HTip, en toen begon het te kriebelen. Met wat beredeneren kwam ik er achter dat mijn audioset alleen dienst deed voor films. Want voor een muziekje gingen toch bijna altijd de Sonos speakers aan, vooral als je in de tuin zit etc.

Dus uiteindelijk de knoop doorgehakt en er zou een beamer komen. Nog eventjes lopen kijken of deze in de woonkamer of op de slaapkamer op de bovenste verdieping zou komen.
Na het zien van een beamer in een niet verduisterde ruimte was ik er snel achter dat deze beter in de extra slaapkamer kon komen aangezien deze voorzien was van rolluiken.

Deze kamer had ik al eerder onder handen genomen met een zelfbouw akoestisch plafond. De kamer was een regelrechte galmbak, en met het plafond is de ruimte al aangenaam, maar nog lang niet perfect.

Toen uiteindelijk de knoop doorgehakt een paar weken voor het wk, aangezien er toen perfecte aanbiedingen waren. Ik ben langs ITC Home Theater gegaan en heb daar de Epson 7200 en 9200 en een ongekalibreerde Sony VPL-HW55ES bekeken.  Het verschil tussen de 2 Epsons was minimaal en vond ik de meerprijs niet waard. De Sony liet duidelijk zien dat deze een flinke stap vooruit was, echter ook buiten budget.

Door de perfecte service die dag meteen de Epson meegenomen, en het begin van de HT was er.


Situatie nu:


De kamer was origineel opgezet als werk en luisterkamer, veel lichte kleuren en niet geschikt voor HT gebruik, hier moet dus nog veel gebeuren.
Akoustisch is de kamer al redelijk, maar ook nog veel verbeteringen mogelijk.
De audioset werkt momenteel prima, echter wil ik naar een eenvoudig passief gefilterd systeem toe. Ik mis gewoon de kennis om de speakers goed te filteren.
Daarnaast heb ik een extra AD/DA conversie omdat 5.1 nooit digitaal uit een receiver komt (tenminste niet in consumenten hardware).
Gezien de ruimte correctie in moderne receivers al echt goed ik wil ik deze gaan gebruiken in plaats van mijn huidige DSP.
Nieuwe speakers zullen waarschijnlijk zelfbouw blijven (maar dan een bestaand en bewezen ontwerp), gewoon omdat ik de looks niet belangrijk vind in een HT, maar het geluid wel.
In dat geval heb je gewoon meer waar voor je geld naar mijn mening.

Ruimte:

Bevind zich op de 2e verdieping. Wegens plat dak is deze gewoon vierkant.
Voorzien van koeling door vloerverwarming, en warmtepomp.
Ramen zijn voorzien van Rolluiken.
Afmeting 4,75 x 3,25, inham is 2,50 x 1,15.
De woningen zijn met de bovenverdieping geschakeld, deze ruimte heeft dus geen aansluiting met de buren.

Apparatuur:

Epson TW7200 - (ISF gecalibreerd)
Frame HD-Series projectiescherm (225 x 127 zichtmaat)
Processor: Onkyo PR-SC886
Front speakers: Vifa Korrekt XT (Zelfbouw)
Center speaker: Vifa Korrekt XT Center (Zelfbouw)
Surround speakers: Vifa Korrekt XT (Zelfbouw)
Surround back speakers: Vifa Korrekt XT (Zelfbouw)
Subwoofer: Bokito (Zelfbouw sub, met Hypex DS8.0 en Scanspeak 32w)
Bronnen: Sonos Connect, Zelfbouw XBMC HTPC
Versterking: 2x 4 kanaals zelfbouw LM4780 versterker
Versterking Center: Hypex AS2.100 in bridged mode



Aanpassingen die nog op de planning staan:


- akoestische panelen overtrekken met zwarte stof
- donker vloerkleed plaatsen.
- donkere gordijnen langs muur links van scherm
- andere bank plaatsen, met relaxgedeeltes
- audiorack plaatsen.
- gehele audioset vervangen, aanpassen
- kabels wegwerken, is nu te treurig voor woorden ;)

Foto's







Update:

Plafondpanelen in een nieuw kleurtje, en een andere bank.
Het verschil met de nieuwe panelen is al erg groot, donkere scenes met felle lichtpunten hebben al een veel beter contrast.





Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

rovinggecko

Leuke ruimte zo! Nog een paar kabelgootjes en je kan in het donker zonder struikelen een biertje pakken ;)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Zuudemaaier

Ziet er al mooi uit!

Succes verder!

mrdj

Wow ziet er erg strak uit!

Hoe heb je die panelen gemaakt en opgehangen? zoek nog zo iets voor in de studio.

luke2009

Ziet  er erg strak uit. Suc6 met deze mooie ruimte :headbanging:

Denon Focal

Ziet er al mooi uit.
Die panelen zwart maken is erg mooi geworden.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

cobaltjeh

Bedankt voor de reacties.

Quote from: rovinggecko on August 17, 2014, 12:38:40
Leuke ruimte zo! Nog een paar kabelgootjes en je kan in het donker zonder struikelen een biertje pakken ;)

Kabels wegwerken zal inderdaad nog een mooi klusje worden, nu durf in niet in de ruimte te lopen als het donker is.
Maar eerst maar eens aansluiten en genieten, helpt ook voor het duidelijker krijgen hoe ik de spullen uiteindelijk wil inrichten.
Heb pas de 100 uur van de projector gehaald, dus ik geniet er volop van :).

Quote from: mrdj on August 17, 2014, 16:33:17
Wow ziet er erg strak uit!

Hoe heb je die panelen gemaakt en opgehangen? zoek nog zo iets voor in de studio.

De panelen zijn opgehangen met stalen Ikea gordijn kabel. Deze variant verkopen ze helaas niet meer tegenwoordig.

Meer informatie over het bouw process kun je hier vinden: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=16&t=17167
Ze zijn ook kant en klaar te koop, echter betaal je dan evenveel voor 1 paneel als ik voor 6.
Mocht er nog iets onduidelijk zijn aan de hand van bovenstaande link, kun je het me altijd vragen.


wolfkampf

 :clapping: zeer mooie ruimte zo  :pompom:
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

beatbrother

Leuke ruimte en ik vind het mooi hetgeen je aan het plafond gedaan hebt.  :wub:

denoontje


MLCinema

Stijlvolle ruimte door de plafondpanelen en de muur achter je scherm. Ook die bank ziet er niet verkeerd uit!
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

cobaltjeh

Ik ben ook erg blij met de panelen, in het wit waren ze al mooi. Maar in het donker ogen ze toch wat beter.
Ik zal er nog aan te denken om het plafond ook te verven maar ik denk dat ik deze stap achter wegen laat.

Het grotere deel van de reflecties komt nu nog van de kant met de ramen, hier zijn de houten jaloezie en het behang gewoon te licht.
Aangezien ik de ruimte niet compleet wil verbouwen naar een darkroom, denk ik er aan om deze muur compleet te voorzien van een donker gordijn.

Tevens zijn er ook vorderingen op speakergebied. Afgelopen week had ik de mogelijkheid om een setje Vifa Korrekt XT over te nemen.
Ze zijn nog niet afgewerkt, maar dat mag de pret niet drukken.
Na een korte luistersessie was ik vrij snel overtuigd, dat deze speakers beter klinken en in de ruimte passen dan mijn zelfbouwset.

De DSP gaat dus in de verkoop, en met de drivers die vrij komen van de oude speakers en wat extra tweeters kan ik zelfs nog een 6tal keer een zelfde Korrekt zuil bouwen.
Meer als genoeg dus om zelfs een 7.1 set compleet te maken. Maar ik blijf voorlopig bij 5.1, 7.1 is nog te weinig beschikbaar een niet praktisch in de ruimte te plaatsen.

Over het algemeen erg tevreden over de korrekts, echter is het laag nog wat aanwezig en wollig.
Het eerste is een probleem van de ruimte zelf je ziet op de foto al een tijdelijke bass trap ;) (zitzak). Dit schilt al enorm.
Achter in de ruimte is er nog een geplaatst in de tegenoverliggende hoek.
Het tweede is onvermijdelijk gezien de prijs van de driver, en het gepoorte ontwerp. Dit neem ik dan ook voor lief voorlopig.



Atmoz


Ziet er goed uit allemaal zeg :worship:

Mooie, strakke ruimte :pompom: En ook SONOS zie ik :) Ook zo tevreden erover? (hier staat het dagelijks vele uren aan...)

Geniet ze!

Groet,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

cobaltjeh

Quote from: Atmoz on August 24, 2014, 16:02:44
Mooie, strakke ruimte :pompom: En ook SONOS zie ik :) Ook zo tevreden erover? (hier staat het dagelijks vele uren aan...)


Thx!, Al meerdere jaren erg tevreden over SONOS. Maar ik moet zeggen dat de play 5 / play1 meer aan staan dan de connect  :angel:.


D@o

Knap. Vloer en behang ook.

fluissie


Gijs82

Erg mooie ruimte! Erg handig dat je 2de verdieping geen schuin dak heeft, wordt je ook niet snel beperkt door de ruimte.

Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

cobaltjeh

Quote from: Gijs82 on August 27, 2014, 09:23:09
Erg mooie ruimte! Erg handig dat je 2de verdieping geen schuin dak heeft, wordt je ook niet snel beperkt door de ruimte.

Klopt is erg fijn, de ruimte was origineel 2 kleine slaapkamers. Dit heb ik veranderd naar 1 ruimte.
En door de koeling is het zelfs in de zomer prettig om gebruik te maken van de HT.

Helaas mis je wel een 'rommel' zolder in dit huis, aangezien deze niet aanwezig is door het platte dak.
En is dit eigenlijk de enige 2e slaapkamer in het huis nu. Op deze verdieping zit alleen nog een cv / was ruimte.
De verdieping er onder heeft alleen een ruimte slaapkamer, en ruime badkamer.

Maar voorlopig meer dan groot genoeg voor mij alleen.  :angel:

cobaltjeh

Dit weekend maar eens klussen, genoeg hout voor 4 zuiltjes.  :D

Ook maar gelijk een proef blikje verf gekocht, extra matte lak (Charcoal black) benieuwd hoe deze kleur het zal doen op de front speakers.


Atmoz


Wow, dat is nog eens een stapel hout :worship:

Als ik hier naar kijk krijg ik gewoon een érg goed gevoel. Gek is dat he? Het is maar hout... Maar toch... HOBBY'en O0 O0 O0
Echt gaaf, ben enorm benieuwd hoe 't gaat worden :pompom:

Veel succes met bouwen in ieder geval ;)

Groet,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

cobaltjeh

Weer productief weekend geweest, nu wachten tot mijn dempingsmateriaal binnen is.  ;D


Gijs82

Ziet er strak uit hoor! Ben benieuwd naar het resultaat...
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

Gijs82

Hoe staat het met je project?
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

cobaltjeh

Inmiddels staan de kasten in de grondverf, volgende stap is plamuren en veel schuren en uiteindelijk aflakken.

De onderdelen van de filters zijn ook al grotendeels binnen, volgende week zou de rest binnen moeten komen.