Dac der Daccen

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), mei 17, 2009, 16:59:32

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Zit een 3 mm koperen deksel op..... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

eddy135

Citaat van: Erik van Voorst op januari 13, 2011, 13:09:44
Zit een 3 mm koperen deksel op..... ;)
Word een stofboel, anders he?
Dat willen we natuurlijk ook niet...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

kastje gezien...deksel(tje) dicht.

De duelunds blijven maar "inspelen" en worden steeds mooier en het leuke is dat ik nu ook meer lucht krijg.
Ik ben benieuwd wie bv in zijn speaker Duelunds heeft en dit ook zo ervaart....ze hebben er tenslotte nu al zo een 100 uur opzitten... :-X :music:

Grappig is dat ik nu bij P. Barber met de cd "Cafe Blue" na een paar dagen WEL de hoogte-afbeelding (trappegat zie eerdere mail) waarneem.

Mocht je de gouden MFSL recording hebben van deze cd dan moet je voor de gein de gouden HDCD downloaden bij Avax....wedden dat je de duur betaalde MFSL nooit meer op zet......(ook al ben je niet HDCD compatible !!)........ik heb ze beiden.. :o

http://avaxhome.ws/music/music_time/y90s/patricia_barber_cafe_blue_hdcd_edition_gold_cd.html

(ik weet niet of ik dit mag linken indien niet dan graag verwijderen en mijn excuus)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scanspeakman

Citaat van: Erik van Voorst op januari 14, 2011, 10:57:58

De duelunds blijven maar "inspelen" en worden steeds mooier en het leuke is dat ik nu ook meer lucht krijg.
Ik ben benieuwd wie bv in zijn speaker Duelunds heeft en dit ook zo ervaart....ze hebben er tenslotte nu al zo een 100 uur opzitten... :-X :music:

Ik heb 2-3 jaar geleden de audyn cap plus condensatoren in serie met de tweeters vervangen door duelund copper foils. Deze ronde jetsers waren er toen nog niet dus heb ik die vierkante chocolade plakken erin zitten. Met classificaties als "lucht rond instrumenten" of "zwarte achtergrond" kan ik nooit zo veel. De enige omschrijving die ik kan geven is dat het natuurlijker klinkt en dat ik van dat door mij gehate scherpe randje bij het hoog af was. Wat betreft natuurlijker weergave was ook de overgang van een tritec spoel voor de mid-woofer naar een jantzen koperfolie wax-spoel ook een vooruitgang. Aangezien mijn vader al jaren saxofoon speelt weet je hoe zo'n ding klinkt. Dat gebruik ik vaak als referentie. De combi van de duelund cap en jantzen spoel heeft de weergave weer een stap realistischer gemaakt.

Scanspeakman

Citaat van: scanspeakman op januari 14, 2011, 11:20:46
Met classificaties als "lucht rond instrumenten" of "zwarte achtergrond" kan ik nooit zo veel.

Lucht=  Wat ik hiermee bedoel is dat de instrumenten of zangers naast elkaar makkelijker elk als individueel instrument/zanger(es) waarneembaar zijn.
           Ook bij "Live" opnamen hoor je bv de ruimte dan beter/makkelijker door talloze reflecties
          (bv. hoe groot en hoog is hij... dus klein cafe of concertzaal of kerk)

Zwart= Wat ik hiermee bedoel is de rust in het geluidsbeeld vlak voor aan aanzet of een solo....
           of het waarnemen van open en dicht schuiven van kanalen bij bepaalde opnamen. :-X

Maar je slaat de spijker op zijn kop met de Duelund door te zeggen dat het "natuurlijker" klinkt....vaak ook moeilijk uit te leggen...totdat je het zelf hoort  :o ;D

Een nieuw "meet instrument" is zojuist...all the way out of Japan....binnengekomen... ;D

Duelunds ready, steady....GO.......... 8)

pong38

Maar deze cd zou je normaal gesproken niet kunnen helpen in termen van plaatsing van instrumenten en zang etc.
Ik zie dat de cd "mono" is  :D

BuSpu

ach mono hoort rotsvast in het midden te staan. Als dit niet zo is weet je meteen dat er iets aan de hand is, wel nuttig dus.  ;)

Citaat van: pong38 op januari 19, 2011, 13:29:42
Maar deze cd zou je normaal gesproken niet kunnen helpen in termen van plaatsing van instrumenten en zang etc.
Ik zie dat de cd "mono" is  :D

Plaatsing is inderdaad nu even volkomen onbelangrijk....ik meet het "kippevel" en dat is ENORM. :o
Zijn stem op SHM-CD is werkelijk top.....hij heeft niet zo zeer een mooie stem (wat subjectief is...kijk naar Neil Young  ;D) maar zijn frasering is subliem...m.a.w. hij zingt zoals hij blaast... :inlove:

De Duelunds i.s.m. de SHM-cd ...works miracles.. :yin-yang:

BTW
...en ja ik heb ook de originele gewone... ;)

phy

Citaat van: Erik van Voorst op januari 19, 2011, 19:57:40
Plaatsing is inderdaad nu even volkomen onbelangrijk....ik meet het "kippevel" en dat is ENORM. :o
Zijn stem op SHM-CD is werkelijk top.....hij heeft niet zo zeer een mooie stem (wat subjectief is...kijk naar Neil Young  ;D) maar zijn frasering is subliem...m.a.w. hij zingt zoals hij blaast... :inlove:

De Duelunds i.s.m. de SHM-cd ...works miracles.. :yin-yang:

BTW
...en ja ik heb ook de originele gewone... ;)
Vanmorgen even de (gewone) cd opgezet ik had hem al lang niet meer gedraaid,
jij gaf me de aanzet
Daarna de originele lp dat is wel heel andere koek  :-*
Ik vind lp is niet altijd beter het varieert hier soms is cd beter dan vinyl
maar dit is weer vette winst voor de lp!

Er is een gouden SBM en een HQ versie van Chet verkrijgbaar...die moet je te pakken zien te krijgen.
Ik vind in de HQ versie iets meer "leven" zitten dan de SBM-er van Chet... (ik heb ze alle 3) ....:inlove:

Of de LP het (dan alsnog ) wint  heb ik en de rest van het DAC-publiek natuurlijk niet zo veel aan... ;D

scrutinizer

Citaat van: Erik van Voorst op januari 23, 2011, 11:59:07
Er is een gouden SBM en een HQ versie van Chet verkrijgbaar...die moet je te pakken zien te krijgen.
Ik vind in de HQ versie iets meer "leven" zitten dan de SBM-er van Chet... (ik heb ze alle 3) ....:inlove:

Of de LP het (dan alsnog ) wint  heb ik en de rest van het DAC-publiek natuurlijk niet zo veel aan... ;D

Enthousiasme spreekt ::) ..... en heeft recht, Erik. ;D
Uit deze periode, eerdere persingen ...... :inlove:

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Ik post gelijk even een leuk en trots "shotje" het staat weer heerlijk Vivaldi te tetteren..... :inlove:

Miracle.

Citaat van: Erik van Voorst op januari 23, 2011, 14:15:04
Ik post gelijk even een leuk en trots "shotje" het staat weer heerlijk Vivaldi te tetteren..... :inlove:
Naast de set zie ik een piano staan.
Wanneer je naar muziek luistert, heb je de snaren van de piano dan gedempt, en/of heb je hiermee geƫxpirimenteerd?

Ik kan me zo voorstellen dat die behoorlijk mee resoneren op de trillingen die de speakers veroorzaken.

hannesie

Zou het ook een digitale piano kunnen zijn?,  naast zo een Digitaal OFFERBLOK :alien:.
Dan heb je geen last van die effecten.

clicquot

Citaat van: Miracle. op januari 23, 2011, 22:38:38
Naast de set zie ik een piano staan.
Wanneer je naar muziek luistert, heb je de snaren van de piano dan gedempt, en/of heb je hiermee geƫxpirimenteerd?

Ik kan me zo voorstellen dat die behoorlijk mee resoneren op de trillingen die de speakers veroorzaken.

hilarisch!

BuSpu

Citaat van: clicquot op januari 24, 2011, 15:30:27
hilarisch!
nou als je bedenkt dat een piano is gebouwd om te resoneren dan is het zo gek nog niet. De snaren worden gewoon aangestoten door de lucht en al die noten krijg je er 'gratis' bij. Tenzij je ze dempt, vandaar.

Palu

Citaat van: Erik van Voorst op januari 23, 2011, 14:15:04

Erik is er al eens een Hifiblad geinteresseerd geweest om een verslag te maken. Het is een uniek en onwaarschijnlijk mooi project met een waanzinnig resultaat!!!!!!
GO FOR ARCAM
FINAL FULL RANGE ESL

Ja een paar keer, maar ik heb er geen interesse in... ;)

Audiovrienden die WEL ermee in zee zijn gegaan, waren achteraf bezien teleurgesteld in het resultaat... :nowink:

Bedankt voor de complimenten  8)

scanspeakman

Citaat van: Erik van Voorst op januari 26, 2011, 12:55:28
Audiovrienden die WEL ermee in zee zijn gegaan, waren achteraf bezien teleurgesteld in het resultaat... :nowink:

Tsja...je hebt dan ook geen set van een bekend merk dat ook nog eens advertenties plaatst in het blad..... Hoe mooi en goed je het ook maakt; in de ogen van veel mensen blijft het zelfbouwgeknutsel.

Toen ik, in een donker en ver verleden nog "thuis" woonde, was mijn moeder altijd banger dat mijn zelfbouwversterker in de hens zou vliegen dan die brakke "merk"- versterker (uit de tijd dat het nog echte orginele koreaanse troep was) van mijn broer. Die laatste is al lang en breed uitgerookt terwijl mijn zelfbouwbeestje het nog steeds doet.

Alhoewel....misschien dat het vergeten van de isolatie-pads onder de transistoren en de bijbehorende kortsluiting met rookontwikkeling bij de eerste keer aanzetten niet echt heeft bijgedragen aan het vertrouwen. De versterker was overigens wel gelijk goed "ingespeeld".

Scanspeakman

m9

Citaat van: Erik van Voorst op juli  8, 2009, 19:24:00
Okay wat gebruiken jullie nu dan als alternatief. Wil kan eventueel wel wat wikkelen 6-8 weekjes levertijd momenteel....

Anyway zojuist de bel en PRESENTS!!!!...ook werkelijk verpakt als kadootjes komen de eerste 5V reg Burson's binnen.

Ik ga experimenteren op de Interface Receiver (YM3623B) en op de Non-Digital-Filter (NDF1700)

Grote kans dat het muzikaal gaat klinken want ze hebben namelijk het formaat van een "Mozart Kugel"... :inlove:

heb je hier een schema van of is het mogelijk deze te reverse engineeren?

Nope, ik heb helaas geen schema hiervan.

Wel grappig dat dit topic nu weer tot leven komt.....de zilveren trafo's en de nieuwe ontkoppel condensators voor de "Dac der Daccen" verwacht ik nl. een dezer dagen binnen te krijgen..... naar the next level voor Ella Fitzgerald met een  Mobile Fidelity Christmas uitvoering  :xmas:

Citaat van: Palu op januari 24, 2011, 21:37:58
Erik is er al eens een Hifiblad geinteresseerd geweest om een verslag te maken. Het is een uniek en onwaarschijnlijk mooi project met een waanzinnig resultaat!!!!!!

Ik ben toevallig onlangs benaderd door Jean Hiraga en we gaan begin volgend jaar afspreken hij is chief editor van
2 audiobladen.  Ik heb een interview/ review een beetje afgehouden maar hij is natuurlijk als een van mijn inspirators meer dan welkom  8)

Arno P

Citaat van: Erik van Voorst op december  4, 2011, 18:18:51
Ik ben toevallig onlangs benaderd door Jean Hiraga en we gaan begin volgend jaar afspreken hij is chief editor van
2 audiobladen.  Ik heb een interview/ review een beetje afgehouden maar hij is natuurlijk als een van mijn inspirators meer dan welkom  8)

WOWWWWWW... :thumbs-up: :thumbs-up: :thumbs-up: