HD DUNE BDPrime review en aanvulling HD Center

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 30, 2008, 18:38:22

Vorige topic - Volgende topic

bart_nl

Citaat van: MaxxMark op augustus 24, 2009, 15:45:01
Dat idee had ik in het verleden ook. Ik heb een IcyDock 5 bay sata tray in mn pc gestopt zodat ik daarin met TB disks kon wisselen. Nadat ik een korte tijd (firmware issue) 3 500gb seagate hdd's had die kapot zijn gegaan ben ik langzaam aan gaan orienteren op de Nas markt met raid ondersteuning. Hoewel films altijd wel opnieuw te downen zijn was ik het behoorlijk zat dat ik 500gb aan film/series kwijt was. En gezien de (lage) prijs van een extra disk is een raid 5 of 6 oplossing goed te doen.

Ondertussne heb ik een ReadyNAS Pioneer Pro staan die dynamisch en online uitbreidbaar is en gebruik kan maken van 2 parity disks.

Een "slome" nas device kan ik het niet noemen. Want ik gooi files van mijn PC naar de NAS met een snelheid van 96mbyte/s als ik een single transfer doe. En als ik vanaf 2 onafhankelijke disks er naar schrijf haal ik snelheden tot 130mbyte/s.
het "probleem" blijft m.i. dat je met raid-5 of te veel data online hebt of te weinig ruimte. Ik werk ook al geruime tijd met losse harddisks en heb daarbij nog geen uitval gehad. Qua kosten is dat dan zoals Jaco ook al aangeeft de minst dure oplossing en wanneer een Dune niet perfect streamt ook nog eens de best werkende :thumbs-up:

MaxxMark

Citaat van: bart_nl op augustus 24, 2009, 20:02:43
het "probleem" blijft m.i. dat je met raid-5 of te veel data online hebt of te weinig ruimte. Ik werk ook al geruime tijd met losse harddisks en heb daarbij nog geen uitval gehad. Qua kosten is dat dan zoals Jaco ook al aangeeft de minst dure oplossing en wanneer een Dune niet perfect streamt ook nog eens de best werkende :thumbs-up:

Daar heb je gelijk in. Je moet continu blijven mee upgraden. Aangezien ik ook nog eens 2 parity disks gebruik hou ik van de 6x1TB maar 4 disks over. En aangezien het niet 4x 1024gb is maar 4x1000000mb heb ik effectief maar 3.5tb over. Ik zit nu te wachten op 7200rpm 1.5tb disks of liever 2.0tb disks, en zodra die er zijn ga ik langzaam aan upgraden. Dus tegen die tijd komen er bij mij een paar 1tb disks vrij voor de mensen die interesse hebben :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

EdSki

Citaat van: bart_nl op augustus 24, 2009, 20:02:43

Streamen gaat over 100mbit / nfs wel degelijk goed hoor...smb gaat naar mijn ervaring wel minder goed.

Maar ik vind losse disks ook prima werken. Je zal af en toe wel wat film's kwijt raken als er 1 stuk gaat. Weg is pech.  :)

bart_nl

Citaat van: EdSki op augustus 24, 2009, 20:36:07Streamen gaat over 100mbit / nfs wel degelijk goed hoor...smb gaat naar mijn ervaring wel minder goed.
ik lees hier vooral mee omdat ik lang getwijfeld heb over een Dune en nu uiteindelijk een Linux XBMC systeempje in elkaar heb gezet dat dit weekeinde ineens weigerde nog goed te werken (verse XBMC bug). Na zo'n domper altijd geruststellend om dan hier ook klagers te lezen  :angel:

jaco

Citaat van: MaxxMark op augustus 24, 2009, 20:15:55
En aangezien het niet 4x 1024gb is maar 4x1000000mb heb ik effectief maar 3.5tb over. Ik zit nu te wachten op 7200rpm 1.5tb disks of liever 2.0tb disks, en zodra die er zijn ga ik langzaam aan upgraden. Dus tegen die tijd komen er bij mij een paar 1tb disks vrij voor de mensen die interesse hebben :)
Hmm, 3.5 TB, dan snap ik wel dat jij nog met een nas bezig bent. Als je 15x zo veel data hebt is een NAS geen realistische optie meer. Een SAN wel, maar dat is iets te duur voor thuisgebruik  :tongue2:
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

J.A.F._Doorhof

Ik heb gewoon een server op zolder gezet met ruimte voor 20 schijven, moet voorlopig wel genoeg zijn :D

Maar goed heb daar alles op staan inclusief andere dingen dan films.
Ideaal alles op 1 plek, en supersnel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

EdoE

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 25, 2009, 08:00:11
Ik heb gewoon een server op zolder gezet met ruimte voor 20 schijven, moet voorlopig wel genoeg zijn :D

Hoeveel Watt trekt hij?

J.A.F._Doorhof

Dat is de truc.
We hebben er een moederboard en voeding in geplaatst die de server na een uur nagenoeg volledig uitzetten met een wakeup on LAN.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

EdoE

Wat is er speciaal aan het mobo en m.n. de voeding?

J.A.F._Doorhof

Beide vallen onder de extreem zuinig labels.
Annewiek weet daar meer van, maar als ze in standby gaan dan verbruiken ze nagenoeg niets.
Custom installer

Starred

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 25, 2009, 08:40:54
Annewiek weet daar meer van, maar als ze in standby gaan dan verbruiken ze nagenoeg niets.

Misschien wel interessant om dergelijke configuraties via ITC aan te bieden?

Annewiek

20 haal je alleen met een extra sata kaart. standaard gaan er een stuk of 6 zeker toch welin.
omdat de moederborden steeds wijzigen, kun je een offerte bij mij aanvragen voor een standaard configuratie voor maximaal 8 sata drives.
Annewiek Doorhof
www.hometheater.nl
www.studioFD.nl

J.A.F._Doorhof

Als het goed is levert Annewiek al dat soort systemen aan mensen uit :D
Maar het is allemaal maatwerk inderdaad.
Custom installer

Rob_Dingen

Hoi

Ik heb nog wat testen met het netwerk gedaan en kan concluderen dat er nauwelijks verschil zit tussen de 100Mbit  en 1Gbit qua snelheid.
Dat was getest op een windows pc met samba en op een Qnap nas met NFS de laatste was ongeveer 10% sneller dan de pc maar het blijft allemaal onder de 10MB hangen.
Dus als je grote bestanden naar de Dune wil kopieeren ga er maar even voor zitten.
Dus de toegevoegde waarde van de 1Gbit toepassing is in mijn ogen nihil.
Bij mij loopt het streamen ook niet op rolletjes heb nogal eens wat haperingen of stotterringen.
Wel is dat bij complete blu-ray rips.

Rob

EdSki

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 25, 2009, 08:16:22
Dat is de truc.
We hebben er een moederboard en voeding in geplaatst die de server na een uur nagenoeg volledig uitzetten met een wakeup on LAN.

Gebruik je ook notebook drives hierin?

Zit er zelf ook aan te denken om de disks in mijn download pc te vervangen door notebook disks. Zuiniger en ze schijnen ook beter bestand te zijn tegen vaak up en down spinnen (in standby mode gaan). Wel vrij prijzig natuurlijk..

J.A.F._Doorhof

Klopt wel Rob.
Er is weinig verschil tussen Gigabit en 100MB vooral met de grote files.
Als je gewoon een MKV streamt zie je wel een winst in snelheid maar niet 2x zo snel.

De complete BD rips schokken inderdaad soms, vandaar dat die beter op USB afgespeeld kunnen worden.
Heb er zelf een stuk of 2 die niet lopen op schokken maar ik download meestal de 10-14GB versies en die lopen allemaal wel goed.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

@Edski,
Ik gebruik spinpoints.
Laptopdrives vind ik te prijzig en zijn er niet in 1.5TB op dit moment.
Custom installer

deniax

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 25, 2009, 18:04:27
Hoi

Ik heb nog wat testen met het netwerk gedaan en kan concluderen dat er nauwelijks verschil zit tussen de 100Mbit  en 1Gbit qua snelheid.
Dat was getest op een windows pc met samba en op een Qnap nas met NFS de laatste was ongeveer 10% sneller dan de pc maar het blijft allemaal onder de 10MB hangen.
Dus als je grote bestanden naar de Dune wil kopieeren ga er maar even voor zitten.
Dus de toegevoegde waarde van de 1Gbit toepassing is in mijn ogen nihil.
Bij mij loopt het streamen ook niet op rolletjes heb nogal eens wat haperingen of stotterringen.
Wel is dat bij complete blu-ray rips.

Rob
Hoi Rob,

Welke Qnap heb jij? Dit vraag ik omdat  de iets oudere Qnaps (109, 209 en 409 (pro)) ook nooit echt veel hoger uit komen dan 10MB, dit in tegenstelling tot bv andere bv de Readynas Pro series of de Qnap 509/809
D-Box - Velodyne - Screen Research - JVC - Audyssey

bart_nl

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 25, 2009, 08:00:11Ideaal alles op 1 plek, en supersnel.
m.i. niet ideaal in dit Dune topic aangezien je zelf aangeeft dat het via een directe USB link beter werkt. Losse schijven bevalt mij goed en lijkt mij ook voor de Dune dichterbij ideaal  ::)

J.A.F._Doorhof

Dat zeg ik nergens..... beter lezen :D

99% van wat ik kijk loopt perfect over het netwerk.
Heb dus een snelle fileserver op zolder met meer dan genoeg ruimte.
Voor de 1:1 BD rips die niet lopen heb ik een USB HDD die ik aan de Dune kan hangen als ik dat wil zien.

Ik zie me niet naar 5 lawaaiige HDD's luisteren in mijn HT terwijl het niet nodig is.
Custom installer

borkaenjo@work

Ik heb 4 mybooks via USb aangesloten. Die maken geen geluid, alleen
bij het laden van de film. Maar tijdens het kijken heb ik ze nooit gehoord.
Je kunt zo 16 mybooks aan je dune hangen. Is toch 16 Tb.

edwinvh

Ik vind zelf dat de Gbit aansluiting toch wel een verbetering tegenover de 100 mbit aansluiting.
Ik gebruik voor dvd's de pc, maar voor BR gebruik ik de Thecus 5200 pro en de Qnap 509.
Ik heb zelf nog geen 1 BR zien stotteren.
Ook ik heb een leestest gedaan op de thecus en de Qnap en die liggen rond de 17 en 19 MB.
De pc (samba) doet maar 9 MB.

Miesepies

Woops! Kapte m'n Dune er ineens mee, hij bleef ineens hangen op --3--. Vreemd, want heb er niets mee gedaan recentelijk. Draait toch al weer 3 weken op de laatste beta.

Recovery dan maar, maar ben wel terug naar de laatste final, die was toch net even iets stabieler dan de laatste beta, en heb zelf nog niet het probleem gehad met blu-rays die niet speelden.

EdoE

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 25, 2009, 08:40:54

Zijn die labels "officieel"? Dan zoek ik op of het moederbord en de voeding van mijn kandidaat-server ze hebben.

En wat voor OS draait erop?
Edit: ik neem aan dat dit om de Antec-Gigabyte-combinatie met Vista Home gaat zoals in de aanbieding "streaming server". Lukt het je om vanuit Vista Home je boel via NFS te streamen?

J.A.F._Doorhof

Hi,
schrik niet maar ik gebruik geen NFS.
Ik draai gewoon op SMB en heb tot nu toe geen problemen gehad op een enkele 1:1 rip na die ook niet op NFS draait.
Mijn leessnelheid over 10/100 is rond de 9MB/s.
Je kan NFS via software laten draaien maar ik doe dat pas als ik echt merk dat het nodig is om eerlijk te zijn.

Labels zijn niet officieel, was meer mijn aanduiding van extreem zuinig :D
De combinatie van componenten bij onze streaming servers wisselen steeds, er komen natuurlijk steeds nieuwe opties uit, en we passen het elke keer aan.
Custom installer