HD DUNE BDPrime review en aanvulling HD Center

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 30, 2008, 18:38:22

Vorige topic - Volgende topic

riwi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 23, 2009, 13:25:48
De netwerk protocollen voor bd rips schieten soms te kort maar dat ligt niet aan de dune maar aan de sigma specs. Ze hebben het allemaal namelijk.

De Tvix speelt wel alle BD folder rips via het netwerk af. Ook de hoge bitrate 1:1 rips. De tvix heeft wel problemen met rips waarvan de hoofdfilm niet in 1 .m2ts file zit. Dvico gebruikt de sigma SDK niet meer of maar deels. Ze herschrijven de code zelf voor betere performance (en ook eigen bugs ;) ). De tvix (en PCH net zo) hebben meer problemen met USB connected bronnen. Veel zware files spelen op de tvix/PCH niet via USB, maar wel via het netwerk (NFS). Daarbij merk ik ook nog duidelijk verschil tussen welke NFS server er gebruikt wordt door de server. Hanewin en Allegro (windows NFS) doen het aardig, maar de zwaarste files spelen alleen vanuit een dual core linux PC gehost met NFS.
Toen de Dune net uit kwam was ik verrast dat HDI/Dune wel instaat was om alles via USB vlekkeloos af te spelen, waar tvix/PCH moeite hadden. PCH werkt het beste met myIhome waarbij echt upnp gestreamed wordt (dus geen file sharing).

Het probleem met de sigma players is dat de sigma chip AL het werk moet doen. Dus USB driver werk, NFS ethernet werk, SMB ethernet werk, ISO files mounten, File containers uitpakken, data decoderen (h.264 of mpeg2 decoding), audio decoding of passthrough. De PCH lost dat op via MyIhome waarbij een aantal taken door de PC/server worden gedaan. Dvico heeft al toegegeven dat zij het niet voor elkaar krijgen om BD iso files via het netwerk af te spelen. Het mounten en uitpakken van de ISO kost zoveel capaciteit van de sigma chip dat er te weinig processing power overblijft voor de overige taken. BD-iso van de eigen harddisk in de tvix werkt wel.

Het verschil in performance tussen files van USB of files van het netwerk zit hem dus in de efficientie waarmee dat gedaan wordt. De Dune heeft de USB performance perfect voor elkaar, en ook ISO playback werkt goed met de Dune, maar netwerk kennelijk iets minder. Dvico heeft meer aandacht geschonken aan het verbeteren van de netwerk performance tov de standaard SDK functionaliteit.

Daarom is de hoop gevestigd op de nieuwe sigma chip met meer processing power.

deniax

Afgezien van het feit dat ik het soms moeilijk lezen vind wanneer MENSEN bepaalde WOORDEN in CAPS tikken en vaak in de 3de persoon praten, heb ik het toch wel goed gelezen ;)

Die jongen geeft aan dat hij een bestand niet via het netwerk af kan spelen, maar wel via USB en ga jij een blah verhaal ophangen over containers, onkundige mensen die niet kunnen encoden, wat absoluut niet relevant aan het probleem is.

Daarbij zeg je zelf dat als jij een "goede file" hebt die voldoet aan de "specs" dat jouw Dune die zonder problemen afspeelt.
Het bestand van die jongen voldoet ook aan de "specs" aangezien die probleemloos via USB af te spelen is, maar niet via het netwerk.
Dus maw, allemaal niet relevante zaken.
CiteerDe netwerk protocollen voor bd rips schieten soms te kort maar dat ligt niet aan de dune maar aan de sigma specs
Haha, Frank :)
Het ligt niet aan de Dune, maar aan de chip die in de Dune zit :laugh:
Mensen kopen toch een Dune? Ik wil een apparaat dat alles doet en ik nergens over na hoef te denken. Ik ben me HTPC zat geworden omdat je er elke keer aan moest kutten of rekening mee moest houden met A of B.

Belangrijkste van het verhaal: De specs van HDI/Dune zeggen dat het moet functioneren, maar dat doet het niet.
CiteerDe PCH lost dat op via MyIhome waarbij een aantal taken door de PC/server worden gedaan.
Deels waar. Al die features die je in je post noemt doet de PCH zonder MyIhome ook goed zonder stottering via SMB op mijn NAS. Niet dat de PCH een wonderapparaat is... ;)
CiteerDe Dune heeft de USB performance perfect voor elkaar, en ook ISO playback werkt goed met de Dune, maar netwerk kennelijk iets minder
Eensch!! :headbanging:
D-Box - Velodyne - Screen Research - JVC - Audyssey

riwi

Citaat van: deniax op augustus 23, 2009, 14:13:23
Belangrijkste van het verhaal: De specs van HDI/Dune zeggen dat het moet functioneren, maar dat doet het niet.

Is dat echt zo? Staat in de specs dat de Dune ALLE BD rips via het netwerk kan afspelen? Volgens mij staat er dat hij BD rips en schijven kan afspelen. Daarnaast kan hij media via netwerk en/of USB  E-sata / interne disk spelen. Ik geloof niet dat er specifiek staat dat alle mediaformaten via alle toeleverings bronnen gesupport zijn. En dan denk ik ook dat er wel kleine lettertjes staan dat alle specs onder voorbehoud zijn etc.  ;D

J.A.F._Doorhof

Voor mij telt dat alles wat ik download gewoon speelt.
Wat wolsink ervaart strookt 100% met mijn ervaringen zijn speler is gewoon niet goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

deniax

Citaat van: riwi op augustus 23, 2009, 14:53:13
Ik geloof niet dat er specifiek staat dat alle mediaformaten via alle toeleverings bronnen gesupport zijn. En dan denk ik ook dat er wel kleine lettertjes staan dat alle specs onder voorbehoud zijn etc.  ;D
Natuurlijk zijn niet alle mediaformaten supported, maar diegene die bv niet af wilt spelen via het netwerk, maar wel via USB staat er op. Op die pagina staan verder geen kleine lettertjes.

Maar goed, het is absoluut geen ramp, ik ben zelf tevreden met mijn Dune, ging alleen om de discussie / miscommunicatie betreffende het afspeelprobleem :)

MaxxMark

Citaat van: jaco op augustus 23, 2009, 07:34:44
Er zit niet een quad core processor in met een slimme netwerk interface die maar CPU cycles te verstoken heeft om containers af te spelen die voor PC's gemaakt zijn.

Hier heb je zeker een punt waar ik het absoluut mee eens ben. Op een programmable device (xbox, pc, etc) is het veel makkelijker om een vorm van buffering in te bouwen om zo bitrate pieken te voorkomen. Maar ik kan me niet voorstellen dat een native BR player bijvoorbeeld niet aan buffering doet om dataoverdrachtsproblemen op te vangen (stofje op de disc, krasje, etc). Dus in dat opzicht zou ik het zien als een tekortkoming in de sigma chipset. Of eventueel een implementatie tekortkoming van HDI. Dit aangezien ze gewoon hun eigen implementatie zouden kunnen doen. Dus buiten de SDK om.

Even een sidetrack, als ik de site over matroska zelf doorlees hebben ze een open standaard opgezet welke ze zo breed mogelijk willen ondersteunen. Daarbij is het ook nog netjes open source dus ieder probleem is (in theorie) zelf op te lossen. Dus om te zeggen dat mkv specifiek voor PC's is ontwikkeld vind ik wat ver gaan (uiteraard noem je niet specifiek MKV, maar MKV is toch wel een van de meest gebruikte :))

Citaat van: jaco op augustus 23, 2009, 07:34:44
Hij gebruikt een SOC gemaakt voor specifieke taken. Ik betwijfel of de orignele gedachte van de ethernet interface geweest is om high bitrate files af te spelen.
http://www.sigmadesigns.com/Products/SMP8630/pdf_files/SMP8630_br.pdf

Zou een pioneer Blu Ray speler die 4x zo veel kost beter streamen ?

Als je de specs bekijkt is het inderdaad zo dat de chipset niet native high bitrates (100+mbit) zou supporten. Daarentegen staat in de genoemde pdf wel gewoon de support voor 10/100 mbit.Aangezien de bluray spec aan een plafond zit van ergens in de 50mbit en 50mbit ruim onder die 100mbit zit, zou het in mijn ogen gewoon gesupport moeten worden. Daarbij staat in het docje ook netjes genoemd dat VC-1 als codec ook native gesupport wordt, dus is iedere haper in een 1:1 BluRay eigenlijk een fail van de chipset. Ook als het om een 100mbit netwerk gaat.

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 23, 2009, 09:29:09
Wat veel mensen zich niet realiseren is dat er een VEELVOUD is van bestanden.
Als je denkt bv dat MKV alleen maar MKV is of een ISO alleen maar een ISO dan zit je er dus enorm naast.
Het zijn zgn containers waarbinnen weer een veelvoud van opties en instellingen zitten.

Veel van het aangeboden materiaal op internet word in elkaar gezet door mensen die niet werken in de industrie, of wel sommige zijn zeer goed en weten wat ze doen, andere maken er een absolute bende van.
Maar goed, realiseer je wel het is allemaal gratis.

Laat ik het anders zeggen, als ik een GOEDE file heb die voldoet aan de SPECS dan speelt de Dune die zonder problemen af.
Als ik een file heb die niet helemaal correct is en vastsloeg op de TVIX dan speelt de Dune die ook, dus wat mij betreft is het een alles vreter.

Even afgezien van het feit dat ik het verder niet specifiek heb gehad over MKV; Hier heb je absoluut gelijk in, en ik zou ook absoluut niet gaan klagen als ik een MKV heb met daarin een film die encoded is in motion jpeg en als audiotrack een VBR Ogg Vorbis heeft. Desalniettemin is het bij mij al een aantal keer voorgekomen dat een MKV in een normaal ondersteund formaat. Daarbij pak ik de meeste MKV's alleen van release groups die kwaliteits rips (10+gb) maken (bijv:EuReKA). En op zulke files is het bij mij al een paar keer uitgelopen op stotters.

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 23, 2009, 09:29:09
Maar zoals eerder aangegeven er is altijd wel iets dat niet loopt.
Het mooie is dan dat je de USB poorten hebt waardoor dus het aantal titels dat wel loopt nog groter word.

Maar, daar koop je toch een allesspeler voor? En zoals ik zei, ik zeur niet op video's die in een één of ander obscuur formaat zijn gemaakt maar in de normaal genoemde (en ondersteunde) codec's.

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 23, 2009, 13:25:48
De netwerk protocollen voor bd rips schieten soms te kort maar dat ligt niet aan de dune maar aan de sigma specs. Ze hebben het allemaal namelijk.

Maar, het maakt toch niet uit of het SDI of Sigma is waar de fout ligt? Het probleem blijft. Het zou wat zijn:

"Ja! Dit brood is niet goed, het is zuur!"

"Maar mijnheer dat komt niet door de bakker! Dat komt door de leverancier!"

"Who Cares!  Mijn brood is goor! "

Dat iedere bakker dezelfde meel gebruikt en dus net zulk goor brood maakt doet niet af aan het feit dat het brood goor is.

Citaat van: riwi op augustus 23, 2009, 14:53:13
Is dat echt zo? Staat in de specs dat de Dune ALLE BD rips via het netwerk kan afspelen? Volgens mij staat er dat hij BD rips en schijven kan afspelen. Daarnaast kan hij media via netwerk en/of USB  E-sata / interne disk spelen. Ik geloof niet dat er specifiek staat dat alle mediaformaten via alle toeleverings bronnen gesupport zijn. En dan denk ik ook dat er wel kleine lettertjes staan dat alle specs onder voorbehoud zijn etc.  ;D

Op de site staat dat het BR's afspeelt (even rips en andere formaten daargelaten).En ik koop dan dus een speler om bijv BR's af te spelen, en als het zegt dat het BR's afspeelt dan verwacht je dat hij dat doet. Dat de BR implementaties blijkbaar wel eens bugs kan hebben waardoor het mogelijk is dat sommige titels niet afgespeeld kunnen worden maakt niet uit. Als consument sta je denk ik wel in je recht als je bijv je geld terug vraagt. Of dat de verkoper er alles aan doet (patchen) om het goed te krijgen.

En daarbij: "Hier heb je een media apparaat dat alles afspeelt, een netwerk poort heeft, optioneel een gbit poort heeft, een e-sata port heeft, een usb port heeft... MAAAAAR je moet geen files afspelen via het netwerk hoor! want dat slikt ie soms niet. En ohja, als e-sata hij het niet goed doet dan moet je gewoon even een ander medium proberen, usb ofzo... Maar als dat niet werkt dan ligt het niet aan ons hoor!"

Das net zoiets als een auto kopen en er vervolgens achterkomt dat je er niet mee op keien wegen kunt rijden omdat dan de aandrijfas gaat haperen en je kapot gaat van de pijn van het zware trillen en bokken van de auto.

En nogmaals, dat de Dune meer slikt/doet dan andere spelers staat buiten kijf. Daar ben ik het ook mee eens. En het is absoluut geen slecht product! Maar feit blijft dat ondanks dat hij misschien 100% of 1000% meer afspeelt dan de concurent speelt hij bij mij bepaalde films stotterend/niet af.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jaco

Als je een rip in een MKV container download moet je niet zeuren als het niet werkt.
Bij mij stotteren 1:1 rips nooit (via E-sata) Sommige titels starten niet maar dan is het iets met Java voor zover ik weet.

Volgens mij is een MKV container niet iets wat een Sigma chip standaard ondersteund. Dus dat moet dan vast in een algemene sectie van de chip uitgepakt worden, en dan kan daarna de HD video/audio decoder die wel in hardware is gemaakt het decoderen.
Ik neem voor het gemak aan dat ook de netwerk interface via die 300 Mhz Risc chip gecontroleerd wordt.
Wellicht is het gewoon te veel werk om een MKV uit te pakken en de geintergreerde fast ethernet interface te bedienen ?

Je zie ook duidelijk een PCI chip, dus daarachter zal wel de Gigabit kaart of de E-sata kaart hangen, en misschien heeft die interface minder overhead.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

jaco

Citaat van: deniax op augustus 23, 2009, 11:29:48
Daarbij is 1gbit is zelfs 2 keer zo snel dan USB2 en daarbij heeft de USB interface meer last van overhead en cpu load, dus blijft het vreemd waarom de Dune bepaalde bestanden via USB wel kan afspelen en niet via het netwerk.
Ben jij chip designer bij Sigma ?

Je weet toch niet wat voor load het aansturen van een device op deze sigma processor oplevert. Waarom zou USB meet overhead voor de processor hebben dan de netwerk interface ?

En de maximale theoretische snelheden van een verbinding hebben er helemaal niets mee te maken, die worden toch haast nooit gehaald.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

J.A.F._Doorhof

CiteerMaar zoals eerder aangegeven er is altijd wel iets dat niet loopt.
Het mooie is dan dat je de USB poorten hebt waardoor dus het aantal titels dat wel loopt nog groter word.

Maar, daar koop je toch een allesspeler voor? En zoals ik zei, ik zeur niet op video's die in een één of ander obscuur formaat zijn gemaakt maar in de normaal genoemde (en ondersteunde) codec's

Hij speelt toch nagenoeg alles wat je aanbiedt ?
Alleen niet alles via netwerk, wat is het probleem ?

Het zou anders zijn als ze beloven dat via het netwerk ALLES draait wat ook op USB draait, maar dat word nergens gezegd, of het zou erger zijn als er een versie zou zijn die ALLEEN netwerk zou hebben en een versie met USB, ik zie hier echt het probleem niet van.
Iedereen heeft wel een USB HDD en anders koop je een 500GB versie zonder voeding onder de 70,00 en zet je daar je probleem titels op.....

Ik vind dit een beetje zoeken naar iets wat er niet is.
Net als USB is het netwerk een OPTIE om af te spelen.
Wie weet is het ding wel ontworpen om alleen maar af te spelen via USB en is de netwerk optie een optie.
Als je dan bedenkt dat 90% via het netwerk speelt en 10% niet dan valt het nog mee.
Nu praten we over misschien 99% wat over het netwerk speelt en 1% niet.

Beetje afhankelijk van wat je speelt natuurlijk, wij draaien nagenoeg geen 1:1 rips maar ik pak meestal de 10-14GB versies.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MaxxMark

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 24, 2009, 09:17:11
Hij speelt toch nagenoeg alles wat je aanbiedt ?
Alleen niet alles via netwerk, wat is het probleem ?

Het 'probleem' (voor zover er een probleem is, ik vind het een interessant discussiepunt :) ) ontstond het door 2 dingen die jij noemde.

Ten eerste: "Je kan niet verwachten dat altijd maar alles werkt over het netwerk, en dat is in mijn optiek ook niet erg als 95% maar werkt."

Dit omdat ik het pertinent niet eens ben met die stelling. Als iets werkt via medium A (USB) zou het via medium B (Netwerk) ook moeten werken. Dat medium B gaat stotteren door interne overhead van het protocol, gebruikte codec, etc vind ik een erge misser van het bedrijf, want dan hadden ze er eigenlijk niet mee moeten adverteren en het onder 'experimental' moeten zetten. Maar dat Medium B vervolgens helemaal níet doet terwijl medium A dat wel doet kan er bij mij dan helemaaal niet in! Laat staan bij een doorsnee consument (en dan wil ik hiermee niet in de discussie verzanden dat dit geen apparaat is voor de doorsnee consument. Maar ook een boven gemiddeld technisch onderbouwd persoon zal ook niet de logica zien in waarom USB wel werkt en netwerk niet).

En ten tweede: "De Dune slaat bij mij nooit vast, stottert niet, speelt alle formaten, speelt nagenoeg alle discs die hij hoort te spelen etc."

Deze wilde ik tegenspreken, vooral omdat in de korte tijd dat ik hem gebruikt heb al een paar dingen ben tegen gekomen waar ik het niet mee eens ben. Dit ondanks dat ik rekening heb gehouden met zaken als obscuur formaat etc. En omdat jouw mening op dit forum erg veel gewicht heeft (en dat is positief bedoeld!) wilde ik daar wat tegengas op geven.

Het zou anders zijn als ze beloven dat via het netwerk ALLES draait wat ook op USB draait, maar dat word nergens gezegd, of het zou erger zijn als er een versie zou zijn die ALLEEN netwerk zou hebben en een versie met USB, ik zie hier echt het probleem niet van.

Iedereen heeft wel een USB HDD en anders koop je een 500GB versie zonder voeding onder de 70,00 en zet je daar je probleem titels op.....

Ik vind dit een beetje zoeken naar iets wat er niet is.

Er wordt niet gezegd dat ze alles supporten. Er wordt alleen gezegd dat ze codecs x,y,z suporten en media a,b,c. Normaliter zou je (ik) dan redelijkerwijs verwachten dat ieder van deze codecs over ieder van deze media bruikbaar is. En niet dat het een wel werkt en een ander niet (zonder duidelijke reden waarom het dan niet werkte).

Het probleem van de USB/E-Sata drive is moeite! Ik koop juist een allesspeler met netwerk aansluiting omdat ik het dan lekker vanaf de Nas kan kijken. Afgezien van het feit dat ik geen externe USB/E-Sata behuizing heb; Als ik nu dus een filmpje wil kijken moet ik: dune aanzetten, naar PC lopen, pc opstarten, browsen naar mn Nas, file copy, browsen naar mn Dune, paste, wachten, pc afsluiten, film kijken.

Als ik via het netwerk kijk is het: dune aanzetten, filmkijken

Dat is het "probleem" er van :)

Net als USB is het netwerk een OPTIE om af te spelen.
Wie weet is het ding wel ontworpen om alleen maar af te spelen via USB en is de netwerk optie een optie.
Als je dan bedenkt dat 90% via het netwerk speelt en 10% niet dan valt het nog mee.
Nu praten we over misschien 99% wat over het netwerk speelt en 1% niet.

Optie of niet, als ze het er bij zetten verwacht je (ik althans) dat het werkt. Zet het dan onder experimental features of zet er ** bij en zeg dat de kans zeer aanwezig is dat je tegen problemen aan zult lopen.

Voor het netwerk zou ik nog de volgende analogie willen plaatsen:
Stel je hebt in een fictief duitsland een 2 baans snelweg waar je 100 mag (100mbit standaard bijgeleverd) en een 4-baans autobahn waar je tol moet betalen (1000mbit extra betaalde optie). Vervolgens betaal je voor de tolweg en blijkt dat er op de autobahn opeens een snelheidslimiet is van 100km/h in plaats van de adviessnelheid 130 (of harder als je wilt).

Dan zou je je ook aardig genaaid voelen!
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

J.A.F._Doorhof

Je kan er een lang en kort verhaal van maken.
Voor mij is de NAS een extra optie boven op de discs en USB/e-sata.
En ik ben blij dat bijna alles het via netwerk doet.
En wat niet werkt gaat via USB.

Problem solved.
Gewoon een externe HDD kopen, probleem opgelost.
Custom installer

svmnb

Extra apparaten kopen om slecht geïmplementeerde functies te compenseren is niet netjes. Als Dune er mee adverteert, moet het werken zonder verdere uitgaven.

Ik twijfel hoe langer hoe meer aan de Dune en stel aanschaf voorlopig nog uit. Als je pech hebt zoals nwolsink, krijg je een exemplaar zonder koeling op de processor, een brakke LAN poort en een boel frustraties voordat het eindelijk draait.
Het lijkt er zelfs op dat HDI of hun resellers de exemplaren met brakke of ontbrekende koeling gewoon weer uitleveren aan nietsvermoedende gebruikers. In dat geval ben ik er helemaal klaar mee en zoek wel een alternatief.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

J.A.F._Doorhof

Denk dat je dus de hele verkeerde keuze maakt.
Wij hebben er behoorlijk wat verkocht en op dit moment 2 defecten gehad.

Over het afspelen vind ik het belachelijk eigenlijk dat hierover gesproken word op deze manier en dat mensen daarom een waanzinnige speler zouden laten liggen.
Ik heb al een paar keer aangegeven dat er nergens staat dat het een 100% NETWORK PLAYER is.
Het is een alles speler met een netwerk aansluiting.

Dat mensen het zo goed vinden werken via het netwerk dat ze eigenlijk alleen maar netwerk gebruiken is eerder een VOORDEEL van de speler dan de paar titels die het niet doen via het netwerk en die wel via elke andere manier van aansluiten werkt.

Qua kwaliteit is het heel simpel, op dit moment geeft de Dune de beste geluids/beeldkwaliteit van de spelers die ik getest heb, ook speelt hij de meeste formaten van alle spelers, en hij speelt regiovrije BD discs..... wat wil je nog meer ?
Dat er een paar titels niet werken over netwerk maar wel over USB zie ik echt niet als het probleem wat er nu geschetst word.

Custom installer

MaxxMark

Citaat van: svmnb op augustus 24, 2009, 11:13:22
Extra apparaten kopen om slecht geïmplementeerde functies te compenseren is niet netjes. Als Dune er mee adverteert, moet het werken zonder verdere uitgaven.

Ik twijfel hoe langer hoe meer aan de Dune en stel aanschaf voorlopig nog uit. Als je pech hebt zoals nwolsink, krijg je een exemplaar zonder koeling op de processor, een brakke LAN poort en een boel frustraties voordat het eindelijk draait.
Het lijkt er zelfs op dat HDI of hun resellers de exemplaren met brakke of ontbrekende koeling gewoon weer uitleveren aan nietsvermoedende gebruikers. In dat geval ben ik er helemaal klaar mee en zoek wel een alternatief.

Hoe tegenstrijdig als het lijkt (gezien de voorgenoemde discussie) denk ik, net als Frank, dat het een slecht idee is om de Dune in zijn geheel af te schrijven als "slecht". Het is absoluut een van de top alles-spelers op dit moment! Een beter all-in-one alternatief ga je niet vinden! Je moet alleen rekening houden dat hij niet zo eenvoudig zal werken als bijv een DVD speler.

In mijn ogen is het enige niet all-in-one alternatief om zelf een HTPC in elkaar te zetten en iets te gebruiken als XBMC. Helaas zal je dan naast XBMC (gratis) ook PowerDVD (niet gratis) moeten hebben als je ook wilt genieten van BluRay discs en BluRay images. Maar ook hier geld dat je genoeg kopzorgen zult krijgen van formaten die niet afspelen of dat bepaalde films opeens stotteren terwijl ze dat eerst niet deden.

Zelf wacht ik even op de PCH C200 om te kijken hoe die zich houd tegenover de Dune. Daarna beslis ik welke van de 2 ik wil nemen :)

J.A.F._Doorhof

Het werkt net zo makkelijk als een DVD of BD speler.
Je stopt de disc erin en het speelt, makkelijker kan niet.

De extra functies zijn net zo makkelijk, hang er een HDD aan je je kan gewoon bestanden aanklikken.

Wil je meer, kun je ook nog eens 99% van de files via een NAS draaien om het helemaal compleet te maken.
kijk dat klinkt toch heel anders :D
Custom installer

MaxxMark

deniax

Jaco
CiteerAls je een rip in een MKV container download moet je niet zeuren als het niet werkt.
Wel heel erg kort door de bocht ;)
CiteerVolgens mij is een MKV container niet iets wat een Sigma chip standaard ondersteund
Ik koop een Dune, omdat HDI zegt dat ze MKV's ondersteunen. Of nou er iets met de Sigma chip wordt gedaan, of met de software....My care'o'meter [--|-----------]
CiteerBen jij chip designer bij Sigma ? Je weet toch niet wat voor load het aansturen van een device op deze sigma processor oplevert. Waarom zou USB meet overhead voor de processor hebben dan de netwerk interface ?
Omdat de netwerk interface een eigen chip heeft, namelijk de Realtek RTL8110 en voor USB wordt de Sigma CPU gebruikt... Maar nogmaals, de technische reden boeit me niet, het gaat om het feit dat het absoluut geen alleskunner is terwijl dat wel beweerd wordt. Een beter apparaat bestaat er niet voor streaming, en je doet geen miskoop met de Dune, ik wil alleen maar aantonen dat het apparaat best wel problemen heeft.

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat deze discussie echt overbodig is. Ben echt nog nooit iets tegengekomen in de markt van spelers die letterlijk alles speelt wat hij zou moeten.
Nu word een fantastisch product naar beneden gehaald omdat iemand vind dat hij alles via het netwerk zou moeten spelen terwijl de speler zelf het gewoon speelt via USB.
Custom installer

jaco

Citaat van: deniax op augustus 24, 2009, 12:33:12
JacoWel heel erg kort door de bocht ;)
Tja, vrije implementatie, keus van codecs audio en video. Dus niet klagen als het niet werkt.
Beetje meer downloaden en je hebt de originele 1:1 rip. Als iets dan niet werkt kun je beter verhaal halen bij HDI omdat ze dan de fout kunnen re-creeeren, en niet afhankelijk zijn van de kunsten van een puisterige puber die met codecs en parameters experimenteerd.

CiteerIk koop een Dune, omdat HDI zegt dat ze MKV's ondersteunen. Of nou er iets met de Sigma chip wordt gedaan, of met de software....My care'o'meter [--|-----------]
Daar heb je een punt, wat mij betreft hadden ze die shit eruit mogen laten. Eerst maar zorgen dat originele dingen en standaard containers werken.

CiteerOmdat de netwerk interface een eigen chip heeft, namelijk de Realtek RTL8110 en voor USB wordt de Sigma CPU gebruikt...
Zou voor de 10/100 interface niet de interne ethernet interface gebruikt worden, en voor de gigabit optie de Realtek ?

deniax

J.A.F._Doorhof
CiteerNu word een fantastisch product naar beneden gehaald omdat iemand vind dat hij alles via het netwerk zou moeten spelen terwijl de speler zelf het gewoon speelt via USB.
Ja maar Frank, dat is toch niet zo raar, aangezien dit een netwerk streamer is? ::)
En als iemand nou geen USB wil gebruiken, maar netwerk? Dan moet die bij elke film duimen dat het afspeelt? Het zal leuk zijn als jij een nieuwe auto gaat kopen met automatische airco die het maar af en toe doet. "Ja maar meneer, u kunt ook de auto-ventilator gewoon wat harder zetten".

Jaco
CiteerTja, vrije implementatie, keus van codecs audio en video. Dus niet klagen als het niet werkt.
Beetje meer downloaden en je hebt de originele 1:1 rip. Als iets dan niet werkt kun je beter verhaal halen bij HDI omdat ze dan de fout kunnen re-creeeren, en niet afhankelijk zijn van de kunsten van een puisterige puber die met codecs en parameters experimenteerd.
Ik bedoel meer dat diezelfde MKV via USB wel werkt, maar via het netwerk niet. Wat ik hierboven ook aan gaf, dat betekent dat het dus niet aan de codecs ligt, wat nou juist heel storend is. Andere bestanden met exact dezelfde codecs (en codecs versie) draaien weer wel op beiden.
CiteerEerst maar zorgen dat originele dingen en standaard containers werken.
Yeah, mee eens  :thumbs-up:
CiteerZou voor de 10/100 interface niet de interne ethernet interface gebruikt worden, en voor de gigabit optie de Realtek ?
Ja, alleen de gigabit optie heeft die Realtek aan boord, anders was het inderdaad een mogelijkheid dat het de Sigma chip is. Het probleem doet zich iig af en toe voor in de gigabit versie. Mooie test is trouwens om hetzelfde bestand eens af te spelen in de 10/100 poort ipv de gigabit poort!

jaco

Ik heb de suggestie van Hi-Jack maar gevolgd. De E-Sata mogelijkheid was de snelste. Mijn content past toch niet allemaal op een NAS, dus ik stop de juiste hdd wel in een rackje wat met e-sata aan de dune verbonden is.
Niks geen transfer tijden van 10 tallen minuten voor een film naar interne HD-Center hdd's of wachten op copy van files naar slome NAS devices.

svmnb

Jacko: jij hebt de Dune Center i.pv. de Prime.

Hoe zit het met de assemblagekwaliteit en storingen zoals brakke koeling etc.? Zijn er eigenlijk functionele verschillen tussen de twee, behalve de optie om een hd in een Center te kunnen vrotten?
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

MaxxMark

Citaat van: jaco op augustus 24, 2009, 15:32:38
Ik heb de suggestie van Hi-Jack maar gevolgd. De E-Sata mogelijkheid was de snelste. Mijn content past toch niet allemaal op een NAS, dus ik stop de juiste hdd wel in een rackje wat met e-sata aan de dune verbonden is.
Niks geen transfer tijden van 10 tallen minuten voor een film naar interne HD-Center hdd's of wachten op copy van files naar slome NAS devices.

Dat idee had ik in het verleden ook. Ik heb een IcyDock 5 bay sata tray in mn pc gestopt zodat ik daarin met TB disks kon wisselen. Nadat ik een korte tijd (firmware issue) 3 500gb seagate hdd's had die kapot zijn gegaan ben ik langzaam aan gaan orienteren op de Nas markt met raid ondersteuning. Hoewel films altijd wel opnieuw te downen zijn was ik het behoorlijk zat dat ik 500gb aan film/series kwijt was. En gezien de (lage) prijs van een extra disk is een raid 5 of 6 oplossing goed te doen.

Ondertussne heb ik een ReadyNAS Pioneer Pro staan die dynamisch en online uitbreidbaar is en gebruik kan maken van 2 parity disks.

Een "slome" nas device kan ik het niet noemen. Want ik gooi files van mijn PC naar de NAS met een snelheid van 96mbyte/s als ik een single transfer doe. En als ik vanaf 2 onafhankelijke disks er naar schrijf haal ik snelheden tot 130mbyte/s.

jaco

Citaat van: svmnb op augustus 24, 2009, 15:40:11
Jacko: jij hebt de Dune Center i.pv. de Prime.

Hoe zit het met de assemblagekwaliteit en storingen zoals brakke koeling etc.? Zijn er eigenlijk functionele verschillen tussen de twee, behalve de optie om een hd in een Center te kunnen vrotten?
Schelden hoeft niet, of je moet iemand anders bedoelen..  ;D

Ik heb beide maar de center nog maar 3 x gebruikt na aanschaf. Hij ziet er prima afgewerkt uit. Ik heb nog geen interne hdd geprobeerd omdat ik het makkelijker via e-sata aan sluit.

De koeling lijkt het prima te doen, ik kan films kijken.

jaco

Citaat van: MaxxMark op augustus 24, 2009, 15:45:01
Ondertussne heb ik een ReadyNAS Pioneer Pro staan die dynamisch en online uitbreidbaar is en gebruik kan maken van 2 parity disks.

Een "slome" nas device kan ik het niet noemen. Want ik gooi files van mijn PC naar de NAS met een snelheid van 96mbyte/s als ik een single transfer doe. En als ik vanaf 2 onafhankelijke disks er naar schrijf haal ik snelheden tot 130mbyte/s.
Dat is wel snel ja. Die ik vroeger had was 40 mbyte/sec of zo.
Maar voor ~1000 Euro heb ik nu 15  *1 TB hdd's en daar kunnen ook weer goed 400 films op staan  :headbanging: