HD DUNE BDPrime review en aanvulling HD Center

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 30, 2008, 18:38:22

Vorige topic - Volgende topic

Mart1001

Citaat van: riwi op augustus 13, 2009, 22:27:54
Op mpc club staat dat de Prime 2.0 en de Center 2.0 helemaal niet gaan komen. Zouden gecanceled zijn.
De base 2.0 komt waarschijnlijk nog wel.

Vage geruchten allemaal.

linkje : http://www.mpcclub.com/modules.php?name=News&file=article&sid=808&mode=&order=0&thold=0

Door het uit stellen van de lancering van de PopCorn C-200 Blu-Ray neemt/krijgt HDI hoogstwaarschijnlijk toch de kans om eerder met players uit te komen met nieuwere chips dan in de 1.0/2.0. Alleen zo jammer dat ze dit niet communiceren met de achterban. HDI gaf maanden geleden aan dat ze toen er niet aan wilden i.v.m. dat de firmware nog lang niet ver genoeg was. Ondertussen zijn we maanden verder en Syabas kondigt ondertussen wel een nieuwe player aan, maar lanceert ook om firmware redenen hem nog niet.

Only exceptionally rational men can afford to be absurd.

J.A.F._Doorhof

Of de achterban mag het niet vertellen ?
Wat ik trouwens fout vind....

Ik heb als advies wacht op de IFA en be amazed....
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mart1001

Bedoel je; of de achterban mag het niet weten?
Ja, die indruk heb ik ook.

Of bedoel je dat de resellers meer weten en niks mogen zeggen?

Voor de marketing zou het beter zijn om alvast e.e.a. erover los te laten door HDI zoals Syabas het enigzins wel doet.
HDI deed het wel met de bekendmaking van de 2.0 prime en center en die komen nu niet. Wellicht dat ze nu daardoor voorzichtiger zijn met nieuws.

Feit is wel dat ik nog niet op basis van specs en firmware kan kiezen tussen een eventuele nieuwe HDI player of de PopCorn C-200 Blu-Ray.
Afwachten dus.

Only exceptionally rational men can afford to be absurd.

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat er veel meer speelt, maar weet dit ook niet zeker.
Als ik alleen al naar mijn situatie kijk dan zijn er genoeg problemen geweest om HDI maar gewoon af te schrijven, alleen jammer genoeg niet door het product zelf.
Wij hebben besloten het product wel te blijven voeren maar via een kanaal die goed omgaat met aftersales en support, dit betekend voor ons dat we het uit het buitenland gaan halen in het vervolg.

HDI heeft nogal wat uitstel van levertijden gehad in het verleden wat ze wat goodwill heeft gekost, ik denk dat ze daarom gewoon erg voorzichtig zijn geworden. Ik heb wel wat informatie maar mag dit niet naar buiten brengen op dit moment.
Wel kan ik zeggen dat ik nog even niets zou kopen tot na de IFA en dat is echt een advies :D
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

svmnb

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 14, 2009, 09:58:16
Wel kan ik zeggen dat ik nog even niets zou kopen tot na de IFA en dat is echt een advies :D

Ik snap dat er een NDA op gevoelige informatie zit, dus je zult geen merk en type kunnen vertellen, maar een klein tipje van de sluier kun je toch wel oplichten? Wat voor mogelijkheden/specs praten we dan over?

Trouwens erg spijtig dat er geen Dune 2.0 komt. Deze stond bovenaan mijn shortlist. Als er blijkbaar een nog beter alternatief komt, dan wacht ik idd wel even af.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

J.A.F._Doorhof

Juist omdat ik dat niet doe blijf ik goed op de hoogte.
Sorry.
Custom installer

riwi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 14, 2009, 09:15:27
Ik heb als advies wacht op de IFA en be amazed....

Bedankt voor deze reply
Dat lees ik ook uit Hi-Jack zijn post op mpc.

Als ik door de nda heen kijk zie ik dus een aankondiging op de IFA van een HDI player op basis van de nieuwe sigma chip. En wel een waar zowel Hi-Jack als jij op voorbaat al enthousiast van wordt :)

Dat klinkt dus goed.

Wanneer is de IFA?

Lonned

4-9 september in Berlijn (als ik het goed heb). Zit ook te wachten :sleepy:

Kjelt

Stel dat ze inderdaad de 2.0 cancellen en een nieuw ontwerp gaan maken (andere chipset evt. extra features etc.) dan zal er weer een redesign dienen plaats te vinden van de print en de kast etc. etc. Ik vrees dan dat we wellicht nog tot Q1 2010 mogen wachten op een leverbaar product  :(

bart_nl

misschien wordt de uitgestelde PCH wel gewoon gerebadged tot HDI kloppen alle geruchten eindelijk ook een keer :P

lincoln

Wel erg jammer allemaal...
Voor m'n vakantie zat ik al te azen op de dune 2.0
Besloten in de vakantie dat het deze zou worden, en ik weer eens serieus met het AV gebeuren aan de slag zou gaan, waar de speler aan ten grondslag ligt...
Nu lees ik weeeer dat er vanalles uitgesteld en in rook gehuld wordt...

Persoonlijk denk ik dat in een markt waarbij alles na 3 maanden verouderd is, je het je als fabrikant niet kunt veroorloven om OF het gerucht in de rondte te strooien van een opvolger (en hiermee de verkopen van een lopend model om zeep helpen) OF iets maar telkens weer uitstellen en vertragen, waardoor potentiele klandizie naar alternatieven gaat rondkijken, en verder gaat afwegen..

maar da's mijn mening.

Ik baal er in elk geval stevig van..

J.A.F._Doorhof

Je kan niet zeggen dat ik niet gewaarschuwd heb bij de aankondiging......
Custom installer

riwi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 16, 2009, 17:37:48
Je kan niet zeggen dat ik niet gewaarschuwd heb bij de aankondiging......

Je hebt niet gewaarschuwd bij de aankondiging.

Kijk : ik kon het toch ;)  :)

Maar jij riep dat er geen voordeel was met een 2.0 Dune en dat de center 1.0 goed was en en je in de aankondiging een kosten EN kwaliteits reductie aan zag komen. Niet dat ze nooit zouden komen en dat je moet wachten tot sint juttemis. Ik werd verleid door de mogelijkheid van Gbit en e-sata in een apparaat.
In ieder geval is de firmware van de tvix zodanig verbeterd kwa mogelijkheden dat die voor mij bijna net zo goed is als een Dune. Alleen het gemis van 6 kanaals analoog...

J.A.F._Doorhof

Volgens mij heb ik aangegeven dat gezien de staat van dienst met HDI het wel eens veel langer kan gaan duren dan half juli.
Dat alleen de base zou komen wist ik ook niet natuurlijk.

TVIX net zo goed..... ?
Misschien op papier maar geloof me de TVIX klinkt zo plat als een dubbeltje en ziet er ook nog eens onrustig uit in het beeld in vergelijk met de Dune.
Ik was echt blij dat ik hem weg kon doen, heb tijden een MB200 gebruikt en die was audio/video technisch zeer goed. De Dune is gelijkwaardig of iets beter.
Custom installer

riwi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 16, 2009, 22:04:48
Volgens mij heb ik aangegeven dat gezien de staat van dienst met HDI het wel eens veel langer kan gaan duren dan half juli.
Dat alleen de base zou komen wist ik ook niet natuurlijk.

TVIX net zo goed..... ?
Misschien op papier maar geloof me de TVIX klinkt zo plat als een dubbeltje en ziet er ook nog eens onrustig uit in het beeld in vergelijk met de Dune.
Ik was echt blij dat ik hem weg kon doen, heb tijden een MB200 gebruikt en die was audio/video technisch zeer goed. De Dune is gelijkwaardig of iets beter.

De tvix klinkt hier prima via spdif (of hdmi via de arcam av888). Ik zal hem vergelijken met de Dune zodra ik zo'n ding (met gbit EN e-sata  ;) ) kan bemachtigen, maar dat zal nog wel even duren heb ik begrepen  ;D

MaxxMark

Ik heb sinds vanavond een Dune Prime te leen om even mee te klooien en nu zijn mij een paar dingen opgevallen.

Als eerste even de 'good stuff' omdat er ook wel eens wat positiefs gezegd mag worden en dus niet alleen maar vragen.

Het mounten van een NFS share op mn ReadyNAS machine ging als een zonnetje! IP adres intikken, folder intikken en gaan. Uiteraard ging het niet direct goed, maar dat was mijn eigenschuld aangezien ik op mn NAS had ingesteld dat NFS shares default 'disabled' waren ipv 'read-only'.

Ten tweede wilde ik ook verbinden met mn windows machine, dus daar heb ik in luttele minuten de Alegro NFS server (demo) geinstalled, aangegeven welke map ik wilde 'exporten' (zoals alegro dat noemt) en klaar.
Vervolgens op de dune weer het ip ingevuld, share (export) opgegeven, en werken!

Aangezien het accessen van een Samba Share niet werkte (al verwacht ik dat dat aan mn setup hier ligt, ivm mn pc die aangemeld staat op een domain, dat is altijd rommelen) en gezien de vele reacties in dit topic over NFS was ik een beetje huiverig. Maar bij mij werkte het in ieder geval erg snel!

Dan nu maar de 'bad stuff' of eigenlijk de 'middelmatige-stuff-waar-ik-vragen-over-heb' ::).

Ik heb als eerste de 1:1 BR rip van The Dark Knight er bij gepakt. Wat mij opviel was dat het beeld ietwat softer leek. Toen ik hem afspeelde met PowerDVD op mijn PC en via een DVI>HDMI plug naar mn JVC RS-10 liet gaan leek het plaatje in zijn geheel scherper. Ik kon er niet mijn vinger op leggen wáár het hem precies in zat. Het geheel leek gewoonweg iets 'softer'.

Waar dit vandaan kan komen weet ik niet al heb ik wel een paar ideeën (welke ik indien mogelijk geprobeerd heb uit te sluiten) :
1. Als mn RS10 op de PC aangesloten zit heb ik temaken met de jvc 'bug' waarbij ik dus handmatig HDMI moet instellen op 'enhanced'. Bij de Dune is dit niet het geval en hoort hij zover ik kan beoordelen op 'standard' te staan (enhanced geeft op de Dune een washed-out over-bright beeld). Hoewel de stand anders is zou dit lijkt mij niet moeten uitmaken en geen 'softer' beeld als gevolg moeten hebben
2. Mn RS10 is gecalibreerd op een andere input die meer overeenkomt met mijn PC dan de Dune en dus kan het zijn dat daar subtiele verschillen vandaan komen
3. Om de Dune aan te sluiten maak ik gebruik van een extra (korte) HDMI kabel. Mogelijk dat deze roet in het eten gooit. Een snelle test (door het kabeltje er tussenuit te halen en de hdmi kabel naar de RS10 direct in de Dune te prikken) gaf geen verbetering dus lijkt dit mij niet de oorzaak
4. Mijn Yamaha RX-V3800 doet toch iets van processing/aanpassingen (al staat hij ingesteld op passthrough) op het signaal waardoor het softer wordt. Dit is eigenlijk ook uitgesloten door de test bij punt 3.
En als laatste (en op dit moment mijn meest voor de hand liggende)
5. De Dune levert gewoon een iets softer beeld (of; de PC met PowerDVD levert een iets scherper beeld dan de Dune)

Zijn er mensen die iets in mijn bovengenoemde verhaal herkennen? En misschien zelfs extra inzicht kunnen geven?

Ik ga zelf de komende dagen wat meer kijken en testen. En als ik een extra HDMI kabeltje kan regelen kan ik makkelijker een A/B test doen tussen de Dune en mn PC (door beiden aan te sluiten op mn versterker en daarop te switchen).

Thnx alvast voor het lezen/reacties ;)

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Kjelt

Citaat van: MaxxMark op augustus 19, 2009, 00:11:31
Ik heb als eerste de BD 1:1 van The Dark Knight er bij gepakt.
Wat bedoel je hiermee? Heb je de BD afgespeeld of een rip? Als je een rip afspeelt wat was het formaat en welke (HW)codecs gebruik je hiervoor? Als het een mkv is dan kunnen er uiteraard significante beeldverschillen optreden omdat je processing anders is. 

MaxxMark

Citaat van: Kjelt op augustus 19, 2009, 00:46:26
Wat bedoel je hiermee? Heb je de BD afgespeeld of een rip? Als je een rip afspeelt wat was het formaat en welke (HW)codecs gebruik je hiervoor? Als het een mkv is dan kunnen er uiteraard significante beeldverschillen optreden omdat je processing anders is. 

Ik bedoelde daarmee de volledige Blu Ray maar dan niet op een BR schijfje :)

Met PowerDVD speel ik die af door de .iso te mounten met Daemon Tools zodat PDVD het ziet als de normale BR disc. Ofwel, puurder kan niet.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

J.A.F._Doorhof

Hi,
Je moet sowieso altijd je videosignaal op normal zetten.
Video loopt van 16-235 en niet van 0-255.

Wat er kan zijn is dat je bij je PC software draait die edge enhancement toevoegt, check even je instellingen in powerDVD, even uit mijn hoofd doet alleen de standaard cinema setting niets aan je beeld. Maar ik weet dat niet zeker.
De Dune is hier ragscherp op een HD750, gelijk aan de PS3 (zelfs iets scherper en rustiger).

Voor de calibratie, laadt gewoon hetzelfde user blok als de input waarop hij gecalibreert is, als je beide bronnen op normal video zet dan moet dit bij HDMI bronnen gelijk zijn.
Check wel even contrast/brightness in je VIDEOKAART settings, daar zit vaak het probleem.
Custom installer

Kjelt

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 19, 2009, 07:57:15
Wat er kan zijn is dat je bij je PC software draait die edge enhancement toevoegt,
@MM Tja wat versta jij onder scherpte, als je een 1080p testpatroon draait op een stilstaand beeld dan kun je scherpte wat objectiever beoordelen dan bewegend video waar allerlei software aan kan zitten "rommelen". Als je bron 1080p is en dat staat scherp en 1pixel op 1 pixel op het scherm dan kun je het theoretisch niet scherper krijgen. Bij bewegend video kunnen er dan allerlei filters en of beeldenhancement trucjes uitgehaald worden, echter dit zou ik niet willen op een 1080p bronmateriaal, ik wil het zien zoals het op de disc staat. Vaak zijn dan de eenvoudigere spelers de betere, die sturen alles gewoon linea recta van bron naar projector door.

MaxxMark

@Frank:

In PowerDVD staan alle trucjes (natuurlijk ::) ) uit.

Verder zag het er niet uit als edge enhancement. Ik denk daarom ook eerder dat er op de Dune 'iets' anders is waardoor het minderscherp is, dan dat er op de PC iets gedaan wordt om het scherper te maken.

De brightness/contrast settings op mijn videokaart staan verder ook goed. Maar een verschil in brightness/contrast lijkt mij niet iets wat resulteert in een 'scherper'.

@Kjelt:
Tja wat is 'scherpte'. Het was gewoon zo dat ik overall vond dat het beeld een wat softere uitstraling had. Maar zoals ik hierboven al zei zie ik het niet als dat het op de PC scherper is, maar dat het op de Dune softer is. Er wordt dan ook geen extra software/plugins/whatever gebruikt om het signaal te veranderen. BR->powerDVD (met alle trucjes uit) -> JVC

Ik zag wel dat de Dune ook een eigen menu heeft voor brightness/contrast settings. Het lijkt mij dan ook reeel dat deze nog verkeerd/anders staat in vergelijking met mn PC. Zijn er naast de 4 (brightness, contrast, hue, color) nog andere settings in de dune die het uiteindelijke beeld kunnen beinvloeden? En is het zo dat als deze allemaal op 50 staan, dat ze 'neutraal' staan?

J.A.F._Doorhof

Sowieso moet je het contrast op de Dune vaak iets terug zetten bij HD bronnen, maar een testDVD laat dat netjes toe.

Een HTPC heeft vaak een wat harder beeld, zet zoals Kjelt voorstelt maar eens een pixelburst patroon op en je zult zien dat er wel degelijk WAARSCHIJNLIJK edge enhancement op de PC te zien is, maar vaak super subtiel.

Zover ik weet is de Dune niet soft, ik heb er onlangs een duurdere Pioneer speler naast gehad en die gaf iets meer rust in het beeld en iets meer detail maar dit was zo klein dat ik in geen enkel geval er maar over denk om te upgraden op dit moment, eerst maar eens een super snelle BD speler en dan zien we wel of ik die erbij neem voor mijn BD's.

Als ik naar de TVIX kijk dan zie ik wel duidelijk dat deze softer en onrustiger is als de Dune, de Popcorn hour ook (de oudere versie, de C200 heb ik nog niet gezien).
Custom installer

Moondust

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 19, 2009, 07:57:15
Check wel even contrast/brightness in je VIDEOKAART settings, daar zit vaak het probleem.

Beetje offtopic, maar ik werd getriggerd door jouw opmerking. Gisteren de THX Optimizer even bekeken van de Finding Nemo dvd. Het lukte me niet met de instellingen van mijn tv de gewenste resultaten te krijgen. Kan dat te maken hebben met de instellingen van de videokaart (ATi 2600 Pro) van mijn HTPC (geen Dune dus)? Zo ja, wat kan ik doen om de instellingen van de videokaart zodanig in te stellen dat ik nu en later een goede calibratie van de KRP-600M kan (laten) doen? Het zwart en schaduwdetail valt vooralsnog namelijk best tegen op mijn KRP-600M. Ik ben op zoek naar (eenvoudige) manieren om dat te verbeteren.
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R

J.A.F._Doorhof

zonder twijfel.
bij een goede calibratie word dat voor je gedaan.

Maar je kan beginnen met contrast/helderheid gewoon in te stellen bij je videokaart instellingen met de THX optimizer.
Custom installer

Moondust

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 19, 2009, 13:29:18
zonder twijfel.
bij een goede calibratie word dat voor je gedaan.

Maar je kan beginnen met contrast/helderheid gewoon in te stellen bij je videokaart instellingen met de THX optimizer.

Dan ga ik daar deze week eens mee klooien in de hoop dat het beeld er van opknapt. Bedankt voor je reactie. Ik zal dit topic niet verder vervuilen. ;-)
Pioneer KRP-600M • Anthem MRX-700 • 2 x Revel F32 + 2 x Revel M22 + Revel C32 • Velodyne DD12 • Samsung DCB-H380R