HD DUNE BDPrime review en aanvulling HD Center

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 30, 2008, 18:38:22

Vorige topic - Volgende topic

Redshift

Toch jammer dat de netwerk aansluiting niet standaard 1000mbit is, wat je toch wel ziet op andere apparaten,  met de mogelijkheid tot een esata uitbreiding.

Die wifi uitbreiding mag bij de meeste wel gestolen worden volgens mij.

jingaling

Je kunt toch die 1 gigabit poort of eSata module toch later aanschaffen als ik me niet vergis?
Dan kan ik eerst kijken hoe het loopt op 100Mbit en als dat niet goed werkt kan ik altijd apart zo een module bestellen toch?
(ik kan even geen normaal geprijste modem/router vinder met gigabit poorten.

Kan ik hem al gelijk bij jullie bestellen en hoelang is de levertijd ongeveer?

J.A.F._Doorhof

Levertijden zijn moeilijk te voorspellen maar we hopen volgende week weer wat te krijgen.

Je kan inderdaad later modules wisselen als je zou willen.
Zelf ben ik voor de e-sata gegaan.
Wil je dat niet blijft natuurlijk USB2.0 over wat ook snel genoeg zou moeten zijn.

Ik denk dat er onnodig problemen worden gezocht om eerlijk te zijn.
Er zal altijd wel 1 file zijn die niet wil afspelen maar als ik naar mijn collectie kijk dan zie ik meerdere files die met de TVIX of stotterde over het netwerk of totaal niet wilde spelen en die nu volledig vlekkeloos draaien. (en dat is over de 100mb/s verbinding)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marc

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 12, 2009, 10:30:14
Een film kopieren naar een nas duurt nu tussen de 10-120 minuten (afhankelijk van de grote), ESATA is dit seconden tot enkele minuten.

Via ESATA verbinding natuurlijk, maar is dat met een PC van 1 jaar oud mogelijk? Hoeveel langer duurt het via USB 2.0?

J.A.F._Doorhof

USB2.0 gaat ook redelijk rap, maar ESATA is gewoon in principe net zo snel als de interne HDD's.
Heb het nooit geklokt met een USB2.0 verbinding maar via een NAS is het behoorlijk traag (100mb)
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hanky Panky

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 12, 2009, 11:52:19
Levertijden zijn moeilijk te voorspellen maar we hopen volgende week weer wat te krijgen.

Je kan inderdaad later modules wisselen als je zou willen.
Zelf ben ik voor de e-sata gegaan.
Wil je dat niet blijft natuurlijk USB2.0 over wat ook snel genoeg zou moeten zijn.

Ik denk dat er onnodig problemen worden gezocht om eerlijk te zijn.

Er zal altijd wel 1 file zijn die niet wil afspelen maar als ik naar mijn collectie kijk dan zie ik meerdere files die met de TVIX of stotterde over het netwerk of totaal niet wilde spelen en die nu volledig vlekkeloos draaien. (en dat is over de 100mb/s verbinding)

Ik zoek bevestiging van de aanwezigheid van al mijn wensen vooraf om teleurstelling achteraf te voorkomen  ;)

Dat zou ik niet willen kwalificeren als niet bestaande problemen zoeken maar gewoon wat info vergaren.

ps zie je wel dat ik je niet negeer ? 
:D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

Corne H

Ik heb een imac waarmee ik wel eens iets uit de nieuwsgroepen download, SD materiaal brand ik gewoon op een DVD'tje dat ik daarna gewoon afspeel. Ik denk al een tijdje over een Tvix/popcorn/Dune maar heel het netwerk gebeuren houd me tegen, al die termen uit het popcorntopic snap ik niets van (NFS, samba, enz).

Kan ik gewoon met een externe USB HDD full HD afspelen op een Tvix/popcorn/Dune of kan dit alleen met de sharkoon/esata schijf (Ik begrijp dat dit een interne HDD is met een soort Dock?) ?

Groeten,

Corné

rbormans

Citaat van: Corne H op januari 12, 2009, 17:03:18
Kan ik gewoon met een externe USB HDD full HD afspelen op een Tvix/popcorn/Dune
Dat moet met USB2 zeker kunnen als het over 100mb meestal al lukt

Citaat van: Corne H op januari 12, 2009, 17:03:18
... kan dit alleen met de sharkoon/esata schijf (Ik begrijp dat dit een interne HDD is met een soort Dock?) ?
Sharkoon is inderdaad een extern docking station waar je een SATA HDD in kan pluggen (die je normaal intern gebruikt), en die je dan via een eSATA (indien de optie aanwezig is op de Dune) of via een USB aansluiting aan de Dune kan koppelen. Intern kan je geen schijf in de Dune gebruiken (wel in de HD center).

J.A.F._Doorhof

@Hanky Panky,
Bedoelde meer dat als je lang genoeg zoekt er altijd wel iets is dat niet werkt :D

@Corne,
Niet te moeilijk denken over NFS/SMB dat stelt echt niets voor.
Als je slim bent koop je alles bij 1 dealer en die helpt je dan bij het instellen.
Custom installer

Corne H

Mooi dat het met een externe HDD ook moet gaan, welke van de bekende mediaspelers zijn voor mij aan te raden:

- gebruik van externe HDD
- vooral voor het afspelen van TV series uit de US in HD, ik geloof niet dat ik volledige Blu-Ray Rips ga downloaden.
- makkelijk in gebruik

edit: Frank, naast het instellen is er ook nog het "kabelprobleem" van een netwerk, mijn Imac staat in de huiskamer, mijn HT is 2 verdiepingen hoger. Als een USB harde schijf geen afspeelproblemen geeft vind ik het niet erg om die af te koppelen/ mee naar zolder nemen / aansluiten.

Marc

Hier kan je zien wat (toekomstige) gebruikers van het apparaat het liefst verbeterd zouden zien: http://www.hdi.co.il/features/
Je weet dan ook meteen de tekortkomingen van het apparaat op dit ogenblik. Hopelijk kan het HDI team toch de top 10 op korte termijn verwezenlijken.
Wel vreemd dat FLAC er nog bij staat, terwijl sommigen berichtten dat het wel gespeeld kan worden :o

de huidige stand is:

Voting results     

Feature    Number of votes
HD audio (Dolby TrueHD, DTS HD) support for file playback     429 - (7%)
Audio CD support     264 - (4%)
FLAC audio files     242 - (4%)
Remember last playback position for files     223 - (3%)
NTFS write support     223 - (3%)
Improved photo support (slideshow, fast/nice transitions, etc)     203 - (3%)
Faster playback start/stop (avoid video output reinitialization)     189 - (3%)
Remember last playback position for Bluray disks and backups     189 - (3%)
Setup option to automatically adjust video output framerate     172 - (3%)
UPnP client (with autosearch of UPnP servers)     164 - (3%)
Reduce boot time     158 - (2%)
Time search (enter HH:MM:SS) for file and DVD-Video playback     152 - (2%)
Improved music visualization (tags, cue, cover-art, text-info, etc)     150 - (2%)
Configure subtitles font size     149 - (2%)
Music playback during photo viewing     146 - (2%)
Better power saving during standby     145 - (2%)
FLAC audio tracks in MKV files     140 - (2%)
Show time on front panel display in standby     138 - (2%)
Browser of available SMB servers/shares     137 - (2%)
Browser of available NFS servers/shares     131 - (2%)
Function of formatting drive to NTFS     123 - (2%)
Safe shutdown (stop services, flush changes to disks)     121 - (2%)
Show info about file content (codec, duration, etc) in file browser     120 - (2%)
Setup option to not show subtitles by default     117 - (2%)
Sort files in file browser     111 - (2%)
Setup option to automatically choose subtitles for given language     109 - (2%)
Network access to more than one locally attached storage media     105 - (2%)
FTP client     103 - (2%)
Setup option to automatically choose audio track for given language     101 - (2%)
Configure subtitles color     98 - (2%)
UPnP server     95 - (1%)
Improve performance of SMB server     94 - (1%)
NFS server     94 - (1%)
Improve indication when player is busy on lengthy operations     87 - (1%)
Improve network client performance in specific problematic cases     86 - (1%)
Search for files in file browser     85 - (1%)
Function of formatting drive to EXT3     85 - (1%)
Vorbis audio tracks in MKV files     83 - (1%)
Setup option to stop services on standby (NAS, torrent client, etc)     83 - (1%)
Improve playback OSD and controls (usability, look, consistency)     82 - (1%)
Music playback in background when working with file browser     77 - (1%)
Vorbis audio files     75 - (1%)
Setup option to stop torrent client during playback     75 - (1%)
Hot key to quickly change video ouput framerate during playback     73 - (1%)
Improve performance of FTP server     63 - (1%)
More options to customize look of folders and their content     62 - (1%)
Setup option to disable FTP server     57 - (1%)
Parental control for folders     55 - (1%)
Setup option to assign password to FTP server     51 - (1%)
Setup option to disable SMB server     50 - (1%)
Setup option to assign password to SMB server     48 - (1%)
Custom playback bookmarks (explicit, not just on playback stop)     45 - (1%)
Mark/play files of given kind (audio/video/photo)     43 - (1%)

edwinvh

Deze Voting results waren er al voor dat het apparaat op de markt werd gezet.
Dus konden de mensen al aangeven wat het belangrijkste voor hun is.
Er was al enorm veel gestemd voordat iemand hem al gezien had.

Mark C00len

Hoe is de kwaliteit van de ondertiteling (srt) bij het afspelen van .mkv files?

Van mijn HTPC is de kwaliteit van de ondertiteling vrijwel gelijk aan die op een Blu-ray.
De PCH A-110 is daar weer een stuk minder in.

J.A.F._Doorhof

Verschilt per titel maar vaak gelijk aan de BD inderdaad.
Custom installer

Marc

Citaat van: Mark C00len op januari 13, 2009, 00:21:28
Hoe is de kwaliteit van de ondertiteling (srt) bij het afspelen van .mkv files?

Van mijn HTPC is de kwaliteit van de ondertiteling vrijwel gelijk aan die op een Blu-ray.
De PCH A-110 is daar weer een stuk minder in.

Bij de testmodellen was dit zeker een probleem, maar dankzij FW updates lijkt het probleem opgelost, zie ook:
http://www.cdfreaks.com/reviews/HDIs-DUNE-BD-Prime-Blu-ray-review/Introduction.html

Mark C00len

Citaat van: Marc op januari 13, 2009, 09:07:19
Bij de testmodellen was dit zeker een probleem, maar dankzij FW updates lijkt het probleem opgelost, zie ook:
http://www.cdfreaks.com/reviews/HDIs-DUNE-BD-Prime-Blu-ray-review/Introduction.html

Dus de HD DUNE Prime zet een .srt ondertiteling neer, waarvan de kwaliteit, is te vergelijken qua scherpte en netheid/juistheid met die van een Blu-ray Disc.

edit:

Is dit hoe de .srt ondertiteling wordt afgebeeld?

bron: http://www.hdsoir.com/2008/12/dune-hd-prime-test.html

wizzard66

Er is een Beta Firmware uit voor de Dune BD-Prime die DTS-HD en DTS-HD Master ondersteund for FILES.
Vorige firmware ondersteunde alleen DTS-HD en master via DB-rom en DB-J (Blu-Ray)

BETA Firmware:
http://hdi.co.il/firmware/bdprime/dune_firmware_bdprime_sony_081230_1712_beta.dff

Ik heb zelf een Dune BD-Prime (inkoop aktie via MPCCLUB ontvangen net na de kerst) en ben er zeer tevreden over.
Ik heb ook de GBlan module en kan gewoon blu-ray backups 1:1 afspelen via mijn NAS (Netgear Pro 6X 1.5TB Segate Firmware SD1A).
De hoogste transfer rates die ik hier gezien heb over het netwerk was 52mb.

Ook ben ik bezig geweest om de menu's een beetje aan te passen:
http://www.mpcclub.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=19364&postdays=0&postorder=asc&start=60
Mijn user naam daar is The Wizard.

Ik heb zelf ook een tivx 6500 gehad maar die heb ik verkocht omdat de prime stabieler is als de 6500 zelfs na een jaar van firmware ontwikkelen is het devico niet gelukt om een stabile firmware uit te bregen.
De Prime Firmware staat echter gelijk als een huis, al ontbreken er nog belangrijke dingen maar de basis is goed.

P.S Flac is zeker weten ondersteund ik het het hier zelf getest.
Is aanwezig sinds firmware  081218_2145

Hanky Panky

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 12, 2009, 17:26:32
@Hanky Panky,
Bedoelde meer dat als je lang genoeg zoekt er altijd wel iets is dat niet werkt :D

@Corne,
Niet te moeilijk denken over NFS/SMB dat stelt echt niets voor.
Als je slim bent koop je alles bij 1 dealer en die helpt je dan bij het instellen.

Frank, welke raad je me nu aan: de Esata versie of de 1GBLan uitvoering?

Edit: of gewoon de basis uitvoering, testen en dan later een extra module er in als dat kan ??
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

wizzard66

Citaat van: jowi op januari 13, 2009, 13:06:51
Zijn de menu's op de Prime aanpasbaar? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Wat is er nog meer aan te passen?

Als je wilt gebruik maken van deze opties moet je het draadje helemaal lezen.
In het kort:
Er is een script om je jpg covers te converten naar .aai iconen (.aai is de exstentie die gebruikt wordt op de prime voor iconen)
Die kan je dan vervolgens gebruiken op de prime zie plaatjes. (images onderaan bericht)
De prime ondersteund op dit moment alleen iconen voor directorys en niet voor files.
echter is het mij gelukt om een discription scherm op de prime te krijgen.
Het is dus van belang dat jet het hele draadje goed leest.

[IMG:150:128]http://img339.imageshack.us/img339/6435/p1020500qp4.th.jpg[/img]

[IMG:150:128]http://img355.imageshack.us/img355/1046/p1020501hk1.th.jpg[/img]

[IMG:150:128]http://img165.imageshack.us/img165/4306/p1020504ii9.th.jpg[/img]

papaleo

Gaaf.... 8) je film-collectie ziet er dan ineens veel aantrekkelijker en overzichterlijker uit op deze manier.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

spijtebijt

Kun je met dit apparaat ook "uitzending gemist" kijken of surfen over het internet?
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

wizzard66

Citaat van: spijtebijt op januari 13, 2009, 17:16:58
Kun je met dit apparaat ook "uitzending gemist" kijken of surfen over het internet?

Vanaf Firmware 081218_2145 is er een webbrowser ingebouwd.
Ik heb er zelfs een USB toestenboard met muis op aangesloten, zo kan je gewoon surfen over het internet

Firmware DB-Prime:
http://hdi.co.il/firmware/bdprime/

hier staat de nieuwe beta versie niet bij.
Die staat in mijn vorige berichten

J.A.F._Doorhof

Ik adviseer op dit moment de 1GB versie OF de eSATA versie.
Tja, heb je misschien weinig aan maar het is HEEL persoonlijk.
In principe werkt de USB2.0 aansluiting perfect, ook voor snelheid (BD rips).
Dus feitelijk ben je met de GB versie verzekerd van 2 snelheden.

Aan de andere kant, als je de Sharkoon oplossingen gebruikt is eSATA weer erg handig.

MAW beide moet je bekijken voor JOUW toepassing.
De wifi versie is mijn inziens voor HD streamen totaal niet geschikt.
Custom installer

spijtebijt

Citaat van: wizzard66 op januari 13, 2009, 17:50:34
Vanaf Firmware 081218_2145 is er een webbrowser ingebouwd.
Ik heb er zelfs een USB toestenboard met muis op aangesloten, zo kan je gewoon surfen over het internet

Firmware DB-Prime:
http://hdi.co.il/firmware/bdprime/

hier staat de nieuwe beta versie niet bij.
Die staat in mijn vorige berichten

Dat is heel aardig. En kun je de programma's van Uitzending Gemist daar ook mee afspelen?
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

RogerS

Nagenoeg het perfecte apparaat waar ik zoek naar ben! Dan kan eindelijk mijn media center PC de deur uit (niet krachtig genoeg om H264 gecodeerde films af te spelen en duurt te lang om op te starten.) en tegelijkertijd kan de DVD speler ook een ander baasje gaan zoeken.

Maar dan moet hij wel audio CD's kunnen gaan afspelen. Dit is een toch echt een "blocking issue" voor mijn vrouw. Want ondanks dat ik al onze CD's in FLAC formaat op een NAS heb staan, en middels een aparte laptop deze muziek eenvoudig kan worden afgespeeld, wil zij gewoon een CD-tje kunnen afspelen... Dus nog maar even wachten tot audio CD's worden ondersteund.

Ik heb nog twee vraagjes:
1] Volgens de algemene specs wordt ook bij HDMI de resolutie 1280 bij 768 ondersteund. Is dit correct en kan dit op de speler ook daadwerkelijk worden geselecteerd?
2] Omdat mijn ARCAM AVR350 geen HDMI audio decoding ondersteund ben ik aangewezen op analoog in voor eventuele HD-audio. Omdat ik op mijn versterker gebruik maakt van bass management, alle speakers staan op small en alles onder 70 Hz wordt naar de sub-woofer gestuurd, zou ik graag willen weten of de HD DUNE Prime c.q. Center bij het decoderen van de audiostreams naar analoog ook bass management ondersteund. (Uiteraard dienen de analoge geluidsproblemen ook op gelost te zijn...)

Alvast bedankt voor de antwoorden
Roger
Setup:
Sound processor:Emotiva XMC-1, Eind versterkers: 5* Hypex NCore400 met 5* SMPS600 voeding, LCD-TV:Philips 42PFL7674, Blu-Ray/SACD:Oppo BDP103, Mediaplayer:  Intel i3 NUC met Openelec, Luidsprekers: 4* XTZ 99.38 MKII en 1* XTZ 99.36 MKII, BK Monolith sub
In de keuken: Versterker: Peardrop Class D, Luidsprekers: Monitor Audio Radius 90