HD DUNE BDPrime review en aanvulling HD Center

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 30, 2008, 18:38:22

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Vanuit standby HEEL snel.
Vanuit een koude boot rond de 22 seconden (dus redelijk rap).

Ik heb nooit beide uitgangen tegelijkertijd geprobeerd, sorry.
Werkt niet ook niet aangezien ik alles HDMI aangestuurd heb (sorry)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  6, 2009, 18:34:30
Voor de mediafiles werkt alles vlekkeloos, de meeste problemen zitten bij het loopwerk, dus DVD playback.

Nou vlekkeloos....nog niet echt.

Ik heb nu toch al 'n paar bd rips afgespeeld welke of helemaal niet op starten of op 'n bepaald moment gaan stotteren en dan geen audio meer laten horen en wanneer je de info knop gebruikt dan gaat elke bd rip stotteren dit hersteld dan wel weer op een gegeven moment...maar toch.

Zal op den duur wel door fw updates gaan goed komen, maar dit vind ik nog niet echt 'n vlekkeloze werking.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

We hebben hier narnia gespeeld die op de popcornhour vast loopt met de info toets in beeld en dat liep perfect.

Mail me alleen even prive, ik denk dat ik weet wat er aan de hand is.

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sullivan

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  9, 2009, 19:00:32Mail me alleen even prive, ik denk dat ik weet wat er aan de hand is.

:-\

jaco

Ik heb meer dan 10 Blu Ray rips gespeeld zonder enig probleem. Enkel als de regio A is werken ze niet maar ik heb de regio patch nog niet geinstalleerd, dus dat is niet zo vreemd.

Ik heb wel de E-Sata module die de snelste optie is om de BR rip naar binnen te krijgen. Het werd ook duidelijk op het mpcclub forum verteld dat dit de enige manier was om alles goed te spelen. Wellicht dat ze software nog wat gaan optimaliseren en dat de gigabit ethernet module dan ook alles snel genoeg aanleveren kan.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Marc

Sorry, maar ik heb nog enkele vraagjes.
In hoeverre is deze review ook van toepassing op de Dune Center?
Is het te verwachten dat alle problemen via FW updates opgelost kunnen worden, of zouden er (dit jaar) ook hardware verbeteringen nodig kunnen zijn?
Inmiddels moeten er toch nog meer bestanden getest zijn, alles klopt nog steeds?

Sullivan

Citaat van: Marc op januari 10, 2009, 11:34:09
Inmiddels moeten er toch nog meer bestanden getest zijn, alles klopt nog steeds?
Als je een paar berichten terug leest, blijkt niet alles vlekkeloos te draaien.

Marc

Citaat van: Sullivan op januari 10, 2009, 11:38:40
Als je een paar berichten terug leest, blijkt niet alles vlekkeloos te draaien.
Ik heb het gelezen, maar dat wil nog niet zeggen dat alle andere bestanden al getest zijn.
Het zou handig zijn als er een lijstje zou bestaan met geteste bestanden en daarachter een + of -.
De mediaspelers claimen heel veel, en ze kunnen ook heel veel, maar kennelijk niet alles. Dat zou dan met een FW en/of hardware update verholpen worden.
Ik begrijp wel dat het spel zo gespeeld wordt, maar eigenlijk vind ik dat een firma voor een apparaat pas iets kan claimen als ze het ook werkelijk waar maken en niet pas na updates. Nu moeten we alles maar vooraf geloven.
Ik weet ook nog niet wat ik er van moet denken dat dit een Israelisch bedrijf is, maar dat is een hele andere discussie. Ik bedoel alleen dat eea niet zonder gevolgen kan blijven, mogelijk ook niet voor dit bedrijf.

J.A.F._Doorhof

Een MKV is niet een MKV, een MPEG2 is niet een MPEG2.

MAW er zijn altijd "slimmerds" die een bestand de nek om draaien.
Tot nu toe heb IK nog niets gehad dat niet draaide, alleen een WMV van within Temptation die zwart wit is en geen geluid heeft maar diezelfde file loopt ook niet op de TVIX en andere boxen, dus dat ligt niet aan de Dune.

Verder draait wat ik online heb staan eigenlijk alles.

De grootste problemen zitten erin als je het loopwerk gaat gebruiken of dingen die eigenlijk niet kunnen.

Je kan niet op SMB een full size BD rip gaan afspelen.
Daarvoor moet je OF een goede NFS verbinding hebben maar feitelijk zal het alleen 100% werken via de eSATA aansluitingen.

Of de HDCenter anders word kan ik geen ZINNIG woord over zeggen, het ding is er nog niet.
Wat ik wel weet is dat ik 99,9% vertrouwen in HDI heb dat ze de dingen netjes updaten, het is geen koreaans bedrijf :D

Custom installer

papaleo

Is het mogelijk om én 1Gb Ethernet én eSATA te gebruiken met de Dune Prime want ik zie dat er nog 'n slot vrij is?

edit;

Om antw. te geven op m'n eigen vraag,las ik dit;

Options:

Module:
(only one module can be build in)

- Gigabit Module
- eSATA Module
- Wi-Fi 802.11n Module

Nee dus.

Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

Citaat van: jaco op januari  9, 2009, 23:09:28
Ik heb meer dan 10 Blu Ray rips gespeeld zonder enig probleem. Enkel als de regio A is werken ze niet maar ik heb de regio patch nog niet geinstalleerd, dus dat is niet zo vreemd.

Ik heb wel de E-Sata module die de snelste optie is om de BR rip naar binnen te krijgen. Het werd ook duidelijk op het mpcclub forum verteld dat dit de enige manier was om alles goed te spelen. Wellicht dat ze software nog wat gaan optimaliseren en dat de gigabit ethernet module dan ook alles snel genoeg aanleveren kan.

Yep,de bd rip welke het niet deed is bij nader inzien de verkeerde regio, dus ik denk dat je het met beide gevallen bij het rechte eind heb.

papaleo

Is het eigenlijk mogelijk om,wanneer ik 'n exterene hdd via USB aan de Dune hangt deze zichtbaar te maken via mijn PC/netwerk om vervolgens copy/paste/delet toe te passen met de daarin zijnde mappen?

Zo ja,...hoe maak ik deze externe hdd eigenlijk zichtbaar/deelbaar met/op mijn PC?

jingaling

Hallo,

Bedankt voor de mooie review en duidelijke uitleg over de prime.

Ook ik wil deze player aanschaffen en zat met de volgende vragen:

Heeft het echt een meerwaarde om een 1 gigabit aansluiting te nemen t.o.v 100 mbit m.a.w moet ik een andere adsl modem/router met een 1 gigabit poort aanschaffen wil ik gewoon goede fullhd films met hoge bitrates kunnen bekijken?
Ik wil hem aansluiten op een NAS Synology 107+ die via een cat6 kabel (ong.25m) naar de woonkamer, maar mijn Belkin N+ 100Mbit modem/router belemmert de snelheid dan toch?
Als ik hem via eSata wil gaan doen hoe sluit ik dat dan aan? (NAS vlakbij de Dune??? of vanuit de NAS in de meterkast een lange Esata kabel naar de Dune in de woonkamer???
Of is die wireless N dan een betere optie?

Sorry voor de vragen ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uit heb kunnen leggen.
Bedankt voor de hulp.

jaco

Citaat van: jingaling op januari 12, 2009, 01:57:28
Heeft het echt een meerwaarde om een 1 gigabit aansluiting te nemen t.o.v 100 mbit m.a.w moet ik een andere adsl modem/router met een 1 gigabit poort aanschaffen wil ik gewoon goede fullhd films met hoge bitrates kunnen bekijken.
Gigabit is iets van 3 x sneller dan 100 mbit op de prime voor zover ik heb gelezen.

CiteerIk wil hem aansluiten op een NAS Synology 107+ die via een cat6 kabel (ong.25m) naar de woonkamer, maar mijn Belkin N+ 100Mbit modem/router belemmert de snelheid dan toch?
een 100 mbit kabel mag maximaal 100 meter lang zijn. Ik ken je router niet, maar meestal is een router die meer interfaces heeft aan de lan kant tevens een switch, en heb je redelijkerwijs 100 mbps overdracht naar de PC of nas.

CiteerAls ik hem via eSata wil gaan doen hoe sluit ik dat dan aan? (NAS vlakbij de Dune??? of vanuit de NAS in de meterkast een lange Esata kabel naar de Dune in de woonkamer???
Zulke dingen kun je prima via google opzoeken: lengte e-sata
Dus 2 meter vanaf de speler moet je e-sata device staan.

CiteerOf is die wireless N dan een betere optie?
Dat denk ik niet, althans niet voor hoge bitrate HD files.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Redshift

CiteerIk heb wel de E-Sata module die de snelste optie is om de BR rip naar binnen te krijgen. Het werd ook duidelijk op het mpcclub forum verteld dat dit de enige manier was om alles goed te spelen. Wellicht dat ze software nog wat gaan optimaliseren en dat de gigabit ethernet module dan ook alles snel genoeg aanleveren kan.

Als we even de toekomstige fw updates hier buiten laten. Dan kan je zeggen dat als je een optimale verbinding wilt hebben met de prime je de esata moet gebruiken of wachten op de center met een interne sata schijf?

TheSpeedSkater

Ik ben in het bezit van een Popcornhour en stream zonder problemen van mijn NAS via 1gb netwerk (tot aan de Popcornhour zelf, want die is max 100mbit). Dit zijn 1op1 BR rips, 40gb ongeveer.
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

J.A.F._Doorhof

Gisteren een BD-J 1:1 gekeken vanaf de NAS en die liep zonder stotters, gemiddeld bitrate 44mbps.
Hij doet het dus ook over 100mb/s netwerken goed zo te zien.

e-sata moet je gewoon naast je Dune neerzetten.
Denk aan de sharkoon bv.
Custom installer

Hanky Panky

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 12, 2009, 09:03:33
Gisteren een BD-J 1:1 gekeken vanaf de NAS en die liep zonder stotters, gemiddeld bitrate 44mbps.
Hij doet het dus ook over 100mb/s netwerken goed zo te zien.

e-sata moet je gewoon naast je Dune neerzetten.
Denk aan de sharkoon bv.

Dan moet je dus telkens met de schijf heen en weer lopen voor nieuwe content. Dat is nogal een achterhaald concept dat zou je bij een speler van € 150 verwachten maar bij een speler van dik € 500 (zonder de HDD) zou dat niet nodig moeten zijn lijkt me.

Bestaat er al zoiets als een Netbook van WD (externe USB drive met netwerkpoort) maar dan met een eSata aansluiting?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

J.A.F._Doorhof

Ik snap eigenlijk niet waar je naar toe wilt ?

Er zijn een paar oplossingen:

1.
Wifi (niet serieus voor hoge bitstreams).
2.
10/100MB werkt perfect vanaf een NAS die ook vanuit je PC/MAC toegankelijk is, ik draai er ook BD-J rips mee met een hoge bitstream.
3.
1GB verbinding, voor mensen die nog meer snelheid nodig hebben.
4.
E-sata oplossing, voor die extreme rips etc. waar het absoluut nodig is om rechtstreeks aan de speler zelf een HDD aan te sluiten.
Als je de sharkoon oplossingen gebruikt is dat net zo veel werk als een DVD pakken en in een speler stoppen.
Je drukt de HDD bij je PC/MAC in de sharkoon en zet de file erop, drukt op een knop en de HDD komt uit de sharkoon en je drukt hem bij je speler in de sharkoon.

Ik vind JUIST met de Dune alle oplossingen aanwezig die ik miste bij bv de TVIX.
Als je daar een interne HDD wilde gebruiken moest je de halve TVIX uit elkaar halen.
Custom installer

jaco

Citaat van: Hanky Panky op januari 12, 2009, 09:47:38
Dan moet je dus telkens met de schijf heen en weer lopen voor nieuwe content. Dat is nogal een achterhaald concept dat zou je bij een speler van € 150 verwachten maar bij een speler van dik € 500 (zonder de HDD) zou dat niet nodig moeten zijn lijkt me.
Jij lijkt dat een nadeel te vinden.

Als je voor Blu Ray rips gaat leer je het vanzelf af om dingen als NAS en netwerk schijven te gebruiken. Ze zijn domweg te langzaam om fatsoenlijk mee te werken.
Ik heb een Thecus N520Pro en die haalt snelheden van 30-40 Mbyte/sec via gigabit ethernet. Maar een nieuwe generatie Sata hdd doet makkelijk 100 Mbyt/sec of meer. Als je 1000 GB wil copieren is 2.5x - 4x overzetten wel zo makkelijk.

Als je de films bovendien wilt bewaren, dan loop je ook snel uit de capaciteit van je NAS. Er zijn wel varianten met 7 hdd's, en als je die in JBOB zet met 1.5 TB hdd's kom je op wellicht 10 TB uit.
Op 10 TB kun je wel redelijk veel films opslaan, maar wat als je meer wilt ? Nog een keer 800-1000 Euro voor weer een nieuwe NAS unit, en dan weer 10 TB erbij ?

Voordeel van NAS is wel dat je alles on-line hebt. Kost je ook veel meer stroom vergeleken bij losse hdd's die je alleen gebruikt als je een film kijkt.

J.A.F._Doorhof

Ik heb nu een 4TB nas oplossing.
Als die vol is (duurt nog wel een jaartje vrees ik :D) dan stap ik ook over op losse HDDs.
Goedkoper en sneller.

Een film kopieren naar een nas duurt nu tussen de 10-120 minuten (afhankelijk van de grote), ESATA is dit seconden tot enkele minuten.
Custom installer

Hanky Panky

Citaat van: jaco op januari 12, 2009, 10:25:41
Jij lijkt dat een nadeel te vinden.

Als je voor Blu Ray rips gaat leer je het vanzelf af om dingen als NAS en netwerk schijven te gebruiken. Ze zijn domweg te langzaam om fatsoenlijk mee te werken.
Ik heb een Thecus N520Pro en die haalt snelheden van 30-40 Mbyte/sec via gigabit ethernet. Maar een nieuwe generatie Sata hdd doet makkelijk 100 Mbyt/sec of meer. Als je 1000 GB wil copieren is 2.5x - 4x overzetten wel zo makkelijk.

Als je de films bovendien wilt bewaren, dan loop je ook snel uit de capaciteit van je NAS. Er zijn wel varianten met 7 hdd's, en als je die in JBOB zet met 1.5 TB hdd's kom je op wellicht 10 TB uit.
Op 10 TB kun je wel redelijk veel films opslaan, maar wat als je meer wilt ? Nog een keer 800-1000 Euro voor weer een nieuwe NAS unit, en dan weer 10 TB erbij ?

Voordeel van NAS is wel dat je alles on-line hebt. Kost je ook veel meer stroom vergeleken bij losse hdd's die je alleen gebruikt als je een film kijkt.

Ik heb een Gbit netwerk met een dedicated Torrent/Server pc op zolder. Ik heb een enorme herrie fobie voor draaiende, ratelende, tikkende en blazende apparaten die herrie maken als ik een film oid kijk  ;D
De data staat op aparte (fysieke) interne hdd's om te voorkomen dat BT een bestand aanroept dat ik op dat moment afspeel (gaat de Tvix over de rooie van).
Mijn sata drives halen met intern hdd -> hdd kopieren ca. 70 Mb/sec.

Als ik lees dat je high-rate rips met de Dune eigenlijk alleen fatsoenlijk over de Esata ingang kunt afspelen dan vindt ik dat inderdaad een nadeel. Als dat niet zo is dan heb ik het verkeerd begrepen. Mijn server staat op zolder en ik zie mezelf niet elke keer tussen 2 Sharkoon's heen en weer rennen als ik weer een film wil kijken. Dat vind ik persoonlijk een armoedige oplossing anno 2009. Dat moet anders kunnen. Ik maak uit de verhalen hier op dat mijn netwerk het dan niet gaat trekken? Daarom mijn vraag of er al devices zijn zoals de Netbook van WD maar dan met esata en 10/100/1000 netwerkpoort.

(Veel)bewaren is trouwens geen verreiste, als ik een film mooi vindt koop ik hem daarna doorgaans wel.

J.A.F._Doorhof

Heb je mijn replies op ignore staan dan ?

Ik draai BD-J rips over de 10/100mb verbinding geef ik al een paar keer aan.
Er zal echter altijd een EXTREEM voorbeeld zijn waarbij dit niet gaat.
Custom installer

Hanky Panky

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 12, 2009, 10:45:14
Heb je mijn replies op ignore staan dan ?

:) nee hoor maar anderen roepen iets afwijkends

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 12, 2009, 10:45:14
Ik draai BD-J rips over de 10/100mb verbinding geef ik al een paar keer aan.
Er zal echter altijd een EXTREEM voorbeeld zijn waarbij dit niet gaat.

Dus ik heb het verkeerd begrepen?

Het gaat me niet om de uitzondering maar ik wil wel graag vooraf weten of 1 op 1 rips die ik kan downen van HDBits (ca. 40 GB) het gaan doen. Dat mag je toch verwachten met zo'n pricetag?

J.A.F._Doorhof

Ik heb gisteren rescue dawn zitten kijken (gemiddeld 44MB/s) en die draaide vlekkeloos.

Ik denk ook niet dat het probleem in dit geval bij de speler zal liggen maar meer in het netwerk.
Feitelijk is een 100mb laat staan een 1GB verbinding genoeg voor een BD rip, echter er speelt natuurlijk meer.
De Dune moet het qua snelheid aankunnen.

En als 1 of 2 titels niet draaien zie ik voor die titels het probleem niet om ze via esata te draaien.
Custom installer