SUBWOOFER dubbele kast

Gestart door mr TC, december 8, 2007, 22:44:24

Vorige topic - Volgende topic

Achiel

Denk dat die drivers rond de 350 inkoop zijn, dus hun verlies valt wel mee.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

mr TC

Citaat van: Achiel op november 30, 2008, 23:30:26
Denk dat die drivers rond de 350 inkoop zijn, dus hun verlies valt wel mee.

Volgens mij gok je dit bedrag. ;)

Maar buiten dat denk ik dat hun verlies ook de winst is die zij normaal gesproken op zo'n product maken.

En alles is verkocht als zijnde nieuw, nergens op de bon staat dat het overschot of demo's zijn.
Dus met de volledige garantie, als JBL hierachter komt kunnen zij zelfs hun dealerschap verliezen omdat JBL minimale verkoop prijzen hanteert en hier niet flexibel mee zijn.

Dit weet ik van een neef van mij die bij media markt Den Haag werkt,

Daarom werd de versterker via marktplaats aangeboden, niet echt een werkwijze die je bij media markt zou verwachten.

Maar dat is mijn probleem niet. ;D
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Achiel

Nee, ik gok dat bedrag niet. Heb ooit bij een JBL dealer gewerkt en ik kon het spul aan inkoopprijs kopen dus ben redelijk op de hoogte van de toen geldende marges. Het betrof toen een Inifinity perfect 12.1 die het nog steeds goed doet in de auto in een gesloten kast.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

Godtoh

Citaat van: mr TC op november 30, 2008, 23:59:49
Volgens mij gok je dit bedrag. ;)

Maar buiten dat denk ik dat hun verlies ook de winst is die zij normaal gesproken op zo'n product maken.

En alles is verkocht als zijnde nieuw, nergens op de bon staat dat het overschot of demo's zijn.
Dus met de volledige garantie, als JBL hierachter komt kunnen zij zelfs hun dealerschap verliezen omdat JBL minimale verkoop prijzen hanteert en hier niet flexibel mee zijn.

Dit weet ik van een neef van mij die bij media markt Den Haag werkt,

Daarom werd de versterker via marktplaats aangeboden, niet echt een werkwijze die je bij media markt zou verwachten.

Maar dat is mijn probleem niet. ;D

Dus je hebt volgens de bon een nieuwe versterker gekocht...
Maar toen je hem thuis uitpakte bleek hij hier en daar beschadigd... Garantie? ;D
Zal wel erg naaierig zijn, maar als je zo nadenkt hebben ze zichtzelf wel lekker bij de benen genomen... ::)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

solitaire

het is idd. op z'n minst een schimmige deal

maar goed, als de koper content is ...

W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

mr TC

Het was idd een deal met vraagtekens.

De meeste communicatie is per mail gegaan en ik heb alles bewaard ook de advertentie op marktplaat via print sceen.
Deze advertentie is ook gelijk na het eerste contact van marktplaats verwijderd.

Dit is een citaat uit een van de mailtjes:

Hallo Teun,

De versterker is ongeveer 14 maanden gebruikt als demonstratie-unit; dat wil zeggen maximaal 2 uur per week.
De versterker is in zeer goede staat. Boekjes zitten er bij. Ik verkoop deze versterker in opdracht van mijn werkgever.

JBL Nederland heeft een minimumverkoopprijs afgesproken met mijn werkgever; deze ligt ver boven de 2500 euro. Vandaar dat wij hem prive aan je verkopen. Je krijgt een factuur op naam, zodat je gewoon een jaar fabrieksgarantie hebt vanaf het moment van aankoop.   

"ander mailtje"

Hallo Teun,

Zoals afgesproken:

De versterker kan 29 november afgehaald worden bij:
Mediamarkt Groningen

Westerhaven 48-50

9718AC   GRONINGEN
Mijn directe nummer op de zaak: (heb ik weggehaald)
Ik zorg ervoor dat de versterker netjes opgesteld staat en draaiend te zien is.

Ik ben aanwezig van 9-14.45uur.

Mvg

Toen ik de versterker had open gemaakt lagen er ook 2 lossen schroefjes in.
Ik heb de plekjes terug gevonden waar ze horen, maar dit zegt mij wel dat zij het zelf geprobeerd hebben om het euvel met de stekkertjes te verhelpen.

De versterker heeft wel wat beschadigingen maar is nergens ontzet.

Ik moet nu nog aan de juiste aansluit materialen zien te komen, om hem uit te proberen.
Wanneer hij het goed doet heb ik er vrede mee, zoniet dan heeft media markt een probleem.

Zij hebben nog een aantal fouten gemaakt die ik voorlopig achter de hand houd.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

dubbel

slobberbone

Quote :

De versterker is ongeveer 14 maanden gebruikt als demonstratie-unit; dat wil zeggen maximaal 2 uur per week.

;D Dat zullen ze straks ook zeggen bij die grote Panasonic plasma  tv van 2,60 meter, terwijl die de hele dag tijdens openingstijden aanstaat en van filiaal naar filiaal wordt gesleept.

Ik vindt het beest van een versterker maar het loopt nu toch aardig al in de papieren en ben benieuwd met wat voor kant en klare hij te vergelijken is en wegspeeld.

Is de Black Pearl net klaar koop je 15 inch woofer, er komt dus een vervolg ... ;)

mr TC

Dit is natuurlijk niet de normale werkwijze van media mark, ik heb daar verschillende apparaten gekocht zonder problemen.

En wat de 15" betreft, daar ga ik inderdaad een kast voor bouwen.
Sterker nog, ik had al plannen met deze driver en versterker, nog voor er spraken was van de Black Pearl.

Het idee waar ik al een tijdje mee rondloop is extremer dan de Black Pearl, en vereist nogal wat voorbereiding.
Maar eerst wil ik een mooi meubel maken, wat ik nu heb ziet er niet uit.
En een paar standaards voor de tandbergs.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=94121.0

Dus als je het niet erg vind blijf ik hier, op het forum, nog een tijdje rond hangen. ;)

Godtoh

Citaat van: mr TC op december  2, 2008, 08:34:27

Dus als je het niet erg vind blijf ik hier, op het forum, nog een tijdje rond hangen. ;)

Zolang je maar wel foto's maakt en tips geeft ;D
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

solitaire

Citaat van: mr TC op december  2, 2008, 08:34:27
Dit is natuurlijk niet de normale werkwijze van media mark, ik heb daar verschillende apparaten gekocht zonder problemen.

En wat de 15" betreft, daar ga ik inderdaad een kast voor bouwen.
Sterker nog, ik had al plannen met deze driver en versterker, nog voor er spraken was van de Black Pearl.

Het idee waar ik al een tijdje mee rondloop is extremer dan de Black Pearl, en vereist nogal wat voorbereiding.
Maar eerst wil ik een mooi meubel maken, wat ik nu heb ziet er niet uit.
En een paar standaards voor de tandbergs.

waar zijn toch die zakken betonmortel voor, TC ?  >:D  ;D  ;)

W.

Martijn_H

Hoi TC,

Vind je het na de black pearl niet leuker om "ultieme" fronts te maken, dan weer een nieuwe sub?

mr TC

Citaat van: Godtoh op december  2, 2008, 16:10:02
Zolang je maar wel foto's maakt en tips geeft ;D

Maar natuurlijk. ;)

Citaat van: solitaire op december  2, 2008, 16:21:54
waar zijn toch die zakken betonmortel voor, TC ?  >:D  ;D  ;)

W.

Dat is voor jouw de vraag ....en voor mij ook. ;D

Citaat van: Martijn_H op december  2, 2008, 18:02:41
Hoi TC,

Vind je het na de black pearl niet leuker om "ultieme" fronts te maken, dan weer een nieuwe sub?

Hoi Martijn,

Ik heb de afgelopen jaren verschillende speaker i.p.v. de tandbergs over de vloer gehad, soms weken lang.

Maar ik was altijd weer blij dat die logge bakken weer op hun vertrouwde plekje stonden.

Qua detaillering en plaatsing zal het best wel lukken om een systeem te bouwen wat beter is, maar qua muzikaliteit wordt het een heel ander verhaal.

Als je het over de "ultieme" fronts heb, denk ik gelijk aan de xXx, dat is voor mij de speaker die ik als wezenlijke verbetering zie t.o.v. de tandbergs, en ik zie mezelf niet 1,2,3 een drieweg systeem bouwen wat hierbij in de buurt komt.

Wat mij het meest aansprak bij de xXx was het feit dat het niet klinkt als een groot systeem of als een klein systeem, maar als GEEN systeem.
Wanneer de buizen versterker van Eric op temp is, verdwijn de speaker, en wat er overblijft is alleen muziek.

Op sub gebied ik zie nog wel mogelijkheden tot verbetering.
Zeker met mijn nieuwe versterker en de 15", het gaat mij niet zozeer om de diameter van de driver maar meer om de worm van de achterkant.
Bij de 12" loopt het vrij recht naar beneden, dat is bij de 15" een stuk beter, plus dat het spider gebied van de 15" een stuk hoger is.
Hierdoor kan de driver beter zijn druk aan de achterkant kwijt.
Dit blijf een nadeel van drivers met spoelkoeling, die grote toeters aan de achterkant.

En de 15" is een iets gevoeliger en gaat dieper.

Maar de bouw van de volgende sub wordt op zijn minst volgend jaar. ;D ;)

solitaire

Citaat van: mr TC op december  2, 2008, 22:45:36
Zeker met mijn nieuwe versterker en de 15", het gaat mij niet zozeer om de diameter van de driver maar meer om de worm van de achterkant.
Bij de 12" loopt het vrij recht naar beneden, dat is bij de 15" een stuk beter, plus dat het spider gebied van de 15" een stuk hoger is.
Hierdoor kan de driver beter zijn druk aan de achterkant kwijt.
Dit blijf een nadeel van drivers met spoelkoeling, die grote toeters aan de achterkant.

Opvallend dat je dit noemt; het verbaasd me altijd dat kenmerken als dit bij het merendeel van de zelfbouwers, en veel proffers ::), geen rol van betekenis speeld. Missed chance IMHO.

In mijn speakers-in-aanbouw was de achterwaardse afstraling voor mij de reden niet de BMS 12S330 met dik/zwaar achterlijf in te zetten, maar de 12N630 met kleine/lichte neodymium magneet (voor mij speelde de gewichtsafname ook een belangrijke rol, aangezien ik low-mass bouw, maar dat is weer een heel ander verhaal ... :-X).

De gedachte aan een Black Pearl2 zet me weer op het puntje van m'n stoel :P.

W.

Martijn_H

Citaat van: solitaire op december  2, 2008, 23:08:44
Opvallend dat je dit noemt; het verbaasd me altijd dat kenmerken als dit bij het merendeel van de zelfbouwers, en veel proffers ::), geen rol van betekenis speeld. Missed chance IMHO.

Dat lijkt me wel erg kort door de bocht geredeneerd. Golflengtes in het sugbebied zijn zo groot dat reflecties van b.v. de korfconstructie niet bestaan.. Dannog is een zo goed mogelijke beluchting van de motor van belang als er continu veel vermogen ingepompt wordt, maar een openere constructies in het algemeen staan niet garant voor betere prestaties.

Succes met het vervolg project TC! (alhoewel een mooie diy 3 weg ook leuk om te bouwen is en het hoeft allemaal niet zo extreem als de xxx om er mooi geluid uit te krijgen  ;) )

solitaire

Citaat van: Martijn_H op december  2, 2008, 23:33:08
Dat lijkt me wel erg kort door de bocht geredeneerd. Golflengtes in het sugbebied zijn zo groot dat reflecties van b.v. de korfconstructie niet bestaan..

Dit is zeker kort door de bocht ;).

Bas uit een behuizing die rondom de drive krapbemeten is is goed af met een slanke korf. Dat is een voordeel van een dergelijke constructie naast het pure reflectie-verhaal ('reflectie' is een deel van het 'beschikbare-ruimte'-verhaal  :-\).

W.

mr TC

Zelf ga ik er ook vanuit dat een slanke korf zijn voordelen heeft, en het verschil tussen de 12" en de 15" is behoorlijk.
Op pagina 1 is de 12" goed van de zijkant te zien.
Verder is de A6000GTI ontworpen voor de 15", ik weet niet of dit veel uitmaakt, maar nadelig zal het niet zijn.

De naam wordt: "Sphere", en qua constructie wil ik ook een betere afstraling aan de buitenkant en nagenoeg geen bracing gebruiken, dus de stijfheid moet hoofdzakelijk uit de kast zelf komen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Teun,

Heb je wel eens overwogen om een linker en een rechter te bouwen...zeker met muziek aanvulling kan dat voor mooie resultaten zorgen...(Hoewel ik geen opmerkingen heb omtrent de Black Pearl  ;D)

Ook de reflectie van de rechterspeaker is dan meteen gelijk aan de linker
(de Pearl is daar erg groot  ;D 8))_
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Hoi Eric,

Het wordt idd een linker en rechter sub.

Maar de Black Pearl gaat niet weg, alleen het idee al, voelt aan als amputatie. ;D ;)

De sub op "tennisballen" gaat weg!

Mijn ervaring is dat wanneer je twee subs gebruik, ze juist niet hetzelfde moeten zijn, met een verschillend karakter had ik een beter resultaat.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: mr TC op december  3, 2008, 10:38:15
Hoi Eric,
Het wordt idd een linker en rechter sub.
Maar de Black Pearl gaat niet weg, alleen het idee al, voelt aan als amputatie. ;D ;)
De sub op "tennisballen" gaat weg!
Mijn ervaring is dat wanneer je twee subs gebruik, ze juist niet hetzelfde moeten zijn, met een verschillend karakter had ik een beter resultaat.

Kijk ....en dat is het enige dat telt... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

apiehapy

Citaat van: Erik van Voorst op december  3, 2008, 11:33:59
Kijk ....en dat is het enige dat telt... ;D
O0 Dat wordt weer opnieuw genieten als die klaar is, ben zeer benieuwd.  O0

mr TC

Hier is hij dan, opgekalefaterd en in elkaar gezet.

De versterker aangesloten... en hij deed helemaal niets.
Handleiding weer door genomen, blijk er in de deksel over de power aansluitingen een censor te zetten, als beveiliging, wanneer de deksel er niet op zit doet de versterker niets.

Ik had de power kabels op de aansluitblokken gemonteerd i.p.v. erin, hierdoor kon de deksel er niet meer op.

Dus alles weer veranderd, de kabelschoenen eraf gezaagd m.a.g. dat de kabels weer net te kort werden om op de condensator aangesloten te worden.
Dus ook de condensator weer verplaatst.

En nu doet hij het, aan power geen gebrek. ;D

Alleen maken de ventilatoren te veel lawaai, dat moet ik dus veranderen.

solitaire

Wijx wondere wereld

kon je niet de censor afplakken ofzo?
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

mr TC

Citaat van: Wijx wondere wereld op december  7, 2008, 15:43:33
kon je niet de censor afplakken ofzo?

Er zit een chippie op de deksel, en die moet door de versterker "gezien" worden wil hij aangaan.

Het heeft alleen wat extra tijd gekost.
Het aller belangrijkste is, dat dit monster het doet.

Nu heb ik de kenwood weer teruggezet, zodat ik het ventilator probleem kan aanpakken.

De ventilators gaan gelijk aan wanneer je de versterker aanzet, of je hem belast of niet.
Dit is volgens mij helemaal niet nodig en wil ik temperatuur afhankelijk maken.
Daarvoor moet ik eerst weten wat de luchtverplaatsing is van deze ventilatoren, om gelijkwaardige te kunnen uitzoeken die minder lawaai maken, en dan de toeren afhankelijk van de temperatuur maken.

Alles werkt op 12V dus ik heb keuze genoeg uit de computer wereld. ;)

http://www.ikbenstil.nl/Fans:::27.html