Nieuw meubel

Gestart door mr TC, november 10, 2009, 15:26:41

Vorige topic - Volgende topic

mr TC

Ik ben begonnen met de bouw van een meubel voor mijn installatie.
Met in de zelfde style speaker standaards voor mijn fronts en standaard voor mijn filter kastjes.

Ik ga gebruik maken van keukenbladen en RVS tafel pootjes en de kopse kanten worden afgewerkt met aluminium strips.

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

En ik heb zelf een verstekbak gemaakt voor het zagen van de planken voor vier cd bakken en een opbergbak op het meubel.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Vin_cent

Mooi project!

Alleen bovenstaand is geen verstekbak, je kan immers niet in verstek zagen, alleen maar haaks.
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

Robbert54

een haakbak ;)

ben benieuwd naar het eindresultaat!
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

mr TC

Ok geen verstekbak maar een zaag hulpmiddel. ;) :)

Ik ben uitgegaan van 4 keukenbladen van 260x60 cm.
3 bladen voor het meubel 250x45 cm laten zagen, 1 strook van 15 cm zo gelaten om daar de planken uit te zagen voor een opbergbak op het meubel.
En 2 stroken in de lengte doormidden laten zagen om daar de planken voor de cd bakken uit te maken, en daar had ik een ''zaag hulpmiddel'' voor nodig om dat netjes te doen.
En deze heb ik gemaakt van een paar planken die ik over had.

Een vierde blad voor de planken van de speaker standaards, filter standaards en een deksel voor de opbergbak, zie tekening.
De totale kosten komt op +/- 400 euro

Het meubel en de speaker standaards komen op wieltjes te staan.
Voor de speaker standaars is dit een tijdelijke oplossing omdat ik wanneer het meubel af is mijn speaker kabels naar mijn fronts ga inkorten en dit zijn hele stugge dikke kabels en daar wil ik makkelijk bij kunnen.

De aluminium strips zaag ik iets groter dan nodig, om ze daarna precies op maat af te vijlen, de aansluitende planken vijl ik iets schuin af omdat de aluminium strips 2 mm breder zijn dan de dikte van de keukenbladen om zo alles mooi aansluitend te krijgen. 

Robbert54

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

mr TC

En zo komen de plankjes met aluminium strips voor de filter standaards er uit te zien.

mr TC

Citaat van: The Vampire op november 10, 2009, 22:33:59
:blink: 400 euro??

Idd +/- 400 euro

4 x keukenblad a 29,95...........................119,80
28 x tafelpoot RVS 30 cm a 3,90...........109,20
4 x tafelpoot RVS 40cm a 4,20................16,80
18 x wieltjes a 2,15...................................38,70
25 x 1m aluminium strip a 4,00...............100,00

Totaal                                            384,50

De rest klein materiaal zoals siliconen kit, bouten, schroeven ed

Erik van Voorst (in memoriam)

Een fan heb je al  O0

Gaaf project hoor en straks een belangrijke "look" in je woonkamer.
Slim verstekbakkie gemaakt voor je rechte stukken. Ook prima op tekening gezet dat is het halve werk want je bouwt hem al een paar keer in gedachten.
Ik denk dat het houten "werkblad" misschien wel eens mooie dempende werking zou kunnen hebben gezien de structuur...maar goed dat zal de praktijk uitwijzen.
Leuk dat alu om die kopse kantjes te verfraaien....

Ik blijf het volgen...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Hoi Erik,

Het aluminium komt ook terug in mijn fronts, versterker, DVD speler en ook in de Black Pearl.
En ik vind het leuk om de uitdaging aan te gaan om alles zo mooi mogelijk aansluitend te krijgen.

Ik ben nu bezig met het voorbewerken van de onderste speaker standaard planken.

Vin_cent

Gaaf zeg!

Heb je ook wat overzichtfoto's voor ons ;D
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

mr TC

Citaat van: Vin_cent op november 12, 2009, 07:58:51
Gaaf zeg!

Heb je ook wat overzichtfoto's voor ons ;D

Overzicht foto's van het meubel kan nog wel even duren omdat ik eerst alle standaards en bakken wil afbouwen.
Ik bouw dit meubel in mijn woonkamer en 3 platen van 250cm neemt aardig wat ruimte in beslag.
Dus ik wil alles zo veel mogelijk voorbereiden om de tijdsduur van het afbouwen zo kort mogelijk te houden. ;)

apiehapy

Kijk dat ziet er weer gelikt uit en jou kennende zal het wel super afgewerkt worden.
Mooi project Teun. O0

musiclover Loes

Heej Master TC,

Mooi geworden tot nu toe. Heel geduldig moet je zijn om dit allemaal zo netjes uit te voeren.
Complimenten hoor! :clapping:

mr TC

Bedankt Ab. O0

Hoi Loes,

Gefeliceteerd met je eerste post. ;D

Lex Groningen

Leuk project om te gaan volgen.
Versterker: Yamaha A-S2100/ KEF R3 Meta notenhout/ 
Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Element: Ortofon Quintet Bronze/
Streamer: ?/ DAC: ?/  Kabels: ?/
Platenwasmachine: Okki Nokki

mr TC

Hoi Alex, leuk dat jij dit project gaat volgen.

De opbouw van de speaker standaards.
Ik vul de pootjes met zilverzand en dan een schijfje dempingrubber erop.

mr TC

En zo komen de standaars eruit te zien.

Lekker strak en toch sfeervol  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

apiehapy

Kijk dat bedoelde ik nou met het perfecte afwerken, ben heel benieuwd naar de vorderingen. O0

oud_account_1

Ik heb ook een zelfbouwmeubel gemaakt van keukenblad.
Gisteren is een v/d planken gescheurd...
Gelukkig was het de onderste, waar de eindversterker op staat..
Deze heeft een val gemaakt van zo'n 3 cm ipv 40cm als de plank onder de platenspeler zou breken.
Ik denk dat uitdroging de oorzaak was en ga nu voor de zekerheid alle planken voorzien van aluminium strips.
Misschien wat om rekening mee te houden :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

.....uitdroging  :eh:

Leg eens uit Squadra als je wilt...
Hoe zwaar was het belast en over wat voor lengte...hoe dik??
Die alustrips is meer voor de sier denk ik...je zou dan echt in jouw situatie beter onder de plank een kopse kant van een lat moeten lijmen wil je met een gerustgesteld hart verder kunnen luisteren... ;)

oud_account_1

Afstand tussen de buizen waarop de planken rusten is ongeveer 55cm.
De dikte v/h blad is 2,5cm.
De versterker weeg ongeveer 15 kg.

De aluminium strip schroef ik onder de planken zodat als deze breekt deze hooguit een beetje doorbuigt en wat erop staat niet valt.
Feitelijk wat jij voorstelt maar dan geen hout maar aluminium ;)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

2.5 cm en dan op zo een korte afstand met slechts 15 kg doorzakken en breken...gatverdamme  dat zou echt niet mogen en is op zijn minst vreemd...enfin je bent tevreden met je (onzichtbare) oplossing...maar ik zou zelf zeker doorsparen en een andere oplossing voor je apparatuur zoeken...zo is er ook een redelijk betaalbaar FSC aanrechtblad bij de Praxis...in mijn ogen perfect voor dit doel.
Aan elkaar gelijmde massief houten  deeltjes (zie akoestiek der akoestieken bij mijn bank "omhulling")  ;)

oud_account_1

Citaat van: Erik van Voorst op november 20, 2009, 19:37:31
2.5 cm en dan op zo een korte afstand met slechts 15 kg doorzakken en breken...gatverdamme  dat zou echt niet mogen en is op zijn minst vreemd...enfin je bent tevreden met je (onzichtbare) oplossing...maar ik zou zelf zeker doorsparen en een andere oplossing voor je apparatuur zoeken...zo is er ook een redelijk betaalbaar FSC aanrechtblad bij de Praxis...in mijn ogen perfect voor dit doel.
Aan elkaar gelijmde massief houten  deeltjes (zie akoestiek der akoestieken bij mijn bank "omhulling")  ;)
Ehm, het zijn aan elkaar gelijmde massief houten deeltjes :o
Misschien is het sterker als het een kwartslag gedraaid is?

Maar goed, genoeg OT :police: