SUBWOOFER dubbele kast

Gestart door mr TC, december 8, 2007, 22:44:24

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik zou re-incarneren als vleermuis....hoor je lekker veel hoog... :-X

Anyway maar weer succes Teun....het gaat er echt wel van komen...de overwinning is nabij...

PM me maar als Jack weer alles op orde heeft...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Citaat van: Erik van Voorst op maart 20, 2009, 16:42:05
Ik zou re-incarneren als vleermuis....hoor je lekker veel hoog... :-X

Anyway maar weer succes Teun....het gaat er echt wel van komen...de overwinning is nabij...

PM me maar als Jack weer alles op orde heeft...

Alleen een vleermuis kan de lage frequenties niet zo goed waarnemen. ;D

Wat Jack betreft, hij heeft erg veel moeite om aan onderdelen te komen voor zijn eind versterker.

Waarschijnlijk heb ik het met mijn versterker eerder voor elkaar dan hij.

Wat in het vat zit verzuurd niet. ;)

Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Teun,

Zit er al een beetje schot in de zaak met je amp...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Hoi Eric,

De versterker is terug bij MM.
Ik hoop hem zaterdag as op te kunnen halen.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

tsjipke

Citaat van: mr TC op september 18, 2008, 22:47:29
Tja, wanneer is mijn sub echt af???
Naamplaatjes zijn leuk, maar heeft natuurlijk weinig met de prestatie van de sub te maken.
Natuurlijk ben ik tevreden over de prestaties van mijn sub.......maarrrrrrrrrr, er zijn nog een paar puntjes die om aandacht vragen.
Allereerst het feit dat mijn accu nu sneller leeg wordt getrokken.
Is de accu niet goed meer??
Heb ik hem 1 of meerdere keren te ver ontladen, waardoor zijn capaciteit is teruggelopen, of heeft hij meer moeite met de 3ohm belasting i.p.v. de 6ohm belasting die hij voorheen had?
Ik ben hierover in conclaaf met intercel voor een betere voeding.
Er zijn verschillende opties:
Een accu erbij, wanneer mijn accu toch nog goed blijkt te zijn.
Twee nieuwe accu's.
Of een nieuwe accu met een grotere capaciteit.
In het laatste geval wil ik dan wel een accu die ook een hogere kortsluitstroom heeft zodat mijn buffering minder belast wordt.
Dit omdat de interne weerstand van de accu zijn spanning is, minus de spanningsval gedeeld door de kortsluitstroom.
Dus hoe hoger de kortsluitstroom hoe sneller de accu.

Het tweede punt is, omdat de sub zo snel is, kwam hij uit het lood te liggen met de front speakers.
De speaker kabels van de front speakers liepen via een aansluitblok omdat ze te dik zijn om rechtstreeks op de AV-versterker aan te sluiten.
Daarom heeft mijn vriend Jack mijn AV-versterker aangepast zodat de kabels rechtstreeks aangesloten kunnen worden, dus een overgangs weerstand minder.
De aanpassing is dusdanig gedaan dat het ook weer in de oude situatie terug gebracht kan worden.
Met het gewenste resultaat, meer harmonie tussen sub en fronts.

heb je ook al gekeken naar northstar baterys?

mr TC

Hoi Tsjipke,

Jouw citaat is alweer van een tijdje terug.
Het accu probleem van toen is intussen opgelost.
Met 2 nieuwe accu's en een nieuwe condensator.
Deze power supply functioneert tot op heden uitstekend.

Wel heb ik op internet ff gekeken naar de specs van de zwaardere Northstar accu's en acht deze niet geschikt als voeding van een subversterker, ze hebben nl dunnen platen en zijn daardoor minder geschikt voor puls gedrag.

Deze accu's worden veel gebruikt door het leger omdat ze goed bestand zijn tegen grote temperatuur schommelingen.
En ze zijn niet goedkoop, de NSB 170ft kost meer dan 700 Euro.

In ieder geval bedankt voor je input.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

tsjipke

ben ik helaas niet met je eens :P.
In de db drag wereld worden ze ook veel gebruikt, deze accu's zijn zeer geschikt om veel stroom te leveren in een zeer korte tijd.

In onze street max panda trekken we ong. 16 A 17 kw uit 1 northstar nsb 90.
Dit vermogen word los gelaten op 2 digital designs 18 inch woofers (dit is wel een burp op 66 herz voor ong 4 seconden) :P.
Anders vliegen de conussen van de woofers je om de oren :blink: :blink:

mr TC

1x NSB-90   400 Euro.
Interne weerstand 2mohm.
Short circuit current 4300A
100Ah

Mijn opstelling

2 accu's  ook 400 (2x 200) Euro.
Interne weerstand 1,75mohm
Short circuit current 7200A
200Ah

De Short circuit current is eigenlijk niet zo belangrijk, wel de max ontlaad stroom, die heb ik van de Northstar niet terug kunnen vinden, bij mij is dat 1600A x 12,5V=20.000W

Dus ik heb voor het zelfde geld een snellere voeding met een veel hogere piek en ze houden het langer vol(200Ah)

Ik gebruik mijn sub tot aan de 50Hz, dus wat de voeding bij 66Hz doet vind ik niet zo interessant maar wel bij 10Hz en dan zijn de stromen een stuk hoger.

Citaat van AGM:
De hoeveelheid lood in een accu is belangrijk, omdat daar de energie vandaan moet komen. In de NorthStar accu's worden meer en dunnere loodplaten gebruikt, zodat er meer lood in iedere cel past. Dat levert per cel een loodpercentage op van 99% en dat is aanzienlijk meer dan bij een traditionlele name loodzuur accu. Northstar Accu's leveren daardoor een aanzienlijk hoger rendement, namelijk 80%. Dit is nogal wat hoger dan bij de veel bij sportvissers in gebruik zijnde accu's, die een rendement van nog geen 40% hebben. De levensduur van NorthStar accu's is bovendien ook nog eens twee keer zo lang. We hebben het dan over 500 cycli in plaats van over de 250 cycli bij een traditionele accu.

http://agmaccushop.nl/blog/northstar-agm-accu-de-bentley-onder-de-accus/


Dunnere platen kunnen bij het veelvuldig geven van hoge piek stromen kromtrekken, met interne kortsluiting tot gevolg.

Ik zeg niet dat de NorthStar accu's slecht zijn, ik denk alleen dat mijn KEUZE net iets beter is. ;) ;)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

tsjipke

mischien dat ik er overheen heb gelezen maar wat voor merk accu is het die jij gebruikt.
Want als ik het zo lees is dat mischien ook wel wat voor ons(wij zitten alleen wel vast aan een maximale inhoud van 13 liter)
En is die 7200a kortsluit stroom per accu?

mr TC

Alles is terug te lezen op pag.23
De 7200A is van 2 accu's

Deze accu's zijn niet geschikt voor in de auto omdat hun max. oplaad spanning 14V is en dat van je dynamo ligt hoger.
Plus dat de NorthStar accu's hogere laadstromen aankunnen dus het maakt niet uit hoe zwaar je dynamo is.

Dus in jouw situatie is de Northstar beter, en ze hebben een lage interne weerstand, veel beter dan bv Ground Zero accu's
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

....en Teun...kun je hem vandaag ophalen...succes in ieder geval ben ERRUG benieuwd...!!
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Zo is de versterker door MM ingepakt en opgestuurd.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

En zo is hij terug gekomen.

Op de bon staat dat de power-supply van de versterker is vervangen.

Volgende week ga ik hem testen.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

#689
YESSSSSSSS O0

Alsie speelt sta ik snel met Anton voor je deur hoor........ O0 O0 O0 O0

zie mijn avatar signature
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Helemaal top kerel. :bigsmile:

Alleen wil ik het nu iets anders aanpakken.
Eerst gaat hij een dag aan de 220V voeding om te kijken of hij niet weer uitvalt.

Hem op de accu's zetten is best wel een gedoe, en ik wil weer een stuk vertrouwen opbouwen voordat ik verder ga.

Wanneer dat goed gaat ben ik van plan om het omhulsel van de versterker te demonteren ivm met de afmetingen, de rest in een bak bouwen met een in en uitgaande fan.
En deze bak van binnen bekleden met dempings materiaal.

Ik ben bang dat wanneer ik alleen de fans vervang hij toch nog te veel lawaai maakt.

Dus ik heb ff wat tijd nodig!! ;)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

No Problemo...die sub amp loopt niet weg letterlijk en figuurlijk... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Versterker op de 220V voeding aangesloten.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

De versterker staat tot nu toe 3 uur onder spanning
Wat opvalt is dat hij nu minder lawaai maakt dan voorheen.
En het geluidsniveau blijft nu constant.

Wat ook opvalt is dat de fans bij B nu niet aangaan, voorheen deden ze dat wel na +/- 10sec.
Fan A gaat gelijk aan en behoud tot zo ver een constant toerental.

Ik heb er een sub op aangesloten (zonder ingangssignaal) en er zijn nu geen storingssignalen te horen, voorheen wel.

Het geluid komt hoofdzakelijk van, wat volgens mij de spanningsomvormer is en klinkt als een hoogspanningsunit van een ouwe TV, maar dan iets harder.

De vraag blijft, horen de fans bij B nu wel of niet nu 10sec aan te gaan?
Of gaan deze fan alleen aan wanneer de versterker te warm wordt?

Ik heb dit nog niet kunnen achterhalen.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

Het klinkt mij logisch dat fan A meteen aangaat en de B fans bij een bepaalde temperatuur....kon je bij je vorig onderzoek op de prints geen temp sensor ontdekken...

Enfin goed nieuws so far...maar inderdaad de tijd nemen om nu eerst alles in kaart te brengen.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Citaat van: Erik van Voorst op mei 12, 2009, 19:19:03
Het klinkt mij logisch dat fan A meteen aangaat en de B fans bij een bepaalde temperatuur....kon je bij je vorig onderzoek op de prints geen temp sensor ontdekken...

Enfin goed nieuws so far...maar inderdaad de tijd nemen om nu eerst alles in kaart te brengen.... ;)

Op deze foto zijn de koelribben van de spoelen te zien waar de fans B doorheen blazen, deze koelribben zijn gemonteerd op een metalen plaat, waarop aan de andere kant de spoelen gemonteerd zitten en deze plaat heeft een temp sensor.

Na een dag zonder problemen op de 220V voeding zonder ingangssignaal werd het tijd om dit "monster" wat sap te geven.
Na het aansluiten van de interlink was meteen een flinke 50Hz brom te horen, ik heb dit nagenoeg weg kunnen krijgen door de voeding op een geaard stopcontact aan te sluiten.
De eerste cd was er een van Rammstein om hem lekker los te krijgen.
Nu kon hij eindelijk weer eens doen waar hij voor gemaakt is, en dat deed hij ook.
Met de maar 60 ampères van de voeding kon hij lekker uit de voeten, ik heb zo ongeveer 3 uur gespeeld niet echt hard maar op een behoorlijk niveau en na ongeveer 10 min gingen ook de fans B aan, dus dat zit wel goed.

Het vertrouwen is nu dusdanig gestegen dat het tijd word om een bak met fan(s) te bouwen om hem wat stiller te krijgen.

HEEL benieuwd wat hij doet op een echte voeding......de accu's. ;D

Wordt vervolgd,

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

-madison-

Goed om te lezen dat ie weer goed terug is! Wat een monster is het ook 8)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

solitaire

Goed nieuws !

Laten we hopen dat de tijd van problemen achter je ligt en je vanaf nu lekker kan gaan luisteren ...



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Erik van Voorst (in memoriam)

Gaaf !!!

Heb je trouwens je steker ook al eens omgedraaid gehad in de wcd ivm de brom (ondanks geaard)...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Citaat van: -madison- op mei 14, 2009, 00:36:09
Goed om te lezen dat ie weer goed terug is! Wat een monster is het ook 8)

dank je, idd een 'monster" ;D
Citaat van: solitaire op mei 14, 2009, 05:54:15
Goed nieuws !

Laten we hopen dat de tijd van problemen achter je ligt en je vanaf nu lekker kan gaan luisteren ...



Wolf


Dat hoop ik ook Wolf.

Citaat van: Erik van Voorst op mei 14, 2009, 09:35:13
Gaaf !!!

Heb je trouwens je steker ook al eens omgedraaid gehad in de wcd ivm de brom (ondanks geaard)...

Heb ik ook geprobeerd maar het verschil was minimaal.
De brom is nu dusdanig zacht dat het niet hinderlijk is.
En wanneer hij op de accu's gaat ben ik het waarschijnlijk helemaal kwijt.

De versterker heeft nu 5 dagen continue aangestaan en de laatste 4 dagen 2/3 uur per dag gespeeld.
Alles blijft uitermate stabiel dus tijd voor de volgende stap.

Gisteren in acad een kast uitgetekend en vandaag hout gehaald.
Morgen bouwen en wanneer hij af is volgen er foto's.

Dus tot zover verloopt alles naar wens. :biggrin: :happy:
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'