Linnoontje <--Primoontje <--Denoontje

Gestart door denoontje, oktober 17, 2007, 21:25:02

Vorige topic - Volgende topic

denoontje

HTip

Citaat van: denoontje op juli  4, 2011, 20:38:40
nou dan hou je nog wat tegoed ;-)
:pompom:

Waarschijnlijk ben je voor die tijd bij mij geweest, want veel eerder kan ik ook niet ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

vandaag met Ralph even een rew gedaan in de stereoset.
Test van zijn absorbers in mijn kamer.
De panelen op diverse plekken neergezet: 1e reflectiepunt, achter de speakers, opzij van de speakers, naast de luisterplek etc

Eigenlijk konden we niet heel veel verschil horen.
Ook de meting gaf niet echt een heel ander patroon...

Tja lastig dus akoestiek.

Maar wel weer gezellig gekeuveld en pilsjes gedronken en dat is ook altijd goed ;-)

Lex Groningen

Welke panelen gebruik jij eigenlijk? Ben dan vooral benieuwd naar de paneel die je naast je luidspreker gebruikt.
Heb namelijk zelf één luidspreker die eigenlijk helemaal vrij staat (L-vormige woonkamer) aan de lange wand.
Heb hier wel wat materialen waar ik mee experimenteer, en na mijn idee doet het wel wat als ik een soort van paneel zet naast die ene luidspreker.
Alleen de gebruikte materialen zien er niet uit om er naast te zetten. Ben dus zelf op zoek naar een staande paneel die ik ook zo weer weg kan zetten
als ik niet luister.
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

denoontje

RalphH heeft die uit de uk gehaald.
Moet je zijn topic even checken.
Zelf heb ik geen panelen.
Hij had ze meegenomen om eens te testen ;-)

bmateijsen

Hoeveel panelen heb je gebruikt, 2 stuks? Dat zal echt niets doen....

Citaat van: denoontje op juli  8, 2011, 00:12:49
vandaag met Ralph even een rew gedaan in de stereoset.
Test van zijn absorbers in mijn kamer.
De panelen op diverse plekken neergezet: 1e reflectiepunt, achter de speakers, opzij van de speakers, naast de luisterplek etc

Eigenlijk konden we niet heel veel verschil horen.
Ook de meting gaf niet echt een heel ander patroon...

Tja lastig dus akoestiek.

Maar wel weer gezellig gekeuveld en pilsjes gedronken en dat is ook altijd goed ;-)

RalphH

De gebruikte panelen waren de GIK 244 bass traps welke ook in het hoog door zouden moeten werken. Dit was ook wel te horen met de "handjeklaptest".

Metend op de luisterplek was er vervolgens weinig verschil, hoofdzakelijk een verschuiving van punten en een fractie minder nagalm in het laag (maar weer meer op andere punten).
In opstelling als bass trap in de hoeken, werden er wel wat dipjes rechtgetrokken, maar ontstonden er ook weer nieuwe dips elders.
Hoorbaar leek het geluid ieeeeetsjes rustiger te worden, maar zoals al aangegeven, niets schokkends, daar is meer voor nodig.

Het waren overigens inderdaad maar 2 panelen, zeer minimaal. De 6 (4x242, 2x244) panelen die in mijn eigen ruimte staan meenemen ging me wat te ver. ;D Daarbij is dat in de woonkamer bij Thuur ook geen haalbare kaart en ook in mijn ruimte eigenlijk nog lang niet genoeg.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Citaat van: bmateijsen op juli  8, 2011, 08:49:08
Hoeveel panelen heb je gebruikt, 2 stuks? Dat zal echt niets doen....

Dat is mooi dat meten, horen en advies grotendeels overeen komen :-)
maar het is zoals Ralph al aangeeft, geen ioptie grote vele panelen op te hange in de woonkamer.

Wellicht wel boven de tv om daar wat flutterecho weg te halen.
Dit kan dan gecombineerd worden met een foto op doek systeem....
Maar ik zal daar eerst een provisorische luistertest mee doen....

bmateijsen

Citaat van: denoontje op juli  8, 2011, 11:46:22
Dat is mooi dat meten, horen en advies grotendeels overeen komen :-)
maar het is zoals Ralph al aangeeft, geen ioptie grote vele panelen op te hange in de woonkamer.

Wellicht wel boven de tv om daar wat flutterecho weg te halen.
Dit kan dan gecombineerd worden met een foto op doek systeem....
Maar ik zal daar eerst een provisorische luistertest mee doen....

Als je daar iets ophangt ipv een strakke wand, dan zal dat voor je flutter al wat doen... Maar reken ook dat flutter natuurlijk ontstaat doordat je meerdere strak afgewerkte wanden hebt. Onregelmatigheden toevoegen doet al veel ;D

denoontje

HTip

Leuk dat je met akoestiek aan het spelen bent geweest. Het blijft een moeilijk vak en elke ruimte is anders en heeft zijn eigen problemen. Ben je nog verder gegaan met meerdere traps?

Het effect van absorptie wordt bepaald door het oppervlak en materiaal. Bij basstraps is het volume de bepalende factor. Ik ken de GIK-panelen niet, maar zijn dat specifieke basstraps?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

ralph had zijn bass traps meegenomen en die waren van een dik schuim. Maar we hebben ze even gebruikt mbt flutterecho, want die zullen denk ik ook wel gedempt worden.

Gewoon 2 panelen geprobeerd.

Ralph moet ze nog maar eens meenemen om in de ht te proberen.
Achter het scherm in de hoeken dreunt het nogal, dus wellicht helpen de traps hier wat tegen.

Moet dan ook maar eens een meting doen in de HT

mtissink

Misschien toch maar eens een kennis-sessietje akoestiek&meten?  :clapping:
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

denoontje

He ralph wanneer nog wat vrije tijd, laat maar weten (mtssink je woont redelijk in debuurt ;-) dus als je tijd hebt sluit je lekker aan ;-) )
Moeten we wat vroeg beginnen, kan daarna nog een filmpie erin.

RalphH

Volgende week dinsdag kan denk ik wel wat mij betreft. Zal het ff thuis overleggen.
Vroeg moet ook wel kunnen, kwestie van in de auto eten ;D.

mtissink

Ik hoor wel of jullie wat afgesproken krijgen. Als het mag sluit ik graag aan!

denoontje

mtissink

Citaat van: denoontje op juli 14, 2011, 10:35:39
Mij komt donderdag beter uit...is de vrouw afwezig ;-)
Zou mijn opzich ook prima uitkomen. Die dag erop hoef ik hoogst waarschijnlijk niet te werken..., dus kom maar op!

RalphH

Hou maar ff op donderdag, moet het hier nog ff overleggen, maar dat wordt morgen.

denoontje

denoontje

Citaat van: morca op juli 14, 2011, 19:59:36
Ik zie je sub nergens op de foto staan,waar staat hij in je kamer?

in stereo geen sub ;-)

mtissink

Ik heb er zin in!
Hopelijk heb je ook wat muziek dubbel staan (zowel op CD als digitaal) zodat we eens goed een vergelijk kunnen maken.
Zelf heb ik namelijk af en toe nog wel wat vraagtekens bij streaming (ondanks dat het zo makkelijk is!) ten opzichte van een/de originele CD.

denoontje

Poee
nee heb niet zoveel op de server staan

mogen dit keer niet te veel stereo doen, want Ralph komt met name voor de HT ;-)

zal anders kijken of ik nog een originle cd kan rippen