Shootout CD loopwerk vs. PC based audio streaming bij pburmie

Gestart door pburmie, juli 2, 2007, 15:20:52

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Citaat van: )p( op juli 13, 2007, 10:48:33
Voor audiofiel zou het waarschijnlijk het beste zijn als een Lyngdorf/Tact met een sb3  en transporter bij hem thuis aangesloten wordt op de Acoustats...maar ik heb geen idee of ze dat wel kunnen hebben ;)

Nee, ik zou juist puur de Transporter – de mediaplayer waarvan de meerderheid het er mee eens is dat het momenteel de beste is – willen vergelijken met mijn eigen CD-loopwerk en DAC. En dan zowel analoog als via mijn eigen DAC willen testen. ;)

Maar goed, ik heb geen haast, het komt er wel een keer van. :D

Citaat van: Antoine op juli 13, 2007, 10:52:25
Los van of de Acoustats het aankunnen, Audiofiel zegt hoofdpijn te krijgen van Lyngdorf en Tact versterkers!  ;D

Dat heb ik inderdaad gezegd. ;D Maar dat geldt niet alelen voor Lyndorf en Tact, maar voor alle klasse D versterkers.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Antoine op juli 13, 2007, 10:53:00
Antoine, scrutinizer, )p(, Audioloog en 26 gasten bekijken dit topic.  :o

Iemand heeft duidelijk ergens naar dit topic doorgelinkt met zoveel niet-betalende meelezers. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

)p(

Citaat van: Audiofiel op juli 13, 2007, 11:04:53
Nee, ik zou juist puur de Transporter – de mediaplayer waarvan de meerderheid het er mee eens is dat het momenteel de beste is – willen vergelijken met mijn eigen CD-loopwerk en DAC. En dan zowel analoog als via mijn eigen DAC willen testen. ;)
.

Zou ik zeker ook analoog doen in jouw geval...klonk het beste bij de andere Peter imho..wij met onze hoofdpijn machines hebben echter niet die optie  ;D

peter

Deleted member

Citaat van: )p( op juli 13, 2007, 10:48:33
Klinkt goed  ;D

peter

De komende twee weken heb ik nog vakantie en als er interesse voor is ben ik ook absoluut bereid om "shootout numero 3" te hosten! Ik zie dus het volgende aan apparatuur voor me:

)P( / Audioloog: Squeezebox 3
Rudo: Transporter
PBurmie: Sonos ZP80
Sjettepet of me: Trends UD-10

Allen kunnen we dan digitaal vergelijken op een Lyngdorf TDAi2200 versterker waar het idd. mogelijk is direct en naadloos te schakelen tussen de verschillende inputs. Ik kan zelfs m'n Harmony nog dusdanig programmeren dan iedereen de switch zelf eenvoudig kan maken.

Als hier nog wat ontbreekt dan hoor ik het graag! Roept u maar! Wie wil er komen en kan ergens in de komende twee weken?  :) Helaas heb ik wat minder praktische ruimte dan Pburmie dus een man of 4 a 5 (excl. mijzelf) is toch wel de max of men moet het niet erg vinden om af en toe achter de bank te zitten. ;)

Audiofiel

Citaat van: )p( op juli 13, 2007, 11:09:45
Zou ik zeker ook analoog doen in jouw geval...klonk het beste bij de andere Peter imho..wij met onze hoofdpijn machines hebben echter niet die optie  ;D

Ik wil analoog graag proberen, maar verwacht eigenlijk wel dat hij beter zal klinken op mijn eigen DAC. ;)

)p(

Citaat van: Antoine op juli 13, 2007, 11:18:56
De komende twee weken heb ik nog vakantie en als er interesse voor is ben ik ook absoluut bereid om "shootout numero 3" te hosten! Ik zie dus het volgende aan apparatuur voor me:

)P( / Audioloog: Squeezebox 3
Rudo: Transporter
PBurmie: Sonos ZP80
Sjettepet of me: Trends UD-10

Allen kunnen we dan digitaal vergelijken op een Lyngdorf TDAi2200 versterker waar het idd. mogelijk is direct en naadloos te schakelen tussen de verschillende inputs. Ik kan zelfs m'n Harmony nog dusdanig programmeren dan iedereen de switch zelf eenvoudig kan maken.

Als hier nog wat ontbreekt dan hoor ik het graag! Roept u maar! Wie wil er komen en kan ergens in de komende twee weken?  :) Helaas heb ik wat minder praktische ruimte dan Pburmie dus een man of 4 a 5 (excl. mijzelf) is toch wel de max of men moet het niet erg vinden om af en toe achter de bank te zitten. ;)

Ik  8)

peter

Deleted member

Citaat van: )p( op juli 13, 2007, 11:09:45

peter

M'n Lyngdorf heeft ook 4 analoge inputs dus analoog aansluiten is ook mogelijk!  :)

Deleted member

)p(

Citaat van: Audiofiel op juli 13, 2007, 11:21:56
Ik wil analoog graag proberen, maar verwacht eigenlijk wel dat hij beter zal klinken op mijn eigen DAC. ;)

Tja, dat zou ook een kleiner wonder zijn als hij wat JOUW betreft beter zou klinken dan je eigen dac ;)

peter

Raphie

Citaat van: )p( op juli 13, 2007, 11:27:19
Tja, dat zou ook een kleiner wonder zijn als hij wat JOUW betreft beter zou klinken dan je eigen dac ;)

peter

Nee, dat kan niet  ;D
JBL PRX Power!

Audiofiel

Citaat van: )p( op juli 13, 2007, 11:27:19

Je snapt het niet Peter, ik wil best van mijn Parasound DAC af, want die is vrij duur in het onderhoud. Maar ik wil geen kwaliteit inleveren. Dus als een andere optie goedkoper en even goed is, ben ik de eerste die overstapt. ;)

Raphie

Citaat van: Audiofiel op juli 13, 2007, 11:31:21
Je snapt het niet Peter, ik wil best van mijn Parasound DAC af, want die is vrij duur in het onderhoud. Maar ik wil geen kwaliteit inleveren. Dus als een andere optie goedkoper en even goed is, ben ik de eerste die overstapt. ;)

Ik zeg TAG  ;D
JBL PRX Power!

Audiofiel

Deleted member

Citaat van: Antoine op juli 13, 2007, 11:26:15
Ik zal een nieuw topic maken en de link zo even posten!  :)

Nieuw topic is geopend: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=61993.0

Uiteraard kunnen we hier lekker door discussieren over deze shootout. Het nieuwe topic is voor de volgende shootout!  :)

)p(

Citaat van: Audiofiel op juli 13, 2007, 11:31:21

Ik snap je best ;)

Ik vind het wel interessant om te horen of je de transporter in dezelfde categorie zult plaatsen als de betere cd transports. Je bevindingen wat de Sonos betreft waren in iedergeval precies zo als wij ze eergisteren ook hebben mogen ervaren. Ik denk daarom dat je de Transporter als transport echt een heel stuk beter zult vinden. Of hij je voor 100% zal kunnen bekoren als transport of analoog is iets anders...op het net kom je zoveel diverse meningen tegen over de prestaties van de Transporter...tijd zal het leren  :)

peter

pburmie

Citaat van: Audiofiel op juli 12, 2007, 21:23:26Ajjj, dat zou heel goed kunnen, Peter. Een goede voeding is de basis van ieder electronisch audio-apparaat. Bij de (vorige keer gebruikte) CEC-5100Z merkte ik bijvoorbeeld direct een forse verbetering in geluidskwaliteit toen ik de elco's en diodes van het loopwerk verbeterde. Dit terwijl de voeding van het DAC gedeelte en de klok al was verbeterd door Guido Tent. ;)

Zojuist met voor mij zeer bekende nummers een rechtstreeks vergelijk gedaan tussen de Sonos ZP100 (uitsluitend analoog uit) en de ZP80 via de Stello DAC en hoe graag ik het wellicht ook anders horen wil, de ZP100 klinkt gewoon lekkerder dan het ZP80+Stello combo. Toch wat meer ruimtelijker en minder plat. Het combo is wellicht een ietsiepietsie analytischer/preciezer, maar das vergrootglaswerk. Ook mijn zwager die even kwam buurten omdat hij een nieuwe Leica D-LUX digitale camera had gekocht en wilde showen (die van de MFSL disc), kon mijn conclusie onderstrepen. Het verschil is niet supergroot maar wel degelijk hoorbaar in het voordeel van de ZP100.

Zoals al eerder geschreven: de ZP100 wordt hiermee niet de directe concurrent van de Transporter, maar het is wel een punt van "zorg" voor Sonos. Wellicht dat toch, zoals Audiofiel al suggereerde, de voeding wel eens de doorslaggevende factor kan zijn in deze. Ik ga er vooralsnog maar gemakshalve van uit dat met mijn ZP80 niks mis is technisch gezien. Aan de DAC ligt het niet, want daarvoor heeft deze gewoon teveel zeer goede reviews ontvangen en ook met Audiofiel's CEC loopwerk speelde het combo uitstekend. Net als met de CEC TR51X van mijn dealer.

Ik ga er het weekend nog eens even uitgebreid voor zitten, maar het zou zomaar kunnen dat ik vanaf maandag mijn Stello te koop zet inclusief de Siltech HF10 en SQ110 kabels, aangezien deze zonder een ZP80 geen functie meer hebben. Bovendien heb ik geen andere digitale bron.

:-\
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Durk

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Nahpets

Hoezo? Als de Sonos inderdaad beter is als de combinatie met de DAC heeft Phurmie straks veel centjes (uit de verkoop van diverse spulletjes) om te besteden aan mooie platen  ;D
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Audiofiel

Citaat van: Enno op juli 13, 2007, 23:13:36
Hoezo? Als de Sonos inderdaad beter is als de combinatie met de DAC heeft Phurmie straks veel centjes (uit de verkoop van diverse spulletjes) om te besteden aan mooie platen  ;D

En dat is juist een frisse constatering! (die ik volledig onderschrijf) ;D

Durk

zuur omdat hij dat geld al twee jaar eerder had kunnen hebben..  ;)
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Nahpets

Ook waar...maar toen had hij zijn Transrotor nog niet (nu ook niet trouwens maar dat is binnenkort opgelost).
I love everybody!
some I love to avoid,

Nahpets

De DAC en Siltech kabels staan inmiddels te koop, Pburmie laat er geen gras over groeien.
I love everybody!
some I love to avoid,

pburmie

Citaat van: Enno op juli 13, 2007, 23:34:49
De DAC en Siltech kabels staan inmiddels te koop, Pburmie laat er geen gras over groeien.

Ik houd inderdaad van actie Enno, zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Toen er sprake was van een nieuwe shootout met daarin eventueel een Transporter ben ik ook meteen in de digitale pen geklommen richting Wifisound. De rest van het verhaal kennen jullie inmiddels. Nu voor mij vaststaat dat de Stello en de daarmee samenhangende bekabeling verder geen functie meer zullen vervullen mogen ze wat mij betreft dus de deur uit. Vandaar dat ik de spullen maar gelijk te koop heb gezet. En (very good thinking Enno  ;D) met die opbrangst kan er inderdaad wel weer wat nieuw zwaar vinyl worden aangerukt, hetgeen ik op voorhand dan ook maar meteen heb gedaan (in beperkte mate  :().

Citaat van: Durk op juli 13, 2007, 23:10:13
das een zure constatering..  :-\

Das ook helemaal waar, maar ik denk dat een ieder van ons dat wel eens meegemaakt heeft of nog zal meemaken. Het is mijns inziens deel van de soms ondoorgrondelijkheid van onze hobby. En daar lopen we allemaal wel eens tegenaan. Zo nu ook ik. En ik ben zeer benieuwd wat Sonos hierop gaat antwoorden, of ze er een technische verklaring voor hebben anders dan het verschil in voeding.

Herinneren jullie je deze nog van 8 juni jongstleden:

CiteerTja, that's the question: to hear or not to hear!
Naar mijn zeer bescheiden mening, en ruim 3 jaar ervaring waarvan de laatste 2 met Sonos, zal het lastig zijn om de verschillen tussen "lossless afspelen vanaf harddisk" en "vanaf de CD speler" te horen, mits alle schakels vanaf de digitale bron tot en met de speakers identiek wordt gehouden. En mits de digitale kopie van behoorlijke kwaliteit is (bij voorkeur in een lossless audioformaat zoals FLAC of Apple). Anders wordt het al snel appels met peren vergelijken. En theoretisch zou je een heel erg "goede" set moeten hebben, maar volgens mij nog veel betere oren, om de verschillen waar te kunnen nemen en ze ook nog te kunnen beschrijven.

Dat heb ik geschreven vooraf aan de eerste shootout bij mij. Dat standpunt moet ik dan ook herzien (in ieder geval voor wat betreft Sonos). Ik zal de laatste zijn om dit niet hier en nu ruiterlijk aan een ieder toe te geven, want dat is inmiddels mijn conclusie. Maar dat had ik vooraf niet verwacht en zeker niet gehoopt. Dus is het goed dat er dit soort shootouts wordt gehouden en al levert het geen absolute wetmatigheden op, het geeft wel voldoende informatie om bepaalde conclusies te kunnen trekken. En dat heb ik dus ook gedaan. Bij de volgende shootout hoop ik dan ook weer van de partij te kunnen zijn als de verhuisagenda het toelaat.

Sowieso (schrijf die maar alvast op) nodig ik iedereen die ik tijdens de shootouts heb mogen ontmoeten bij deze uit om in ons nieuwe huis een borreltje te komen drinken en een happie te komen halen onder het genot van lekkere muziek, waarbij er voornamelijk vinyl zal worden gedraaid ben ik bang. Voor een datum is het nog te vroeg, maar aan deze toezegging mag een ieder me houden en persoonlijk op aanspreken. Die staat dus.

Mijn luisteren naar muziek bestaat uit ten hoogste 10% actief luisteren (dus lekker voor gaan zitten met de oogjes dicht) en de rest is achtergrond tijdens allerlei andere activiteiten (lezen, werken of met vrienden wijntje drinken enzovoorts). Voor dat laatste is het Sonos systeem absoluut zonder enige concurrentie qua betrouwbaarheid, stabiliteit, eenvoud en flexibiliteit en dat allemaal draadloos door het hele huis. Dus dat blijft ook zoals ik het ooit bedoeld had. En laten we eerlijk zijn: de weergave is niet high-end maar is zeker prima mee te leven, zoals ook door een aantal forumleden werd bevestigd bij de eerste shootout. De Transporter past simpelweg niet in mijn opzet, dus zal deze er ook niet komen, hoe goed de weergave ook is. Maar wellicht koop ik van de opbrengst wel een Netzteil Fein van Transrotor voor de meest optimale en gelijkmatige motoraansturing voor de ZET-3. Wordt vervolgd.

Wellicht weer een lang en vermoeiend verhaal, maar ik moest dit toch "even" met jullie delen. Welterusten.  8)
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Nahpets

Citaat van: pburmie op juli 14, 2007, 00:45:47
Ik houd inderdaad van actie Enno, zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

Dat was inmiddels wel duidelijk. Je bent overtuigd van je eigen mening/gehoor, niet bang om (redelijk) radicale beslssingen te nemen en weet dat goed te onderbouwen. Volgens mij heb je een serieus geval van audiofielitus  ;D

Sowieso (schrijf die maar alvast op) nodig ik iedereen die ik tijdens de shootouts heb mogen ontmoeten bij deze uit om in ons nieuwe huis een borreltje te komen drinken en een happie te komen halen onder het genot van lekkere muziek, waarbij er voornamelijk vinyl zal worden gedraaid ben ik bang. Voor een datum is het nog te vroeg, maar aan deze toezegging mag een ieder me houden en persoonlijk op aanspreken. Die staat dus.

Lijkt me gezellig  :D Alleen lijkt bij zo'n gelegenheid de Sonos de ideale machine om muziek te brengen. De drukte van zo'n house warming party is voor de zeer delicate techniek van een platenspeler niet zo'n goede combinatie.

Maar wellicht koop ik van de opbrengst wel een Netzteil Fein van Transrotor voor de meest optimale en gelijkmatige motoraansturing voor de ZET-3. Wordt vervolgd.

Dat schijnt inderdaad een hele serieze upgrade te zijn, ben zelf al een tijdje op zoek naar een betaalbare 2e-hands, maar die zijn er niet. Ik stuur je later vandaag nog wel een PM over een leuk alternatief voor de Fein.

Ik kijk nu al uit naar een luistersessie op je Transrotor (Met welk element en phontrap ga je ook al weer spelen?)

Enno  :)
I love everybody!
some I love to avoid,

Audiofiel

Nu voor mij vaststaat dat de Stello en de daarmee samenhangende bekabeling verder geen functie meer zullen vervullen mogen ze wat mij betreft dus de deur uit.

Was ieder forumlid maar zo nuchter en down-to-earth met de hobby bezig. ;D

Groot gelijk hoor Peter, ik zou in jouw situatie hetzelfde hebben gedaan en er geen spijt van hebben. Ik zou eerder spijt hebben van de eerdere actie om alle CD's de deur uit te doen. Toen wist je immers nog niet wat je nu weet. ;)