Shootout 'digital media players' numero 4!

Started by Deleted member, July 13, 2007, 11:57:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Deleted member

Naar aanleiding van drie eerdere shootouts willen een aantal mensen waaronder ik graag nog een shootout uitvoeren. Dit maal om de kwaliteit van het digitale gedeelte van een aantal 'digital media players' te vergelijken.

De eerdere shootouts:

Shootout nummer 1, shootout bij Aurora13 tussen PC met RME 96/8 geluidskaart, Squeezebox 3, Trends UD-10, North Star CD-transport en TEAC VRDS-25x (gemodificeerd door SoundEvolution als loopwerk met Tentlabs clock + supply en S/PDif uitgang)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=55939.0

Shootout nummer 2, shootout bij PBurmie tussen CEC-5100Z CD-speler en Sonos ZP80
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=61121.0

Shootout nummer 3, shootout bij PBurmie tussen Burmester 001 CD speler, Sonos ZP80, Slim Devices Transporter, Acer Aspire 9814WKMi laptop en Stello DA220MKII externe DAC
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=61532.0

De apparatuur die we in deze shootout gaan vergelijken zijn de:

Slimdevices Squeezebox 3 (in bezit bij: )P(, Audioloog)
Slimdevices Transporter (in bezit bij: Rudo en Bob Zwanikken van WiFiSound)
Sonos ZP80 (in bezit bij: Pburmie, Durk)
Trends UD-10 (in bezit bij: Antoine, Sjettepet)
Pixelmagic MB-200 (in bezit bij: Durk)

De apparatuur kan worden vergeleken op een volledig digitale Lyngdorf TDAi2200 versterker met Roomperfect die via Nordost Heimdall luidsprekerkabels is verbonden met een paar Von Schweikert VR4 GenIII HSE's.

De Lyngdorf TDAi2200 versterker maakt het mogelijk om direct en naadloos te schakelen tussen de verschillende devices/inputs. Er zijn 5 digitale inputs beschikbaar (3x coax, 1x Toslink en 1x AES/EBU) Ik zal ook m'n Logitech Harmony universele afstandbediening dusdanig programmeren dat iedereen de switch zelf eenvoudig kan maken. Eventueel kunnen de devices ook nog analoog worden vergeleken aangezien de TDA beschikt over 4 analoge ingangen (3 x RCA stereo en 1 x balanced).

Graag voer ik de shootout uit ergens in m'n vakantie en dus ergens de komende twee weken (vóór 30 juli).

Wie wil er, wanneer komen? Overdag, 's avonds en in het weekend is mogelijk. Ik zorg voor hapjes en drankjes. Helaas heb ik wat minder praktische ruimte dan Pburmie dus een man of 4 a 5 (excl. mijzelf) is toch wel de max of men moet het niet erg vinden om af en toe achter de bank te zitten.  ;)

De deelnemers:

1. )P( (Peter) met Squeezebox 3
2. Durk met PixelMagic MB-200
3. PBurmie met Sonos ZP80
4. Sjettepet
5. Bob met Transporter ?

Uiteraard sta ik geheel open voor suggesties aangaande de test en de te gebruiken apparaten!

Roept u maar!  :)

)p(

I.v.m de kleine zou ik in het weekend preferen. Andere data hangt sterk van mijn vriendin af. Over twee weken zou het juist heel gemakkelijk geweest zijn dan heeft zij namelijk 4 weken vakantie ;)

peter

Durk

Ik wil nummer 4 ook wel meemaken.. uiteraard neem ik kan de sonos mee.

Eventueel kan ik ook nog de MB200 meenemen.. Dit is niet echt een muziekspeler maar heeft wel pretenties..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

newday

Quote from: Durk on July 13, 2007, 12:30:11
Eventueel kan ik ook nog de MB200 meenemen.. Dit is niet echt een muziekspeler maar heeft wel pretenties..

ik ben ook wel benieuwd hoe deze het er vanaf brengt, ik vind hem iig erg muzikaal op spdif out naar m'n TAG AV32DP  ;D

Raphie

Quote from: newday on July 13, 2007, 12:44:28
ik ben ook wel benieuwd hoe deze het er vanaf brengt, ik vind hem iig erg muzikaal op spdif out naar m'n TAG AV32DP  ;D


klopt, daar kan qua muzikaliteit geen Lungdorff / SB3 tegenop!
JBL PRX Power!

pburmie

Als gastheer van twee van de drie eerdere sessies zou ik het natuurlijk bijzonder op prijs stellen bij shootout nummer 4 aanwezig te mogen zijn. Een en ander is een beetje afhankelijk van datum en tijdstip. Op 19 juli ontvangen wij namelijk de sleutel van ons nieuwe huis in Amersfoort en daar zal natuurlijk de nodige tijd in gaan zitten tot aan de verhuizing op 24 augustus aanstaande.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Deleted member

Quote from: Durk on July 13, 2007, 12:30:11
Ik wil nummer 4 ook wel meemaken.. uiteraard neem ik kan de sonos mee.

Eventueel kan ik ook nog de MB200 meenemen.. Dit is niet echt een muziekspeler maar heeft wel pretenties..

Perfect! De MB200 had ik niet aan gedacht maar is juist een leuke! En heeft gezien onderstaande quote van de website ook audiofiele aspiraties. :)

QuoteThe Audiophile Edition (MB200) adds a low jitter TCXO (temperature compensated crystal oscillator) to dramatically improve spaciousness, clarity, impact, and purity, providing the highest quality audio playback available in any network media player.
http://www.pixelmagicsystems.com/products/media_players/hd_mediabox.htm

Deleted member

Quote from: pburmie on July 13, 2007, 14:00:29
Als gastheer van twee van de drie eerdere sessies zou ik het natuurlijk bijzonder op prijs stellen bij shootout nummer 4 aanwezig te mogen zijn. Een en ander is een beetje afhankelijk van datum en tijdstip. Op 19 juli ontvangen wij namelijk de sleutel van ons nieuwe huis in Amersfoort en daar zal natuurlijk de nodige tijd in gaan zitten tot aan de verhuizing op 24 augustus aanstaande.

Peter, je bent uiteraard ook zeer welkom!  :) Zou jij het liefste dus vóór de 19e afspreken of zou je voor je verhuizing eventueel ook een avond kunnen? Voor de 19e wordt wellicht wat kort dag en ik dacht dat wellicht leuk zou zijn te wachten tot Bob Zwanniken terug was van vakantie aangezien hij eerder al had aangegeven ook graag mee te luisteren.

Zullen we het zo afspreken dat jij de Sonos meeneemt en Durk de MB200?

NB. Aangezien vier van de vijf man die bij de vorige shootout aanwezig waren zich al hebben gemeld heb ik Sjettepet ook maar alvast op de lijst gezet. Dan hebben we hetzelfde clubje.  :)

pburmie

#8
Quote from: Antoine on July 13, 2007, 14:38:10
Peter, je bent uiteraard ook zeer welkom!  :) Zou jij het liefste dus vóór de 19e afspreken of zou je voor je verhuizing eventueel ook een avond kunnen? Voor de 19e wordt wellicht wat kort dag en ik dacht dat wellicht leuk zou zijn te wachten tot Bob Zwanniken terug was van vakantie aangezien hij eerder al had aangegeven ook graag mee te luisteren.

Zullen we het zo afspreken dat jij de Sonos meeneemt en Durk de MB200?

NB. Aangezien vier van de vijf man die bij de vorige shootout aanwezig waren zich al hebben gemeld heb ik Sjettepet ook maar alvast op de lijst gezet. Dan hebben we hetzelfde clubje.  :)

Het hoeft niet persé voor de 19e, want de echte verhuizing is toch pas de 24e (augustus). Bob is vanaf 24 juli weer werkzaam heb ik begrepen en je hebt gelijk dat het bij een tweede keer Transporter wel zo leuk (en netjes) is om Bob ook uit te nodigen. Qua tijdstip is mijn voorkeur wel in de avond. En de Sonos neem ik dan uiteraard mee!

By the way, heb je voldoende min of meer gelijkwaardige coax kabels om al die digitale spelers aan te kunnen sluiten? Te grote verschillen in kabels zouden de resultaten enigszins kunnen beinvloeden natuurlijk.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Deleted member

Perfect, dan ga ik Bob ook uitnodigen en dan wordt het ergens vanaf de 24e juli. Ik houd jullie op de hoogte en zal t.z.t. als ik wat van Bob heb gehoord per PM een aantal voorstellen doen voor datum en tijdstip.

Ik heb een drietal no-nonsense 75Ohm coaxiale interlinks liggen die redelijk vergelijkbaar zijn. Twee ervan zijn volledig identiek, maar alledrie hebben in elk geval Canare RCA pluggen. Een vierde, die ik zelf nodig nodig heb voor de Trends (RCA/BNC) ga ik nog bestellen maar die zal ook Canare pluggen hebben. Daarnaast heb ik nog een AES/EBU kabel in gebruik op m'n loopwerk. Maar als er wat kabels meegenomen worden dan hebben we dus zeker genoeg en kunnen we ter plaatse eventueel nog wat mixen en matchen en als er tijd overblijft en er interesse voor is hier nog een vergelijk tussen doen.

Mocht je toevallig meelezen Bob: als je al eerder kunt reageren om wat af te spreken, heel graag!  :)

pburmie

Quote from: Antoine on July 13, 2007, 16:20:13
Perfect, dan ga ik Bob ook uitnodigen en dan wordt het ergens vanaf de 24e juli. Ik houd jullie op de hoogte en zal t.z.t. als ik wat van Bob heb gehoord per PM een aantal voorstellen doen voor datum en tijdstip.

Ik heb een drietal no-nonsense 75Ohm coaxiale interlinks liggen die redelijk vergelijkbaar zijn. Twee ervan zijn volledig identiek, maar alledrie hebben in elk geval Canare RCA pluggen. Een vierde, die ik zelf nodig nodig heb voor de Trends (RCA/BNC) ga ik nog bestellen maar die zal ook Canare pluggen hebben. Daarnaast heb ik nog een AES/EBU kabel in gebruik op m'n loopwerk. Maar als er wat kabels meegenomen worden dan hebben we dus zeker genoeg en kunnen we ter plaatse eventueel nog wat mixen en matchen en als er tijd overblijft en er interesse voor is hier nog een vergelijk tussen doen.

Mocht je toevallig meelezen Bob: als je al eerder kunt reageren om wat af te spreken, heel graag!  :)


Ik heb nog 2 stuks 1m Canare Digiflex 75Ohm kabel die ik mee kan nemen. Zitten uiteraard Canare RCA pluggen aan.
Dit zijn overigens de kabels waarmee zowel de Sonos als de Transporter waren verbonden met de DAC's.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Rudo

Lijkt me ook erg leuk. Kan de Transporter meenemen.
Maar wil niet 100 km reizen, < 50 km is me genoeg....
(Amersfoort is daarentegen dichtbij.)
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Deleted member

#12
Quote from: Rudo on July 13, 2007, 17:23:28
Lijkt me ook erg leuk. Kan de Transporter meenemen.
Maar wil niet 100 km reizen, < 50 km is me genoeg....
(Amersfoort is daarentegen dichtbij.)

De shootout vind plaats in de omgeving Den Haag. Waar zou jij vandaan moeten komen?

We kijken in eerste instantie of Bob, die de Transporter voor de vorige shootout heeft geleverd, nu wil en kan komen.

pburmie

Quote from: Antoine on July 13, 2007, 18:01:50We kijken in eerste instantie of Bas, die de Transporter voor de vorige shootout heeft geleverd, nu wil en kan komen.

Je bedoelt waarschijnlijk Bob?
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Deleted member


pburmie

#15
Quote from: Antoine on July 13, 2007, 16:20:13Mocht je toevallig meelezen Bob: als je al eerder kunt reageren om wat af te spreken, heel graag!  :)

Als jullie ermee accoord gaan wil ik de links naar beide shootout topics aangaande de Transporter wel naar Bob mailen. Hij heeft mijns inziens in ieder geval recht om te lezen hoe we over het produkt denken. Immers, zonder Bob hadden we deze topics niet.

Overigens, ik heb uiteraard nog heel even bij Wifimedia staan napraten over de shootout en (ben helaas zijn naam kwijt) .... wist te vertellen dat Wifimedia als enige vooralsnog de Transporters niet bij Logitech haalt, maar direct bij Slim Devices. Hoe lang dat nog zo blijft kon hij niet zeggen en hoe lang de Transporter van de naam Logitech verstoken blijft kon hij evenmin zeggen. Voorlopig blijft het zoals het nu is: Slim Devices. Maar mijn eerder geuitte "zorg" is op den duur zeker ook "zijn/hun" zorg: blijft Logitech van het inwendige af omwille van commercie en winstmarges!
Dus, iemand die zijn/haar zinnen op het apparaat gezet heeft moet denk ik niet al te lang wachten met de aanschaf.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Deleted member

Als je 'm een mailtje zou willen sturen heel graag zelfs! Thanks! :)

pburmie

#17
Quote from: Antoine on July 13, 2007, 18:59:06
Als je 'm een mailtje zou willen sturen heel graag zelfs! Thanks! :)

Waarvan akte!

QuoteHallo Bob,

De shootout is inmiddels achter de rug en de Transporter heb ik vanochtend geretourneerd zoals afgesproken.
Lang verhaal kort: de Transporter presteert zoals wordt gepretendeerd: als een heuse audiofiele oplossing als alternatief voor een serieuze CD speler. Behoudens een paar software glitches (of ondeskundigheid mijnerzijds natuurlijk in verband met de tijdsdruk en onbekendheid) is met name de weergavekwaliteit waarom je zo'n ding zou moeten kopen. Absoluut door een ieder aanwezig volmondig vastgesteld.

Het volledige relaas inzake deze shootout vind je terug op: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=61532.0

De uitkomst was dermate boeiend dat één van de aanwezigen vandaag besloten heeft hier een vervolg aan te geven.

Daarvoor heeft hij een nieuw topic gestart dat je kunt vinden op: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=61993.0

In verband met je vakantie heb je de vorige shootout jammer genoeg niet kunnen meemaken. Wellicht dat de nieuwe op handen zijnde shootout je wel in de gelegenheid stelt om erbij te kunnen zijn. Mits je daar uiteraard tijd/zin/etcetera voor hebt. Wij zouden het allemaal bijzonder op prijs stellen. Immers, zonder jouw zeer spontane en enthousiaste medewerking hadden we nu niks te schrijven gehad.

Met vriendelijke groeten,
Peter Kievits
Namens HT Forum.


We wachten zijn reactie met belangstelling af.

Peter
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

pburmie

#18
Quote from: Audiofiel on July 12, 2007, 21:23:26Ajjj, dat zou heel goed kunnen, Peter. Een goede voeding is de basis van ieder electronisch audio-apparaat. Bij de (vorige keer gebruikte) CEC-5100Z merkte ik bijvoorbeeld direct een forse verbetering in geluidskwaliteit toen ik de elco's en diodes van het loopwerk verbeterde. Dit terwijl de voeding van het DAC gedeelte en de klok al was verbeterd door Guido Tent. ;)

Zojuist met voor mij zeer bekende nummers een rechtstreeks vergelijk gedaan tussen de Sonos ZP100 (uitsluitend analoog uit) en de ZP80 via de Stello DAC en hoe graag ik het wellicht ook anders horen wil, de ZP100 klinkt gewoon lekkerder dan het ZP80+Stello combo. Toch wat meer ruimtelijker en minder plat. Het combo is wellicht een ietsiepietsie analytischer/preciezer, maar das vergrootglaswerk. Ook mijn zwager die even kwam buurten omdat hij een nieuwe Leica D-LUX digitale camera had gekocht en wilde showen (die van de MFSL disc), kon mijn conclusie onderstrepen. Het verschil is niet supergroot maar wel degelijk hoorbaar in het voordeel van de ZP100.

Zoals al eerder geschreven: de ZP100 wordt hiermee niet de directe concurrent van de Transporter, maar het is wel een punt van "zorg" voor Sonos. Wellicht dat toch, zoals Audiofiel al suggereerde, de voeding wel eens de doorslaggevende factor kan zijn in deze. Ik ga er vooralsnog maar gemakshalve van uit dat met mijn ZP80 niks mis is technisch gezien. Aan de DAC ligt het niet, want daarvoor heeft deze gewoon teveel zeer goede reviews ontvangen en ook met Audiofiel's CEC loopwerk speelde het combo uitstekend. Net als met de CEC TR51X van mijn dealer.

Ik ga er het weekend nog eens even uitgebreid voor zitten, maar het zou zomaar kunnen dat ik vanaf maandag mijn Stello te koop zet inclusief de Siltech HF10 en SQ110 kabels, aangezien deze zonder een ZP80 geen functie meer hebben. Bovendien heb ik geen andere digitale bron.

:-\

PS. Dit is een kopie van mijn post in het andere topic inzake de vorige shootout.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Aurora13


Antoine,

Als er een gaatje vrij is zou ik er ook graag bij willen zijn, de datum maakt mij niet uit.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

pburmie

#20
Quote from: pburmie on July 13, 2007, 20:22:47Ik ga er het weekend nog eens even uitgebreid voor zitten, maar het zou zomaar kunnen dat ik vanaf maandag mijn Stello te koop zet inclusief de Siltech HF10 en SQ110 kabels, aangezien deze zonder een ZP80 geen functie meer hebben. Bovendien heb ik geen andere digitale bron.

Inmiddels de knoop doorgehakt: de Stello en de Siltech kabels zijn TE KOOP:-\
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Sjettepet

Antoine,

Het is Sjettepet  >:( en ik ben graag van de partij. Ik begrijp dat ik mijn UD-10 niet hoef mee te nemen? (Misschien doe ik het toch).

Sjettepet
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjettepet

Peter, ik zou zeggen, wees blij dat de problemen blijkbaar niet veroorzaakt worden door het basisontwerp van de Sonos...

Ach, die Stello, als ik het geld had...

Neem je bij shootout #4 de ZP100 mee?

Sjettepet

Quote from: pburmie on July 13, 2007, 20:22:47
Zojuist met voor mij zeer bekende nummers een rechtstreeks vergelijk gedaan tussen de Sonos ZP100 (uitsluitend analoog uit) en de ZP80 via de Stello DAC en hoe graag ik het wellicht ook anders horen wil, de ZP100 klinkt gewoon lekkerder dan het ZP80+Stello combo. Toch wat meer ruimtelijker en minder plat. Het combo is wellicht een ietsiepietsie analytischer/preciezer, maar das vergrootglaswerk. Ook mijn zwager die even kwam buurten omdat hij een nieuwe Leica D-LUX digitale camera had gekocht en wilde showen (die van de MFSL disc), kon mijn conclusie onderstrepen. Het verschil is niet supergroot maar wel degelijk hoorbaar in het voordeel van de ZP100.

Zoals al eerder geschreven: de ZP100 wordt hiermee niet de directe concurrent van de Transporter, maar het is wel een punt van "zorg" voor Sonos. Wellicht dat toch, zoals Audiofiel al suggereerde, de voeding wel eens de doorslaggevende factor kan zijn in deze. Ik ga er vooralsnog maar gemakshalve van uit dat met mijn ZP80 niks mis is technisch gezien. Aan de DAC ligt het niet, want daarvoor heeft deze gewoon teveel zeer goede reviews ontvangen en ook met Audiofiel's CEC loopwerk speelde het combo uitstekend. Net als met de CEC TR51X van mijn dealer.

Ik ga er het weekend nog eens even uitgebreid voor zitten, maar het zou zomaar kunnen dat ik vanaf maandag mijn Stello te koop zet inclusief de Siltech HF10 en SQ110 kabels, aangezien deze zonder een ZP80 geen functie meer hebben. Bovendien heb ik geen andere digitale bron.

:-\

PS. Dit is een kopie van mijn post in het andere topic inzake de vorige shootout.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

pburmie

Quote from: Sjettepet on July 15, 2007, 12:55:49
Peter, ik zou zeggen, wees blij dat de problemen blijkbaar niet veroorzaakt worden door het basisontwerp van de Sonos...

Ach, die Stello, als ik het geld had...

Neem je bij shootout #4 de ZP100 mee?

Sjettepet


Ik heb het al meerdere keren hier en daar geschreven: het Sonos systeem blijft wat mij betreft absoluut zonder enige concurrentie voor het doel waarvoor het is gemaakt en het gemak en betrouwbaarheid waarmee het allemaal na bijna 2 jaar nog steeds werkt. Kortom, dat basisontwerp is top en daar heeft Sonos destijds heel erg goed over nagedacht. Het is alleen jammer dat de audiofiele prestaties van met name de ZP80 tegenvallen. Maar, dit kan Sonos uiteraard nimmer verweten worden, want hun players zijn daar ook niet voor bedoeld. Het is misschien wel mij eigen fixatie geweest om met behulp van Sonos de bekende "twee vliegen in één klap te slaan". En daarop ben ik inmiddels dus teruggekomen zoals je elders hebt kunnen lezen. Geeft niet, een mens is nooit te oud om iets te leren. Zelfs niet op je 46e.  ;D

Aangezien er tijdens de nieuwe shootout eigenlijk alleen maar digitale mediaplayers worden vergeleken weet ik niet of zo'n ZP100 nu in dat rijtje thuishoort. Nogmaals, hij presteert zeker niet op het Transporter niveau, maar (bij mij) wel beter dan de ZP80.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Durk

de ZP100 heeft geen digitale uitgangen, dus zal de ZP80 meegebracht moeten worden; doel is immers om ze aan te sluiten op de Lyngdorf..

een reclocking dac zou prestaties van de ZP80 toch op een hoger plan moeten brengen?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749