Shootout CD loopwerk vs. PC based audio streaming bij pburmie

Gestart door pburmie, juli 2, 2007, 15:20:52

Vorige topic - Volgende topic

pburmie

Citaat van: Audiofiel op juli 14, 2007, 09:12:54
Was ieder forumlid maar zo nuchter en down-to-earth met de hobby bezig. ;D

Thanks.  ;)

Citaat van: Audiofiel op juli 14, 2007, 09:12:54
Groot gelijk hoor Peter, ik zou in jouw situatie hetzelfde hebben gedaan en er geen spijt van hebben. Ik zou eerder spijt hebben van de eerdere actie om alle CD's de deur uit te doen. Toen wist je immers nog niet wat je nu weet. ;)

Ook daar heb ik geen spijt van. Een groot deel van die collectie was kwalitatief (krassen etc) namelijk niet erg goed meer. Bovendien heb ik ze natuurlijk allemaal in FLAC formaat op harddisk staan (die nog redelijk over te zetten waren met EAC), dus mocht er ooit toch een ZP90 komen dan is er geen man overboord.

Krijg zojuist de LP's binnen die ik op voorhand maar vast had besteld om de verkoop van de Stello + kabels "te vieren": alle verkijgbare opnieuw op 180grams vinyl uitgebrachte en geremasterde Depeche Modes (stuk of 8):D ;)
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

pburmie

Citaat van: Enno op juli 14, 2007, 09:09:02Lijkt me gezellig  :D Alleen lijkt bij zo'n gelegenheid de Sonos de ideale machine om muziek te brengen. De drukte van zo'n house warming party is voor de zeer delicate techniek van een platenspeler niet zo'n goede combinatie.

Daar zou je weleens helemaal gelijk in kunnen hebben.  :D

Citaat van: Enno op juli 14, 2007, 09:09:02
Dat schijnt inderdaad een hele serieze upgrade te zijn, ben zelf al een tijdje op zoek naar een betaalbare 2e-hands, maar die zijn er niet. Ik stuur je later vandaag nog wel een PM over een leuk alternatief voor de Fein.

Thanks, alle "oneffenheden" in spanning enzo worden hierdoor volledig geëlimineerd. Ben benieuwd naar jouw alternatief.  ;D

Citaat van: Enno op juli 14, 2007, 09:09:02
Ik kijk nu al uit naar een luistersessie op je Transrotor (Met welk element en phontrap ga je ook al weer spelen?)

Enno  :)

Om te beginnen met de standaard Transrotor arm (volgens mij is dat een door TR gemodificeerde Rega arm of ik kan me vergissen) met daarin een Goldring 1042 element. En de Clearaudio Smart Phono als phono amp (schijnt veel beter te zijn dan zijn prijs doet vermoeden).

Las ik nou goed dat jij ook een Transrotor hebt, maar dat deze defect is of zoiets?

Canth

Citaat van: pburmie op juli 13, 2007, 20:18:52
Zojuist met voor mij zeer bekende nummers een rechtstreeks vergelijk gedaan tussen de Sonos ZP100 (uitsluitend analoog uit) en de ZP80 via de Stello DAC en hoe graag ik het wellicht ook anders horen wil, de ZP100 klinkt gewoon lekkerder dan het ZP80+Stello combo. Toch wat meer ruimtelijker en minder plat. Het combo is wellicht een ietsiepietsie analytischer/preciezer, maar das vergrootglaswerk. Ook mijn zwager die even kwam buurten omdat hij een nieuwe Leica D-LUX digitale camera had gekocht en wilde showen (die van de MFSL disc), kon mijn conclusie onderstrepen. Het verschil is niet supergroot maar wel degelijk hoorbaar in het voordeel van de ZP100.

Zoals al eerder geschreven: de ZP100 wordt hiermee niet de directe concurrent van de Transporter, maar het is wel een punt van "zorg" voor Sonos. Wellicht dat toch, zoals Audiofiel al suggereerde, de voeding wel eens de doorslaggevende factor kan zijn in deze. Ik ga er vooralsnog maar gemakshalve van uit dat met mijn ZP80 niks mis is technisch gezien. Aan de DAC ligt het niet, want daarvoor heeft deze gewoon teveel zeer goede reviews ontvangen en ook met Audiofiel's CEC loopwerk speelde het combo uitstekend. Net als met de CEC TR51X van mijn dealer.

Ik ga er het weekend nog eens even uitgebreid voor zitten, maar het zou zomaar kunnen dat ik vanaf maandag mijn Stello te koop zet inclusief de Siltech HF10 en SQ110 kabels, aangezien deze zonder een ZP80 geen functie meer hebben. Bovendien heb ik geen andere digitale bron.

:-\

Heb je nu dan je ZP80 analoog aan je versterker aangesloten??
Of staat je ZP100 nu beneden (en hoe sluit je die dan aan op je Burmester?)

Cornelis
Woonkamer: NAD C658, NAD C298, OPPO 105D, Focal Kanta voorzien van Isoacoustics Gaia II |  Slaapkamer: Sonos Amp, JM-Lab Focal Electra 906, SVS SB-1000

Nahpets

Citaat van: pburmie op juli 14, 2007, 10:28:41
Las ik nou goed dat jij ook een Transrotor hebt, maar dat deze defect is of zoiets?

Klopt, een Transrotor Leonardo Doppio met een TR2.X arm (=gemodificeerde Rega 250), Bluenote Phono I MKII en een Aitos pre-pre. Mijn element, een Benz MC Gold, heb ik 3 maanden geleden gesloopt. Ik ben mij nu aan het beraden om de hele bups te verkopen of om een nieuw element er in te zetten.

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

pburmie

Citaat van: Canth op juli 14, 2007, 10:58:54
Heb je nu dan je ZP80 analoog aan je versterker aangesloten??
Of staat je ZP100 nu beneden (en hoe sluit je die dan aan op je Burmester?)

Cornelis

Vooralsnog staan nu EN de ZP100 EN de ZP80 aangesloten beneden. De ZP100 kan alleen maar analoog worden aangesloten (heeft geen digitale outputs) en de ZP80 is zowel analoog als digitaal (via de Stello DAC) aangesloten. Aangezien ik beide players kan linken (met "Link Zone" op de Sonos remote) spelen ze volledig synchroon en kan ik met de AB van de Burmester tussen de drie signalen schakelen. Het resultaat hiervan heb je inmiddels kunnen lezen in de eerdere posts.

Mijn conclusie hoeft natuurlijk niet ieders conclusie te zijn. Immers, op MIJN set komen die verschillen ongenaakbaar tevoorschijn. En dat komt voor het grootste deel door de Burmester 032 samen met de Acoustats. Die twee bij elkaar zorgen voor dat extreem gedetailleerde en extreem schone mid-hoog (en nu ook hoog door het verder indraaien van de speakers). Zelf heb je al geschreven nog steeds geen verschil te horen tussen de ZP80 en je DVD speler. Ik denk dat dit in meer gevallen voor zal komen. Ik denk dat je in het midden moet laten of de set niet in staat is die verschillen bloot te leggen of dat er daadwerkelijk geen verschillen zijn tussen je loopwerk en je Sonos.
In mijn geval is het overduidelijk tot tweemaal toe in verschillende shootouts met deels andere componenten aangetoond. En dus heb ik de conclusie getrokken die je eerder hebt kunnen lezen. Nogmaals, dat is GEEN ALGEMENE conclusie doch louter een persoonlijke.

pburmie

Citaat van: Enno op juli 14, 2007, 11:06:18
Klopt, een Transrotor Leonardo Doppio met een TR2.X arm (=gemodificeerde Rega 250), Bluenote Phono I MKII en een Aitos pre-pre. Mijn element, een Benz MC Gold, heb ik 3 maanden geleden gesloopt. Ik ben mij nu aan het beraden om de hele bups te verkopen of om een nieuw element er in te zetten.

Tjeeminee, wat zonde en wat een prima draaitafel combo zeg.

Misschien moet je eens een keer naar mijn hifi dealer gaan en het verhaal voorleggen. Deze man weet als geen ander weer perspectief te brengen in bijna iedere "uitzichtloze" hifi situatie. En hij is Transrotor en Benz dealer. Stuur je nu een PM met zijn gegevens (ivm sluikreclame  ;D).

Peter

Pieter-Jan

We mogen natuurlijk ook niet vergeten dat er een roomcorrection plugin bestaat voor squeezebox en transporter die het geheel naar een nog hoger niveau zou kunnen brengen ;)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Zee

Citaat van: Pieter-Jan op juli 14, 2007, 13:03:18
We mogen natuurlijk ook niet vergeten dat er een roomcorrection plugin bestaat voor squeezebox en transporter die het geheel naar een nog hoger niveau zou kunnen brengen ;)

Ik zou zelfs willen stellen dat in 95% van de gevallen roomcorrectie een voorwaarde is om tot echt topniveau weergave te komen......
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Sjettepet

Citaat van: Audiofiel op juli 13, 2007, 11:05:36
Iemand heeft duidelijk ergens naar dit topic doorgelinkt met zoveel niet-betalende meelezers. ;D
Sorry, was even via een andere PC aan het meekijken en niet ingelogd.

In shootout #3 ben ik zeker geinteresseerd Antoine!
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjettepet

O, en pBurmie, hartelijk dank voor de uitnodiging maar ik kom echt niet helemaal naar Amersfoort om naar een PICKUPje te luisteren hoor  >:D

Effe serieus: ik deel je conclusies over de Sonos helemaal, en ik denk dat je het juiste besluit hebt genomen. Dat je tussen je conclusie, je besluit en je actie zo weinig ruimte laat: chapeau!

Tot de volgende shootout #4.

Sjettepet
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

pburmie

Citaat van: Sjettepet op juli 19, 2007, 07:58:54O, en pBurmie, hartelijk dank voor de uitnodiging maar ik kom echt niet helemaal naar Amersfoort om naar een PICKUPje te luisteren hoor  >:D

Effe serieus: ik deel je conclusies over de Sonos helemaal, en ik denk dat je het juiste besluit hebt genomen. Dat je tussen je conclusie, je besluit en je actie zo weinig ruimte laat: chapeau!

Tot de volgende shootout #4.

Sjettepet

Oh, ik dacht dat je voor mij kwam omdat het misschien wel gezellig zou kunnen worden. Dat PICKUPje is maar bijzaak. Hahahahaha.  ;D
Thnx inzake Sonos, overigens is e.e.a. toch nog enigszins gewijzigd. Zie bij shootout #4.

CeeYouAtAtoine's.

Sjettepet

Ik heb het gezien pBurmie. Ontzettend interessant en sluit aan bij mijn bevindingen met mijn PC. We praten daar verder (net een lang verhaal gezet daar).

Sjettepet

audiotic

Citaat van: Audiofiel op juli 12, 2007, 00:02:14
Een interessante conclusie van deze shootout. De 'Transporter' verdient zeker meer aandacht om eens extra aan de tand gevoeld te worden in andere setups (en met andere testpersonen) teneinde een eensluidende conclusie te kunnen trekken. Afgezien van het bedieningsgemak is de potentie kennelijk aanwezig! Leuk. :D

Graag inderdaad - ik ken 'm eigenlijk alleen bij mezelf, en bij WifiSound Arnhem. Ik wil mijne, plus al mijn muziek (lossless uiteraard) best meenemen voor een nieuwe sessie.

Evert (nieuw hier)
MacMini 650+GB LossLess -> SlimDevices Transporter & Marantz DV8400 VanMedevoort Mod. & Nakamichi ZX7 -> HK AVR 8500 + HK PA2200 SE -> 6 x 780SE, 78C & 2 x REL Strata III

audiotic

Citaat van: Audiofiel op juli 12, 2007, 00:18:03
Hoewel bemoedigend, dus nog steeds geen oplossing waarbij de harddisk-player beter klinkt dan de CD-speler, wat toch voor mij de trigger zou zijn om pas verder te gaan kijken naar deze oplossing... ::)[/size]
Zou iets anders ook je kunnen triggeren? Ik heb namelijk gemerkt dat ik weer veel meer en veel breder ben gaan luisteren sinds ik de Transporter heb. Voornamelijk door het gebruiksgemak (vooral als je de aanstuur-PC in de buurt hebt) in combinatie met de geluidskwaliteit - het nodigt bij wijze van spreken echt uit.
MacMini 650+GB LossLess -> SlimDevices Transporter & Marantz DV8400 VanMedevoort Mod. & Nakamichi ZX7 -> HK AVR 8500 + HK PA2200 SE -> 6 x 780SE, 78C & 2 x REL Strata III

Sjettepet

Citaat van: audiotic op juli 22, 2007, 12:03:44
Zou iets anders ook je kunnen triggeren? Ik heb namelijk gemerkt dat ik weer veel meer en veel breder ben gaan luisteren sinds ik de Transporter heb. Voornamelijk door het gebruiksgemak (vooral als je de aanstuur-PC in de buurt hebt) in combinatie met de geluidskwalitiet - het nodigt bij wijze van spreken echt uit.

Hear hear!

(ik bedoel natuurlijk: HTforum Htforum!) ;D

Audiofiel

Citaat van: audiotic op juli 22, 2007, 12:03:44
Zou iets anders ook je kunnen triggeren? Ik heb namelijk gemerkt dat ik weer veel meer en veel breder ben gaan luisteren sinds ik de Transporter heb. Voornamelijk door het gebruiksgemak (vooral als je de aanstuur-PC in de buurt hebt) in combinatie met de geluidskwaliteit - het nodigt bij wijze van spreken echt uit.

Welkom op het htforum, Evert. Ik hoop dat je hier een leuke tijd zult krijgen. :D

Voor mij is CD's draaien niet vervelend, sterker nog, het is ook wel leuk om langs de kast te lopen en wat uit te zoeken. Een PC-based oplossing hoeft voor mij dus niet per sé, al moet ik zeggen dat ik de Sonos een erg leuke oplossing vond. Maar die is qua geluidskwaliteit dan weer geen competitie tegen een goede CD-speler (de door mij meegebrachte CEC is bovendien mijn tweede CD-speler). :-\

Desalniettemin ben ik zeker geïnteresseerd geraakt in het potentieel van een apparaat als de Transporter. Ik zou een dergelijke oplossing in de toekomst zeker wel eens naast mijn eigen CD-loopwerk en DAC willen horen (in mijn eigen set). :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Durk

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Audiofiel

Citaat van: Durk op juli 22, 2007, 20:29:47
shootout nummer vijf?

Ik heb nog steeds geen resultaten gezien van nummer 4. Het topic dat die naam draagt is al aan pagina 7, maar volgens mij is er alleen gediscussieerd en nog helemaal niet geluisterd, toch? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Durk

Pieter-Jan

Ik kan nu al zo moeilijk wachten op de resultaten ...
Zeker met de nieuwe mogelijkheden die nu besproken worden, zoals de usb naar spdif convertors en de combinatie met vista  :D

Misschien zijn er nog wel goedkopere mogelijkheden om het niveau van de transporter te benaderen of zelfs te evenaren.

Om het heel voorzichtig uit te drukken: Ik ben heeeeeeeeeeeeeeeeeel benieuwd ... :)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

audiotic

Citaat van: Audiofiel op juli 22, 2007, 20:16:29
...
Voor mij is CD's draaien niet vervelend, sterker nog, het is ook wel leuk om langs de kast te lopen en wat uit te zoeken.
...
Desalniettemin ben ik zeker geïnteresseerd geraakt in het potentieel van een apparaat als de Transporter. Ik zou een dergelijke oplossing in de toekomst zeker wel eens naast mijn eigen CD-loopwerk en DAC willen horen (in mijn eigen set). :D

Idem, het is wel erg fraai een grote kast met veel CD's. Maar op de een of andere manier werkte het voor mij anders - ik luister juist veel meer naar "onbekendere" CD's uit eigen verzameling sinds ik de Transporter heb. Al mijn muziek, en ook leuk - internet radio stations (lastFM!), simpel, elegant en perfect toegankelijk; geen drempel. Ook de mogelijkheden van Slimserver, waarbij je per album een recentie op kan roepen met een klik, of een overzicht van de artiest, en alles en iedereen die hem / haar /hen beinvloedt heeft of die door hem / haar / hen beinvloedt is. Dat nodigt echt uit tot meer luisteren, nieuwe muziek ontdekken, ...

Daarbij komt dat de kwaliteits-sprong voor mij enorm was: ik ging van een Denon DCD 910 (ja, uit eerste helft 80-er jaren! - waarbij ik tegenwoordig de veel betere DAC van mijn HK AVR8500 gebruikte), naar de Transporter (die de AVR8500 analoog voedt). Ik stond dus voor de beslissing welke nieuwe CD speler, of liever nog, loopwerk + DAC ik ging kopen. Een uitgave van meer dan 2000 euro minstens. Ik had toen een Squeezebox, kende het systeem al, had een deel van mijn muziek al lossless. En toen kwam de aankondiging van de Transporter, zomer 2006 - ik was verkocht! (alleen het geld nog...). Ben hem begin dit jaar bij Wifisound, Arnhem, gaan luisteren en ik wist het - dit wordt het, i.p.v. een CDdrive + DAC.
En ik heb geen spijt!
Nog wel twee min-puntjes toch, maar dat betreft niet de Transporter: de SlimServer software is niet volmaakt (kleine bugs, hangt nog heel af en toe), en een CD-rip die niet perfect is is, wel, niet perfect en kan dus nog een keer. Daar kom je pas achter als je 'm hoort.

En dat naast je eigen loopwerk + DAC horen - aanbod: proberen we een keer? Ik ben omgekeerd net zo benieuwd!

audiotic

Citaat van: Audiofiel op juli 22, 2007, 20:16:29
...
Desalniettemin ben ik zeker geïnteresseerd geraakt in het potentieel van een apparaat als de Transporter. ...

Nog een ding waarin zo'n speler wel uniek is: je kan muziek downloaden op 96 kHz / 24 bit (zeg maar SACD niveau). Je hebt dan echt een speler als de transporter nodig om dat te beluisteren. En ik kan je uit eigen ervaribg zeggen - het is als SACD! De stap boven CD, makkelijk!
Als je eens wilt experimenteren: http://www.linnrecords.com/catalogue.aspx?format=studio

Audiofiel

Citaat van: audiotic op juli 22, 2007, 21:55:23
Nog wel twee min-puntjes toch, maar dat betreft niet de Transporter: de SlimServer software is niet volmaakt (kleine bugs, hangt nog heel af en toe)

Ik wil uiteindelijk sowieso een oplossing ZONDER server-software. Dat is wat mij nogal ergert aan de Squeezebox variant. Dat ik een programma moet gaan draaien. Ik wil gewoon mijn netwerkschijf benaderen. ::)

Als ik een computer aan moet gaan zetten met speciale software, dan kan ik net zo goed die computer zelf gaan aansluiten is dan mijn idee... :-\

CiteerEn dat naast je eigen loopwerk + DAC horen - aanbod: proberen we een keer? Ik ben omgekeerd net zo benieuwd!

Graag. Het wordt voor mij alleen pas het najaar dat ik daar weer tijd voor vrij kan maken.

Citaat van: audiotic op juli 22, 2007, 22:20:21
Nog een ding waarin zo'n speler wel uniek is: je kan muziek downloaden op 96 kHz / 24 bit (zeg maar SACD niveau). Je hebt dan echt een speler als de transporter nodig om dat te beluisteren.

Ik heb alleen originele CD's en DVD's, ik download dus niet. ;)

CiteerEn ik kan je uit eigen ervaribg zeggen - het is als SACD! De stap boven CD, makkelijk!
Als je eens wilt experimenteren: http://www.linnrecords.com/catalogue.aspx?format=studio

Tsja, als SACD... niet echt aan mij besteed. Ik heb hier een hele fraaie SACD-speler van Sony gehad van €4000, maar mijn eigen CD-speler klonk met de CD-laag van een hybride SACD beter. Dus voor mij is CD-audio het voorkeursformaat. :D

Durk

dat van LINN is wel een leuke om mee te vergelijken:

CD versus gedownloade studio master FLAC.. hebben we het ripprobleem helemaal uitgevlakt...

Durk

CiteerIk heb alleen originele CD's en DVD's, ik download dus niet.
Bij Linn moet je betalen voor FLAC files.